Παρατηρητής Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 (edited) Το 2009 ήταν ένα έτος μνημονικό για το ελληνικό Φανταστικό, τους οπαδούς και τους εκπροσώπους του. Προσέφερε περισσότερα από ότι το 2008, το οποίο προετοίμασε το έδαφος για νέες εκδόσεις και πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς του είδους. Μέσα στη χρονιά κυκλοφόρησαν πιο πολλά βιβλία συγκριτικά με τις προηγούμενες, τόσο από μικρούς όσο και από μεγάλους εκδοτικούς (αλλά και από αυτοχρηματοδοτούμενες εκδόσεις), βιβλία που ανεξάρτητα με τη δημοσιότητα, την απήχηση και την αποδοχή από τους αναγνώστες, ενίσχυσαν την Ελληνική Λογοτεχνία του Φανταστικού, για την οποία γνωρίζουμε καλά πως ούτε διαδεδομένη είναι στη χώρα και πως δεν είναι ιδιαίτερα αγαπητή στους κύκλους του Βιβλίου. Καθώς βρισκόμαστε πια στο 2010, κάνοντας μια απογραφή στη χρονιά που πέρασε, μπορούμε να βρούμε τα εξής: εκτός από τον μεγάλο αριθμό των τίτλων που κυκλοφόρησαν, όλα τα είδη του Φανταστικού βλέπουμε έπη να ολοκληρώνονται (η Τριλογία των Λαξευτών της Βάσως Χρήστου) και έπη να ξεκινούν (Τα Χρονικά της Αντάκρης του Κώστα Ζαφειρίου-Μενεστρελ του Μιριβάλ, Ουροβόρος Κρίνος της Ελίζας Πολιτσοπούλου), παλιούς συγγραφείς να παρουσιάζουν νέες δουλειές (Μανωλιός, Αντωνόπουλος, Φιαμού, Κρύσιλας, Μίσσιος) καθώς και νέους (Δημητρίου, Χαρίτος, Πάσχος, Τσαλπατούρος κ.α) οι οποίοι κάλυψαν όλο το Φάσμα του Φανταστικού. Ιστορίες Ηρωικής και Σκοτεινής Φαντασίας, Επιστημονικής και Νεανικής, ιστορίες Τρόμου καθώς και παραμύθια. Βιβλία που μας κατέπληξαν, βιβλία που μας απογοήτευσαν, βιβλία που μας προβλημάτισαν και προκάλεσαν ιδιαίτερες συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο τους. Έργα που σηματοδοτούν το τέλος μιας δεκαετίας όπου η Φανταστική Λογοτεχνία βρήκε νέους εκπροσώπους παγκοσμίως (σαφώς και στην Ελλάδα) και την αρχή μιας νέας, περισσότερο ελπιδοφόρας όπου αναγνώστες αυξάνονται και δημιουργοί βγαίνουν από την αφάνεια. Βέβαια δεν έλειψαν και τα δυσάρεστα. Αν και η απόρριψη είναι κάτι το συνηθισμένο, ταλαντούχοι συγγραφείς όπως η Ευθυμία Δεσποτάκη, βρήκαν και πάλι πόρτες κλειστές, ενώ μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι αδιαφόρησαν για τους ήδη εκδοθέντες τους συγγραφείς (η περίπτωση του Γιάννη Πλιώτα και της τρίτης συνέχειας του Βασιλείου της Αράχνης, όπου ο Λιβάνης αποφάσισε να το κυκλοφορήσει μόνο ηλεκτρονικά). Άλλοι μεγάλοι εκδοτικοί, ενώ έκλεισαν προ πολλού συμβόλαιο με τους συγγραφείς τους, έχουν καθυστερήσει τραγικά την κυκλοφορία των έργων τους, δημιουργώντας όπως είναι εύλογο, αβεβαιότητα και αναστάτωση. Από την άλλη μεριά, σπείρες και λέσχες, παριστάνοντας τους «Φαντασοπατέρες», προβάλουν το φανατισμό και προωθούν την εναντίωση προς άλλες λέσχες, διαδικτυακές κοινότητες, μικρούς εκδοτικούς και συγγραφείς, προσπαθώντας να επιβληθούν με κάθε τρόπο, ανόητο ή πονηρό. Εντάσσεις δεν έλειψαν και από το sff, μεταξύ των μελών, παλιών και νέων, με αφορμή συνήθως την κριτική κάποιου έργου (είτε βιβλίο Έλληνα συγγραφέα είτε χολιγουντιανής υπερπαραγωγής). Όσο για κάποια βιβλία που κυκλοφόρισαν, κυρίως από πρωτοεμφανιζόμενους και νεαρούς ηλικιακά συγγραφείς, ήταν τόσο απογοητευτικά, δίνοντας επιπλέον τροφή σε γνώμες περί αδυναμίας και ατεχνίας της Ελληνικής Λογοτεχνίας του Φανταστικού. Κάπως έτσι φάνηκαν τα πράγματα μέσα από τη χρονιά που πέρασε. Μία νέα δεκαετία μόλις ξεκίνησε, πολύ διαφορετική από ότι ήταν η προηγούμενη στα πρώτα της βήματα. Θέλω να πιστεύω πως η Ελληνική Λογοτεχνία του Φανταστικού βρίσκεται στην πρώιμη ακμή της και ελπίζω, στα χρόνια που έρχονται, να βρει την αναγνώριση που της αξίζει, να ενισχυθεί με περισσότερους εκπροσώπους, έργα και οπαδούς, και να ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας ώστε να αναζητήσει νέους αναγνώστες που ίσως δεν κατάφερε να βρει στην πατρίδα της. Edited January 21, 2010 by Naroualis Παραγραφοποίηση Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nihilio Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Άλλοι μεγάλοι εκδοτικοί, ενώ έκλεισαν προ πολλού