Jump to content

Απλοί κανόνες για μικρολαθάκια που κάνουμε όλοι


Electroscribe
 Share

Recommended Posts

Κι ένας κανόνας για τον heiron:

 

Κανόνας 4α: Τι/τι και η/ή

 

- Η λέξη ‘τι’ δεν τονίζεται ΠΟΤΕ. Ούτε στην αρχή μιας ερώτησης, ούτε σε καμιά άλλη περίπτωση.

 

- Η λέξη ‘η’ τονίζεται όταν δεν είναι άρθρο αλλά εισάγει δυο εναλλακτικές περιπτώσεις.

 

π.χ. Ποια γραβάτα πάει μ’ αυτό το πουκάμισο; Η μπλε ή η κόκκινη;

 

Ή αυτό ή εκείνο, όχι και τα δύο.

Edited by Electroscribe
Link to comment
Share on other sites

Κανόνας 14: βάλω/βάλλω

Κανόνας 15: παρ(αγ)άγω/προ(αγ)άγω

Κανόνας 16: Μετοχές: κρυμένος ή κρυμμένος;

 

Πολύ (πολλή) καλή φάση, ειδικά τα 14,16 τα ξεφτυλίζω στα λάθη χωρίς διορθωτή κειμένου. Ρισπέκτ για τη βοήθεια. thmbup.gifthmbup.gifthmbup.gifthmbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Να επισημάνουμε κι ένα πολύ συχνό λάθος, που το βλέπω παντού: το σωστό είναι καμένος και όχι καμμένος.

 

Επίσης, στις μετοχές σε -όμενος δεν ισχύει ο κανόνας των 2 μ. Δηλαδή, είναι π.χ αναγραφόμενος και όχι αναγραφόμμενος.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Μια ερώτηση, στον διάλογο στο να αναγράψεις μια συνομιλία χρησιμοποιείς εισαγωγικά ,παράδειγμα

 

<<Τη κάνης >>

 

<<μια χαρά εσύ>>

 

Η?? και παύλες ? παράδειγμα

 

- Τη κάνης

 

- Μια χαρά εσύ

 

Έχει διάφορα στην έκφραση, Η??είναι το ιδιο, η παύλες είναι λάθος η χρησιμοποιούνται προς άλλο σκοπό

 

 

Link to comment
Share on other sites

Μια αρκετά εκτενής σχετική συζήτηση είχε γίνει παλιότερα εδώ. :)

 

ευχαριστώ πολύ φίλος

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Αναρρωτιέμαι γιατί δεν είχα κάνει τόσο καιρό αυτό το πολύ χρήσιμο θέμα pinned. Όπως και να έχει, πλέον είναι πάνω πάνω για να το βρίσκετε εύκολα όταν ψάχνετε για κάποιον ορθογραφικό κανόνα.

Link to comment
Share on other sites

Έχω την εξής απορία: Οι απόστροφοι σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο καθώς κι οι συντμήσεις (πχ "για 'κείνη" αντί του "για εκείνη") είναι θεμιτές σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο ή θεωρούνται informal κατά κάποιον τρόπο;

 

Επίσης αν θέλω να πω "Από το όνειρο", είναι ορθό να γραφτεί: Απ' τ' όνειρο; Αισθητικά δε μ' άρεσαν ποτέ αυτές οι συνεχόμενες απόστροφοι, αλλά δεν είναι λογικό;;

Link to comment
Share on other sites

Έχω την εξής απορία: Οι απόστροφοι σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο καθώς κι οι συντμήσεις (πχ "για 'κείνη" αντί του "για εκείνη") είναι θεμιτές σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο ή θεωρούνται informal κατά κάποιον τρόπο;

 

Επίσης αν θέλω να πω "Από το όνειρο", είναι ορθό να γραφτεί: Απ' τ' όνειρο; Αισθητικά δε μ' άρεσαν ποτέ αυτές οι συνεχόμενες απόστροφοι, αλλά δεν είναι λογικό;;

 

Προσωπικά, δεν έχω κανένα πρόβλημα να δω πλήθη συντμήσεων σε λογοτεχνικό κείμενο. Ένα πονηρό κόλπο είναι η μοιρασιά: ο "αφηγητής" μιλάει χωρίς συντμήσεις, οι χαρακτήρες μιλάνε. (Εκτός αν βγάζει λόγο ο Μέγας Μάγιστρος, π.χ., οπότε υποτίθεται ότι μιλάει επισημότατα.

