Jump to content

odesseo's Blog

Sign in to follow this  
  • entries
    8
  • comments
    26
  • views
    975

Η αισθαντική μαγεία στην ερωτική ποίηση της Δέσποινας Κονταξή (ή: Πώς να μιλάς πολύ χωρίς να λες τίποτε)

Sign in to follow this  
odesseo

121 views

Αρκετά στοιχεία υπεροχής αξίζει να επισημάνει ο κριτικός αναλυτής στην ερωτική γραφή της εμπνευσμένης ποιήτριας Δέσποινας Κονταξή. Αρχικά το έντεχνο αποτέλεσμα της μακροχρόνιας γόνιμης ενασχόλησης δένει με το επιλεγμένο ποιητικό αντικείμενο που λειτουργεί έντεχνα μέσα από τα εργαλεία της ψυχής και συνδράμει στη μορφολογική μέθη των νοητικών επεμβάσεων. Η ιδιαιτερότητα στις αναφερόμενες τάσεις ακολουθεί στην επιλογή των ποιημάτων της συλλογής Το Πορφυρό φιλί μια φιλολογική αλλά και μια κοινωνιολογική προοπτική. Η συνειδητή γνώση της εμφανίζει άγνωστα μέρη της ψυχολογικής διευθέτησης. Εμπεριστατωμένα επιτρέπει στην σχεδιαστική τονικότητα των επιτευγμάτων να συμπληρώνονται από εννοιολογικές αποκαλύψεις. Με ενδιαφέρουσα και πλούσια ευρηματικότητα η Κονταξή αναπτύσσει μια επικοινωνία και ένα συνεχή διάλογο με τους χαρακτήρες που παραθέτει. Ο απόλυτος ερωτισμός σε ότι γράφει εμφορείται από αισθαντικό ρεαλισμό και συνειδησιακόπάθος. Η τοποθέτηση της μεταλλάσσεται σε βαθμιαία επιλογή κλίμακας, ενδεικτική για το είδος αυτών των ταξιδιών, των υπερρεαλιστικών με απαιτήσεις φαντασίας. Η συνεχόμενη αυτοάμυνα που αναπτύσσει η ποιήτρια με ενταξιακά στοιχεία εμπεριέχει, ενορχηστρώνει και περικλείει υφέσεις που αποδίδουν ένα μοναδικό διακοσμητικό φουτουρισμό με αξεπέραστη πρωτοπορία. Η μορφοποίηση στο χώρο της μνήμης αναπλάθει, πολλαπλασιάζει και βαθμιαία αναπαριστά ικανοποιητικά ένα φιλτράρισμα σκέψεων. Οι αντιπαραθέσεις της υποδομούνται και μετοχοποιούν εποικοδομητικά ως εκθέματα το εύρος των αναζητήσεων της κατάστασης, της αμφισβήτησης και της βιωματικής αντίληψης που εναλλάσσεται με τη χαμένη αθωότητα σε ένα αέναο κύκλο αναφορών. Η καθαρότητα τονίζεται ευπρόσδεκτα μέσα από την ομοιογένεια στις ενότητες των στίχων. Η ερωτογενής ομολογιακή κατάθεση παράλληλα με την οντολογική και την κριτική επόπτευση δικαιώνονται στο βιβλίο μέσα από τη βαρύτητα που παρεπιδημεί έντονα σε συνάρτηση με το ορατό και το ονειρικό αποτέλεσμα. Με συλλογισμό, υπαρξιακή αγωνία και στάση συμμετρικότητας σχηματοποιεί προσωπικές σκιαγραφήσεις. Οδηγεί τον αναγνώστη προσανατολίζοντας τον στα μονοπάτια μιας μαγευτικής ατμόσφαιρας με αλήθεια και ευπρέπεια. Τον συγκινεί μέσα από τη μεστότητα και την ώριμη σύλληψη των ιδιότυπων εκφραστικών μέσων που χρησιμοποιεί. Γόνιμα πραγματοποιεί την προϋπόθεση για την ακεραιότητα με ειλικρίνεια και έκδηλο αυθορμητισμό που συμπληρώνεται με αισιόδοξη μουσικότητα, στοχαστικό ρυθμό, προσγειωμένη άποψη και ύφος ανωτερότητας. Η συνολική πρoσφορά της Δέσποινας Κονταξή σε αυτό το εκπόνημα προβάλει το απαύγασμα μιας αυθεντικής ιδεαλιστικής κατάστασης που συνυπάρχει με τις περιπέτειες της φλογισμένης εξαρσης. Mε παραστατικότητα αγγίζει την ανθρώπινη φιγούρα μεσα από εκτεταμένες αναφορές στη διανοητική υφή και στην εντεταλμένη ζωογόνο κατεύθυνση από τη φύση.

