Jump to content
Sign in to follow this  
heiron

Συνέντευξη John Shirley

Recommended Posts

heiron

O John Shirley, από τους πρώτους cyberpunks και αυτός που έχει εμπνεύσει ως και τον ίδιο τον William Gibson, ασχολείται χρόνια με τη μουσική ως frontman σε punk rock γκρουπ, έχει γράψει τους στίχους των δυο τελευταίων άλμπουμ των Blue Oyster Cult, είναι σεναριογράφος και συγγραφέας βιβλίων. Φαντασία, τρόμος, μαγικός ρεαλισμός, μεταμοντέρνα λογοτεχνία είναι μερικοί μόνο από τους χαρακτηρισμούς που έχουν αποδοθεί στη συγγραφική του παραγωγή.
(πηγή biblionet)

Στα Ελληνικά κυκλοφορεί το βιβλίο του "Το έντομο μέσα σου" από τις εκδόσεις Οξύ.

 

For English, please scroll down.

 

 

Γράφετε τόσο ιστορίες όσο και στίχους για τραγούδια. Ποιές είναι οι διαφορές και ποιές οι ομοιότητες, αν υπάρχουν, μεταξύ αυτών των δύο;

 

Οι περισσότεροι στίχοι τραγουδιών λένε μία ιστορία, ή υπονοούν μία. Κάποιοι στίχοι τραγουδιών λένε αρκετά περίτεχνες ιστορίες.  Του Bob Dylan, ορισμένα, του Lou Reed, του Johnny Cash - - όλοι υπονοούν κάποιες ιστορίες. Τα άλμπουμ των Blue Oyster Cult συχνά έχουν υπαινιγμούς για μια ιστορία – σκεφτείτε το τραγούδι τους Then Came the Last Days of May – έχει αρχή, μέση και τέλος. Κάμποσοι από τους στίχους που έχω γράψει για τους Blue Oyster Cult είναι πλήρεις ιστορίες -  πάρτε ως παράδειγμα το « The Power Underneath Despair» - μια ολόκληρη ιστορία εκδίκησης και υπεράνθρωπης δύναμης. Live for Me, μια ιστορία φαντασμάτων, Out of the Darkness, μια ιστορία αγάπης… Κάποια από τα γραπτά μου είναι πολύ μουσικά, με την έννοια ότι προσπαθώ να προκαλέσω ρυθμούς ροκ εν ρολ στην πρόζα, μερικές φορές μάλιστα γράφω στίχους και τους εισάγω στην ιστορία. Η cyberpunk τριλογία μου A SONG CALLED YOUTH έχει ένα κύριο χαρακτήρα, τον Rickenharp, που είναι κιθαρίστας και φροντ μαν – η αισθητικότητά του είναι εγγενώς μουσική. Αλλά, βέβαια, το να γράφεις ιστορίες, πρόζα, είναι πολύ διαφορετικό από το να γράφεις στίχους. Είναι μια διαφορετική μορφή τέχνης. Πάντως άμα αναλογιστείς την πρωταρχική αφήγηση ιστορίας στο δυτικό πολιτισμό, από όσο γνωρίζουμε, την Οδύσσεια του Ομήρου, ας πούμε, θεωρείται ότι αρχικά ήταν σε μορφή τραγουδιού. Και φυσικά γράφω με τη μουσική να παίζει… Επιλέγω κάτι που να ταιριάζει με τα γραφόμενα, με την ίδια διάθεση.

 

 

Ποιά είναι τα αγαπημένα σας τραγούδια και βιβλία;

 

Άλλων καλλιτεχνών; Είμαι μεγάλος θαυμαστής του Lou Reed και των The Velvet Underground - Sister Ray, White LIght/White Heat, Beginning to See the LIght, Coney Island Baby, Sweet Jane. I love Zappa, King Crimson, τα καλύτερα των Hawkwind. Μου αρέσει το hard rock συγκεκριμένων ειδών, Motorhead, Rammstein. Γράφω με αυτούς. Είμαι μεγάλος φαν του Iggy είτε με είτε χωρίς τους Stooges. Funhouse, Raw Power, τις σόλο δουλείες του, όλα. Η Patti Smith – που συχνά αφηγούταν ιστορίες, όπως στο Horses – με επηρέασε σημαντικά. Οι Blue Oyster Cult, ο Jimi Hendrix, οι Toadies, Black Rebel Motorcycle Club, The Cramps...οι Sex Pistols. Ήμουν σε πανκ συγκροτήματα, πριν να πάω σε πιο progressive είδη, και ακόμη απολαμβάνω τους Ramones και τους Sex Pistols και τους Suicidal Tendencies….