 

Παιδιά, όχι επισημότητες στη λογοτεχνία, πληζ!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Έχω την εξής απορία: Οι απόστροφοι σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο καθώς κι οι συντμήσεις (πχ "για 'κείνη" αντί του "για εκείνη") είναι θεμιτές σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο ή θεωρούνται informal κατά κάποιον τρόπο;

 

Επίσης αν θέλω να πω "Από το όνειρο", είναι ορθό να γραφτεί: Απ' τ' όνειρο; Αισθητικά δε μ' άρεσαν ποτέ αυτές οι συνεχόμενες απόστροφοι, αλλά δεν είναι λογικό;;

 

Νομίζω ότι εδώ ακολουθούμε την μουσική μέσα μας και μετά τον χαρακτήρα που περιγράφουμε. Πολλές φορές υπάρχει ανίθεση , γιατί θέλουμε να χώσουμε και κάτι που έχουμε στο κεφάλι μας. άρα σταματάμε και ξαναδιαβιάζουμε την προτάση και βρήσκουμε τη λύση. (προσθέτουμε για χάρη της μουσικής στον αφηγητή και κόβουμε στον χρακτήρα για χάρη της πλοκής)

Link to comment
Share on other sites

Έχω την εξής απορία: Οι απόστροφοι σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο καθώς κι οι συντμήσεις (πχ "για 'κείνη" αντί του "για εκείνη") είναι θεμιτές σ' ένα λογοτεχνικό κείμενο ή θεωρούνται informal κατά κάποιον τρόπο;

 

Επίσης αν θέλω να πω "Από το όνειρο", είναι ορθό να γραφτεί: Απ' τ' όνειρο; Αισθητικά δε μ' άρεσαν ποτέ αυτές οι συνεχόμενες απόστροφοι, αλλά δεν είναι λογικό;;

 

 

Αυτό δεν είναι θέμα γραμματικής ή συντακτικού, ούτε καν λογοτεχνικής σύμβασης (όπως το ότι αποφεύγουμε να γράφουμε αριθμητικά ψηφία μέσα σε ένα λογοτεχνικό κείμενο). Είναι καθαρά θέμα υφολογικό.

 

Αν μιλάει χαρακτήρας, μπορεί να κόψει λέξεις, να τις προφέρει λάθος κι ότι άλλο έχεις ακούσει ποτέ να λέγεται από κάποιον. Το ίδιο ισχύει κι αν έχεις αφηγητή (σε πρώτο πρόσωπο).

 

Αν γράφεις σε τρίτο πρόσωπο και πάλι όλα είναι θεμιτά, αλλά απαιτείται συνοχή και συνέπεια. Αν γενικά το ύφος σου είναι "επίσημο", δε βάζεις πολλές συντμήσεις, αν είναι πιο χαλαρό, βάζεις όσες θες. Γενικά, κάνεις μια επιλογή και την τηρείς. Και πάλι, αν διαβάζοντας το κείμενό σου στις διορθώσεις σού φαίνεται πως κάπου σκοντάφτει η ανάγνωση, βάζεις τη σύντμηση που σου φαίνεται απαραίτητη για τη συγκεκριμένη πρόταση.

 

