Jump to content

Χωρίς Ρολόγια


Ioannis

Recommended Posts

Όνομα Συγγραφέα: Γιάννης

Είδος ποιήματος: Σουρεαλιστικός Τρόμος:nerd:

Αριθμός Στίχων: διαβάστε και πείτε μου. 40;

Σχόλια: Σκάκι από το παρελθόν

Ο αξιωματικός στο δέλτα επτά

Όπως οι πράξεις σου με απωθούν δειλά

Με τη σκακιέρα με χτυπάς

Δεν έχεις ιδέα που να πας

Φόρας και στέμμα βασιλικό

Και ουρλιάζεις μέσα σ’ ένα πύργο ψηλό

Τραντάζεις τα πόδια σου πάνω στη γη

Μα το άλογο αγάπη μου έχει κιόλας χαθεί

Σ΄ αρέσει να κάνεις έναν άντρα να κλαίει

Πηχτό φρέσκο αίμα στα χέρια μου ρέει

Κάτι μέσα σου αλλάζει

Σαν το πιόνι που ουρλιάζει

Ο πύργος στο άλφα πέντε με ορέξεις

Σαχ υπό προϋποθέσεις

Ένας λύκος, ναι σου μοιάζει

Κάθε τόσο που σπαράζει

Η βασίλισσα τα ‘χει οχτώ

Το μυαλό μου όμως ειν’ απρόσεκτο

Φωνάζεις το λύκο, τη λάμψη αγγίζει

Και πάνω στα νεύρα του, το θώρακα σκίζει

Δεν είναι παιχνίδι για άλλους αυτό

Είναι μονάχα για μας τους δυο

Το άλογό σου είναι πράγματι απτό

Δεν παίζω μονάχα εγώ τον αυλό

Είσαι στ’ αλήθεια μια παραίσθηση

Μία αχόρταγη παλιά μου αίρεση

Μέσα στου μυαλού μου τη διέγερση

Ψάχνω αλλού για άλλη δέηση

Κι όμως αν ψάχνεις έναν ώμο

Κάπου ίσως για να πιαστείς

Όταν ο λύκος θα είναι στο δρόμο

Οι άλλοι θα πέφτουν καταγής

Νομίζεις το άλογο είναι βοσκός

Ή ο πύργος ο άπιστος φίλος

Στης σκακιέρας σου τον τροχό

Κανείς κοιμάται σαν τον σκύλο

Το μπάνιο που βάφτηκε κόκκινο

Ένας ακόμα αμνός

Άσπρη μου ζωή και μαύρο μου όνειρο

Στο έψιλον εφτά ματ και γυμνός

Γ.Α.

 

Edited by Ioannis
Link to comment
Share on other sites

Νοηματικά το αντιλαμβάνομαι και είναι καλό, όπως επισης καλές έιναι και κάποιες εικόνες που δίνεις, αλλά η σκακιστική ορολογία με ξένισε και σε στιγμές με πετούσε έξω απο το ποίημα.

Θα πρότεινα (αν ξαναπιάσεις να το δουλέψεις) περισσότερο δεμένες νοηματικά εικόνες και λιγότερο σκακιστική ορολογία.

Link to comment
Share on other sites

«Στο έψιλον εφτά ματ και γυμνός.»

 

Πολύ ωραίο η σύνδεση με τις κινήσεις. Από μόνες τους οι θέσεις του σκακιού φτιάχνουν μια πλήρη πρόταση και χωρίς ρήμα.

 

Έχει κάτι από σουρεαλιστικό συνειρμό αυτό το παιχνίδι. Είναι πολύ προσωπικό και μοιάζει να κρύβει κάτι.