Όσο για τα βιβλία, θα μου έπαιρνε πάρα πολύ για να τα αναφέρω. Έχω επηρεαστεί από φιλοσοφικά βιβλία όπως το  In Search of the Miraculous του Ouspensky, και τους Στωικούς, όπως τον Μάρκο Αυρήλιο αλλά σαν παιδί διάβαζα περιπέτειες φαντασίας και ιστορικά μυθιστορήματα. Διάβαζα Robert E Howard, Edgar Rice Burroughs; διάβαζα Lovecraft , Michael Moorcock και Tolkien. Επηρεάστηκα από τον Harlan Ellison πιο μετά και από τον Patrick O'Brian ακόμη πιο μετά. Ο Tim Powers είναι κάποιος που τον θαυμάζω. Επίσης Lucius Shepard, Bruce Sterling, Rudy Rucker, Delany, Philip Dick, JG Ballard. Διάβαζα πολύ Jack Vance στην εποχή μου, και Alfred Bester και Roger Zelazny… Επίσης διάβαζα Poe και άλλους κλασικούς συγγραφείς και ποιητές του 19ου αιώνα. Μου αρέσει υλικό που έχει ένα υπερβατικό μυστήριο μέσα του, κάτι το παραπάνω…

 

 

Είστε ένας από τους πρωτοπόρους του cyberpunk. Πως ξεκίνησε ως είδος; Και τι έχετε να πείτε για την κατάστασή του τώρα και στο μέλλον;

 

Ο Bruce Sterling είχε ένα zine που λεγόταν Cheap Truth και αυτό κατά κάποιο τρόπο συσπείρωσε τους πρώτους συγγραφείς cyberpunk. Είχαμε κοινές ευαισθησίες. Μας άρεσαν έξυπνες ροκ μπάντες, μας άρεσε ο William Burroughs και η προοδευτική γραφή όπως επίσης και η παλιά φρουρά της επιστημονικής φαντασίας σαν τον Heinlein – έτσι είχαμε αυτή την επιρροή από την avant garde. Πιθανότατα είχαμε κάποια κοινή πολιτική ευαισθησία – ήμασταν καχύποπτοι σχετικά με αναδυόμενη «εταιρειοκρατία». Η ιδέα ότι η υψηλή τεχνολογία μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τους φτωχούς, από τους ανθρώπους του δρόμου, για τους δικούς τους σκοπούς, αυτό ήταν πολύ cyberpunk.  Tότε επίσης είχαμε διαβάσει το Nova του Delany και είχαμε διαβάσει Philip Dick κι αυτό επηρέασε το cyberpunk – το περάσαμε στο επόμενο επίπεδο.

 

 

Ποιά είναι η γνώμη σας για τη νέα ταινία «Το κοράκι» που είναι στα σκαριά αλλά έχει καθυστερήσει; Θα συμμετέχετε στην ταινία; Σας αρέσει η πρόσφατη μόδα με τα reboot και τα sequel;

 

Τα reboot μπορεί να είναι καλά μερικές φορές. Οι ταινίες Batman ήταν πολύ καλά reboots. Το Κοράκι—δεν έχω δει το σενάριο. Έχω ακούσει από τον δημιουργό του κόμικ, τον James O’Barr, πως είναι πιστό στο κόμικ οπότε είναι καλό. Δεν συμμετέχω σε αυτό μέχρι στιγμής! Αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Δεν έχω αρκετές πληροφορίες για τη νέα ταινία ώστε να έχω άποψη. Ίσως γίνει, ίσως όχι, ίσως να είναι καλό αλλά ποιος ξέρει. Πάντως έγραψα μια νέα ιστορία για Το Κοράκι, το THE CROW: DEATH AND REBIRTH, ένα graphic novel για τα IDW comics.

