Jump to content

Συνέντευξη με τον Michael Moorcock


heiron
 Share

Recommended Posts

For the text in English,scroll down to the end of this post.

 

Γιορτές έρχονται και σήμερα που έχει τα γενέθλια του νομίζω είναι μια καλή μέρα για να ποστάρω τη συνέντευξη του Μαικλ Μουρκοκ. Δείτε τι μας λέει ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς φανταστικής Λογοτεχνίας...

 

 

1. Πολλοί αναγνώστες περίμεναν μια ταινία Έλρικ μέσα στο 2010 όμως το προτζεκτ δεν έγινε πραγματικότητα. Ποιο ήταν το πρόβλημα; Υπάρχει κάποια πιθανότητα να γίνει μια ταινία για τον Ελρικ τα προσεχή χρόνια;

Βασικά οι παραγωγοί και το στούντιο δεν συμφωνήσαν σχετικά με το είδος του χαρακτήρα που θελαν να παρουσιάσουν. Οι παραγωγοί θελαν τον Ελρικ να είναι όπως φαίνεται στο βιβλίο. Το στούντιο ήθελε έναν λιγότερο "αποξενωμένο" χαρακτήρα. Αλλά τώρα δυο νέοι σκηνοθέτες ενδιαφέρονται και προσπαθούμε να κάνουμε κάτι.

 

2. Μιλώντας για ταινίες, φαίνεται πως το επικό φαντασυ δεν είναι πια ο κανόνας στο φαντασυ. Οι πιο επιτυχημένες ταινίες είναι αυτές του Χαρρυ Ποττερ και οι περισσότερες από τις άλλες δεν χαρακτηρίζονται ουσιαστικά "επικές". Είναι το τέλος των αντιγραφέων του Τολκιν; Ίσως ακόμη και το τέλος του Epic Pooh;

Ίσως. Αλλά βασικά όλα εξαρτώνται από το τι βγάζει ή έχει βγάλει τα περισσότερα χρήματα. Οι ταινίες φαντασίας που απευθύνονται σε παιδιά και νέους είναι ο κανόνας τώρα, όπως ακριβώς είναι ο κανόνας και στην επιστημονική φαντασία. Έτσι έχουν τα πράγματα προς το παρόν.

 

3. Είστε διαβόητος για τα σχόλια σας σχετικά με τον Τζον Τολκιν και παρόμοια λογοτεχνία. Η άποψη σας άλλαξε αυτά τα χρόνια; Πιστεύετε ότι το φαντασυ αυτού του είδους είναι "κακό";

Νομίζω το φαντασυ του Τολκιν είναι εξαιρετική λογοτεχνία φυγής αλλά, σε αντίθεση με την καλή ΕΦ, δεν μπορεί εύκολα να αντιμετωπίσει τα ερωτήματα σχετικά με τον κόσμο. Απολαμβάνω βιβλία που αντιμετωπίζουν τον κόσμο με κάποιο τρόπο. Μου αρέσουν μυθιστορήματα χαρακτήρα. Για αυτό το λόγο προτιμώ τον Peake από τον Τολκιν αφού η ιστορία του Titus Groan βασίζεται σε χαρακτήρα κι όχι στη "μαγεία".

 

4. Έχετε δηλώσει ότι δεν θέλετε να συνεχίσετε να γράφετε βιβλία με τον Αιώνιο Πρόμαχο. Γιατί;

Δεν πιστεύω ότι έχω πια νέες ιδέες. Δεν θέλω κάτι που με κάνει να βαριέμαι γιατί αυτό θα κάνει και τον αναγνώστη να βαριέται.

 

5. Είστε ένας από τους πιο ενεργούς συγγραφείς στο διαδίκτυο, με χιλιάδες ποστ στο σαιτ σας. Η αλληλεπίδραση με τους αναγνώστες σας ωφελεί; Η μήπως κάνει τον χρόνο που ασχολείστε με το γράψιμο λιγότερο κι έτσι γράφετε λιγότερα βιβλία;

Είναι ουσιαστικά η μονή μου κοινωνική διέξοδος στο Τέξας. Το μειώνω όταν είμαι στο Παρίσι όπου έχω έναν αριθμό από παλιούς, καλούς φίλους. Μου αρέσει να αλληλεπιδρώ με τους αναγνώστες. Πάντα το έκανα. Χαίρομαι να κάνω αναγνώσεις και να υπογραφώ βιβλία οπουδήποτε πάω. Πιθανότατα γράφω κάπως λιγότερο από όσο έγραφα αλλά αυτό συμβαίνει γιατί έχω λιγότερα πράγματα που θέλω να γράψω. Γράφω περίπου ένα μυθιστόρημα το χρόνο, συν πολλά διηγήματα καθώς και μη λογοτεχνικά κείμενα. Συνήθιζα να γράφω πολλά γράμματα πριν το email!

