Guest old#2065 Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Θα ήθελα να βάλω έναν προβληματισμό σχετικά με τα όρια μεταξύ των κατηγοριών που κατατάσσουμε τα μυθιστορήματα του συγκεκριμένου χώρου. Πότε ένα μυθιστόρημα είναι επιστημονικής φαντασίας, πότε είναι φαντασίας και πότε απλά παραμύθι. Ποιά στοιχεία το κατηγοριοποιούν ντε φάκτο (μάγοι ,δράκοι- άρα φαντασίας,διατημόπλοια-πυρινικές καταστροφές άρα ε.φ. και νεράιδες μαγικά φίλτρα άρα παραμύθι)? Και όταν μπούμε σε αυτή τη διαδικασία ίσως προχωρήσουμε και λίγο βαθύτερα σε σχέση με αυτό που γράφουμε τώρα. Πότε κάτι είναι πραγματικά προτότυπο και όχι απλά αναπαραγωγή κλασικών στερεοτύπων η αν όχι κλασικών έστω ξαναχρησιμοποιημένων. Καί τέλος πότε ένα μυθιστόρημα της κατηγορίας μας μπορεί να ξεφύγει από το να είναι προτότυπο,ενδιαφέρον η διασκεδαστικό και να είναι και λογοτεχνία ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ad Noctum Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 (edited) Σε άλλο topic ο Nihilio είχε δώσει μία πολύ ωραία περιγραφή του κάθε είδους και υποείδους που νομίζω ότι θα βοηθήσει: Οι υποκατηγορίες του φανταστικού και σύντομες περιγραφές: Fantasy: Epic Fantasy: Ιστορίες μεγάλης κλίμακας με πολλούς χαρακτήρες και τεράστιες πλοκές. Χαρακτηριστικά: Lord of the Rings, Song of Ice and Fire. Sword & Sorcery: Ένας ή δύο ήρωες σε μικρές περιπέτειες. Συνήθως σύντομες ιστορίες. Χαρακτηριστικά: Conan, Elric, Lankhmar Dark Fantasy: Ένα μείγμα fantasy και τρόμου, σκοτεινά θέματα, αντιήρωες και άλλα τέτοια όμορφα. Χαρακτηριστικά: Ravenloft, Vampire Hunter D Urban Fantasy: Έργα φαντασίας που διαδραματίζονται σε σύγχρονες πόλεις. Χαρακτηριστικά: τα πρώτα Anita Blake, Dresden Files Weird Fiction: Έργα που φλερτάρουν με τον μεταμοντερνισμό, όπως πχ αυτά του China Mieville και το City of Saints and Madmen του φίλου μας του Jeff VanDerMeer Μαγικός Ρεαλισμός: Πρακτικά η Λατινοαμερικάνικη σχολή και το τρόπος να πείς έτσι το mainstream fantasy. Science Fiction: Hard Sci-Fi: Επιστημονική φαντασία με έμφαση στις "σκληρές" επιστήμες (φυσική, χημεία, βιολογία, αστρονομία) Soft Sci-fi: Το ίδιο, απλά με τις "μαλακές" επιστήμες (κοινωνιολογία, ψυχολογία κτλ) Space Opera: Πιου πίου σάι φάι που λέει και ο Ντίνος Cyberpunk: Αν κάποτε διαβάσατε Gibson ξέρετε τι ακριβώς είναι. Χάκερ, πολυεθνικές και μεγαλουπόλεις. Εδώ υπάγονται και κάμποσα έργα του P.K. Dick (Ubik, DADOES) Technothriller: Πρακτικά mainstream sci fi, με επιστημονικές ανακαλύψεις στη σύγχρονη εποχή. Πολύ χαρακτηριστικό έργο το Jurasic Park. Science Fantasy: Επιστήμη και μαγεία γίνονται ένα. Εναλλακτική ιστορία: Αν κάποιο γεγονός έγινε διαφορετικά στο παρελθόν, καταλήγουμε σε ένα διαφορετικό παρόν/μέλλον. Χαρακτηριστικά: P.K.Dick - The man in the high castle Τρόμος: Γοτθικός τρόμος: Κάστρα, κατάρες, αθώοι και ένοχοι και κάθαρση. Ο Δράκουλας είναι ότι πιο χαρακτηριστικό μπορώ να σκεφτώ Υπερφυσικός τρόμος: Lovecraft και Cthulhu Mythos. Splatterpunk. Παιδί των 80's, πολύ σκληρός τρόμος με έμφαση στην αστική παρακμή και την ωμή