 

 

Ποιά από τις ιστορίες σας θα θέλατε περισσότερο να γίνει ταινία και ποια νομίζετε θα τα πήγαινε καλύτερα;

 

Έχουν πάρει τα δικαιώματα για το μυθιστόρημά μου The Other End ώστε να γίνει τηλεοπτική μίνι σειρά. Τώρα, το να δίνεις τα δικαιώματα δεν σημαίνει ότι θα γίνει – όχι ακόμη. Αλλά ένας παραγωγός γράφει ένα σενάριο που βασίζεται σε αυτό το βιβλίο «εναλλακτικής αποκάλυψης». Θα μου άρεσε να το δω να γίνεται. Θα ήθελα να δω το A SONG CALLED YOUTH σαν μίνι σειρά κάποιου είδους, ας πούμε στο ΗΒΟ ή το showtime – αυτή η cyberpunk τριλογία (την οποία φρεσκάρισα για τη νέα έκδοση από το Prime Books) είναι ολοένα και πιο επίκαιρη. Ο κόσμος γίνεται σιγά σιγά όπως τον περιέγραψα… και είναι ένας επικίνδυνος κόσμος. Είναι σχετικό με τον κόσμο του σήμερα και είναι γεμάτο ιδέες.

 

 

Το Bioshock Rapture είναι ίσως το πιο δημοφιλές βιβλίο σας. Πως είναι να γράφετε ένα βιβλίο βασισμένο σε βιντεοπαιχνίδι; Μπορεί ένα βιντεοπαιχνίδι να πει μια καλή ιστορία όπως ένα μυθιστόρημα ή μια ταινία;

 

Το μυθιστόρημά μου DEMONS είναι επίσης αρκετά δημοφιλές και εκδίδεται ακόμη. Αλλά σχετικά με το να γράφεις με βάση ένα βιντεοπαιχνίδι – μπορεί να γίνει ζόρικο. Θα πρέπει ο συγγραφέας να είναι δημιουργικός και να βγάζει μπόλικη πρωτότυπη ιστορία και να παραμένει πιστός στον κόσμο του βιντεοπαιχνιδιού. Έτσι πρέπει να συνεργαστώ με τους ανθρώπους στους οποίους ανήκει το παιχνίδι  - αυτούς που με προσέλαβαν. Μαζί με τον εκδότη, για να γράψω το μυθιστόρημα- ώστε να εξασφαλιστεί ότι ταιριάζει στο «canon», στις λεπτομέρειες του κόσμου του παιχνιδιού. Αλλά μπορεί να είναι διασκεδαστικό. Απλώς είναι περισσότερο μια διαδικασία συνεργασίας παρά συγγραφή μιας πρωτότυπης νουβέλας όπως το A Song Called Youth.

Όλα τα καλά βιντεοπαιχνίδια έχουν καλές ιστορίες. Θεωρώ ότι τα παιχνίδια Call of Duty έχουν καλές ιστορίες στο single player. Της Bioshock είναι βεβαίως ενδιαφέρουσες, γεμάτες νόημα και αλληγορία. Έχω πλέον γράψει μια νουβέλα HALO, το Halo: Broken Circle – μπορείτε να βρείτε το εξώφυλλο και μερικές πληροφορίες για αυτό στο διαδίκτυο – και ήταν εξίσου δύσκολο και διασκεδαστικό. Το σύμπαν του Halo είναι πολύ μεγάλο και πολυσύνθετο και μου ζητήθηκε να γράψω το όλο πράγμα από την οπτική γωνία των εξωγήινων – όχι άνθρωποι σε αυτή την περίπτωση! Έτσι αυτό ήταν μια πρόσθετη πρόκληση, το να στήσεις τον πολιτισμό του και τον τρόπο που μιλάνε και συμπεριφέρονται. Πρόσθεσα αρκετά στοιχεία στο canon του Halo αρκετά πάντως. Το βιβλίο βγαίνει το Νοέμβριο και δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα παραπάνω από όσα θα βρείτε σχετικά με αυτό στο διαδίκτυο… Μου αρέσουν πραγματικά τα παιχνίδια Halo, έτσι αυτό μεγάλωσε το ενδιαφέρον μου. Αλλά ξαναγράφω μπόλικα σημεία ώστε να είμαι σίγουρος ότι το κάθε πράγμα συμβαδίζει με την ανάπτυξη του παιχνιδιού. Έτσι είναι διαφορετικό από το να γράφω ένα μυθιστόρημα εντελώς μόνος μου!

