Jump to content

Διεστραμμένες ιστορίες


odesseo
 Share

Recommended Posts

Τον Αχιλλέα Κυριακίδη τον γνώρισα από την εξαιρετική του μετάφραση των Απάντων Πεζών του Borges. Αλλά, διαβάζοντας πρόσφατα τις Διεστραμμένες Ιστορίες, διαπίστωσα δύο πράγματα: Πρώτον (κάτι που γνώριζα εδώ και καιρό), ότι τα καλά βιβλία επιζούν χάρη στις εγγενείς τους αρετές, χωρίς την ανάγκη ενός πολύπλοκου εξω-λογοτεχνικού μηχανισμού να τα προωθεί. Δεύτερον, ότι η λογοτεχνία του φανταστικού στην Ελλάδα έχει έναν εξαιρετικό μάστορα του λόγου (τόσο για το πρωτότυπο, όσο και για το μεταφραστικό του έργο).

Το βιβλίο δημοσιεύτηκε το 1988 από τη σειρά Υψικάμινος (επιμέλεια Δημ. Καλοκύρη) των εκδόσεων Ύψιλον. Περιλαμβάνει 19 "διεστραμμένες" ιστορίες, οι οποίες συνιστούν αναπλάσεις 19 γνωστών ιστοριών. Ο συγγραφέας διατηρεί όλα τα στοιχεία των ιστοριών (τόπο, χρόνο, σκηνικό), αλλά αντιστρέφει την έκβασή τους ή παρουσιάζει μια αθέατη προοπτική τους.

Επειδή πιστεύω ότι για ένα καλό βιβλίο κανείς δεν μπορεί να μιλήσει καλύτερα από το ίδιο το βιβλίο, παραθέτω μία από τις ιστορίες, την ιβ΄.

 

 

Και αφού είχαν φάει όλα τα ποντίκια και δεν είχε μείνει ίχνος από πεθαμένο φίλο ή συγγενή, κι αφού δεν είχαν στάλα πια νερό και δεν τους είχε μείνει σάλιο να ξεγελαστούν, κι αφού δεν είχαν πια φωνή ούτε για δεήσεις στους θεούς ούτε ακόμα και για να καταραστούν την ξένη, όπως το συνήθιζαν τον παλιό καιρό, όλοι μαζί πριν ξεκινήσει ο δείπνος ή όταν δεν έπιανε παιδί μια παντρεμένη ή όταν κοιλοπόναγαν τα ζωντανά, κι αφού οι άλλοι έξω κάτι θα σκαρφίζονταν, δεν πήγαινε άλλο πια αυτή η πολιορκία, τις νύχτες βλέπαν απ’ τις πολεμίστρες τις πυρές τους, κι ο νους τους βέβαια πήγαινε σε αίγες οφτές και αγριογούρουνα, αν δεν ετύχαινε καμιά φορά να ’ρχονται μες στο κάστρο οι μυρουδιές, όπως όταν φυσούσε ο δυτικός κι έφερνε πεντακάθαρος τους ήχους απ’ το ποδοβολητό των πυρριχείων, απ’ το λαούτο ή απ’ τους στεναγμούς της μοναξιάς, κι αφού το σκέφτηκαν και είδαν πως δεν έπαιρνε άλλο, μαζεύτηκαν και με το βλέμμα ψήφισαν την έξοδο, όπως άνοιξαν τις πόρτες και χυμήξαν έξω, τους πιάσαν στο βαθύ τον ύπνο και τους λιάνισαν, κι εξόν από ένα γέροντα τυφλό, ξεμωραμένο που παραληρούσε, δεν χαριστήκαν σε κανέναν, ζώο ή άνθρωπο, μήτε και σ’ ένα μισοτελειωμένο και θεόρατο ξύλινο άλογο, που ετοίμαζαν οι Αχαιοί να τους το στείλουνε πεσκέσι, ποιος ξέρει γιατί.