Link to comment
Share on other sites

Από αυτό το ποίημα μου άρεσαν μόνο οι αναφορές στο σκάκι. Το ποίημα δεν είχε μουσικότητα, ακουγόταν πολύ άσχημα, και επίσης πολλές φράσεις έμοιαζαν να βρίσκονται εκεί για να καλύψουν το κενό, και είχαν και νοηματικά και εκφραστικά λάθη. Για παράδειγμα, οι δύο πρώτοι στίχοι: "Ο αξιωματικός στο δέλτα επτά Όπως οι πράξεις σου με απωθούν δειλά". Πώς γίνεται να σε απωθεί κάτι δειλά; Αλλά αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των δύο αυτών στίχων. Όταν ξεκινάς με ενικό (ο αξιωματικός - παραλείπεται το ρήμα αλλά εννοείται - στο δέλτα επτά) και συνεχίζεις με το "όπως", πρέπει να τελειώσεις με ενικό. Ο αξιωματικός στο δέλτα επτά όπως οι πράξεις σου με απωθεί δειλά. Έτσι όπως είναι δεν βγάζει νόημα. Εκτός και αν είναι τυπογραφικό και ήθελες να γράψεις "όμως". Τότε θα άλλαζε τελείως, και θα έβγαζε νόημα.

 

Ή, άλλο ένα: "Το άλογό σου είναι πράγματι απτό Δεν παίζω μονάχα εγώ τον αυλό". Νομίζω δεν είχες κάτι άλλο να γράψεις για να κλείσεις το δίστιχο και έγραψες αυτό το ακατανόητο "δεν παίζω μονάχα εγώ τον αυλό". Ακατανόητο, γιατί δεν έχει καμία απολύτως σύνδεση με τον προηγούμενο στίχο, που μιλάει πάλι με σκακιστική αναφορά και μας αφήνεις ξεκρέμαστους: γιατί απτό το άλογό της;

 

Λυπάμαι που τα λέω τόσο ωμά, αλλά το ποίημα είναι γεμάτο από τέτοιες στιγμές, πράγμα που δείχνει σαν να το έγραψες πολύ, πολύ βιαστικά.

Link to comment
Share on other sites

Ο λόγος του σκαλώνει σε πολλά σημεία και δεν είμαι πάρα πολύ σίγουρη πως έπιασα την κοινωνική σύνδεση. Όμως, έχει μέσα κομματάκια που είναι πολύ πετυχημένα (όπως ας πούμε το κλείσιμο) τα οποία όμως μάλλον χάνονται σε μια βαβούρα πληροφορίας. Εμένα οι σκακιστικοί όροι δε με χαλάνε, ίσα ίσα που αν είχες χρησιμοποιήσει και τις υπόλοιπες συνδέσεις όμορφα κι όχι προσπαθώντας απλά να βγάλεις ομοικαταληξία θα μου άρεσε ακόμα πιο πολύ. Το σκάκι κι όλας έχει πολύ ιστορία, είναι συνδεδεμένο με χίλια δυο πράγματα και με την ίδια τη ζωή, οπότε όταν το πιάνεις να μας πεις κάτι για αυτό, καλό θα είναι να είναι λίγο πιο μελετημένο γιατί σε όλοι μας σχεδόν (ξέρουμε δεν ξέρουμε να παίζουμε) έχουμε πράγματα πολύ οικεία μας συνδεδεμένα μαζί του.

Link to comment
Share on other sites

Guest old#2065

Το ποίημα όπως ξεκινάει είναι ένα τετ α τετ δύο επιπέδων, μια παρτίδα σκάκι και ένας ερωτικός ανταγωνισμός.Και καθώς εξελίσσεται η παρτίδα, το δεύτερο οδηγείται στην τραγική κατάληξη. Έχω την αίσθηση ότι την πολύ καλή ιδέα την χάνεις στην υλοποίηση απο τη μέση και μετά. Αναγκάζεσαι να βάλεις περιττούς στίχους και ρίμες. Και αλλάζεις και τη δομή, που στην αρχή είναι συνεπής και λειτουργική. Δηλαδή ένας στίχος σκάκι-ένας στίχος της σχέσης με αντίστιξη και μουσικότητα. Πιστεύω ότι οι πρώτοι 6 στίχοι αξίζουν να γίνουν η αρχή σε ένα ποίημα πιο σύντομο ίσως και πιό ομοιογενές. Το σχόλιο μου δεν υποβαθμίζει το γενικό συμπέρασμά μου ότι είναι μια καλή προσπάθεια που ίσως δεν έτυχε όσου χρόνου της άξιζε. Καλή επιτυχία.

