Jump to content

Ayu likes...

  • entries
    15
  • comments
    82
  • views
    1,260

Neuroscience meets fiction

Ayu

313 views

Διάβασα ένα άρθρο για τη σχέση νευρολογίας και λογοτεχνίας. Παραφράζω εδώ κάποια ενδιαφέροντα σημεία. Όλο το άρθρο εδώ.

 

1. Μία από τις πρώτες συμβουλές που δίνονται συχνά σ' επίδοξους συγγραφείς είναι η εξής: Χρησιμοποίησε πιο μικρές προτάσεις όποτε αυξάνεται η ένταση μιας σκηνής. Η λογική πίσω από αυτήν την τεχνική είναι ότι το σώμα του αναγνώστη "εκφέρει" τις λέξεις που διαβάζει και αλλάζει την αναπνοή του αναλόγως. Οι μικρότερες προτάσεις κάνουν την αναπνοή πιο γρήγορη, κάτι που με τη σειρά του διεγείρει το νευρικό σύστημα.

 

2. Ο εγκέφαλος δεν κάνει διάκριση ανάμεσα στην ανάγνωση και την πράξη. Έτσι, λέξεις πιο συγκεκριμένες και με μεγαλύτερο "αισθητηριακό" φορτίο είναι πιο αποτελεσματικές στο να επηρεάζουν το σώμα του αναγνώστη, κινητοποιώντας όχι μόνο τον αισθητικό φλοιό (sensory cortex--διορθώστε με αν δε χρησιμοποιώ τον σωστό όρο στα ελληνικά) αλλά και τον κινητικό φλοιό (motor cortex). Έτσι, για παράδειγμα, η λέξη "αρπάζω" έχει μεγαλύτερο αποτέλεσμα στην κινητοποίηση του σώματος του αναγνώστη από τη λέξη "πιάνω."

 

Ουσιαστικά αυτό που κάνει το άρθρο είναι ότι (προσπαθεί να;) προσφέρει μια νευρολογική εξήγηση γι' αυτό που συχνά λαμβάνουμε ως συμβουλές για καλύτερη, πιο visceral γραφή. Ειδικά ως προς τη χρήση επιθέτων κι επιρρημάτων, η επιλογή του πιο συγκεκριμένου επιθέτου (που στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό σημαίνει ένα επίθετο με σαφέστερη σύνδεση με μια σωματική κίνηση ή μια αίσθηση) κάνει τη διαφορά ανάμεσα στην ενεργητική και την παθητική γραφή.

Έχει σημασία να ξέρουμε για ποιο λόγο το ένα είναι καλύτερο από το άλλο; Έχει σημασία ν' αποφασίσουμε το αν την αντίδρασή μας σ' ένα κείμενο την υπαγορεύει η βιολογία ή η κοινωνικά και ιστορικά διαμορφωμένη αισθητική μας (η οποία, βεβαίως δεν είναι η ίδια σε όλον τον κόσμο, όπως θα πρότεινε μια θεωρία που εξηγεί την αισθητική ως αυστηρά καθορισμένη μέσω της βιολογίας);

Και, τελικά, σε ποιο βαθμό βοηθάει μια τέτοια γνώση στη δουλειά του συγγραφέα; Πόσο τον ελευθερώνει και πόσο τον εγκλωβίζει;

mf_sherlock.gif



15 Comments


Recommended Comments

Συνειδητοποιώ ότι ίσως έπρεπε να το ανοίξω στη Συγγραφή το συγκεκριμένο θέμα...

Share this comment


Link to comment
Διγέλαδος

Posted

Ναι , είναι πολύ καλό θέμα για τη συγγραφή. Να σου πω την αλήθεια, δεν νομίζω να χρειαζόταν η νευρολογία να μου τα πει όλα αυτά. Αφού το έχω καταλάβει ήδη μετά από διάφορους πειραματισμούς πάνω στον τρόπο γραφής. Ακόμα και από την ανάγνωση. Για μένα η συγγραφή είναι ένα είδος μαγείας (δεςσχετική ανάρτηση στο blog μου). Κι επομένως για να καταφέρεις να εκτελέσεις σωστά ένα ξόρκι θα πρέπει να ξέρεις ποιες λέξεις να εκφέρεις και πως να τις εκφέρεις.

