MountainRoot Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Μετά απο μία κουβέντα που ξεκίνησε ως αστείο τελικά οδήγησε και σε σενάρια τρόμου. Διαβάζοντας το βιβλίο της κας Δεσποτάκη Πνεύματα (τυχαία επιλογή το συγκεκριμένο βιβλίο απλά είναι αυτό που διαβάζω αυτόν τον καιρό) μέσα στον χαβαλέ φαντάστηκα σε κάποια φάση να διαβάζω ".....και ο Παγκράτης ήπιε ένα αναψυκτικό Βίκος. Το μόνο με φυσικό νερό απο τα Ακαρνανικά όροι......" και γέλασα για λίγο. Μετά ξεκινήσαμε με κάτι φίλους που είμασταν μαζί να λένε για αστείο, πως θα ήταν να ξεκινήσουν οι συγγραφείς και είτε λόγω πίεσης απο τον εκδοτικό οίκο είτε λόγω των λεφτών να βάλουν τοποθέτηση προίοντων στα βιβλία τους. Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε σημείο γελιότητας όπως το απο πάνω παράδειγμα ".......μετά την μάχη η Ηρώ μέσα στα αίματα μπήκε στο ντουζ για να πλυθεί και χρησιμοποήσε σαπούνι με τζοτζόμπα και ΡΗ5.5......" Στο μυαλό μου έρχετε μονο η σειρά Dresden Files που ο ηρωας πίνει συνεχώς coca cola (or pepsi????) και τρώει φανατικά Burger King. Προφανώς και είναι μέρος του χαρακτήρα του και δεν με πειράζει ίσα ίσα. Αλλά είναι το μόνο βιβλίο που θυμάμαι με μάρκες. Αλλά ένας καχύποπτος θα μπορούσε είτε να το κάνει εσκεμένα είτε να πλησιάσει απο πριν....πχ να γράφεις το Χαρυ Ποτερ και αφού έχει γίνει ντόρος να πεις στην εταιρεία οτι θα βάλεις μία γραμμή (εφόσον γίνεται) με την οδοντόκρεμα που χρησιμοποιεί.....λέω εγώ τώρα χαζομάρες 1. Πείτε καμία αστεία ιδέα που πιστεύετε οτι θα ταίριαζε ως μία ωραία τοποθέτηση προιόντος? 2. Ξέρετε βιβλία που να έχει γίνει και αν ναι σε ποια. Πιστεύετε οτι έγινε εσκεμένα? Σας πείραξε? και τέλος το ανησυχητικό 3. Πιστεύετε οτι μπορεί στο μέλλον να δούμε τέτοια φαινόμενα? Εννοώ το να μπει η διαφήμιση τόσο πολύ ώστε να είναι υποχρεωτική απο τους εκδότες και ας μην μας αρέσει? Μπορεί πχ να είναι κάτι πιο ξεχωριστό απο το έργο...δηλαδή εκεί που διαβάζει οταν ειναι να πας απο το Κεφάλαιο 3 στο 4 να σου έχει και μία σελίδα απο την amazon για παραγγελία απο βιβλία. Αυτό μπορεί να είναι μία φορά σε ένα ολόκληρο βιβλίο ή μπορεί να γίνετε και σε κάθε κεφάλαιο ανάμεσα όμως ώστε να μην σου χαλάει το διάβασμα. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alanon Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 (edited) Πάρα πολύ αστείο το βρίσκω... Σκέψου τον τυριον να κάνει σεξ με προφυλακτικά again!!!!! Πέρα από την πλάκα κάτι τύπισσες που λέμε ότι γράφουν και πουλάνε και 100.000 δεν νομίζω ότι θα είχαν θέμα να βάλουνε έμμεση διαφήμιση... Ονόματα δεν λέμε.... Πχ...