Link to comment
Share on other sites

Και εγω πιστευω πως σαν ιδεα ηταν πολλη καλη, αλλα στην πορεια την χανεις η για την ακριβεια δεν την αξιοποιεις. Το σκακι εχει πολυ υλικο... βασιλιαδες, βασιλισσες, αλογα, αξιωματικους, τρελους,πυργους, απλους στρατιωτες... στρατηγικες, πολεμους, μαχη μεχρι τελικης πτωσεως, πολιορκιες, ακομα και μεταμορφωσεις... το στρατιωτακι μπορει να γινει ο,τι θελει αν φτασει στο τελος... νομιζω πως δεν μπορεσες να ξεκαθαρισεις τι θελεις να παρουσιασεις και εκει μπερδευτηκες προσπαθωντας να κανεις ριμα αλλα οχι παντα και μην εχοντας σταθερη δομη στο αποτελεσμα. Η ορολογια ηταν επισης καλη ιδεα, αλλα νομιζω πως ετσι οπως παρουσιαστηκε δεν χαριζε και γι αυτο ενοχλησε.

Οι δυο τελευταιοι στιχοι μου αρεσαν και πιστευω πως αν το ξαναδουλευες εχει να δωσει πολλα.

Καλη επιτυχια!

Link to comment
Share on other sites

Μ' άρεσαν οι αναφορές στο σκάκι και που το χρησιμοποίησες ως μέσο για να περάσεις τα μηνύματά σου. Αυτά τα μηνύματα, όμως, δεν μου έγιναν πολύ ξεκάθαρα κι ούτε έκανα κάποια άλλη σύνδεση με τις κινήσεις του σκακιού. Εκτός από το σαχ που μπορεί να σημαίνει απειλή και το ματ ως η τελική ήττα, υπάρχουν κι άλλα στοιχεία του σκακιού που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις ως αντιστοιχίες. Τουλάχιστον για μένα, αυτό θα το έκανε πιο ενδιαφέρον.

Link to comment
Share on other sites

Δεν ξέρω αν κατάλαβα καλά, αλλά είναι μια δολοφονία σε αντιπαραβολή με μια παρτίδα σκάκι. Μερικές φορές μου δημιουργήθηκε η εντύπωση οτι για να σου βγει η ομοιοκαταληξία πιέστηκες και βγήκε κάπως άκαμπτο το αποτέλεσμα.

 

Καλή επιτυχία!!

Link to comment
Share on other sites

Το διάβασα και δεύτερη φορά, αλλά γενικά δε μπορώ να πω πως το κατάλαβα. Αρχικά χάρηκα με την αναφορά στο σκάκι και με την χρήση της ορολογίας του, αλλά δε κατάφερα να πιάσω το νόημα, ειδικά στο σημείο με το λύκο. Μου άρεσαν οι τελευταίοι δύο στοίχοι.

Καλή επιτυχία εύχομαι.

Link to comment
Share on other sites

Παρότι δεν παίζω σκάκι, μπορώ να πω ότι με γοητεύει πολύ. Όντως ο παραλληλισμός και τα σύμβολα τα διαχειρίστηκες καλά. Θα συμφωνήσω με τον Mind, θεωρώ ότι στην προσπάθεια σου να επιτύχεις μέτρο και ρυθμό καταπίεσες την έκφρασή σου. Ίσως με κάτι πιο ελεύθερο θα είχες καλύτερο αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση, καλή επιτυχία.

Link to comment
Share on other sites

Δε θα σου πω κάτι πολύ διαφορετικό από τα άλλα παιδιά, Ιωάννη.

 

Κατ'αρχάς, τον τίτλο τον βρήκα πολύ πετυχημένο και τραβηχτικό. Σαν ιδέα, ο παραλληλισμός μιας σχέσης (έτσι όπως το εξέλαβα εγώ) με το σκάκι, μου άρεσε. Κάποια πράγματα είναι όντως θέμα στρατηγικής και κολλάει και το γνωστό "στον Έρωτα και στον Πόλεμο όλα επιτρέπονται".

 

Δε με ενόχλησαν οι αναφορές στις θέσεις του σκακιού ή στην ορολογία -ίσα ίσα, μου άρεσαν και με προδιέθεσαν θετικά. Ωστόσο, ο τρόπος που διάλεξεις να μας αφηγηθείς την ιστορία σου, με τις ομοιοκαταληξίες που δεν είναι πάντα ομοιοκαταληξίες, φανερώνει μια αμηχανία μερικές φορές. Επίσης, δεν είμαι σίγουρη ότι είναι πολύ πετυχημένοι όλοι οι παραλληλισμοί, αλλά αυτό μόνο εσύ μπορείς να το αντιληφθείς, μια και μόνο εσύ ξέρεις τι κρύβεται πίσω από τον κάθε στίχο.

