Jump to content

Oberon's Blog

Sign in to follow this  
  • entries
    4
  • comments
    46
  • views
    1,559

Λέμε . . . αλλά εννοούμε . . .

Sign in to follow this  
Oberon

262 views

[ampelofilosofia mode on]

 

 

Λέμε: "Πιστεύω στην ελευθερία έκφρασης κάθε ατόμου"

 

Αλλά εννοούμε: "Πιστεύω πως ΕΓΩ μπορώ να πω, να απαιτήσω, να κάνω, να αποκτήσω, ό,τι θέλω, όπου θέλω, όπως θέλω και όταν θέλω"

 

* * *

 

Λέμε: "Σέβομαι τη διαφορετικότητα σε κάθε έκφανσή της"

 

Αλλά εννοούμε: "Σέβομαι ό,τι μου φαίνεται οικείο και μόνο αλλά με μια σχετική ποικιλία"

 

* * *

 

Λέμε: "Είμαι υπέρ του νόμου και της τάξης"

 

Αλλά εννοούμε: "Όταν εφαρμόζονται μόνο πάνω στους άλλους και ΕΓΩ θα κρίνω σε ποιους"

 

* * *

 

Λέμε: "Μου αρέσει να βοηθώ τους αδικημένους, τους φτωχούς, τους αδυνάτους, και τα ζωάκια"

 

Αλλά εννοούμε: "Αρκεί ποτέ να μην βρεθώ εγώ στη θέση του φτωχού, του αδυνάτου, και των ζωακίων, και θα πατήσω επί πτωμάτων για να το αποφύγω"

 

* * *

 

Λέμε: "Δεν υπάρχει αγάπη και αλτρουισμός σήμερα στον κόσμο"

 

Αλλά εννοούμε: "Αλλά εγώ δεν πρόκειται να γίνω το κορόιδο των άλλων. Ο καθένας όπως έστρωσε ας κοιμηθεί"

 

* * *

 

Λέμε: "Δημοκρατία για όλο τον κόσμο"

 

Αλλά εννοούμε: "Δημοκρατία για όσους συμφωνούν με το δικό μου ορισμό για τη δημοκρατία"

 

* * *

 

Λέμε: "Μα τι τα θέλει τόσα λεφτά; Μαζί του θα τα πάρει;"

 

Aλλά εννoούμε: "Εγώ να δεις τι θα έκανα αν είχα τόσα λεφτά"

 

* * *

 

Λέμε: "Εγώ δεν πιστεύω σε τίποτα απολύτως γιατί θέλω να είμαι ελεύθερος και ωραίος"

 

Αλλά εννοούμε: "Εγώ δεν μπορώ να αναλάβω ούτε την ευθύνη του εαυτού μου, ούτε κανενός άλλου, και αισθάνομαι σκλάβος του ίδιου του νου μου"

 

* * *

 

Λέμε: "Εγώ δεν είμαι καθόλου ανταγωνιστικό άτομο"

 

Αλλά εννοούμε: "Εγώ αισθάνομαι πως έχω φτάσει στην κορυφή οπότε ποιος θα με ανταγωνιστεί και ποιον θα καταδεχτώ να ανταγωνιστώ;"

 

* * *

 

Λέμε: "Δεν πιστεύω σε ιεραρχίες"

 

Αλλά εννοούμε: "Aπεχθάνομαι τον ανώτερό μου γιατί δεν του αξίζει η θέση του, περιφρονώ τον κατώτερό μου γιατί του αξίζει η θέση του, και αγνοώ τον ίσο μου αν και δεν πιστεύω πως υπάρχει"

 

* * *

 

Λέμε: "Τα μυαλά όπως και τα αλεξίπτωτα λειτουργούν σωστά μόνο όταν είναι ανοιχτά"

 

Αλλά εννοούμε: "Άφησέ με να κάνω το νου σου λεκάνη της τουαλέτας μου, που λειτουργεί σωστά μόνο όταν είναι ανοιχτή"

 

[/end ampelofilosofia mode] :tease:

Sign in to follow this  


12 Comments


Recommended Comments

DinoHajiyorgi

Posted

Αμπελοφιλοσοφία αλλά και σωστό κρασί!

Share this comment


Link to comment
karatasiospa

Posted

Σίγουρα περιγράφεις πλήρως τον σύγχρονο νεοέλληνα σε όλο το μεγαλείο του!! Αν και εχω την εντύπωση οτι καποια ισως να ισχυουν και εκτός ελλάδος.

