Jump to content

Cover letter/Συνοδευτική επιστολή χειρογράφου


Electroscribe
 Share

Recommended Posts

Cover letter είναι «η επιστολή που συνοδεύει ένα άλλο έγγραφο».

 

Τη δεύτερη φορά που υπέβαλα το «Κοράκι» σε εκδότη, στον Πατάκη δηλαδή που το έκανε δεκτό, είχα βάλει μια τέτοια επιστολή στο φάκελο μαζί με το χειρόγραφο. Κι αργότερα μου είπαν ότι η παρουσία της βοήθησε το βιβλίο, οπότε όσοι ενδιαφέρεστε να στείλετε βιβλίο σε εκδοτικό οίκο στον οποίο δε γνωρίζετε κανέναν, συνεχίστε να διαβάζετε το τόπικ.

 

Τα παρακάτω προτεινόμενα περιεχόμενα μιας συνοδευτικής επιστολής, δε μπορώ να τα τεκμηριώσω. Προέκυψαν από τη λογική, συμβουλές που διάβασα στο δίκτυο (για την αγγλόφωνο κόσμο του βιβλίου που είναι εντελώς διαφορετικός από το δικό μας), από άσχετες συζητήσεις με τους ανθρώπους των εκδόσεων Πατάκη (ούτε υπάρχει κάποιο στάνταρ, ούτε κανείς μου είπε «αυτό θέλουμε») και από την επιστολή που ο ίδιος έγραψα για το δικό μου βιβλίο. Δηλαδή, δεν αποτελούν ευαγγέλιο όσα θα πω· όποιος θέλει τα δέχεται. Όσα από αυτά θέλει, αν δεν του κάνουν όλα.

 

Σε τι μπορεί να βοηθήσει μια συνοδευτική επιστολή

 

Κάποτε είχα διαβάσει για το εξωτερικό ότι χειρόγραφα που δε συνοδεύονται από cover letter δε θα μπαίνουν καν στη διαδικασία επιλογής, αλλά θα πηγαίνουν στον κάλαθο των αχρήστων (ιδίως σε περιοδικά, αν και τα χειρόγραφα που δέχονται είναι πολύ μικρότερα από ένα βιβλίο). Τότε δεν υπήρχε το διαδίκτυο και το λεξικό δεν αρκούσε για να μάθω τι ήταν επιτέλους αυτό το cover letter. Τώρα που ξέρω, καταλαβαίνω και γιατί του δίνουν τόση σημασία.

 

Το πλήθος των χειρογράφων που δέχεται ένας εκδοτικός οίκος κάθε μήνα είναι πολύ μεγάλο, ενώ μπορεί να απασχολήσει περιορισμένο αριθμό επαγγελματιών αναγνωστών (ανθρώπων που πληρώνονται για να τα διαβάζουν και να κάνουν το πρώτο ξεσκαρτάρισμα). Πολλά από τα χειρόγραφα είναι απαράδεκτα και δε διαβάζονται, ενώ αρκετά ακόμη είναι μέτρια/αδιάφορα.

 

Οι επαγγελματίες αναγνώστες σέβονται τη δουλειά που χρειάστηκε για τις 100, 200 ή και 500 σελίδες ενός βιβλίου. Αλλά ποτέ δεν είναι η ανάγνωση αποκλειστική εργασία τους, ούτε και βγήκαν από τις θερμοκοιτίδες του Μάτριξ. Με λίγα λόγια, ο χρόνος τους δεν είναι άπειρος, ούτε αρέσουν στον καθένα όλα τα είδη λογοτεχνίας, ούτε γνωρίζει όλα τα είδη λογοτεχνίας.

 

Επίσης, δεν επιλέγουν αυτοί τη στρατηγική του οίκου για τον οποίο δουλεύουν. Αν εντοπίσουν ένα βιβλίο που το θεωρούν καλό και το προωθήσουν, δε σημαίνει πως θα γίνει αποδεκτό. Μπορεί π.χ. να είναι αστυνομικό κι ο οίκος να μη θέλει άλλα αστυνομικά τη δεδομένη στιγμή, είτε γιατί έχει ήδη επιλέξει αρκετά για τα επόμενα δυο χρόνια, είτε γιατί θεωρεί πως δεν είναι της μόδας της συγκεκριμένη περίοδο τα αστυνομικά (τα παραδείγματα είναι τυχαία).