ο Γιώργος έβγαλε το πολύ κοντό φόρεμα της Μαγδαληνής που πήρε από το bsb αλλά δεν έβγαλε τους κόκκινες γόβες από τον μπουρναζο.... Είστε σίγουροι ότι δεν συμβαίνει ήδη;;;; Edited June 10, 2016 by alanon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WILLIAM Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Σε πολλά βιβλία αναφέρονται μάρκες αλλά δεν είναι θέμα διαφήμισης πιστεύω, μάλλον εξυπηρετεί το συγγραφέα είτε για να τονίσει το στυλ ή τα γούστα του χαρακτήρα ή το πόσο ακριβά είναι κοκ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiron Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Αυτό μου θυμίζει κυρίως κάποια σύγχρονα αστυνομικά όπου -όπως λέει κι ο william- συνήθως αναφέρονται μάρκες που δείχνουν το γούστο, το στυλ, και, κυρίως, την οικονομική άνεση κάποιων χαρακτήρων. Θα μπορούσε να γίνει σε υπερβολικό βαθμό αν υπήρχαν οι κατάλληλες συνθήκες αλλά τα βιβλία είναι από τα τελευταία που θα εισχωρήσει. Ήδη γίνεται σε κάποιες ταινίες πχ και προκαλεί μάλλον αρνητικές αντιδράσεις αν και εφόσον προσεχτεί καν. Και μια που ανέφερα ταινίες/σειρές συνδυασμός των όσων προανέφερα είναι το "Κωνσταντίνου και Ελένης" που έχει και σχετικό επεισόδιο που θίγει το θέμα αλλά και κλασικό παράδειγμα αναφορά μάρκας που γίνεται συνεχώς αλλά όχι τόσο για διαφήμιση όσο για να φανεί η καγκουριά ενός χαρακτήρα. Αναφέρομαι φυσικά στον Μάνθο και την Πόρσε του.Αν εξωγήινοι έπαιρναν στοιχεία για τον πολιτισμό μας από ταινίες πάντως θα νόμιζαν ότι στα μπαρ παραγγέλνουμε το είδος του ποτού κι όχι τη μάρκα του. Συνήθως ο ήρωας θα παραγγείλει "ουίσκι" ή "μπύρα" γενικά, κι όχι τη συγκεκριμένη μάρκα που θέλει όπως γίνεται στην πραγματικότητα. Κοινώς αν δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να διαφημίσουν μια μάρκα και δεν δείχνει κάτι ιδιαίτερο για τον χαρακτήρα η μάρκα που επιλέγει, ο καλλιτέχνης δημιουργός αποφεύγει την διαφήμιση. Αν θέλει μια εταιρεία να προωθήσει το προϊόν της θα πρέπει να τον πληρώσει για να πει ότι πίνει μόνο μπύρα Χ ο άλλος. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wordsmith Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Εμένα το θέμα αυτό μου θυμίζει αρκετά αμερικάνικα μυθιστορήματα που αναφέρουν μάρκες προϊόντων αντί το είδος του προϊόντος (δηλαδή αν πρόκειται για αυτοκίνητο, μπύρα, τηλεόραση, τσίχλα κλπ) και εφόσον πρόκειται για μάρκες που υπάρχουν μόνο στις ΗΠΑ δεν τις ξέρουμε εμείς εδώ και άντε να καταλάβουμε για τι πράγμα μιλάει ο συγγραφέας, πόσω μάλλον τις παράπλευρες σημασίες της μάρκας, αν είναι ακριβή ή φτηνή ή τη χρησιμοποιεί συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα και άρα εμείς πρέπει να συμπεράνουμε ότι ο χαρακτήρας είναι πλούσιος/φτωχός/νεόπλουτος/φιγουρατζής κλπ. Εδώ το show, don't tell κάνει το κείμενο ακατανόητο. Εσείς ξέρετε τι είναι πχ τα lifesavers; Αν δείτε σε ένα κείμενο "ο τάδε έβαλε στο στόμα του ένα lifesaver", θα καταλάβετε τι είναι (καραμέλα) ή θα χρειαστείτε google; Από