Share this comment


Link to comment
TheTregorian

Posted

Νομίζω ότι περιγράφει τη φύση του ανθρώπου. Ίσως να ειπωθεί πως είναι αυθαίρετες γενικεύσεις και κλισέ κτλ στην πορεία, αλλά στην πραγματικότητα, όλοι ξέρουμε ότι επί της βάσεως, δε λέει ψέμματα ο Διονύσης!

Share this comment


Link to comment

Α, ναι, αυτά είναι γενικές συμπεριφορές. Δεν αφορούν μόνο Έλληνες, ούτε βέβαια κάποια πλειοψηφία αναγκαστικά. Συχνά μερικές από αυτές τις "νοοτροπίες" δεν είναι καν συνειδητές. Βρίσκονται μάλλον σ'αυτόν τον παράξενο χώρο μεταξύ συνείδησης και υποσυνείδητου, μεταξύ συναισθήματος και λογικής σκέψης κ.λπ. Mπορεί κάποιος να τις δει οπουδήποτε ανεξάρτητα μόρφωσης, ιδεολογίας, θρησκευτικών ή πολιτικών αντιλήψεων . . . οπουδήποτε.

Δυστυχώς δεν είναι κλισέ αρκετά από αυτά. Φυσικά δεν θέλω να υπεραπλουστεύσω έναν άνθρωπο, και όλοι έχουμε τις αντιφάσεις μας. Απλά κάποιες από αυτές τις συμπεριφορές είναι σχεδόν διασκεδαστικές όταν τις βλέπεις σε έναν άνθρωπο από τη μια στιγμή στην άλλη, από τη μία πρόταση που λέει στην άλλη χωρίς καν να συνειδητοποιεί τι λέει.<br> Όταν δε αυτός ο άνθρωπος έχει κάποια εξουσία πάνω σε άλλους (είτε είναι δάσκαλος, πολιτικός, γονιός, επιστήμονας, θρησκευτικός αρχηγός κ.ο.κ.) τότε αυτές οι συμπεριφορές που περιγράφω δεν δείχνουν πια και τόσο αστείες.<br>

Share this comment


Link to comment
karatasiospa

Posted

Σίγουρα πολλές από αυτές ισχύουν γενικότερα αλλα στην ελλάδα εχουν γίνει τρόπος ζωής της πλειοψηφίας , είναι in και αν δεν τις ακολουθείς στην καλύτερη περίπτωση σε κοιτάνε ως περίεργο.

 

Αλλά δεν δέχομαι ότι εκφράζουν την ανθρώπινη ψυχή. Σίγουρα είναι η μία πλευρά της, η πιο σκοτεινή αλλά όχι η μοναδική. Η ανθρώπιμη ύπαρξη είναι πάντα μια αντιφατική ενότητα και εντός της μαίνεται πάντα μια σύγκρουση ανάμεσα στις αρνητικές και τις θετικές δυνατότητες της.

Share this comment


Link to comment

Ούτε και γω πιστεύω πως εκφράζουν την ανθρώπινη ψυχή στο σύνολό της. Στην πραγματικότητα πιστεύω πως η ανθρώπινη ψυχή (ή έστω ψυχολογία αν και πιστεύω πως υπάρχει ψυχή) είναι tabula rasa και οι παραπάνω συμπεριφορές απλά μαθαίνονται, όπως και πολλές άλλες. Δεν ξέρω αν μαθαίνονται "οσμοτικά" ή πιο συνειδητά, αλλά σίγουρα μαθαίνονται.

 

Για το αν οι συμπεριφορές αυτές είναι πιο κυρίαρχες στην Ελλάδα από όσο αλλού, θα επιλέξω να μην το σχολιάσω γιατί την τελευταία φορά που έκανα κάτι παρόμοιο βγήκα και . . . ρατσιστής (πράγμα που ήταν πρωτιά για μένα γιατί έχω στολιστεί με πολλά άλλα επίθετα αλλά όχι με αυτό) ;-)

Νομίζω πάντως πως όπου έχει υπάρξει θεοποίηση του μικροαστισμού και του λαϊκισμού, αρκετές από αυτές οι συμπεριφορές είναι πιο έντονες από αλλού.