Για το συγκεκριμένο παράδειγμα που δίνεις, οι πολλαπλές συνεχόμενες συντμήσεις είναι χαρακτηριστικό του ποιητικού και του προφορικού λόγου, ενώ δεν έχουν και τόση θέση σε μια τριτοπρόσωπη αφήγηση (ενώ το "απ' το όνειρο" δε θα χτυπούσε τόσο, το "απ' τ' όνειρο" και το "από τ' όνειρο" μοιάζουν περισσότερο σαν να μετράς συλλαβές για να σου βγει ο στίχος)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Α μάλιστα... Ευχαριστώ για τις απαντήσεις, τις λαμβάνω υπ' όψιν! ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Δεν ξέρω αν ποστάρω σωστά εδώ, αλλά επειδή θυμάμαι ότι το έχουμε θίξει το θέμα των θαυμαστικών, το αναφέρω. Διαβάζω το "Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας" του Σελίν. Για να μην τα πολυλογώ, είναι ένα βιβλίο κι ένας συγγραφέας που σε κάνε να ντρέπεσαι που αποκαλείς κι εσύ τον εαυτό σου συγγραφέα. Αυτός, λοιπόν, μέσα σε μια παράγραφο όπου μιλάει ο πρωταγωνιστής του ή κάποιος άλλος, μπορεί να σου πετάξει 20 θαυμαστικά κι άλλα τόσα (...), σε μια σελίδα, δε, κάντε την αναλογία. Δεν παίρνω θέση αν η κατάχρηση των θαυμαστικών ή των σημείων στίξης γενικότερα είναι μεμπτή ή όχι, απλώς το καταθέτω σαν ένα στοιχείο που μου έκανε εντύπωση.

Link to comment
Share on other sites

Stanely, σίγουρα δεν οφείλεται στα πολλά θαυμαστικά το ότι ο Σελίν θεωρείται

ένας συγγραφέας που σε κάνε να ντρέπεσαι που αποκαλείς κι εσύ τον εαυτό σου συγγραφέα
. Edited by odesseo
Link to comment
Share on other sites

Stanely, σίγουρα δεν οφείλεται στα πολλά θαυμαστικά το ότι ο Σελίν θεωρείται

ένας συγγραφέας που σε κάνε να ντρέπεσαι που αποκαλείς κι εσύ τον εαυτό σου συγγραφέα
.

 

Προφανώς. Αυτό δεν λέει κάτι πάνω σε αυτό που έθιξα εγώ, όμως.

Link to comment
Share on other sites

Προφανώς. Αυτό δεν λέει κάτι πάνω σε αυτό που έθιξα εγώ, όμως.

Δεν είμαι σίγουρος γιαυτό. Τι ακριβώς έθιξες;

Link to comment
Share on other sites

Προφανώς. Αυτό δεν λέει κάτι πάνω σε αυτό που έθιξα εγώ, όμως.

Δεν είμαι σίγουρος γιαυτό. Τι ακριβώς έθιξες;

 

Εγώ είπα ότι ένας ανυπέρβλητος συγγραφέας, κάνει κάτι που εδώ, εμείς, έχουμε θίξει ως "λάθος". Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτό ότι ο συγγραφέας είναι ανυπέρβλητος επειδή....βάζει θαυμαστικά και τελίτσες. Είναι αυτονόητο, νομίζω.

Link to comment
Share on other sites

Εγώ είπα ότι ένας ανυπέρβλητος συγγραφέας, κάνει κάτι που εδώ, εμείς, έχουμε θίξει ως "λάθος". Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτό ότι ο συγγραφέας είναι ανυπέρβλητος επειδή....βάζει θαυμαστικά και τελίτσες. Είναι αυτονόητο, νομίζω.

 

Δεν σε κάνει, επομένως, να αναρωτιέσαι, για την ορθότητα της έκφρασης "λάθος" και τις συνθήκες υπό τις οποίες νομιμοποιείται η έκφραση αυτή;

Η απόφανση "Αυτό είναι λάθος" έχει νόημα μόνο μέσα στο πλαίσιο αναφοράς της - και κάθε τέτοιο πλαίσιο είναι συμβατικό. Π.χ. η κατάχρηση των θαυμαστικών είναι λάθος όταν γράφεις έκθεση, όπου καλείσαι, μεταξύ άλλων, να αποδείξεις ότι κάνεις συνετή και εύλογη χρήση της στίξης.

Φαντάσου τι έπαθαν κάποιοι φιλόλογοι όταν διαπίστωσαν ότι ο Ελύτης έγραφε "από ανέκαθεν".

 

Εdit: Συμπληρώνω ότι ένας από τους λόγους που ένας συγγραφέας θεωρείται σπουδαίος είναι και το ότι μας επιτρέπει να ξαναδούμε τη γλώσσα πέρα από το σωστό και το λάθος.

