Naroualis Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 (edited) Από το εξώφυλλο του πρώτου του βιβλίου με τίτλο "Η Κληρονομιά του Ερέβους": ο Στυλιανός Μαυράκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από όπου αποφοίτησε ως τοπογράφος μηχανικός. Στα φοιτητικά του χρόνια αποφάσισε να ασχοληθεί με το μεγάλο του πάθος, τους κόσμους του φανταστικού. Έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε διαγωνσιμό διηγήματος. Εδώ θα βρείτε τη σελίδα του βιβλίου στον εκδοτικό οίκο Μοντέρνοι Καιροί, εδώ το γκρουπ στο Facebook κι εδώ το δικό μας τόπικ όπου το κουβεντιάζουμε, όσοι το έχουμε διαβάσει. Ο κ. Μαυράκης ήταν άψογος στην ηλεκτρονική κουβέντα μας, δε μου κράτησε κακία για τα όσο είπα για το βιβλίο του και απάντησε άμεσα στο ενδιαφέρον μας (όταν δηλαδή του το είπαν από τους Μοντέρνους Καιρούς για τη συνέντευξη). Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω και από εδώ και να σας αφήσω να απολαύσετε την ευχέρεια με την οποία χειρίζεται τις σκέψεις του. Ξεκινώντας, θα θέλαμε να μας πείτε μερικά πράγματα για σας, από εκείνα που δε θα τα βρούμε σε κάποιο "αυτάκι" βιβλίου ή βιογραφικό σημείωμα στο οπισθόφυλλο. Δεν είμαι σίγουρος τι θα θέλατε να μάθετε. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο για την μετέπειτα συγγραφική μου προσπάθεια είναι πως από μικρός μου άρεζε πολύ να σχεδιάζω. Ήταν κάτι που μου έβγαινε εντελώς αυθόρμητα. Στο δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο είχα γεμίσει βιβλία, θρανία και πίνακες με σκίτσα, συνήθως με θεματολογία τους κόσμους του φανταστικού. Ήρθε όμως κάποια στιγμή που αδυνατούσα να αποτυπώσω στο χαρτί τις εικόνες που είχα στο μυαλό. Τότε κατάλαβα πως δυστυχώς δεν διέθετα το απαραίτητο ταλέντο και σκέφτηκα να προσπαθήσω να τις αποτυπώσω με εναλλακτικό τρόπο. Να τις περιγράψω... Κάτι άλλο που αγαπώ εξίσου με την λογοτεχνεία είναι ο κινηματογράφος. Πολλές φορές η έμπνευσή μου προέρχεται από τον συγκεκριμένο χώρο. Ένας τρίτος χώρος που με συναρπάζει είναι, αναμενόμενα, ο χώρος της τέχνης του φανταστικού, είτε ο παραδοσιακός, είτε ο εντυπωσιακά εξελισσόμενος ψηφιακός. Τέλος, αφού γράφω για τον εαυτό μου, μάλλον πρέπει να αναφέρω και το πάθος μου για τις πολεμικές τέχνες και τη γενικότερη φιλοσοφία που τις διέπει. Ίσως αυτό το πάθος με επηρεάζει και δίνω μεγάλη σημασία στις μονομαχίες και την ιδεολογία των εκάστοτε πολεμιστών στην λογοτεχνία του φανταστικού και τον κινηματογράφο. Διαβάζετε τακτικά βιβλία (γενικής και φανταστικής λογοτεχνίας) και αν ναι, τι είναι εκείνο που σας κάνει να επιλέγετε ένα βιβλίο; Παλιότερα, όταν διέθετα περισσότερο χρόνο διάβαζα μανιωδώς βιβλία όλων των κατηγοριών. Οι βιβλιοθήκες μου ασφυκτιούν. Τώρα, δυστυχώς, αρκούμαι σε λίγες επιλεγμένες αναγνώσεις. Προφανώς, το πρώτο πράγμα που μου κινεί το ενδιαφέρον σ' ένα βιβλίο καθώς προκαλεί και την πρώτη επαφή με την ιστορία έστω και παραπλανητικά, είναι ο τίτλος του. Όμως η επιλογή γίνεται