Share this comment


Link to comment
karatasiospa

Posted

Δεν νομίζω ότι η ανθρωπινη φύση είναι tabula rasa. Υπάρχουν πλευρές της που ανηκουν στη βιολογική κληρονομιά του είδους και πλευρές της που καθορίζονται κοινωνικά κα πολιτισμικά.Βέβαια η συγκεκριμένη μορφή με την οποία θα εκφραστούν η δεν θα εκφραστούν οι βιολογικές της πλευρές π.χ η ιεραρχική συμπεριφορά πάλι καθορίζεται κοινωνικά Ποιες είναι λοιπόν οι επιρατέστερες είναι μια μεγάλη συζήτηση .Εγώ κλίνω προς την κοινωνική πλευρά χωρίς όμως να αγνοώ την βιολογική πλευρά γιατι αν την αγνοήσουμε μπορει να υποπέσουμε στο επικίνδυνο σφάλμα να νομίζουμε ότι ο άνθρωπος μπορεί να αλλάξει εντελώς (ριζικά).

Share this comment


Link to comment

Ναι, φυσικά οι βιολογικές πλευρές κληρονομούνται. Οι κοινωνικές όμως δεν κληρονομούνται βιολογικά, όπως τα χαρακτηριστικά που επιβάλλει η εξέλιξη του είδους. Μαθαίνονται από όταν είμαστε μωρά στο σημείο δηλαδή που είμαστε tabula rasa. Στο σημείο αυτό, νομίζω πως όπως οι συμπεριφορές που ανέφερα στο αρχικό ποστ είναι καθαρά θέμα κοινωνικό.

Θα σου πω ένα ενδιαφέρον παράδειγμα που είδα τις προάλλες σχετικά με τους Ινδιάνους Hopi. Αν και έχουν δική τους ψυχολογία, δικές τους παραδόσεις, δική τους άποψη για τον κόσμο, αρκετά παιδιά υποχρεώνονται να πηγαίνουν στο δημόσιο σχολείο. Φυσικά τα μαθήματα είναι ίδια με αυτά που κάνουν τα λευκά Αμερικανόπουλα. Τίποτα κακό σε αυτό, και οι δάσκαλοι - αν και λευκοί ή μαύροι αν και όχι Hopi - μπορεί να έχουν τις καλύτερες προθέσεις.

Στο ντοκυμαντέρ όμως είδαμε το εξής περίεργο: Στο αναγνωστικό της Αγγλικής γλώσσας υπήρχε η λέξη "moody". Το παιδάκι δεν καταλάβαινε τι θα πει moody/κακοδιάθετος. Η νεαρή λευκή, και ευγενική, δασκάλα είπε το εξής παράδειγμα: "Να, moody σημαίνει όταν είσαι κατσούφης και κακοδιάθετος όπως όταν βρέχει και δεν μπορείς να βγεις έξω να παίξεις".

Όμως οι Hopi δεν αισθάνονται καθόλου κακοδιάθετοι όταν βρέχει! Κάθε άλλο! Πετούν από τη χαρά τους γιατί η βροχή είναι απαραίτητη για τη σπορά. Και τα παιδιά φυσικά και παίζουν με τη βροχή μια που πιστεύουν και στα πνεύματα katsina που είναι, πολύ χοντρικά, ανάλογα με τις δικές μας νεράιδες οι κούκλες των οποίων είναι πανέμορφες και διάσημες. Ένα Hopάκι ποτέ δεν θα είναι κατσούφικο όταν βρέχει.

 

Και οι δύο συμπεριφορές μαθαίνονται αλλά η μία είναι Δυτική και η άλλη "ιθαγενής" (τη μισώ αυτή την τελευταία λέξη). Το παιδάκι αν και βέβαια ήδη έχει μάθει κάποιες από τις κοινωνικές συμπεριφορές της φυλής του, συνεχίζει να είναι επιρρεπές ψυχολογικά σε πάμπολλα άλλα ερεθίσματα. Το αποτέλεσμα αυτής της διδασκαλίας είναι τα παιδιά να μπερδεύονται σχετικά με το πώς πρέπει να αντιδρούν και κάποια στιγμή αντιμετωπίζουν το δίλημμα να πρέπει ή να επιλέξουν τον ένα κόσμο από τον άλλο ή να ζουν και στους δύο.