 

6. Η ιδέα σας "Νομός εναντίον Χάους" ήταν ένα βήμα πέρα από το στερεότυπο " Καλό εναντίον Κακού". Κάποιοι όμως ισχυρίζονται ότι συνήθως το Χάος είναι κακό και ο Νόμος είναι μίξη καλού και ουδέτερου με μόνη εξαίρεση όταν "τρελαίνεται". Κάθε πόλεμος τελικά χαρακτηρίζεται ως Καλό εναντίον Κακού, Εμείς εναντίον Αυτών;

Όχι, με τίποτα. Το Χάος και ο Νόμος είναι αντίθετες δυνάμεις γιατί αντιπροσωπεύουν διαφορετικές νοοτροπίες ή διαφορετική θεώρηση του κόσμου. Όπως για παράδειγμα ο Ρομαντισμός έναντι του Κλασικισμού. Είναι "κακά" μόνο όταν είναι εκτός ελέγχου, και δεν είναι πλέον σε ισορροπία. Η δουλειά του Αιώνιου πρόμαχου είναι να πολεμά είτε για το Νόμο είτε για το Χάος, οποιοδήποτε απειλείται. Μπορεί να έχεις "καλά" άτομα του Χάους η "κακά" του Νόμου. Καλό και κακό υπάρχουν αλλά δεν είναι το ίδιο πράγμα.

 

7. Ο Ελρικ είναι κατά κάποιο τρόπο το αντίθετο του Κοναν. Η πρόθεση σας ήταν να σπάσετε τους κανόνες σχετικά με τους ήρωες στο φαντασυ ή να γεμίσετε το κενό που άφησε ο Χαουαρντ; Και κατά πόσο η γοτθική κουλτούρα σας ενέπνευσε στη δημιουργία τέτοιου ηρώα;

Δεν υπήρχε "γοτθική κουλτούρα" όταν έγραψα τις πρώτες ιστορίες του Ελρικ αλλά το Γοτθικό μυθιστόρημα( ύστερος 18ος- μέσος 19ος αιώνας) άσκησε μεγάλη επίδραση στα έργα φαντασίας μου. Έγραψα τον Ελρικ σαν αντίθεση του Κοναν. Δεν υπήρχαν πραγματικά "κανόνες" όταν ξεκίνησα. Έφτιαχνα πολλούς από αυτούς για πρώτη φορά, αν με τον όρο κανόνες εννοούμε συμβάσεις της φανταστικής λογοτεχνίας.

 

8. Υπάρχει ένας χώρος και ένας χρόνος όπου ο κύκλος του Αιώνιου Πρόμαχου ξεκινά/σταματά κατά κάποιο τρόπο; Ίσως ως Τζον Ντέηκερ;

Ουσιαστικά ο 20ος/21ος αιώνας. Όλα καταλήγουν σε εμένα στο τέλος! 😉

 

9. Έχετε γράψει επιστημονική φαντασία αλλά κυρίως φάντασυ. Γιατί; Θέμα γούστου ή μήπως το φαντάσου είναι καλύτερος τρόπος να πεις μια ιστορία και να περάσεις τις ιδέες σου;

Έχω γράψει μπόλικη συμβατική λογοτεχνία, κωμωδίες, θρίλερ και ένα σωρό άλλα πράγματα. Έχω μια κλίση στο να γράφω φαντασυ αλλά το περισσότερο από το ηρωικό φαντασυ που έχω γράψει γράφτηκε πολλά χρόνια πριν. Διαλέγω τη μορφή που ταιριάζει καλύτερα στην ιδέα.

 

10. Το «Ιδέ ο άνθρωπος» σας έδωσε ένα Νεμπιουλα τη δεκαετία του 60. Πιστεύετε ότι σήμερα θα προκαλούσε περισσότερα προβλήματα και αντίδραση ή η θρησκεία δεν είναι σπουδαίο θέμα πια, τουλάχιστον στον δυτικό πολιτισμό;

Είναι ακόμη τεράστιο θέμα στις ΗΠΑ αλλά έγραψα την ιστορία στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου οι περισσότεροι δεν είναι πολύ θρήσκοι. Μεγάλωσα θεωρώντας ότι η θρησκεία ήταν κάτι που έφθινε, όπως όλες οι δεισιδαιμονίες, στη Δύση. Δέχτηκα απειλές από Τεξανούς ότι θα με σκοτώσουν όταν πρωτοεκδόθηκε σε μορφή βιβλίου.

