Adicto Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Ανέβασα ένα μικρό κεφάλαιο από το μυθ. που παλεύω και-γω-δεν-ξέρω-από-πότε (2010;) για την γνώμη σας και για να πάρω "μπρος" πάλι... Κάποια παιδιά το έχουν διαβάσει ήδη, θα με χαροποιούσε να δω και για τα σχόλια κάποιων άλλων αναγνωστών. Βαράτε ελεύθερα. Κεφάλαιο Τέσσερα.doc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ypnovatis Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 (edited) Χελόου. Λοιπόν. Έφτασα με διαλείμματα μέχρι τη σελίδα 8 και μετά το έτρεξα. Θα σου αιτιολογήσω το γιατί. Καταρχάς συγχαρητήρια κατάφερες να με βάλεις μέσα σε ένα πλοίο και να με δέσεις με την πολύ μελετημένη (φαντάζομαι) αργκό. Είναι σαν να ζούσα στο πλοίο σε κάποιες φάσεις. Υπήρχαν φάσεις που το κείμενο έρεε και πίστευα ότι πραγματικά ήμουν σε ένα πλοίο! Τώρα να σου πω τα αρνητικά όχι με σειρά σημαντικότητας αλλά όπως μου κατεβαίνει στο κεφάλι 1. Δεν έχεις POV (point of view). Δεν ξέρω ποιος γράφει. Μέχρι τη σελίδα 5 περίπου (εκεί που ξυπνάει βασικά) δεν καταλαβαίνω τίποτα. Είτε γράφεις σε πρώτο πρόσωπο είτε σε τρίτο να θυμάσαι ότι γράφει ο Νίκος, όχι ο Σταμάτης. Δε βγαίνει άκρη. 2. Είσαι κομματάκι "διδακτικός". Και είναι ο εύκολος και κακός δρόμος. Εδώ ας πούμε: Η άφιξή τους έβγαζε το πλήρωμα απο την καθημερινότητα του και το υποχρέωνε να εργαστεί πιο σκληρά, οι δε καπετάνιοι έπρεπε να ανεχτούν πάνω στο ίδιο το καράβι τους (όπως συνήθιζαν να το λένε), το οποίο διαφέντευαν για μήνες, κάποιους που ήταν ιεραρχικά ανώτεροί τους. Μπορεί να σου φανεί περίεργο αλλά δε μας ενδιαφέρει. Αν έβαζες δυο ναυτικούς να λένε απλά Μηχανικοί. Σκατά θα καταλαβαίναμε τα πάντα. Δυο σκηνές με διάλογο και είχες καθαρίσει. 3. Το ύφος σου δεν είναι σταθερό. Από τη μια μου φαίνεται ότι γράφει καθηγητής πανεπιστημίου από την άλλη ναυτικός. Δε γίνεται. Το γράψιμο σου είναι πολύ εύστοχο και σχετικά άμεσο. Μην το χαλάς χωρίς λόγο. Χρησιμοποιείς τη λέξη "κάτιδρος" ας πούμε. Ζήτημα να την έχω ακούσει 50 φορές στη ζωή μου. Και ένας ναυτικός όταν ξυπνάει δε νομίζω να σκέφτεται "πω είμαι κάτιδρος." Μάλλον κάτι στο "Μουσκεμα" ή "μουσκίδι" του έρχεται. Εδώ επανέρχομαι στο POV που λέω στο ένα. Πρέπει να αποφασίσεις αν ο Σταμάτης μας λέει μια ιστορία με το δικό του λογοτεχνικό ύφος ή ο Νίκος αφηγείται τις σκέψεις του. Ναυτική αργκό με λογοτεχνικό και αιθέριο γράψιμο δεν πάνε πακέτο. Έχεις καλό χέρι. Κάνε σωστές επιλογές. 4. Είδα επίσης ότι έχεις την τάση να αφαιρείς τη δράση από τη διήγηση επειδή γίνεσαι περιγραφικός πέραν του δέοντος. Τα ρήματα κάνουν όλη τη δουλειά. Και η σωστή επιλογή λέξεων. Παράδειγμα: Άνοιξε τη μεταλική κόκκινη πόρτα και μεμιάς καλύφθηκε απο μιά πλημμύρα ζέστης και θορύβου που ξεχύθηκε ορμητικά από το μηχανοστάσιο. Άφησε τα ρουθούνια του να γεμίσουν με τη γνώριμη μυρωδιά του λαδιού και του πετρελαίου και προχώρησε. Πρόσεξε τώρα. Σε μια περίοδο έχεις 3 προτάσεις και 3 ρήματα. Άνοιξε, καλύφθηκε, ξεχύθηκε. Κοίταξε πόσο πιο άμεσο μπορείς να το κάνεις. Άνοιξε την πόρτα και έσκασε πάνω του ένα κύμα ζέστης. Η αναμπουμπούλα του μηχανοστασίου του τέντωσε τα νεύρα. Η πρώτη ανάσα πάντα σε μπουκώνει. Λάδι και πετρέλαιο μαζί. Έκλεισε την πόρτα πίσω του και συνέχισε. 