 

 

Ποιές είναι οι αλλαγές που κάνατε στο βιβλίο σας «Το έντομο μέσα σου» και τι σας έκανε να νιώσετε ότι ήταν απαραίτητες;

 

Σχετικά με το «Το έντομο μέσα σου» το μόνο που έκανα ήταν λίγο κόψιμο και λίγη διασκευή ώστε  να το κάνω πιο δυνατό και άνετο ανάγνωσμα. Ήθελα να προκαλεί τη μέγιστη επίδραση στον αναγνώστη έτσι ήταν σημαντικό να ξεμπλέξω κάποια από τα παλιά μπλεξίματα στη γραφή. Έπρεπε να γίνει πιο γλυκό για να το καταπιεί κανείς.

 

 

Κάτω από ποιες συνθήκες προτιμάτε να γράφετε;

 

Στο γραφείο μου με τη μουσική να παίζει δυνατά. Μόνος μου! Χρειάζομαι πρόσβαση στο διαδίκτυο για να ψάχνω, οπότε αφήνω ένα παράθυρο online. Κατά κύριο λόγο πάντως απλά κάθομαι εκεί και ακούω μουσική και γράφω.

 

 

Τι γράφετε αυτόν τον καιρό;

 

Ξαναγράφω το πιο παράξενο μυθιστόρημά μου, το SILICON EMBRACE για μια νέα έκδοση, και δουλεύω πάνω σε ένα μυθιστόρημα που ονομάζται STORMLAND, σχετικά με μια περιοχή στις ΗΠΑ στο μέλλον που έχει μόνιμες καταιγίδες, κάθε μέρα επί πολλά συναπτά έτη εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Είναι ένα post-cyberpunk μυθιστόρημα, με επιρροές από τον JG Ballard και πολλή ένταση αλλά και φορτισμένο με ενέργεια από τους κεραυνούς και τις αστραπές.

 

 

 

1. You’ve been writing both stories and lyrics for songs. What are the differences and the similarities, if there are any of them, between those two?

 

  Most song lyrics tell a story, or imply one. Some song lyrics tell quite elaborate stories. Bob Dylan's, some of them, Lou Reed's, Johnny Cash--they all imply stories. The Blue Oyster Cult's albums often have story implications--consider their song Then came the Last Days of May--it has a beginning, middle and end.  Several of the lyrics I've written for the Blue Oyster Cult are complete stories--take for example "The Power Underneath Despair"--a complete tale of  revenge and superhuman power; Live for Me, a ghost story; Out of the Darkness, a love story... Some of my writing is very musical, in the sense that I try to evoke rock n roll rhythms in the prose, sometimes I even write lyrics an d insert them into the story. My A SONG CALLED YOUTH cyberpunk trilogy has a major character, Rickenharp, who's a rock guitarist and front man--his sensibility is innately musical. But of course writing stories, in prose, is very different than writing lyrics. It's a different art form. Still when you consider the original storytelling in western culture, that we know of, Homer's Odyssey, say, it was thought to have originally been in song form. And I do write with music playing...I pick something suited to the writing, the same mood...
 

 

2. What are your favorite songs and books? 

 

Other people's?  I'm a big fan of Lou Reed and the Velvet Underground--Sister Ray, White LIght/White Heat, Beginning to See the LIght, Coney Island Baby, Sweet Jane. I love Zappa, King Crimson, the best of Hawkwind. I like hard rock of certain kinds, like Motorhead, Rammstein. I write to it!  I am a big fan of Iggy with or without the Stooges.  Funhouse, Raw Power, his solo work, all of it. Patti Smith--who was often a storyteller, as in Horses--was an influence on me. The Blue Oyster Cult, Jimi Hendrix, Toadies, Black Rebel Motorcycle Club, The Cramps...The Sex Pistols. I was in punk bands, before I was in the more progressive kind, and I still delight in the Ramones and the Sex Pistols and Suicidal Tendencies...
 

 

As for books, it would take too long to tell. I'm influenced by philosophical books--like In Search of the Miraculous by Ouspensky, and the Stoics, like Marcus Aurelius, but as a kid I read fantastic adventure and historical fiction. I read Robert E Howard and Edgar Rice Burroughs; I read Lovecraft and Michael Moorcock and Tolkien. I was influenced by Harlan Ellison, later, and by Patrick O'Brian, later than that. Tim Powers is someone I admire. Lucius Shepard, Bruce Sterling, Rudy Rucker, Delany, Philip Dick, JG Ballard. I read a lot of Jack Vance in my time, and Alfred Bester and Roger Zelazny...Also read Poe and other classic 19th century writers and poets. I like material that has a transcendent mystery to it, something more...
 