 

ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ Θεωρητικός –Ιστορικός Τέχνης

 

Δηλαδή, μ' άλλα λόγια να... γαπιόμαστε.

 

Το βιβλίο εδώ. Έχει και μουσική. Απ' όλα έχει.

Sign in to follow this  


5 Comments


Recommended Comments

Δεν κατάλαβα τελικά αν ο κύριος Λεόντιος αποθεώνει το πόνημα η την πέφτει στην γκομε ποιήτρια; :lol:

Share this comment


Link to comment

Προφανώς τίποτε από τα δυο, φίλε Νίκο. Γιατί όποιο από τα δυο να συνέβαινε, θα το καταλαβαίναμε.

Νομίζω ότι ο άνθρωπος απλώς "βγάζει μια υποχρέωση".

Share this comment


Link to comment

Τα παρακάτω έλεγα στον εαυτό μου, όταν διάβαζα την συγκεκριμένη εισαγωγή-κριτική του ιστορικού τέχνης Λ. Πετμεζά για την ποιητική συλλογή της Δ. Κονταξή:

Δεν κατέχεις από ορολογία λογοτεχνικής κριτικής, αυτός είναι ο προφανής λόγος που δεν διακρίνεις νοηματικούς ειρμούς στο κείμενο αυτό. Δεν έχεις λογοτεχνικές σπουδές, να γιατί βλέπεις έναν λαβύρινθο από ηχηρές αλλά ανερμάτιστες εκφράσεις.

Αλλά, μπερδεύτηκα ακόμα περισσότερο φίλοι μου, όταν διάβασα σ’ ένα blog μια αναφορά για το ποιητικό έργο του Λ. Πετμεζά, “Συνειδησιακές ρήσεις”.

Πείτε μου εσείς πού βρίσκεται η ανακρίβεια, γιατί στο συγκεκριμένο άρθρο (αναρτημένο στις 9/2/’09), βρήκα πολλές από τις φράσεις που χρησιμοποιεί ο ιστορικός τέχνης όταν προλογίζει το “Πορφυρό φιλί” αυτούσιες ή σχεδόν ίδιες, με κάποιες που ο αρθρογράφος της ιστοσελίδας αποδίδει στην Άννα Φόνσου και τον πρόλογό της στο “Συνειδησιακές ρήσεις”, είτε με άλλες, επιγραμματικές απόψεις γνωστών ανθρώπων της κουλτούρας για το έργο αυτό (πχ. Διδώ Σωτηρίου), ή ακόμα και φράσεις του ίδιου του αρθρογράφου.

 

Σημειώνω μερικές:

1) … Αρχικά το έντεχνο αποτέλεσμα της μακροχρόνιας γόνιμης ενασχόλησης δένει

2)… και συνδράμει στη μορφολογική μέθη των νοητικών επεμβάσεων.

3)… Εμπεριστατωμένα επιτρέπει στην σχεδιαστική τονικότητα των επιτευγμάτων να συμπληρώνονται από εννοιολογικές αποκαλύψεις.

4) … Η συνεχόμενη αυτοάμυνα που αναπτύσσει η ποιήτρια με ενταξιακά στοιχεία εμπεριέχει, ενορχηστρώνει και περικλείει υφέσεις …

5) … που παρεπιδημεί έντονα σε συνάρτηση με το ορατό και το ονειρικό αποτέλεσμα.

6) … Με συλλογισμό, υπαρξιακή αγωνία και στάση συμμετρικότητας σχηματοποιεί προσωπικές σκιαγραφήσεις. Οδηγεί τον αναγνώστη προσανατολίζοντας τον στα μονοπάτια μιας μαγευτικής ατμόσφαιρας με αλήθεια και ευπρέπεια.

Δείτε και μόνοι, ίσως βρείτε κι άλλες, δεν είναι αξιοπερίεργο; Υπάρχει μήπως κάποιο μικρό θέμα; Ή κάτι μου διαφεύγει; Λάβετε υπ’ όψιν πριν απαντήσετε σ’ αυτόν τον γρίφο-κουίζ ότι στην αναφορά για το ποιητικό βιβλίο της Δ. Κονταξή η ημερομηνία είναι 21/5/2011.

http://www.alithiapress.net/index.php?option=com_content&task=view&id=448&Itemid=59

Share this comment


Link to comment
Υπάρχει μήπως κάποιο μικρό θέμα; Ή κάτι μου διαφεύγει;

 

Το σημαντικό, Πυθαρίωνα, είναι τι νομίζεις εσύ. Αλλά χαίρομαι που πήρες την υπόθεση στα χέρια σου και την προχώρησες, αποκαλύπτοντάς μας κι άλλες αρετές του κυρίου Πετμεζά.

Share this comment


Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..