5. Έχε στο νου σου τέτοιες δράσεις. Όταν ανοίγω μια πόρτα, πρέπει να την κλείσω. Ειδάλλως μένει ανοιχτή. Όταν πω "έβαλε μπρος τη μηχανή και ξεκίνησε" πρέπει όταν κατέβει ο χαρακτήρας μου να πω ότι την έσβησε. Αλλιώς την ξέχασε ανοιχτή. Μπορεί να φαίνεται περίεργο αλλά αν δεν έχουν σημασία οι πράξεις είναι εντελώς περιττές. "Μπήκε στο μηχανοστάσιο" ή "πήγε εκεί με το αμάξι του" πιο όμορφα και λιτά. 6. Γράφω για να πω μια ιστορία. Και μόνον αυτό. Μεγάλη ή μικρή δεν έχει νόημα. Να το θυμάσαι πάντα. Κανείς δε θέλει να διαβάσει ένα καλογραμμένο βιβλίο. Όλοι θέλουν μια τέλεια ιστορία. Αν τύχει και είναι καλογραμμένη, πέτυχες το στόχο σου. Στο κείμενο κρατάμε ότι έχει πραγματικά σημασία. Να ρωτάς τον εαυτό σου: Αν το βγάλω αυτό από δω, δουλεύει η ιστορία μου; Αν δουλεύει πιθανότατα δε χρειάζεται να υπάρχει. Αυτά τα πολλά και nerdουλίστικα. Ψιλά γράμματα θα έλεγε κάποιος. Να πω ότι δε σε δέρνω, είναι πολύ αναλυτικό όλο αυτό που σου έγραψα και δε θα το έκανα σε περίπτωση που δεν έβλεπα ότι το 'χεις. Γράφεις πολύ καλά αν και δεν κόβεις. Να ξέρεις ότι ένας συγγραφέας που εκδίδεται για κάθε 1000 λέξεις καλού κειμένου που κρατάει, έχει σβήσει 3000. Στα λέω γιατί κάποτε μου τα είπανε και μένα και με βοήθησαν πάρα πολύ. Επίσης: Γιατί κεφάλαιο 4 και όχι 1 ; Απλή απορία αυτή. Ευχαριστώ για το χρόνο σου. Edited April 17, 2012 by Ypnovatis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adicto Posted April 17, 2012 Author Share Posted April 17, 2012 (edited) Πω! Αυτό είναι review!!! Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα σχόλια και τον χρόνο σου μα πιο πολύ για την πραγματικά επικοδομητική κριτική φίλε Υπνοβάτη! Ειδικά το 2 και το 4, είναι χρησιμότατα. Και μενα μου χτύπαγαν "κάπως" αλλά δεν ήξερα ακριβώς τι έπρεπε να αλλάξω. Ειδικά με το "διδακτισμό" και τις επεξηγήσεις θέλω μαστίγιο για να συγκρατηθώ... Όσον αφορά το ύφος γραφής, έχε υπ' όψιν οτι ο Νίκος δεν είναι παλιός ναυτικός. Ο Νίκος είναι αρχιμηχανικός και για να είσαι αρχιμηχανικός 2 οδους έχεις ακολουθήσει, 1) Είτε είσαι παλιός πρώτος μηχανικός (με χρόνια στη θάλασσα), όπως ο μαστρο-Τάκης. Σε αυτή την περίπτωση, δουλεύεις πιοτερο στη θάλασσα πάλι, παρά στο γραφείο. Η χρησιμότητά σου είναι κυρίως σαν troubleshooter και σε δουλειές όπου τα "γάλατα έχουν σφίξει". είτε, 2) Έχεις βγάλει Πολυτεχνείο ή αντίστοιχη σχολή Μηχανολογίας/Ναυπηγικής + κάποιο Μάστερ, όπως ο Νίκος. Εκεί πλην των διαφόρων επισκέψεων σε πλοία (συνήθως μικρής διάρκειας), πρέπει να κάνεις κουμάντο και από το γραφείο. Μιλάς με συνεργεία, με τα πλοία, με Νηογνώμωνες, με Σημαίες, διαβάζεις κανονισμούς, ετοιμάσεις αναφορές για το μανατζμεντ, γενικά πιο "λεπτές" δουλειές. Οπότε, το πιο "λόγιο" ύφος ταιριάζει στον Νικόλα, το πιο λαικό στο Μαστρο-Τάκη. Βέβαια, στο συγκεκριμένο κομμάτι που ανέβασα δεν φαίνεται αυτό... Πολλά θενκς και πάλι!!! Με βοήθησες πάρα πολύ. υγ Το 1 είχε ανέβει παλιότερα (στο Εργαστήρι), το 4 το έγραψα πιο πρόσφατα. Αμα θες πάντως στο στέλνω σε π.μ Edited April 17, 2012 by Adicto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ypnovatis Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 Τίποτα ρε. Γι αυτό δεν ανεβάζουμε τα κείμενά μας εδώ; Εννοείται. Στείλτο. Και θα φροντίσω να σου δώσω ενα δυο tips (είτε εδώ είτε σε ΠΜ όπως σε βολεύει περισσότερο) για να μάθεις να συγκρατείς τον οίστρο! (είναι πανδύσκολο ξέρω) Αν θέλεις τσέκαρε και το Biohazard στην βιβλιοθήκη ΕΦ, μπορεί να σου αρέσει. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.