Edited by odesseo
Link to comment
Share on other sites

Εγώ είπα ότι ένας ανυπέρβλητος συγγραφέας, κάνει κάτι που εδώ, εμείς, έχουμε θίξει ως "λάθος". Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτό ότι ο συγγραφέας είναι ανυπέρβλητος επειδή....βάζει θαυμαστικά και τελίτσες. Είναι αυτονόητο, νομίζω.

 

Δεν σε κάνει, επομένως, να αναρωτιέσαι, για την ορθότητα της έκφρασης "λάθος" και τις συνθήκες υπό τις οποίες νομιμοποιείται η έκφραση αυτή;

Η απόφανση "Αυτό είναι λάθος" έχει νόημα μόνο μέσα στο πλαίσιο αναφοράς της - και κάθε τέτοιο πλαίσιο είναι συμβατικό. Π.χ. η κατάχρηση των θαυμαστικών είναι λάθος όταν γράφεις έκθεση, όπου καλείσαι, μεταξύ άλλων, να αποδείξεις ότι κάνεις συνετή και εύλογη χρήση της στίξης.

Φαντάσου τι έπαθαν κάποιοι φιλόλογοι όταν διαπίστωσαν ότι ο Ελύτης έγραφε "από ανέκαθεν".

 

Εdit: Συμπληρώνω ότι ένας από τους λόγους που ένας συγγραφέας θεωρείται σπουδαίος είναι και το ότι μας επιτρέπει να ξαναδούμε τη γλώσσα πέρα από το σωστό και το λάθος.

 

Μα αυτό ακριβώς είπα. Για αυτό το κατέθεσα, για να προβληματιστούμε γύρω από αυτό που αναφέρεις εδώ. Κι επίσης, για αυτό και είπα "λάθος" κι όχι λάθος.

Link to comment
Share on other sites

Το πρόβλημα με τα θαυμαστικά είναι ότι έχει μια χροιά "εκβιαστική", δίνει υπερβολικό χρώμα σε μια φράση, το οποίο πρέπει να βγαίνει από τη χροιά των ίδιων των λέξεων. Τουλάχιστον έτσι το αντιλαμβάνομαι εγώ.

 

Από κει και πέρα, κατ' αρχάς όταν γνωρίζεις πολύ καλά τους κανόνες, τότε μπορείς να τους σπάσεις αποτελεσματικά. Κατά δεύτερο, οι παλιότεροι συγγραφείς, που συνήθως χρησιμοποιούσαν πιο φορτωμένη γλώσσα, ίσως κι επιτηδευμένη κάποιες φορές, χρησιμοποιούσαν κατά κόρον το θαυμαστικό. Το Moby Dick για παράδειγμα είναι τίγκα. Χωρίς αυτό να μειώνει σε τίποτα την αξία του. Είναι όλο το ύφος της γραφής τέτοιο, που η στίξη πρέπει να είναι εξίσου φορτωμένη.

Link to comment
Share on other sites

Δεν ξέρω αν ποστάρω σωστά εδώ, αλλά επειδή θυμάμαι ότι το έχουμε θίξει το θέμα των θαυμαστικών, το αναφέρω. Διαβάζω το "Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας" του Σελίν. Για να μην τα πολυλογώ, είναι ένα βιβλίο κι ένας συγγραφέας που σε κάνε να ντρέπεσαι που αποκαλείς κι εσύ τον εαυτό σου συγγραφέα. Αυτός, λοιπόν, μέσα σε μια παράγραφο όπου μιλάει ο πρωταγωνιστής του ή κάποιος άλλος, μπορεί να σου πετάξει 20 θαυμαστικά κι άλλα τόσα (...), σε μια σελίδα, δε, κάντε την αναλογία. Δεν παίρνω θέση αν η κατάχρηση των θαυμαστικών ή των σημείων στίξης γενικότερα είναι μεμπτή ή όχι, απλώς το καταθέτω σαν ένα στοιχείο που μου έκανε εντύπωση.