 

11. Έχετε αναφέρει ότι βιβλία σας έχουν λογοκριθεί. Θα πρέπει ο συγγραφέας να αποδέχεται μια κάποια «καταπίεση» προκειμένου να εκδοθούν τα βιβλία του και πόσο λογοκρίνουν αλήθεια τα βιβλία φανταστικής λογοτεχνίας;

Κανένα από τα βιβλία φανταστικής λογοτεχνίας που έχω γράψει δεν έχει λογοκριθεί. Κάποια βιβλία μου συμβατικής λογοτεχνίας λογοκρίθηκαν, κυρίως στις ΗΠΑ. Πιστεύω ένας συγγραφέας πρέπει να κάνει ό, τι πρέπει για να επιβιώσει. Δεν περιμένω από κάποιον να ρισκάρει σε ένα καταπιεστικό καθεστώς αν αυτό σήμαινε ότι θα έχανε την ελευθερία του. Συμπονώ πολύ, για παράδειγμα, όλους τους Σοβιετικούς συγγραφείς που καταπιέστηκαν. Υπάρχουν τρόποι να παρακάμψεις τη λογοκρισία και έξυπνοι Σοβιετικοί συγγραφείς έμαθαν πώς να το κάνουν!

 

12. Έχετε ζήσει στο Τέξας αρκετά χρόνια. Πιστεύετε ότι αν είχατε μεγαλώσει εκεί αντί για την Αγγλία θα είχατε γίνει ο συγγραφέας που γίνατε;

Ίσως αν ζούσα στο Ωστιν όπου το πανεπιστήμιο είναι πολύ «writer-friendly» αλλά πιθανότατα θα είχα την ίδια επιθυμία να γράψω και θα είχα βρει κάποιο τρόπο να το κάνω, όπως ακριβώς το έκανε ο Χαουαρντ και άλλοι.

 

13. Και η συνηθισμένη τελευταία ερώτηση: Τι γράφετε τελευταία;

Γράφω ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο πολύ, πολύ κοντά στην προσωπική μου ζωή, το οποίο περιέχει και δυνατή δόση φανταστικού. Προσπαθώ να εξετάσω πόσο χρησιμοποίησα τη φανταστική λογοτεχνία για να αποφύγω υποχρεώσεις στην προσωπική μου ζωή. Αλλά το φανταστικό στοιχειό είναι προσεγμένο και φρέσκο, πιστεύω. Είναι δύσκολο να πει κανείς αν πρόκειται για συμβατική ή φανταστική λογοτεχνία!

 

Χαίρομαι που δίνω κάτι πίσω στην Ελλάδα που έδωσε σε εμένα( και όλο τον κόσμο) τόσα πολλά!

 

 

Ακολουθεί το κείμενο στα Αγγλικά:

Many fans expected an Elric movie in 2010, however the project never got into production. What was the problem? Is there any chance to make an Elric movie the following years?

Basically the producers and the studio couldn't agree on the kind of character they wanted to depict. The producers wanted Elric to be as he's shown in the book, The studio wanted a less 'alienated' character. But now two more directors are interested and we're trying to work something out.

 

Speaking of movies, it seems epic fantasy isn’t the rule in fantasy anymore. The most successful movies are the Harry Potter ones and most of the rest don’t qualify as “epic”. Is it the end of Tolkien wannabes? How about the end of Epic Pooh?

Could be. But basically it all depends on what's making or has made the most money. Fantasy movies aimed at children and youths are the norm now, just as they are the norm in SF. It's the way things are for the moment...

 

You’re quite notorious about your comments regarding John Tolkien and similar books your opinion changed over the years? Do you think such fantasy is “bad”?

I think Fantasy of the Tolkien kind is great escapism but, unlike good SF, can't easily address the specific questions of the world. I enjoy books which confront the world in some ways. I like novels of character. For that reason I prefer Peake to Tolkien since the story of Titus Groan is based on character not 'magic'

 

You’ve stated that you don’t want to keep writing Eternal Champion books. Why is that?

I don't think I have any new ideas. I don't want to bore myself because that also bores the reader.

 

You’re one of the most active writers on the net, posting thousands of answers in your website. Is the interaction with your fans beneficial? Or maybe it makes your writing time even less, producing less books over the years?