 

Όλα αυτά, τις ικανότητες του κάθε επαγγελματία αναγνώστη και τον προγραμματισμό, τα ξέρει καλύτερα ο υπεύθυνος των χειρογράφων, γιατί αυτή είναι η δουλειά του. Μια συνοδευτική επιστολή θα τον βοηθήσει να επιλέξει σε ποιον από τους αναγνώστες που έχει στη διάθεσή του θα το αναθέσει και τι προτεραιότητα θα του δώσει. Σειρά προτεραιότητας δεν τηρείται αυστηρά, δηλαδή ένα χειρόγραφο που έφτασε πριν από ένα άλλο, δε θα αξιολογηθεί απαραίτητα και πρώτο. Κι αυτό γιατί η αγορά και η ζήτηση αλλάζει.

 

Για να συνοψίσω την ουσία: η συνοδευτική επιστολή μπορεί να βοηθήσει να ασχοληθεί με το χειρόγραφό σας ο άνθρωπος του οίκου που θα το εκτιμήσει περισσότερο, μπορεί να βοηθήσει να το δουν γρηγορότερα και μπορεί να βοηθήσει να το δουν μαζί με άλλα αντίστοιχα (από τα οποία ελπίζουμε πως θα είναι καλύτερο και δε θα του φάνε τη θέση στο πρόγραμμα του εκδοτικού οίκου μόνο και μόνο επειδή έτυχε να υποβληθούν νωρίτερα).

 

Κι αν έχει το αντίθετο αποτέλεσμα; Αν η επιστολή κάνει τον οίκο να καθυστερήσει ν’ ασχοληθεί με το χειρόγραφο ή να θεωρήσει πως δεν τον ενδιαφέρει καθόλου και να το απορρίψει; Η γνώμη μου είναι πως αυτές δεν είναι κυριολεκτικά κακές εξελίξεις. Αν η συνοδευτική επιστολή έχει γραφτεί σωστά και αντιπροσωπεύει το βιβλίο, τότε καλύτερα να το διαβάσουν σε μια περίοδο πιο ευνοϊκή για το ίδιο κι ας είναι αυτή δυο μήνες πιο πίσω. Και αν πραγματικά δεν τους ενδιαφέρει, τι είναι προτιμότερο; Να δοθεί άμεσα η αρνητική απάντηση, απελευθερώνοντας το συγγραφέα να το στείλει σε άλλους ή να απαντήσει σε προτάσεις που μπορεί να του έχουν γίνει στο μεταξύ; Ή να μείνει το χειρόγραφο σε κάποια στοίβα για τρεις-τέσσερις μήνες και μετά να δοθεί η αρνητική απάντηση μόλις διαβαστεί, πιθανώς ούτε καν ολόκληρο αφού θα καταλάβουν από τις πρώτες σελίδες πως δεν είναι αυτό που θέλουν;

 

Κι απ’ ότι έχω καταλάβει, ποτέ ένα χειρόγραφο δεν επιστρέφεται πραγματικά αδιάβαστο, τουλάχιστον από οίκους που αξίζουν τον κόπο να ασχοληθεί κανείς μαζί τους. Θα κάνουν τον κόπο να ρίξουν μια ματιά στη γραφή, γιατί ακόμη κι αν το βιβλίο αξίζει να το απορρίψουν, αυτό δε σημαίνει πως κι ο συγγραφέας αξίζει να τον απορρίψουν!

 

Τα περιεχόμενα μιας συνοδευτικής επιστολής

 

Όταν και να γράψετε μέσα στο cover letter σας, συνολικά δε θα πρέπει να είναι πάνω από τα τρία τέταρτα μιας σελίδας, με κενές γραμμές ανάμεσα στις παραγράφους. Αν έχετε γράψει ένα σωρό κείμενο, μια τιγκαρισμένη σελίδα και παραπάνω, γιατί να μη διαβάσουν απευθείας την πρώτη σελίδα του χειρογράφου αντί για την επιστολή; Κι αυτή θα τους πει πολλά κι ίσως πιο αντιπροσωπευτικά.

