Jump to content


:construction: To FACEBOOK LOGIN είναι προσωρινά εκτός λειτουργίας για τεχνικούς λόγους. Χρησιμοποιείστε το Sign In κάνοντας νέα εγγραφή και το σύστημα βρίσκοντας το ίδιο email θα σας εισάγει. Όποιος έχει θέμα ας στείλει μήνυμα στη σελίδα του Facebook να τον βοηθήσουμε. Συγνώμη για την αναστάτωση.


Photo
* * * * * 2 votes

Πώς να κάνετε το γραπτό σας ακαταλαβίστικο


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#21 wordsmith

wordsmith

    άτημι κενονία

  • Members
  • 4.224 posts
  • Gender:Female
  • Όνομα:Κέλλυ

Posted 15 Αύγουστος 2016 - 21:04

Ε ναι, αυτή η γκρίνια περί ακαταλαβίστικων κειμένων κάπως έπρεπε να εκτονωθεί. :p

Αρκετά πάντως σημεία του δωδεκάλογου δεν έχουν καμία σχέση με το πόσο ακαταλαβίστικο μπορεί να είναι ένα κείμενο (π.χ. το 11 και το 12) αλλά με το πόσο κακογραμμένο, κουραστικό ή βαρετό μπορεί να γίνει για έναν αναγνώστη (που σαφώς και δεν είναι το ίδιο).

Κάποια επιμέρους:

Πώς να κάνετε το γραπτό σας ακαταλαβίστικο:

1)Μη βάζετε ονόματα στους χαρακτήρες, ούτε παρατσούκλια. Ο αναγνώστης θα πρέπει να κάνει επιπλέον προσπάθεια για να κρατάει λογαριασμό ποιος είναι ποιος, ποιος μιλάει σε κάθε σκηνή διαλόγου κλπ.

3) (εδώ μου έρχεται η ατάκα "όποιος πιστεύει στην τηλεκίνηση να σηκώσει το χέρι μου")

4)Χρησιμοποιείστε όσο γίνεται περισσότερη τεχνική ορολογία. Θεωρήστε ότι ο αναγνώστης σας είναι ή πάντα ονειρευόταν να γίνει πυρηνικός επιστήμονας.

9)Δώστε ορισμούς, μη δίνετε εξηγήσεις. Μη βάζετε παρομοιώσεις.

1. Μ' αυτό διαφωνώ, ειδικά για μη σημαντικούς χαρακτήρες. Για μένα είναι "ακαταλαβίστικοΤΜ wordsmith" ένα κείμενο που σου λέει "η Μαρία" που μια φορά εξηγεί ποια είναι από το "η μελαχρινή καμαριέρα(που ποτέ δεν αποκτά όνομα)". Η ιδιότητα των προσώπων με βοηθά περισσότερο παρά το όνομα (εκτός αν η επιλογή των ονομάτων είναι ιδιαίτερη κι άρα αρκεί μια φορά για να τα θυμάσαι)

3. :D Η φράση είναι από κάπου συγκεκριμένα;

4. Συμφωνώ σ' αυτό σίγουρα, αν και το ανάγω περισσότερο στη χρήση άγνωστων λέξεων ή εννοιών. Στο μυθιστόρημα που διαβάζω τώρα συναντάω σε κάθε σελίδα άγνωστες λέξεις, και παρόλο που πολλά δεν τα καταλαβαίνω (τύπου ντοπιολαλιά) δεν νομίζω ότι καθιστά συνολικά ακατανόητο το κείμενο.

9. Το πρώτο δεν το καταλαβαίνω (πρόσθεσε και την παράθεση σλόγκαν στον δωδεκάλογό σου :p). Το δεύτερο επίσης δεν νομίζω ότι έχει πολλή σχέση, άσε που μια παρομοίωση με κάτι άγνωστο μπορεί να χαλάσει (κάνοντας δυσνόητη) μια περιγραφή.

 

Μετά το επόμενο εργαστήριο της ΑΛΕΦ περιμένω η λίστα σου να ανανεωθεί. :p

Προφανώς και για κάποιους αρκεί να μη μιλήσεις στο προσωπικό τους ιδιόλεκτο για να μην καταλαβαίνουν τι λες και δε χρειάζεται καν ο παραπάνω δωδεκάλογος... :rolleyes:

 

Το 11 και το 12 είναι τρόποι για να μπερδεύει ο αναγνώστης σε ποιον χαρακτήρα αναφέρεται το κείμενο κάθε φορά. Αυτό θεωρώ ότι το κάνει ακατανόητο. Και με τα υπόλοιπα κάτι τέτοιο ισχύει.

1. Δε λέω να μην αναφέρεται καμία πληροφορία για το χαρακτήρα εκτός από το όνομα. Προφανώς και οι πληροφορίες βοηθάνε να τον ξεχωρίσεις από τους άλλους. Αλλά αν πχ σε ένα βιβλίο υπάρχουν πάνω από ένας άνθρωποι με το ίδιο επάγγελμα, χρειάζονται κι άλλα διακριτικά.

Πες μου ότι δεν έχεις ξαναδεί τη λέξη "ακαταλαβίστικο", να με αποτελειώσεις!

3. Η φράση είναι μια από τις "ψείρες" του "9" της Ελευθεροτυπίας. Έκρυβαν σε κάθε τεύχος 2-3 τέτοιες φράσεις σε απίθανα σημεία των σελίδων και αν τις έβρισκες και τηλεφωνούσες κάτι κέρδιζες, δε θυμάμαι τι.

4. Ναι, οι κάθε είδους άγνωστες λέξεις δυσκολεύουν στην κατανόηση. Αλλά κείμενο που να είναι γραμμένο εξολοκλήρου με λέξεις που κάποιος συγκεκριμένος αναγνώστης τις αγνοεί όλες, δεν ξέρω αν υπάρχει (αυτό θα έπαιρνε τον πλατινένιο έπαινο του συλλόγου για τα δικαιώματα του αναγνώστη :p ).

9. Η φράση "δώστε ορισμούς, μη δίνετε εξηγήσεις" δεν είναι σλόγκαν - εννοεί αυτό που λέει. Τι δεν καταλαβαίνεις; Ο ορισμός και η εξήγηση δεν είναι το ίδιο. Σύγκρινε ένα κείμενο του Μπαμπινιώτη με ένα δοκίμιο του Όργουελ να δεις τη διαφορά: ο Μπαμπινιώτης δίνει ορισμούς όρων της γλωσσολογίας (που δεν τους ξέραμε, βεβαίως, οι πρωτοετείς φοιτήτριες Φιλοσοφικής) χρησιμοποιώντας λέξεις που επίσης δεν τις ξέραμε, οπότε καταλήγουμε σε μια εξίσωση με όλους τους όρους άγνωστους, πχ x=y+z. Ενώ ο Όργουελ εξηγεί, δίνει παραδείγματα και περιγραφές κλπ. Οι παρομοιώσεις όντως μπορεί μερικές φορές να δυσκολέψουν την κατανόηση (πχ Μπάνβιλ), αλλά συνήθως είναι πιο ζωντανές και περιγραφικές από το αντικείμενό τους.

 

Στο επόμενο εργαστήριο της ΑΛΕΦ υπάρχει περίπτωση να μην είμαστε ούτε εγώ, ούτε εσύ. Και όχι, δεν αλλάζει τόσο εύκολα μια τέτοια λίστα μου.


"Why have I so little control? It is the case of much waste and pain in my life" Virginia Woolf




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users