κατά βάση από το οπισθόφυλλο και την περίληψη. Η ιστορία, η υπόθεση του βιβλίου σε συνδυασμό με την εκάστοτε ψυχική μου διάθεση, αποτελεί τον κύριο λόγο επιλογής του. Ποιοι είναι οι συγγραφείς της προτιμησεώς σας και ποια βιβλία ξεχωρίζετε στην εκτίμησή σας, γενικά στο λογοτεχνικό αλλά και στον ειδικότερο χώρο του φανταστικού; Ως παιδί μεγάλωσα με τον Ιούλιο Βερν. Πιθανώς χρωστάω σ΄αυτόν τον ιδιοφυή οραματιστή και χαριτωμένο μυθομανή την αγάπη μου για τον χώρο του φανταστικού. Στην εφηβεία κυριάρχησε χωρίς αντίπαλο ο Στίβεν Κινγκ, ένας άνθρωπος που, πέρα από τις λογοτεχνικές του επιλογές και τον βαθμό που η γνώση μου επαρκεί για να τον γνωρίσει, σέβομαι βαθύτατα. Αργότερα, πέρασα απ' όλους του κλασσικούς του φανταστικού, από τον Πόε μέχρι τον Κλαρκ Άστον Σμιθ, από τον Στόκερ μέχρι τον Λάβκραφτ και από τον Χάουαρντ μέχρι τον Τόλκιν. Υπάρχουν δύο συγγραφείς η διορατικότητα των οποίων με συναρπάζει. Είναι ο Ισαάκ Ασίμωφ και ο Φίλιπ Ντικ. Όλοι οι παραπάνω και οι συνεχιστές τους πρόσφεραν με τον τρόπο τους στον χώρο του φανταστικού. Άλλος με καλύτερο τρόπο γραφής, άλλος με πιο εμπνευσμένες ιδέες και άλλος απλά με την ατμόσφαιρα που διέπει τον γραπτό του λόγο. Αγαπημένο ανάγνωσμα, που αποτελεί ταυτόχρονα ισόβιο πλέον πάθος και χώρο συνεχούς αναζήτησης, είναι η Ιλιάδα, το κατά την γνώμη μου υψηλότερο λογοτεχνικό δημιούργημα του ανθρώπου. Πέραν του μεγίστου Ομήρου, δεν θα ξεχάσω ποτέ τα συναισθήματα και την ένταση της τριλογίας "Μέγας Αλέξανδρος" του Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι, το επίμονο κέντρισμα της φαντασίας με αφορμή το "Dune" του Φρανκ Χέρμπερτ, την τελειότητα του κόσμου του "Πολέμου των Άστρων" - και ας ανήκει στον χώρο του κινηματογράφου - , τη μελαγχολία της "Καταιγίδας" του Μίκαελ Μούρκοκ. Ποια είναι η σχέση σας με την ελληνική σκηνή του φανταστικού; Διαβάζετε βιβλία Ελλήνων συγγραφεών κι αν ναι, ποιοι είναι εκείνοι που προτιμάτε ή έχετε ξεχωρίσει; Η αλήθεια είναι πως η μοναδική μου επαφή με το ελληνικό fantasy περιορίζεται στα - πολλά από αυτά εξαιρετικά - διηγήματα του Θωμά Μαστακούρη. Η σειρά ανθολογίας "Ιστορίες με..." της "Ωρόρα", με συντρόφεψε πολλά βράδια. Τι σας έκανε να επιλέξετε το φάνταζυ ως χώρο των συγγραφικών σας περιπετειών; Μάλλον δεν υπήρξε καν στάδιο επιλογής. Όταν τόλμησα την πρώτη μου συγγραφική απόπειρα ο χώρος του φανταστικού μονοπωλούσε το ενδιαφέρον μου και από τότε δεν έπαψε ούτε στιγμή. Η Κληρονομιά του Ερέβους είναι το πρώτο βιβλίο σας που εκδόθηκε. Είναι και το πρώτο που γράψατε ή υπάρχουν κι άλλα χειρόγραφα στα συρτάρια σας; Την Κληρονομιά την τελείωσα πριν από 10 χρόνια. Από τότε έχω γράψει ένα διήγημα το οποίο είχε κερδίσει πριν μερικά χρόνια σε τοπικό διαγωνισμό και εκδόθηκε σε περιορισμένο αριθμό με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Αυτό μου έδωσε δύναμη και αυτοπεποίθηση για δύο πράγματα. Να εκθέσω την Κληρονομιά στον έξω κόσμο και να συνεχίσω τη συγγραφή. Έχω