 

Κατά τα άλλα, προσπαθήστε να απαντήσετε τις παρακάτω ερωτήσεις, περίπου μ’ αυτή τη σειρά:

 

1. Γιατί στέλνετε το χειρόγραφό σας σ’ αυτόν τον οίκο; Δεν είναι πραγματικά απαραίτητη αυτή η πληροφορία, αλλά αν δε μπορείτε να δώσετε την απάντηση ούτε και στον εαυτό σας, τότε μάλλον δεν είναι σωστή κίνηση να το χειρόγραφο σας εκεί.

 

2. Τι είναι αυτό που στέλνετε, με μια φράση; Μυθιστόρημα, συλλογή διηγημάτων, νουβέλα; Σε ποιο είδος ανήκει; Αυτοτελές, πρώτο σε σειρά, αυτοτελές αλλά με περιθώριο για συνέχειες;

 

3. Σε τι κοινό απευθύνεται; Ηλικιακά και από άποψη προτιμήσεων.

 

4. Γιατί θα το ήθελε ο εκδοτικός οίκος; Ποιο είναι το δυνατό του σημείο; Τι το κάνει να ξεχωρίζει από μια άλλη παρόμοια υποβολή; Αν υπάρχει κάποιο σημείο που αποζημιώνει, π.χ. μια δυνατή ανατροπή στη μέση, μη διστάσετε να το πείτε για να διαβάσουν οπωσδήποτε (ως) εκεί πριν κρίνουν.

 

 

 

Για παράδειγμα, μια συνοδευτική επιστολή για το ανύπαρκτο βιβλίο ‘Ο Μέγας Βορειοδυτικός’, προς τις Βορειοδυτικές Εκδόσεις.

 

post-12-0-44017700-1308860004_thumb.jpg

 

Εγώ αυτά είχα να σα πω κι ελπίζω να σας φανούν χρήσιμα. Καλή σας επιτυχία.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Πολύ χρήσιμο ποστ Λευτέρη και θα ήθελα και τις γνώμες κι άλλων από τους "εκδιδόμενους" του φόρουμ.

Link to comment
Share on other sites

Απο την ελάχιστη εμπειρία μου μπορώ να πω ότι το cover letter είναι τρομερά σημαντικό.

 

Όταν έχεις να διαβάσεις 50 submissions, θα σε τραβήξει κάποιο που περιέχει μια προσωπική ''σφραγίδα'', για να καταλάβεις περίπου τι πρόκειται να διαβάσεις και τι σόι άνθρωπος είναι αυτός που σου στέλνει το submission. Θα δώσεις περισσότερη προσοχή αν δεις ότι ο συγγραφέας έχει επαφή με την πραγματικότητα και την λογοτεχνία γενικότερα.

 

Καλό είναι να συμπεριληφθεί και λίστα με προηγούμενες εκδόσεις, αλλά αν έχετε εκδοθεί στο ίδιο περιοδικό/εκδοτικό 100 φορές, καλύτερα να βάλετε 1-2 από αυτές γιατί φαίνεται λίγο περίεργο (μπατζανάκης του editor είναι?).

Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλό post Λευτέρη και χρήσιμο. Μια σωστή συνοδευτική επιστολή πάντα βοηθάει και μετριέται στα υπέρ.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ χρήσιμες οι συμβουλές του Electroscribe.

 

 

Πολύ χρήσιμο ποστ Λευτέρη και θα ήθελα και τις γνώμες κι άλλων από τους "εκδιδόμενους" του φόρουμ.

 

Η αλήθεια είναι ότι εγώ πήγα στον εκδότη μου χωρίς συστατική επιστολή. Φάνηκα τυχερός αφού ο εκδότης έδωσε το κείμενό μου σε ένα συνεργάτη του ο οποίος έγραψε πολύ θετικά σχόλια (έτυχε να τα διαβάσω) και πρότεινε την έκδοσή του.