Link to comment
Share on other sites

Δεν τον ξέρω τον κύριο, αλλά μια χαρά καλός φαίνεται στο απόσπασμα. Θα την ψάξω τη συλλογή!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Και αφού είχαν φάει όλα τα ποντίκια και δεν είχε μείνει ίχνος από πεθαμένο φίλο ή συγγενή, κι αφού δεν είχαν στάλα πια νερό και δεν τους είχε μείνει σάλιο να ξεγελαστούν, κι αφού δεν είχαν πια φωνή ούτε για δεήσεις στους θεούς ούτε ακόμα και για να καταραστούν την ξένη, όπως το συνήθιζαν τον παλιό καιρό, όλοι μαζί πριν ξεκινήσει ο δείπνος ή όταν δεν έπιανε παιδί μια παντρεμένη ή όταν κοιλοπόναγαν τα ζωντανά, κι αφού οι άλλοι έξω κάτι θα σκαρφίζονταν, δεν πήγαινε άλλο πια αυτή η πολιορκία, τις νύχτες βλέπαν απ’ τις πολεμίστρες τις πυρές τους, κι ο νους τους βέβαια πήγαινε σε αίγες οφτές και αγριογούρουνα, αν δεν ετύχαινε καμιά φορά να ’ρχονται μες στο κάστρο οι μυρουδιές, όπως όταν φυσούσε ο δυτικός κι έφερνε πεντακάθαρος τους ήχους απ’ το ποδοβολητό των πυρριχείων, απ’ το λαούτο ή απ’ τους στεναγμούς της μοναξιάς, κι αφού το σκέφτηκαν και είδαν πως δεν έπαιρνε άλλο, μαζεύτηκαν και με το βλέμμα ψήφισαν την έξοδο, όπως άνοιξαν τις πόρτες και χυμήξαν έξω, τους πιάσαν στο βαθύ τον ύπνο και τους λιάνισαν, κι εξόν από ένα γέροντα τυφλό, ξεμωραμένο που παραληρούσε, δεν χαριστήκαν σε κανέναν, ζώο ή άνθρωπο, μήτε και σ’ ένα μισοτελειωμένο και θεόρατο ξύλινο άλογο, που ετοίμαζαν οι Αχαιοί να τους το στείλουνε πεσκέσι, ποιος ξέρει γιατί.

 

Πρόταση/Παράγραφος!

Ωραίο, αλλά κουραστικό στο διάβασμα. Υπάρχουν και τελείες στα σημεία στίξης.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Εμένα το κείμενο μου φάνηκε πολύ καλό, και η έλλειψη τελείας δεν με πείραξε καθόλου.

 

Περιττό να πω ότι ο Κυριακίδης μετέφρασε εξαιρετικά το Εννέα Ιστορίες του Σάλιντζερ.

Edited by BladeRunner
Link to comment
Share on other sites

Μιας και μιλάμε για τον Κυριακίδη, δεν είναι όλα τα έργα του έτσι. Τα κείμενα της συγκεκριμένης συλλογής είναι ασκήσεις ύφους (μιας και στη συγγραφή, πέρα από τις πωλήσεις, υπάρχουν και πράγματα που αφορούν την ίδια τη λογοτεχνία - όπως οι ασκήσεις ύφους).

Αλλά έχεις δίκιο, Adicto. Ακόμη κι ο Σαραμάγκου έχει ολόκληρα κατεβατά χωρίς τελείες - κι εκεί μάλιστα συμβαίνει συχνά να είναι και διάλογος.

Link to comment
Share on other sites

Που να διαβάσεις και Κορτάσαρ Απόστολε...

Πρόταση/ Σελίδα!

Νομίζω ο Οδυσσέας του Τζόυς δεν ξεπερνιέται εύκολα στο θέμα αυτό. Μία περίοδος είναι είκοσι σελίδες νομίζω.

Link to comment
Share on other sites

Νομίζω ο Οδυσσέας του Τζόυς δεν ξεπερνιέται εύκολα στο θέμα αυτό. Μία περίοδος είναι είκοσι σελίδες νομίζω.

 

Όντως Μιχάλη. Κι αν πας και στο Finnegans Wake, εκεί μιλάμε για τη Βίβλο του stream of consciousness.

Link to comment
Share on other sites

Άσχετο, αλλά για μένα ο Τζόυς είναι (σχετικά) υπερεκτιμημένος στα ζητήματα της πρωτοπορίας. Βρίσκω τον Laurence Sterne πολύ πιο επαναστατικό σε θέματα στίξης και stream of consciousness με το “Η ζωή και οι απόψεις του Τρίστραμ Σάντι κυρίου από σόι” (εκδόσεις Gutenberg) κι ας μη ξεχνάμε ότι το έγραψε (τους πρώτους δύο τόμους) στα 1749! Χώρια που είναι πολύ πιο διασκεδαστικός να τον διαβάζεις.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..