 

Προτάσεις μου, σε περίπτωση που θα ήθελες να ξανακοιτάξεις το ποίημα και να το βελτιώσεις, είναι οι εξής:

 

1) Αρχικά, βρες μια συγκεκριμένη μορφή, σαν μοτίβο ας πούμε, απέναντι στην οποία θα είσαι συνεπής καθ'όλη τη διάρκεια του ποιήματος. Εδώ ξεκινάς αρχικά με δίστιχα και συνεχίζεις με τετράστιχα. Διάλεξε, θα σου έλεγα, ένα από τα δύο και κράτησέ το σε όλο το ποίημα.

 

2) Ωραία είναι η ομοιοκαταληξία (λίγο πιο παλιά ειδικά, ήμουν μεγάλη φαν) αλλά αν δεν μπορεί να δώσει καλό αποτέλεσμα, καλύτερα να αποφεύγεται. Αν νιώθεις πως σε περιορίζει σ'αυτά που θες να πεις, τότε άσ'τη να πάει στα κομμάτια! Επομένως, καθώς θα γράφεις το ποίημα, καταλαβαίνεις αν είναι επιθυμητή η ομοιοκαταληξία ή όχι και αναλόγως πράττεις. ΠΡΟΣΟΧΗ, όμως: ή δε θα έχεις καθόλου ομοιοκαταληξία ή θα έχεις σε όλους τους στίχους.

 

3) Σε πολλά σημεία, προσπαθώντας -σχεδόν εκβιάζοντας, θα έλεγα- να κάνεις ομοιοκαταληξία, καταλήγεις σε τέτοια αποτελέσματα: "ορέξεις-προϋποθέσεις", "οχτώ-απρόσεκτο", "παραίσθηση-αίρεση-διέγερση-δέηση", που χτυπάνε άσχημα τόσο ηχητικά, όσο και στο μάτι και δε θεωρούνται κιόλας ομοιοκαταληξίες.

 

4) Αν τελικά επιλέξεις να διηγηθείς την ιστορία σου με ομοιοκαταληξία, θα πρέπει να είσαι συνεπής και στο είδος της (πλεκτή, σταυρωτή κλπ).

 

5) Κράτα οπωσδήποτε το τελευταίο δίστιχο -ίσως και τετράστιχο, αν και δεν είμαι ακόμα σίγουρη για το προτελευταίο δίστιχο. Κατ'εμέ, είναι το πιο πετυχημένο κομμάτι του ποιήματος.

 

Το μπάνιο που βάφτηκε κόκκινο

Ένας ακόμα αμνός

Άσπρη μου ζωή και μαύρο μου όνειρο

Στο έψιλον εφτά ματ και γυμνός

 

 

Βέβαια, οι "κανόνες" είναι για να καταπατώνται, αλλά εσύ έχε τους αρχικά στο μυαλό σου.

Τέλος, άσχετα από τη συμμετοχή σου στον διαγωνισμό και το συγκεκριμένο ποίημα, παραθέτω ένα link, που εμένα προσωπικά με βοήθησε πολύ. Τα credits στον npaps, που πρώτος εκείνος μου το έκανε γνωστό. rose.gif

 

Καλή επιτυχία σου εύχομαι! Και να το δουλέψεις το ποίημα, έχει πολύ ψωμί μια τέτοια ιδέα! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Το μπάνιο που βάφτηκε κόκκινο

Ένας ακόμα αμνός

Άσπρη μου ζωή και μαύρο μου όνειρο

Στο έψιλον εφτά ματ και γυμνός"

Link to comment
Share on other sites

Όμορφη ιδέα για το σκάκι. Εκέι που χωλαίνει πιστεύω είναι στο μέτρο και το ρυθμό. Ίσως αν τ οξανακοίταζες να έβρισκες καλύτερες λέξεις σε μερικά σημεία. Έχει πολλές δυνατότητες το ποιήμα. Καλή επιτυχία. :book:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..