γράψει μια νουβέλα, ένα ακόμη διήγημα και υπάρχει και ο "σκελετός" της συνέχειας της Κληρονομιάς. Διαβάζοντας την Κληρονομιά του Ερέβους ο αναγνώστης θα συναντήσει εκτός από τις όποιες συμβάσεις της σύγχρονης λογοτεχνίας φαντασίας (μάγοι, νάνοι, φυλές που ομοιάζουν με ξωτικά, παγκόσμιοι πόλεμοι εναντίον του προαιώνιου κακού) και λέξεις ή φράσεις που παραπέμπουν στην ελληνική μυθολογία, όπως Αχέρων, Άρπυιες, Έρεχθος, που φυσικά και βρέθηκαν τυχαία στο κείμενο. Τι σας έκανε να αποφασίσετε να εισάγετε στοιχεία ελληνικότητας σε ένα ψευδομεσαιωνικό μυθιστόρημα και πόσο δύσκολο ήταν αυτό; Η ελληνική μυθιστορία είναι ενεξάντλητη πηγή έμπνευσης, ειδικά για τον χώρο του φανταστικού, ενώ η ελληνική γλώσσα, με την ακουστική και την πλαστικότητά της αποτελεί την τελειότερη δεξαμενή ονοματοθεσίας. Δεν θα μπορούσα να τις παραβλέψω. Επιφυλάσσομαι στο μέλλον οι ελληνικές επηροές να είναι και ουσίας. Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, στην πραγματικότητα δεν είναι καθόλου δύσκολο. Ολόκληρος ο δυτικός κόσμος γαλουχήθηκε πνευματικά από τις ελληνικές ιδέες και σκέψεις, οπότε παραμένουν επίκαιρες και με θέση στα σύγχρονα καλλιτεχνικά πράγματα. Πώς διαλέγετε ένα θέμα για να γράψετε; Ποιες είναι οι ιδανικές συνθήκες για να επικοινωνήσετε με τη μούσα σας (μουσική, ησυχία, καφές...) Το θέμα με επιλέγει, παρά το αντίθετο. Η έμπνευση επιμένει να διαθέτει την δική της δύστροπη και κυκλοθυμική διάθεση. Εγώ δεν έχω παρά να υπακούσω όταν καταδέχεται να εμφανιστεί. Μακάρι να την καλούσα κατά βούληση όπως ο Ποιητής! Πιστεύετε ότι το συγγραφικό σας στυλ έχει στοιχεία ή επιρροές από άλλους συγγραφείς κι αν ναι ποιοι είναι αυτοί και σε ποιο επίπεδο σας έχουν επηρεάσει; Θεωρώ πως είναι αδύνατον και αφύσικο για τον οποιονδήποτε να συγγράψει, ή να ασχοληθεί με τέχνη ανεπηρέαστος από τους προκατόχους του. Αυτή είναι και η μαγεία των τεχνών, η δυναμική τους, αέναη φύση που επιτρέπει στον καθένα να προσθέσει κάτι οσοδήποτε μικρό και ασήμαντο. Προσωπικά θεωρώ πως όλοι οι κλασσικοί συγγραφείς του φανταστικού έχουν επηρεάσει τον τρόπο γραφής μου, έστω και έμμεσα. Επειδή κατά βάση μου προκαλούν το ενδιαφέρον οι περισσότερο σκοτεινοί κόσμοι, με γκρίζους ήρωες και ρεαλισμό στις μάχες, οι εντονότερες επηροές εντοπίζονται στους Κλαρκ Άστον Σμιθ, Μίκαελ Μούρκοκ και τον κόσμο του Warhammer. Στις αισθητικές επηροές θα μπορούσα να προσθέσω τους κόσμους του Πολέμου των Άστρων και του Λούις Ρόγιο. Γράφετε κάτι αυτήν τη στιγμή; Ποια είναι τα μελλοντικά συγγραφικά σας πλάνα; Τελειώνω την ιστορία της συνέχειας της Κληρονομιάς - φαντάζομαι θα ολοκληρωθεί μόνο αν υπάρχει ενδιαφέρον για το πρώτο! - και εδώ και λίγα χρόνια συλλέγω υλικό για τη δημιουργία ενός εντελώς καινούργιου κόσμου που ευελπιστώ να αποτυπωθεί αργά ή γρήγορα στο Word! Edited May 3, 2020 by Spark Μειώθηκε λίγο η απόσταση μεταξύ των ερωτήσεων και των απαντήσεων. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.