συμβόλαιο με τους συγγραφείς τους, έχουν καθυστερήσει τραγικά την κυκλοφορία των έργων τους, δημιουργώντας όπως είναι εύλογο, αβεβαιότητα και αναστάτωση. Σε εκδοτικούς τέτοιου μεγέθους συμβαίνει συχνά οι επιμέλειες να καθυστερούν λόγω γραφειοκρατίας (μία και δύο φορές έχει ξεχάσει υπάλληλος να στείλει το βιβλίο στον επιμελητή ή ο επιμελητής έχει βγει εκτός χρονοδιαγράμματος; ) Να αναφέρεις το Οξύ και την "Καρδιά του Δαίμονα" θα έχεις δίκιο, φαντάζομαι τα "Κοράκια" θα βγουν μέσα στους επόμενους μήνες. Τώρα, για τα υπόλοιπα, είναι ένας γρήγορος απολογισμός με τα θετικά και τα αρνητικά. Προσωπικά προτιμώ να τα κρατάω όλα αυτά ως ενδείξεις για το τι μπορεί να γίνει μελλοντικά, όχι να κοιτάζω τους απολογισμούς και να λέω ότι κάθε πέρσι/φέτος και καλύτερα. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naroualis Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Χεχε, να που τώρα στα γεράματα έγινα και ταλαντούχα η γραία... Σοβαρά τώρα. Πιστεύω ότι τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα απ' ό,τι πριν από δέκα χρόνια. Αν μη τι άλλο, δεν τους ψάχνουμε τους Έλληνες με το τουφέκι Αντίθετα με το ότι πιστεύουν πολλοί, θεωρώ ότι η αύξηση των κακών βιβλίων δεν οφείλεται σε αύξηση των κακογραμμένων βιβλίων έναντι των καλογραμμένων, αλλά στην αύξηση των εκδόσεων βιβλίων του φανταστικού εν γένη. Για να το πω πιο απλά: μέχρι πρότινος έβγαιναν πέντε βιβλία, από τα οποία το ένα ήταν καλό, τα τρία μέτρια προς κακα και το πέμπτο κακό. Τώρα που βγαίνουν είκοσι τα τέσσερα είναι καλά τα άλλα τέσσερα κακά και τα υπόλοιπα απλά μέτρια. Η αναλογία παραμένει σταθερή (αν και τα μέτρια βιβλία τίνουν να είναι λίγο καλύτερα) και αυτήν την αναλογία είναι πρέπει να ανατρέψουμε τελικά. Να πείσουμε τους εκδοτικούς να βγάζουν 8 καλά βιβλία, τέσσερα κακά και τα υπόλοιπα μέτρια. Θα συμφωνήσω με το Νιχίλιο σχετικά με το ότι αυτά που λες πρέπει να γίνουν πάτημα για να δούμε τι θα κάνουμε κι όχι για να συγκρίνουμε. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nihilio Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Χεχε, να που τώρα στα γεράματα έγινα και ταλαντούχα η γραία... Σοβαρά τώρα. Πιστεύω ότι τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα απ' ό,τι πριν από δέκα χρόνια. Αν μη τι άλλο, δεν τους ψάχνουμε τους Έλληνες με το τουφέκι Αντίθετα με το ότι πιστεύουν πολλοί, θεωρώ ότι η αύξηση των κακών βιβλίων δεν οφείλεται σε αύξηση των κακογραμμένων βιβλίων έναντι των καλογραμμένων, αλλά στην αύξηση των εκδόσεων βιβλίων του φανταστικού εν γένη. Για να το πω πιο απλά: μέχρι πρότινος έβγαιναν πέντε βιβλία, από τα οποία το ένα ήταν καλό, τα τρία μέτρια προς κακα και το πέμπτο κακό. Τώρα που βγαίνουν είκοσι τα τέσσερα είναι καλά τα άλλα τέσσερα κακά και τα υπόλοιπα απλά μέτρια. Η αναλογία παραμένει σταθερή (αν και τα μέτρια βιβλία τίνουν να είναι λίγο καλύτερα) και αυτήν την αναλογία είναι πρέπει να ανατρέψουμε τελικά. Να πείσουμε τους εκδοτικούς να βγάζουν 8 καλά βιβλία, τέσσερα κακά και τα υπόλοιπα μέτρια. Θα συμφωνήσω με το Νιχίλιο σχετικά με το ότι αυτά που λες πρέπει να γίνουν πάτημα για να δούμε τι θα κάνουμε κι όχι για να συγκρίνουμε. Έχω την άποψη ότι: 1) αφενώς πρέπει εμείς οι ίδιοι οι συγγραφείς να γίνουμε καλύτεροι, γιατί, κακά τα ψέματα, δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μόνο σε διορθωτές, δε θα κάτσουν να μας ξαναγράψουν το βιβλίο μας εκεί που έχει τα ουσιαστικά προβλήματα (πλοκή, χαρακτήρες, συνέπεια κτλ) ενώ ταυτόχρονα, αν τσουλήσει το πράγμα, ο χωρος ίσως να γίνει πιο ανταγωνιστικός, 2) από την άλλη οι εκδοτικοί να αποκτήσουν πλάνο πάνω στον τομέα του φανταστικού. Από ότι έχω διαβάσει/δει ως τώρα διακρίνω μια κάποια αμηχανία και μια τάση να "πιάσουν το τρένο" χωρίς πάντα να κατανοούν πώς δουλεύει το "είδος μας" και τι θέλει να διαβάσει ο κόσμος. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naroualis Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Ακριβώς. Για την ακρίβεια δε θα μπορούσα να τα πω ακριβέστερα. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.