It's about the only socialising I do in rural Texas! I do less when we're in Paris where I have a number of old, good friends. I like interacting with readers. I always have. I'm happy to give readings and signings wherever I am at the time. I probably write a little less than I used to but that's because I have less I want to write about. I write maybe one novel a year, plus many short stories and non-fiction features. I used to write a lot of regular letters before e-mail!

 

Your Chaos vs Law idea was a step beyond the typical Good vs Evil theme. But some people argue that usually Chaos is evil and Law a mix of good and neutral with the exception of evil when it “goes crazy”. Is every war finally regarded as Good vs Evil, We vs Them?

By no means. Chaos and Law are qualities in opposition because they represent different temperaments or ways of looking at the world. Romance v Classicism, for instance. They are only 'bad' when they are out of control -- no longer in balance. The Eternal Champion's job is to fight for either Law or Chaos, whichever is threatened. You can have 'good' Chaos people or 'bad' Law. Good and evil exist but they are not the same.

 

Elric is somehow the opposite of Conan. Was your intention to break the rules about heroes in heroic fantasy or fill the gap Howard left? And how much did the gothic culture inspire you in creating such a character?

There was no 'gothic culture' when I wrote the early Elric stories but the Gothic novel (late 18th- mid 19th century) was a big influence on my fantasy fiction. I wrote Elric as a contrast to Conan. There were really no 'rules' when I started. I was making many of them for the first time, if by rules you mean generic conventions.

 

Is there a time and place where the Eternal Campion begins/ends in a sense? Maybe as John Daker?

Essentially the 20/21st century. It all comes round to me in the end!;)

 

You’ve written science fiction but mostly fantasy. Why is that? Just a matter of taste or is fantasy a better way to tell a story and pass your ideas?

I've written quite a lot of literary fiction, several comedy thrillers and a bunch of other stuff. I have a facility for writing fantasy but most of the heroic fantasy I have written was done many years ago. I choose the form which best suits the idea.

 

“Behold the man” gave you a Nebula back in the 60s. Do you think nowadays it would cause more trouble and reaction or religion isn’t a big issue anymore, at least in western civilization?

It's still a massive issue in the US but I wrote the story in the UK where most people are of a secular disposition. I grew up thinking religion was something dying out, like all superstition, in the West. I had death threats from Texas when it was first published in book form.

 

You’ve mentioned that your books have been censored. Should a writer accept some “suppression” to get his books published and how much do they really censor fantasy books out there?

I haven't had fantasy books censored. I have had literary fiction censored in the USA mostly. I believe a writer must do what they have to do to survive. I would not expect someone to take risks in a repressive nation if it meant losing their liberty. I am hugely sympathetic, for instance, to all the Soviet writers who were suppressed. There are ways to get round censorship and clever Soviet writers learned how to do it!

 

And the usual last question: What are you working on nowadays?

I'm writing on an autobiographical book very, very close to my own life, which also contains a strong fantasy element. I am trying to examine how much I used fantasy to avoid responsibilities in my private life. But the fantasy element is very elaborate and fresh, I think, It's hard to say if it's literary fiction or fantasy!

 

You've lived inTexas for several years.Do you think if you had grown up there instead of England you'd have been the writer you became?How about some other country(France,Greece!) or even decade?

Perhaps if I'd lived in Austin where the university is very writer-friendly but I would probably have had the same desire to write and would have found some way to do it, just as Howard and others did.

 

I'm very pleased to be giving somnething back to Greece which has given me (and the world) so much!

Edited by Spark
Μπήκε αρίθμηση στις ερωτήσεις και μειώθηκε λίγο η απόσταση μεταξύ των ερωτήσεων και των απαντήσεων.
Link to comment
Share on other sites

ΓΓ: Έχετε δηλώσει ότι δεν θέλετε να συνεχίσετε να γράφετε βιβλία με τον Αιώνιο Πρόμαχο. Γιατί;

 

ΜΜ: Δεν πιστεύω ότι έχω πια νέες ιδέες. Δεν θέλω κάτι που με κάνει να βαριέμαι γιατί αυτό θα κάνει και τον αναγνώστη να βαριέται.

ΟΚ, το λέει και ο ίδιος (και έχει δίκιο).

 

Γενικά καλή συνέντευξη για τον Μούρκοκ που γνωρίζουμε αναγνωστικά οι Έλληνες (δηλαδή του 60/70)

Link to comment
Share on other sites

Μπράβο, καλό να διαβάζουμε έστω και λίγες σκέψεις συγγραφέων όπως ο Μ.

Link to comment
Share on other sites

  • Φάντασμα changed the title to Συνέντευξη με τον Michael Moorcock

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..