Παντού θα ακούσεις να αποφεύγονται τα θαυμαστικά. Ακόμα και από ανθρώπους που βάζουν ένα θαυμαστικό σε κάθε δύο περιόδους στα γραπτά τους (χαρακτηριστικό παράδειγμα ο φίλος σου ο Lovecraft). Σε κάποιες περιπτώσεις βοηθάει το κείμενο να έχει πολλά θαυμαστικά. Απλά σκέψου ότι, όταν διαβάζεις ένα κείμενο, όπου υπάρχει θαυμαστικό πρέπει να φωνάζεις την πρόταση που προηγείται.

Link to comment
Share on other sites

 

Από κει και πέρα, κατ' αρχάς όταν γνωρίζεις πολύ καλά τους κανόνες, τότε μπορείς να τους σπάσεις αποτελεσματικά.

 

Ισχύει παντού αυτό. Και οι διάλογοι πρέπει να μπαίνουν σε εισαγωγικά, αλλά ο Σαραμάγκου μπορεί να κάνει τα δικά του γιατί είναι ο Σαραμάγκου και σε καθηλώνει.

 

Η γνώμη μου είναι ότι τα θαυμαστικά πρέπει να αποφεύγονται, εκτός αν υπάρχει πολύ σοβαρός λόγος.

Link to comment
Share on other sites

Η γνώμη μου είναι ότι τα θαυμαστικά πρέπει να αποφεύγονται, εκτός αν υπάρχει πολύ σοβαρός λόγος.

 

Σωστό - αλλά (όπως συμβαίνει με κάθε τι που μπαίνει στη λογική σωστό/λάθος) δεν μας είναι καθόλου σαφές ούτε το γιατί πρέπει να αποφεύγονται, ούτε το τι συνιστά σοβαρό λόγο.

Το σίγουρο είναι ότι τα παραπανίσια θαυμαστικά δεν προσφέρουν τίποτα σε ένα μέτριο ή κακό γραπτό και δεν αφαιρούν τίποτα από ένα εξαιρετικό γραπτό.

 

 

Edit: Και το "πρέπει" στη φράση "οι διάλογοι πρέπει να μπαίνουν σε εισαγωγικά" είναι μια λογική αυθαιρεσία με πολύ ισχυρές ψυχολογικές βάσεις.

Edited by odesseo
Link to comment
Share on other sites

Μισώ τα θαυμαστικά, αλλά αυτή τη στιγμή κρατάω στα χέρια μυ ένα ανάγνωσμα που δεν έχει ούτε ένα και μου την έδωσε. Άμα το τελειώσω θα του φτιάξω τόπικ, για να δούμε και αυτήν την άποψη, ότι δηλαδή η φοβία του θαυμαστικού κάποιες στιγμές είναι χειρότερη κι από την λατρεία αυτού.

 

Πάντως σ' αυτό που ρωτάς Odesseo (σχετικά με το γιατί πρέπει να αποφεύγονται ή γιατί είναι σοβαρό λάθος να χρησιμοποιούνται), μπορώ να το σκεφτώ ως εξής: όταν μέσα στην αφήγηση βλέπω ένα θαυμαστικό, είναι σα να γυρίζει ο παραμυθάς πάνω στην πιο ατμοσφαιρική του στιγμή, να με κοιτάει στα μάτια και να μου λέει "ε; ε; καλό; ε; τι λες; καλό;" Δείχνει τουλάχιστον έλλειψη αυτοπεποίθησης. 'Όταν βλέπω θαυμαστικό σε διάλογο, σε σταθερή βάση (πχ. ανά δεύτερη γραμμή του διαλόγου), τότε θεωρώ ότι ο χαρακτήρας δεν έχει πάρει το πτυχίο του παιδικού σταθμού και ουρλιάζει για να επιβάλει τη γνώμη του.

Link to comment
Share on other sites

Δεν είστε ακριβώς στο σωστό τόπικ.

 

Από άποψης γραμματικής-συντακτικού, ακόμα κι ένα ολόκληρο βιβλίο που χρησιμοποιεί μόνο θαυμαστικά ή ερωτηματικά ή άνω τελείες είναι σωστό. Το θέμα που θίγετε είναι υφολογικό και ουδεμία σχέση έχει με τους κανόνες.

Link to comment
Share on other sites

  • Ιρμάντα unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..