Jump to content

Συνέκδοση, Vanity Press και γιατί θα έπρεπε να τους αποφύγεις

hidedora

204 views

Το συγκεκριμένο κεφάλαιο τα προειδοποιήσω πώς θα είναι αρκετά αμφιλεγόμενο.  Ήδη ο τίτλος θα προκαλεί ενδεχομένως αρκετούς/ές  να ακονίζουν τα μαχαίρια τους. 

 

Τελείωσες λοιπόν το πρώτο σου βιβλίο και παίρνεις την απόφαση να το  στείλεις σε κάποιον εκδοτικό οίκο.  Για να μη χάσεις χρόνο λοιπόν αρχίζεις και στέλνεις σε όποιον εκδοτικό οίκο βρεις ηλεκτρονική αλληλογραφία με το χειρόγραφο σου. Μόλις μετά από 2 εβδομάδες λαμβάνεις την απάντηση πως το χειρόγραφο σου έγινε δεκτό από τον εκδοτικό οίκο, αλλά επειδή είσαι πρωτοεμφανιζόμενος  θα πρέπει να δώσεις ένα ποσό για την έκδοση του βιβλίου σου το οποίο ανέρχεται από 40% έως 50%  του συνολικού κόστους έκδοσης.

 

Εδώ που τα λέμε δεν περιμένεις από τη συγγραφή να βγάλεις χρήματα και το κάνεις για το χαβαλέ σου.  Αυτό που σε απασχολεί βασικά είναι το γεγονός ότι θα δεις  το βιβλίο σου στα ράφια των βιβλιοπωλείων.  Επίσης  καυλώνεις με το γεγονός ότι θα σε καλέσουν σε παρουσιάσεις βιβλίων για να μιλήσεις και θα δεις και το όνομά σου σε καμιά δεκαπενταριά ιστολόγια με κριτικές.  Από κει και πέρα το γεγονός αν θα πουληθεί το βιβλίο σου δεν σε απασχολεί καθόλου.

 

Ας δούμε λοιπόν τώρα τι κατάφερες…

 

Αντί να πας να κάνεις μία αυτοέκδοση μόνος σου,  που θα σου έχει βγει και πολύ φθηνότερα και θα έχεις τον απόλυτο έλεγχο,  έχεις πληρώσει τα διπλάσια ή τριπλάσια για να κάνεις συνέκδοση με κάποιον εκδοτικό οίκο.  Αν και προφανώς δεν ισχύει για όλους μάθε το εξής:  υπάρχουν ουκ ολίγοι εκδοτικοί οίκοι στην αγορά που με τα χρήματα που δίνεις για συνέκδοση έχουν βγάλει και κέρδος από εσένα.  Όχι μόνο λοιπόν θα δώσεις 1.000 με 1.500 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση για συνέκδοση,  αλλά θα έχεις και το προνόμιο να παίρνεις 25% ποσοστά… :p

 

Βέβαια θα σου πετάξουν και την παπάτζα πως σε περίπτωση που το βιβλίο σου πουλήσει αρκετά στην πρώτη έκδοση,  τις επόμενες εκδόσεις θα τις εκτυπώσουν αυτοί.  Βέβαια θα μου πεις πως και οι εκδοτικοί οίκοι επιχειρήσεις είναι και θέλουν να ζήσουν από αυτό.  Με αυτή τη λογική όμως θα έπρεπε να σκέφτεσαι και εσύ.  Και αυτό είναι πώς ακριβώς θα πάρεις πίσω την επένδυση σου πολλαπλάσια.  Βέβαια όλοι οι ερασιτέχνες / επίδοξοι συγγραφείς που ακολουθούν το δρόμο της συνέκδοσης,  ξεχνούν πως αν το βιβλίο τους θα έβγαζε πραγματικά αρκετά χρήματα  ή θα πουλούσε αρκετά τεμάχια,  τότε ο εκδοτικός οίκος θα σου έλεγε πως δεν θέλει τα χρήματα σου,  αλλά θα καλύψει αυτός όλο το κόστος και εσύ θα πάρεις ένα 7 - 10% ως πρωτοεμφανιζόμενος. Πραγματικά πίστεψέ με αν το χειρόγραφο σου αξίζει  εμπορικά,  δεν τον απασχολεί τον εκδοτικό οίκο αν είσαι πρωτοεμφανιζόμενος.  Ίσα-ίσα παίζεις και με μεγαλύτερες περιπτώσεις να κερδίσεις βραβεία πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα... 