 

3. You’re one of the pioneers of cyberpunk. How did it begin as a genre? And what about its present and future state?

 

Bruce Sterling had a zine called Cheap Truth and that kind of linked the early cyberpunk writers together. We had sensibilities in common. We liked intelligent rock bands, we liked William Burroughs and progressive writing, as well as the old guard science fiction stuff like Heinlein--so we had that influence from the avant garde. Possibly there was some political sensibility in common--we were suspicious of the gathering corporatocracy. The idea that high technology could be used by the poor, by people on the street, for their own purposes, that was very cyberpunk. Then too we had read Delany's Nova, and we had read Philip Dick and this influenced cyberpunk too--we took it to the next level.
 

 

4. What’s your opinion about the planned but delayed new “Crow” movie? Will you be part of it? Do you enjoy the current trend of reboots and sequels?

 

Reboots can sometimes be good. The Batman films were pretty good reboots. The Crow--I haven't seen the script. I have heard from the creator of the comic, James O'Barr, that it follows the comic so it's good. I am not part of it so far! But you never know.   I haven't got enough information about The Crow film to have an opinion. Perhaps it will happen, perhaps not; perhaps it will be good but who knows. I did write a new The Crow story in the form of THE CROW: DEATH AND REBIRTH, a graphic novel from IDW comics.
 

 

5. Which of your stories would you like the most to be adapted as a movie and which one do you think it would do better?

 

My novel THE OTHER END has been optioned to be a television miniseries. Now, optioned doesn't mean it will be made--not yet. But a producer is writing a script based on this "alternative apocalypse" novel. I'd love to see it made. I would like to see A SONG CALLED YOUTH as a mini series of some kind, like on HBO or showtime--this cyberpunk trilogy (which I updated for the new edition from Prime Books) is more and more relevant. The world is turning out as I described...and it's a dangerous world. It's relevant to today's world and full of ideas.
 

 

6. Bioshock Rapture is perhaps your most popular book. What’s it like to write a book based on a video game? Can a video game tell a good story as well as a novel or a film?

 

My novel DEMONS is also quite popular and stays in print. But as for writing based on a video game--it can be tricky. One has to be creative and come up with much original story and still be true to the world of the videogame. So I have to work with the people who own the game--who hired me, along with the publisher, to write the novel--to make sure it fits their "canon", the details of the game's world. But it can be fun.  It's just that it is more of a collaborative process than writing an original novel like A SONG CALLED YOUTH.
 

 

All good videogames have good stories. I find the Call of Duty games to have good single player game stories. Bioshock's is of course interesting and meaningful and allegorical. I have now written a HALO novel, Halo: Broken Circle --you can find the cover and some info about it online--and that was both difficult and fun. The Halo universe is very big and complicated and I was asked to write the whole thing from the point of view of extraterrestrials--in this case, no humans! So that was an additional challenge, building up their culture and way of talking and behavior. I added to the Halo canon quite a bit though. The book is out in November and I can't add anything more than what you find online about it...I do really like the Halo games, so that added to the interest for me. But there's a lot of rewriting to make sure that one is right in line with game development. So it's different than writing a novel all by oneself!
 

7. What are the changes you made in your book In Darkness Waiting and why did you feel they were necessary?

 

As for In Darkness Waiting, all I did was do some cutting and revision, to try to make it a more powerful, smoother read. I wanted it to have maximum impact so untangling some of the old tangles in the writing was important.  It's got to be sleek to go for the throat!

 

8. What are the conditions under which you prefer to write?

 

In my office with loud music playing. Alone!  I need access to the internet in case I have to research facts, so I keep a window online. Mostly though I just sit there and listen to music and write.
 

 

9. What are you working on now?

 

I am rewriting my weirdest novel, SILICON EMBRACE for a new edition, and I'm working on a novel called STORMLAND, about an area in the USA in the future that has permanent storms, every day for year after year, due to climate change. It's a kind of post-cyberpunk novel, with JG Ballard inflections, and lots of tension and lightning-charged energy.

Edited by heiron
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines.