Jump to content

Διαίρεση του χώρου του Φανταστικού.


lithonis
 Share

Recommended Posts

Με αφορμή το

Η οπερα του διαστηματος, Space opera if you prefer...

 

Μου αναγεννήθηκε μια παλαιότερη απορία που είχα όσων αφορά τα όρια του χώρου του Φανταστικού και τις κατηγορίες και υποκατηγορίες που χωρίζεται.

 

Οι κύριες κατηγορίες από όσο γνωρίζω είναι Fantasy και Science Fiction και μέσες άκρες αυτές χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν ένα έργο.

 

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα ποιες άλλες κατηγορίες – υποκατηγορίες υπάρχουν;

Πως αυτές μπορούν να ομαδοποιηθούν μεταξύ τους και τη σχέση – συγγένεια έχουν με τις υπόλοιπες;

Θα μπορούσαμε ίσως να φτιάξουμε ένα χάρτη του χώρου;

 

 

Δεν ξέρω αν το θέμα ανοίκει εδώ ή θα ταίριαζε καλύτερα σε άλλη κατηγορία οπότε το αφήνω στους διαχειριστές να το αποφασίσουν.

Link to comment
Share on other sites

Υπάρχουν αρκετα τοπικς οπου αναπτυσσεται αυτο το θεμα.

Πχ το

http://community.sff.gr/index.php?showtopic=1147

 

Επισης σε συζητηση για πιο μεηνστρημ βιβλια,εχουν αναφερθει καποια που βρισκονται στα ορια(Αν θες δινω το λινκ).Τετοια θα ελεγα το Πορτετο του Ντοριαν Γκρευ,το Αρωμα,καποια βιβλια του Μανφρεντι(πχ το Χρησμος,Παλλαδιο εχουν καποια "περιεργα" στοιχεια μεσα).

Link to comment
Share on other sites

Κατηγορίες που ξέρω:

 

Gothic Fantasy

 

Dark Fantasy

 

Mixed Fantasy (συνύπαρξη τεχνολογίας-μαγείας)

 

High Fantasy (Forgotten Realms)

 

Medieval/Gritty Fantasy (A Game of Thrones)

 

Από επιστημονική Φαντασία:

 

Space Opera

 

Hard Sci-Fi

 

Light Sci-fi (Star Wars)

 

Alternate Timelines (The man in the High Castle)

Link to comment
Share on other sites

Hard λεγεται το ειδος που εξηγει ρεαλιστικα και λεπτομερως την επιστημονικο-τεχνολογικη πλευρα του βιβλιου.Δηαλδη ειναι κυριαρχες στο ειδος οι "σκληρες"-θετικες επιστημες(μαθηματικα,φυσικη,βιολογια κτλ κτλ).

 

Light δενειναι τοσο η πιο αναλαφρη ΕΦ,οσο αυτη που ασχολειται με τις πιο "λαιτ" επιστημες οπως κοινωνιολογια,ψυχολογια κτλ.

Αρα ο Πολεμος των Αστρων δεν ειναι αυτης της κατηγοριας.Ειναι παλια space opera,που εχει και πολλα στοιχεια φαντασυ.Η συγχρονη διαστημικη οπερα ειναι πιο "σκληρη" απο την παλια βεβαια.

Link to comment
Share on other sites

Με άλλα λόγια, η Hard Sci-Fi καταπιάνεται με τις θετικές επιστήμες, ενώ η Light Sci-Fi με τις υπόλοιπες.

Link to comment
Share on other sites

Α, εγώ είχα άλλη εντύπωση για τη light sci-fi. Νόμιζα ότι απλά δεν εμβαθύνει τόσο σε νόμους, κανόνες και τα σχετικά, ότι είναι τέλος πάντων πιο "light". Ούτε γνώριζα για τις διαφορετικές επιστήμες. Ενδιαφέρον!

Link to comment
Share on other sites

Πχ στο "Αριστερο χερι του σκοτους" η Λεγκεν γραφει light sci fi.

Ναι εχει διαστημοπλοια και διαστρικους πολιτισμους,εξωγηινους με ενδιαφερουσα βιολογια,αλλα το κυριο θεμα ειναι η κοινωνικη-ψυχολογικη πλευρα.Η σχεση του ηρωα με τον/τη σωτηρα του,το πως βλεπουν οι εξωγηινοι την ενταξη στην Οικουμενη κτλ κτλ.Ναι,ο πλανητης ειναι κρυος αλλα δεν καθεται να σου κανει εκτενη αναλυση του κλιματος.Ουτε πως ειναι φτιαγμενα τα διαστημοπλοια.

Link to comment
Share on other sites

Πχ στο "Αριστερο χερι του σκοτους" η Λεγκεν γραφει light sci fi.

Ναι εχει διαστημοπλοια και διαστρικους πολιτισμους,εξωγηινους με ενδιαφερουσα βιολογια,αλλα το κυριο θεμα ειναι η κοινωνικη-ψυχολογικη πλευρα.Η σχεση του ηρωα με τον/τη σωτηρα του,το πως βλεπουν οι εξωγηινοι την ενταξη στην Οικουμενη κτλ κτλ.Ναι,ο πλανητης ειναι κρυος αλλα δεν καθεται να σου κανει εκτενη αναλυση του κλιματος.Ουτε πως ειναι φτιαγμενα τα διαστημοπλοια.

Επειδή βλέπω ότι υπάρχει μεγάλη "άνεση" και "εύρος" χρήσης όρων που είναι - λίγο, πολύ - δοσμένοι αυθαίρετα, προτείνω να δίνονται (όπου είναι δυνατόν) και κάποιες "πηγές". Ποιος π.χ. χαρακτηρίζει το The Left Hand of Darkness ως "light sci-fi"*;

 

Η sf της Λε Γκεν θεωρείται ως Soft, ή και New Wave, ακόμα και "Οικολογική", αλλά "light...?"

 

...

 

 

 

Πηγή: The Visual Encyclopedia of Science Fiction (edited be Brian Ash). PAN Books.

 

 

 

ΥΓ.

 

* Ο όρος "light sci-fi" μάλλον δεν είναι δόκιμος. Πιθανότατα είναι μια εναλλακτική απόδοση του "soft sci-fi" είδος που σε αντιδιαστολή με τη hard sci-fi έχει τα χαρακτηριστικά που αναφέρονται πιο πάνω.

Link to comment
Share on other sites

Ναι οντως κατα νου ειχα κυριως τη soft ενω ελεγα light.Εκανα λαθος,sorry.

 

"Απαλη" ειναι η ΕΦ με τις ανθρωπιστικες επιστημες κτλ...Αλλα και η "λαιτ" ουσιαστικα-αν και δεν ταυτιζεται-ειναι παραπλησια.Γιατι βεβαια αν ειναι "λαιτ" δυσκολα μπορεις να πεις οτι ειναι σκληρη ΕΦ,ετσι?Πχ ο Ντικ σιγουρα δεν ειναι hard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..