 

Δεν είναι λογικό λοιπόν όλοι να πληρώνονται και ο καψερός ο συγγραφέας να πρέπει να βάζει και χρήματα από πάνω και έχει φάει τόσο χρόνο να το γράψει.  Όχι μόνο είναι ανήθικο -κατά την άποψή μου-,  αλλά ως εκδοτικός οίκος δημιουργείς ψευδείς προσδοκίες  μιας και το δίκτυο πωλήσεων σου, αλλά και η αγορά που υποστηρίζεις δεν έχει τις δυνατότητες για να ανταπεξέλθει. Γιατί αν είχε, πολύ απλά δεν θα ζητούσες χρήματα από το συγγραφέα.

 

Ήδη τα πράγματα ήταν χάλια,  μιας και αρκετοί εκδοτικοί οίκοι αυτοέκδοσης υπέρ χρεώνουν για ανύπαρκτες υπηρεσίες,  αλλά το πράγμα με την συνέκδοση έχει ξεφύγει και όχι μόνο πληρώνεις περισσότερα, αλλά παίρνεις μόνο και 25%. Ο εκδοτικός οίκος από την άλλη έχει βρει πελάτη πλέον και τον μαλάκα τον συγγραφέα,  κι αν πουλήσει και κάποιο αντίτυπο σε αναγνώστες πάλι καλά.

 

Παρόλα αυτά,  η λογική της συνέκδοσης συγκεκριμένα  κάνει κακό και στους υπόλοιπους συγγραφείς  μιας και έτσι καλλιεργεί ένα περιβάλλον στο οποίο ο συγγραφέας πάντα θα είναι ο μαλάκας και θα πρέπει να πληρώσει.   Έτσι λοιπόν οι επόμενοι συγγραφείς αναγκάζονται και αυτοί να πληρώσουν, γιατί είναι και αυτοί πρωτοεμφανιζόμενοι.

 

Αλλά γίνεται και κάτι ακόμη.  Τα έργα που βγαίνουν με αυτό τον τρόπο αντικειμενικά θα είχαν φάει πόρτα σε έναν εκδοτικό οίκο που κάνει αποκλειστική, παραδοσιακή έκδοση.  Αν το έργο σου αξίζει εμπορικά (γιατί αυτό νοιάζει πραγματικά έναν εκδοτικό οίκο), τότε θα στο εκδώσει χωρίς κόστος για εσένα.  Αν από την άλλη ξέρει ότι θα μπει μέσα,  τότε θα σου προτείνει για συνέκδοση.

 

Βέβαια θα μου πεις πως αν ασχοληθώ και κάνω εγώ ο ίδιος αυτοέκδοση δεν θα έχω το δίκτυο πωλήσεων που έχει ένας εκδοτικός οίκος.  Η ερώτηση μου εδώ είναι για ποιο εμπορικό δίκτυο μιλάμε…;  οι περισσότεροι από αυτούς τους εκδοτικούς οίκους μετά βίας μπορούν να πουλήσουν 50 με 100 τεμάχια.  Πιο πολλά θα πουλήσεις αν βγεις μία βόλτα στην επαρχιακή σου πόλη και μιλήσεις με βιβλιοπώλες. Αν μένεις δε σε κάποια από τις δύο μεγάλες πόλεις της ελλάδας, τότε μπορείς να επισκεφθείς βιβλιοπωλεία με τον ίδιο τρόπο και να προωθήσεις το έργο σου. Το πιο πιθανό είναι ότι θα κάνεις πολύ περισσότερες πωλήσεις,  θα κόψεις τον μεσάζοντα, θα έχεις περισσότερο κέρδος και φθηνότερα θα βγει στον αναγνώστη.

 

Το γεγονός ότι είμαι τόσο θετικός με την παραδοσιακή έκδοση ή την αυτοέκδοση είναι επειδή η πρώτη περίπτωση σου προσφέρει την σχετική ησυχία ότι δεν θα χρειαστεί να ασχοληθείς τόσο πολύ με τη διαφήμιση του βιβλίου σου,  ενώ στη δεύτερη περίπτωση έχεις τον απόλυτο έλεγχο και αν ασχοληθείς, τότε θα πάρεις πολλαπλάσια την επένδυση σου. Και θα εξηγήσω τι εννοώ με αυτό…

 

 Πηγαίνεις λοιπόν σε έναν φθηνό εκδοτικό οίκο που κάνει αυτοέκδοση  ή σε κάποιο τυπογραφείο και πληρώνεις 250 ευρώ για την εκτύπωση  100 τεμαχίων του βιβλίου σου,  περίπου 200 σελίδες συνολικά  μαζί με το εξώφυλλο.  Το κάθε τεμάχιο λοιπόν σου έχει κοστίσει 2,5 ευρώ και εσύ αποφασίζεις να το πουλήσεις περίπου 9 με 10 ευρώ,  μία τιμή που είναι πραγματικά πολύ καλή για τα ελληνικά δεδομένα,  μιας και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση το βιβλίο αυτό θα κόστιζε τουλάχιστον 13 ευρώ.

 

 Πουλώντας λοιπόν 100 τεμάχια έχεις καταφέρει να  εισπράξεις 900 με 1.000 ευρώ.  Όχι μόνο πήρες πίσω την επένδυση σου αλλά και την τετραπλασίασες…  βέβαια αυτό έχει κόπο και πρέπει να σταθείς να κάνεις πωλήσεις.   Εδώ να αναφέρω πως τα χρήματα τα παίρνεις άμεσα εάν τα πουλήσεις απευθείας στους αναγνώστες  και δεν χρειάζεται να περιμένεις μήνες ή και έτος για την εκκαθάριση.

 

 Πάμε τώρα στην εναλλακτική της συνέκδοσης…

 

 Δίνεις γύρω στα 1.000 ευρώ για την εκτύπωση 500 τεμαχίων.  Ο εκδοτικός οίκος έχει αναλάβει τα πάντα σε αυτή την περίπτωση,  συμπεριλαμβανομένου και την επιμέλεια του εξωφύλλου  καθώς και την διανομή του βιβλίου.  Τελειώνει λοιπόν το έτος και προς έκπληξή σου διαπιστώνεις πως έχεις πουλήσει μόνο 100 τεμάχια :o και το  ποσό που  σου αντιστοιχεί μείον του εκδοτικού οίκου και του βιβλιοπωλείου είναι περίπου 2,5 ευρώ.  Τα χρήματα αυτά επίσης θα τα πάρεις στο τέλος του έτους που γίνεται η εκκαθάριση.  Μπήκες λοιπόν 750 ευρώ μέσα και αυτά τα 250 ευρώ θα πρέπει να περιμένεις ένα έτος για να τα πάρεις.

 

 Δεν χρειάζεται ειδικές γνώσεις λοιπόν για να καταλάβεις πώς η συνέκδοση  όπως είναι αυτή τη στιγμή στην ελλάδα δεν σε συμφέρει και κάνει και ζημιά στον κλάδο.  Αν θέλεις να δεις το βιβλίο σου σε έντυπη μορφή,  βγάλε μερικά  τεμάχια ως print on demand ή πήγαινε και κάνε μία αυτοέκδοση μόνος σου.  Το αποτέλεσμα και θα σε ανταμείψει και θα σε ικανοποιήσει πολύ περισσότερο από οποιονδήποτε εκδοτικό οίκο αυτού του τύπου...

  • Like 3


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..