Δεν είμαι ψυχολόγος βέβαια, αλλά αυτό το "moody σημαίνει κακοδιάθετος/κατσούφης όπως όταν βρέχει" νομίζω πως είναι ανάλογο με τις αρνητικές συμπεριφορές που περιέγραψα πιο πάνω. Συμπεριφορές μαθημένες. Δασκαλεμένες, ή έστω, υιοθετημένες γιατί "έτσι κάνουν όλοι" και εδώ πάμε σε memetic mechanics.

Share this comment


Link to comment
karatasiospa

Posted

Για να εξηγησω τι εννοώ με τον όρο βιολογικές θα σου μεταφέρω΄σε συντομη εκδοχή τις αποψεις του C,Boehm (primatologist και ανθρωπολόγος): η ιεραρχική συμπεριφορά είναι βιολογική κληρονομια του είδους μας και δεν μπορεί να εξαλειφθεί εντελώς. Η μορφη που θα πάρει εξαρτάται απο τις κοινωνικές συνθηκες όχι όμως η υπαρξη της αυτή καθεαυτή. Από την άλλη η egalitarian συμπεριφορές και η συνεργασία που αποτελούν την βαση κάθε δημοκρατικής συμπεριφοράς είναι καθαρό κοινωνικό δημιούργημα του homo sapiens στην παλαιολιθική (κυνηγοσυλλεκτικ) περίοδο. Και αυτές οι συμπεριφορές όμως έχουν σταδιακά καθορίσει την ανθρώπινη φύση και γιάυτό βλέπουμε το ζήτημα της ισότητας και της ελευθερίας να επανέρχεται συνέχεια στην ανθρώπινη ιστορία. Δεν ακυρώνουν όμως την τάση για ιεραρχική συμπεριφορά η οποία καθότι βιολογική είναι αρκετα ισχυρή . Θα μπορέσουν στο μέλλον να καθυποταξουν σε μεγαλύτερο βαθμό την ιεραρχική συμπεριφορά; παραμένει αγνωστο αν και εγώ πιστεύω ότι είναι δυνατόν υπό τις κατάληλες κοινωνικές συνθήκες..

Βέβαια οι περισσότερες συμπεριφορές που ανέφερες όντως ανηκουν στις κοινωνικά καθοριζόμενες.

Share this comment


Link to comment

Ναι, η ιεραρχική δομή και ανάλογη συμπεριφορά παρατηρείται και στα ζώα. Ειδικά στις αγέλες των λύκων, για παράδειγμα, είναι και πολύ περίπλοκη. Όχι πως είναι συνειδητή βέβαια, όπως στους ανθρώπους, σήμερα, και κάπου διάβαζα πως μπορεί αρχικά οι άνθρωποι να είχαν αντιγράψει κάποια στοιχεία από τους λύκους για τις δικές τους κοινωνίες. Τότε ήταν, και στα ζώα συνεχίζει να είναι, "survival of the fittest". Αναρωτιέμαι μόνο αν αυτό ισχύει για τους ανθρώπους και σήμερα, ή μήπως τελικά η ίδια η εξέλιξη μάς επιτάσσει πια το να εγκαταλείψουμε την ιεραρχική συμπεριφορά.

Share this comment


Link to comment
karatasiospa

Posted

Η ιεραρχικ'η συμπεριφορά (πχ των alpha males) υπαρχει στα ανώτερα primates π.χ. στους πιθηκουςπου ειναι και το πιο κοντινο μας ειδος..

Συμφωνώ ότι η κοινωνική εξελιξη μας επιτάσσει η τουλαχιστον μας δινει την δυνατοτητα πια να την εγκαταλείψουμε αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι η φύση μας εχει εξελιχθεί εξίσου. Για καποιο λογο η εξελιξη των δημιουργηματων μας (κοινωνικων, τεχνολογικων κλπ) είναι πιο γρηγορη απο την εξελιξη της φύσης μας. Υπαρχουν πολλά σημαδια γυρω μας για υποχωρηση των εξισωτικων/δημοκρατικων συμπεριφορων οπως υπαρχουν και σημαδια για το αντιθετο. Ειμαστε κοντα σε σταυροδρόμι και πολλα θα κριθουν αυτον τον αιωνα.

Share this comment


Link to comment

Χρονια πολλα Διονυση! Ειδα πως εχεις σημερα γενεθλια! Να τα εκατοστησεις παντα καλα υγιης και ευτυχισμενος!

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..