 

Σίγουρα την επόμενη φορά θα πάω με συνοδευτική επιστολή στην οποία θα αναφέρω και την προηγούμενή μου έκδοση.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστούμε πολύ, κύριος, πολύ καλό τόπικ πράγματι :)

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ενδιαφέρον και δεν σου κρύβω ότι το έκανες το θέμα και στην κατάλληλη για μενα στιγμή.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Εξαιρετικά χρήσιμο, Λευτέρη, και σε ευχαριστούμε. Αυτό που θέλω να ρωτήσω είναι ποια είναι η θέση της επιστολής αυτής στον φάκελο που στέλνουμε στον Οίκο. Ξέρω ότι το χειρόγραφο (γιατί λέγεται έτσι; αφού στον υπολογιστή είναι γραμμένο) συνοδεύεται από βιογραφικό και σύνοψη, οπότε μπορούμε να βάλουμε την σύνοψη σε αυτήν την επιστολή, φαντάζομαι, ή να τα τοποθετήσουμε συνδυαστικά;

Link to comment
Share on other sites

Κάποιοι οίκοι ζητούν σαφώς σύνοψη (ποτέ πάνω από μια Α4 κι αυτή κατά προτίμηση όχι τίγκα), άλλοι όχι. Ο Πατάκης δε ζητούσε κι έτσι έγραψα μια πολύ γενική μέσα στην επιστολή. Προσωπικά, δε θα ήθελα να στείλω ολόκληρο πακέτο με έγγραφα, χειρόγραφο και σύνοψη και επιστολή και βιογραφικό. Νομίζω το βιογραφικό το είχα μέσα στο χειρόγραφο, στο τέλος. Αλλά είναι απλά προσωπική προτίμηση, δεν έχω ιδέα τι θέλουν οι οίκοι

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Γεια σας, είμαι νέος στο φόρουμ.

 

Έχω πρόσφατα τελειώσει το πρώτο μου μυθιστόρημα κι έγραψα ένα cover letter βάσει τις οδηγίες που βρήκα εδώ. Ενδιαφέρεται κάποιο μέλος να τη διαβάσει και να μου δώσει τα φώτα του; 

Edited by Pandelis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Γεια σας, είμαι νέος στο φόρουμ.

 

Έχω πρόσφατα τελειώσει το πρώτο μου μυθιστόρημα κι έγραψα ένα cover letter βάσει τις οδηγίες που βρήκα εδώ. Ενδιαφέρεται κάποιο μέλος να τη διαβάσει και να μου δώσει τα φώτα του; 

Στείλε και πμ αν νιώθεις πιο άνετα...(Καλή επιτυχία εννοείται!)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Γεια σας, είμαι νέος στο φόρουμ.

 

Έχω πρόσφατα τελειώσει το πρώτο μου μυθιστόρημα κι έγραψα ένα cover letter βάσει τις οδηγίες που βρήκα εδώ. Ενδιαφέρεται κάποιο μέλος να τη διαβάσει και να μου δώσει τα φώτα του; 

Στείλε και πμ αν νιώθεις πιο άνετα...(Καλή επιτυχία εννοείται!)

 

Ευχαριστώ.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Πάρα πολύ χρήσιμο το ποστ του Electroscribe.

Έχω μόνο μια απορία: αν δεν γνωρίζουμε το όνομα του ανθρώπου που θα πάρει το κείμενο στα χέρια του, πώς να ξεκινήσουμε την επιστολή; "Αγαπητοί εκδότες" είναι εντάξει; 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Πάρα πολύ χρήσιμο το ποστ του Electroscribe.

Έχω μόνο μια απορία: αν δεν γνωρίζουμε το όνομα του ανθρώπου που θα πάρει το κείμενο στα χέρια του, πώς να ξεκινήσουμε την επιστολή; "Αγαπητοί εκδότες" είναι εντάξει;

Η Βίλκα πάει για έκδοση;; :D :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Αν μπεις στο σάιτ του εκδοτικού οίκου μπορεί να λέει ποιος είναι υπεύθυνος για τα χειρόγραφα που λαμβάνουν. Στον Πατάκη έλεγε και έτσι απευθυνόμουν στον αντίστοιχο κύριο, στον Ψυχογιό που δεν έλεγε είχα ξεκινήσει με το αξιότιμη κυρία/ κύριε.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..