 

 

Share this comment


Link to comment

Νομίζω πως το συγκεκριμένο άρθρο ανήκει σε μια τάση "απομυθοποίησης" της μαγείας που αναφέρεις. Αν μπορείς ν' αντιστοιχίσεις την κάθε λέξη με την αντίδραση που προκαλεί σε νευροφυσιολογικό επίπεδο τότε έχεις αποκωδικοποιήσει ένα μεγάλο μέρος της τεχνικής. Εξακολουθεί βέβαια να μένει εκείνο το κάτι παραπάνω που χωρίζει τον καλό μάστορα από τον εξαιρετικό (or does it?) και που στις περισσότερες συζητήσεις κινείται στο πλαίσιο της μεταφυσικής.

Share this comment


Link to comment

Τρόμου θα είναι. Και εγώ έχω περιέργεια. Ελπίζω να βγει σωστά.

Share this comment


Link to comment

Εγώ είμαι περίεργη αν το έχει δει ο tetartos και τι έχει να πει γι' αυτό.

 

 

Share this comment


Link to comment

Ναι, κι εγώ θα ήθελα ν' ακούσω τη γνώμη κάποιου ειδικού. chinese.gif

Share this comment


Link to comment

Με τρομάζει η σκέψη πως όταν θα αποκωδικοποιήσουν τον τρόπο αντίδρασης του αναγνώστη, θα μπορούν να φτιάξουν μηχανήματα που θα 'φτύνουν' μυθιστορήματα τα οποία θα στοχεύουν στην ενεργοποίηση αισθητηριακών νεύρων.

 

 

Share this comment


Link to comment

Μυθιστορήματα ή πολλές πολλές λέξεις στη σειρά; laugh.gif

Share this comment


Link to comment

Ναι, άνοιξε το θέμα στη Συγγραφή, είναι πολύ ενδιαφέρον. Έχω μια επιφύλαξη ως προς μια γενικευμένη ισχύ των παραπάνω κι έχει κυρίως να κάνει με την πλήξη που προκύπτει με την επανάληψη του (όποιου) κανόνα. Μπορεί οι πρώτες αναγνώσεις τέτοιων πονημάτων να συγκινούν, αλλά όχι για πολύ. Ήδη η κόρη μου, που είναι 4 1/2 χρονών, εκνευρίζεται όταν αυτοσχεδιάζω παπαγαλίζοντας αδέξια δομές κι ισχυρά ρήματα ιστοριών που την ενθουσίαζαν πριν από έξι μήνες, αλλά που τώρα την αφήνουν αδιάφορη. Φυσικά δεν την συγκινούν αυτά που αρέσουν πλέον σ΄εμένα (π.χ. κείμενα που εμπεριέχουν ειρωνεία συνδυασμένη με πείρα), αλλά λατρεύει τις καινούριες (για εκείνη) νοητικές κατασκευές και ηθικά διλήμματα, τόσο που παρατά την εξέλιξη της ιστορίας και θέλει να επιστρέφει σε συγκεκριμένα επεισόδια ('μπαμπά πες το πάλι, μου άρεσε') ή και μεμονωμένες φράσεις ή λέξεις. Επίθετα και ρήματα που προκαλούν σωματικά, άλλα που κουβαλούν κάποιο ιστορικό βάρος, αμφίσημα ή πολύσημα, που σου κλείνουν το μάτι, έξυπνα ή/και ποιητικά. Η μαγεία λειτουργεί με πολλούς τρόπους όταν ερεθίζει τους αλγόριθμους της μνήμης.

Share this comment


Link to comment

Πολύ ενδιαφέροντα αυτά, Cyrano. Νομίζω αν τα εφαρμόσεις σ' ένα συγγραφέα έχεις την εικόνα του κουρασμένου μανιερισμού μετά από χρόνια εξάσκησης της τέχνης του, όταν έχει επιβραβευθεί με καταξίωση ή/και πωλήσεις.

Η αλήθεια είναι ότι διστάζω ν' ανοίξω το θέμα στη Συγγραφή γιατί δεν μπορώ να εγγυηθώ για την επιστημονική ορθότητα του άρθρου ...

Share this comment


Link to comment

Εντωμεταξύ, αυτό μου θυμίζει ένα άλλο, επίσης μη εξακριβωμένο άρθρο, περί ανταπόκρισης του εγκέφαλου στην ποπ μουσική (τα κέντρα του εγκεφάλου που δημιουργούν ευφορία κλπ).

 

 

Share this comment


Link to comment

Ενώ αυτό που αναφέρει ο Cyrano, μου θυμίζει αυτό:

"By now, it’s a matter of public record that Guantánamo Bay interrogators often resort to American pop tunes to break down their prisoners. One inmate, Ruhal Ahmed, recalled the ordeal of having to listen to Britney Spears’s “...Baby One More Time.” I can empathize. "

Share this comment


Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..