βία, συχνά μακριά και από το φανταστικό. Πρώιμος Clive Barker, Jack Ketchum και Nancy Collins τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα Paranormal Romance: Ρομάντζα με βρικόλακες, λυκανθρώπους και διάφορα άλλα. Συχνά καταλήγει στα χωράφια του Urban Fantasy (βλέπε πχ Laurell K. Hammilton) Edited May 29, 2011 by Deus Misereatur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest old#2065 Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Πραγματικά πολύ κατατοπιστικό το άρθρο του Nihilio, σ'ευχαριστώ Αντώνη. Βέβαια αστειευόμενος θα μου επιτρέψεις να πω ότι τα κλασικά παραμύθια της κεντρικής ευρώπης δεν μου αφήνεται άλλο περιθώριο από το να τα κατατάξω στην κατηγορία ...τρόμου. Επι της ουσίας όμως το ερώτημα το έβαλα για να δημιουργήσω τον προβληματισμό του προτότυπου του καινούργιου αλλά και άν προκύψει, του λογοτεχνικού. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nihilio Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 (edited) Πραγματικά πολύ κατατοπιστικό το άρθρο του Nihilio, σ'ευχαριστώ Αντώνη. Βέβαια αστειευόμενος θα μου επιτρέψεις να πω ότι τα κλασικά παραμύθια της κεντρικής ευρώπης δεν μου αφήνεται άλλο περιθώριο από το να τα κατατάξω στην κατηγορία ...τρόμου. εδώ να πω ότι οι κατηγορίες αυτές μετράνε για τον 20ο αιώνα, (εκτός κι αν μιλάμε για γοτθικό μυθιστόρημα). Οι προηγούμενοι αιώνες έχουν δικά τους λογοτεχνικά ρεύματα και ως τέτοια χαρακτηρίζονται. Επι της ουσίας όμως το ερώτημα το έβαλα για να δημιουργήσω τον προβληματισμό του προτότυπου του καινούργιου αλλά και άν προκύψει, του λογοτεχνικού. Η πρωτοτυπία είναι ΜΕΓΑΛΗ κουβέντα. Περισσότερο θα έλεγα μία χίμαιρα που κυνηγούν πολλοί συγγραφείς, ενώ στην πράξη θα έπρεπε να ψάχνουν για φρεσκάδα στο έργο τους. Πχ ο GRR Martin στο Song of Ice and Fire χρησιμοποιεί κάθε δυνατό κλισέ στο βιβλίο, αλλά το αποτέλεσμα είναι πρωτότυπο επειδή χειρίζεται τα κλισέ με έναν φρέσκο τρόπο. Ο Clive Barker έκανε το ίδιο στα Βιβλία του Αίματος. Αυτή τη στιγμή το κάνει ο China Mieville, με φάνταζυ σε έναν κόσμο που θυμίζει τη βιομηχανική επανάσταση ή το έκανε ο Moorcock με αρκετά από τα έργα του (πχ την τετραλογία του Jerry Cornelius) και οι λοιποί Βρετανοί του Νέου Κύματος. Η πρωτοτυπία έγγυται περισσότερο σε νέες προσεγγίσεις σε παλιά θέματα και θεωρώ ότι δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Edited May 29, 2011 by Nihilio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiron Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Ναι,ειναι βασικο αυτο που λεει ο Νιχιλιο.Δηλαδη δεν μπορουμε να κρινουμε και να βαζουμε ταμπελες σε παλια εργα με τα συγχρονα δεδομενα.Τοτε η Ιλιαδα θα ηταν επικο φαντασυ και η Οδυσσεια ηρωικο(sword and sorcery ).Αν γραψεις σημερα κατι σαν τον Βερν ειναι steampunk(αφου θα περιγραφεις μια εναλλακτικη Βικτωριανη εποχη ουσιαστικα) ενω ουσιαστικα αυτος εγραφε κατα κυριο λογο near future περιπετειες παιρνοντας ιδεες και εφευρεσεις της εποχης του και μελετωντας πιθανες εφαρμογες τους στο μελλον. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.