συγγραφείς που το κάνουν αυτό προχείρως μου έρχονται ο Stephen King και η Gyllian Flynn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MountainRoot Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Ωραία αν είναι μία μάρκα απο την Αμερική που δεν ξέρουμε τι είναι αλλά τι γίνεται με τα γνωστά brand names? Τα αναφέρεις ή σε ενοχλεί? Απο την μία φυσικά και δεν είναι απαραίτητο να το πεις αλλά αν είναι κάτι γνωστό τότε μπορεί πιο εύκολα να ταυτιστεί ο αναγνώστης με την κατάσταση. Οποτε αντί να πεις το λαπτοπ μπορείς να πεις τον apple υπολογιστή. Ναι μπορεί να το αναφέρεις για να δείξεις οτι ο χαρακτήρας είναι κάπως (πχ λεφτάς, χιπστερας κολλημένος με την εταιρεία κτλ) αλλά μπορεί να το κάνεις και για λόγους οτι όλοι ξέρουμε πως είναι ένα λαπτοπ της apple οποτε μπορεί να βοηθάς τον αναγνώστη να πλάσει πολύ καλύτερα την εικόνα στο μυαλό του. Καλά και σκετο λαπτοπ να έλεγες πάλι θα έπλαθες εικόνα αλλά τώρα με μία λεξούλα παραπάνω το έκανες ακόμα πιο εύκολο και σωστό. Αυτό όσο αφορά την αναφορά των μαρκών... Αλλά το πιστεύω οτι θα δούμε σε λίγο και διαφημίσεις ανάμεσα στις σελίδες ενός βιβλίου. "ακουστηκε ένας πυροβολισμός" "Σταμάτα να διαβάζεις τώρα και πηγαινε να παραγγείλεις απο το efood και συνέχισε να δεις ποιος πέθανε τελικά μέχρι να έρθει η παραγγελία σου....Θα έχεις όρεξη μετα?????" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiessa Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Εμένα δεν με πειράζει να αναφέρονται οι μάρκες. Ίσα-ίσα που νομίζω ότι κάνουν πιο ζωντανό το κείμενο και τον ήρωα και τις συνήθειές του, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Και μάλλον το ανάποδο μου συμβαίνει -δηλαδή να με ενοχλεί η υπερβολική ασάφεια που βλέπω σε ιστορίες, κυρίως παλιές αλλά και πιο σύγχρονες. Ας πούμε ο ήρωας πάει σ' ένα νησί του Αιγαίου και δεν μας λένε ποτέ ποιο είναι. Εντάξει, καλά είναι να μην φτάνει στα όρια της διαφήμισης, και να λέει ο συγγραφέας ότι "το σαπούνι JYGGXY κάνει καλό στο δέρμα", αλλά οι ήρωες μια χαρά μπορούν να το πουν -αν είναι σχετικό με την ιστορία τους. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DinMacXanthi Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 (edited) Έχει συμβεί εταιρίες να ζητούν συγγραφείς να γράψουν βιβλία όπου τοποθετούν το προϊόν τους, πχ τις ζαχαρίνες sweet'n'lows στο βιβλίο find me I'm yours για να καταπολεμήσουν το κακό publicity στο προϊόν τους. Και σπρώξαν και πολλά λεφτά σ'αυτό. Το ανάποδο είναι μάλλον λίγο τραβηγμένο, δηλαδή πρέπει να πάει ένας ήδη καταξιωμένος συγγραφέας σε εταιρία και να τους πει "πληρώστε με να γράψω για το προϊόν σας" αλλά... δεν ξέρω, τουλάχιστον γελοίο μου ακούγεται. Το να χρησιμοποιούνται προϊόντα για αληθοφάνεια, χωρίς τέτοιο λόγο, μου ακούγεται μια χαρά πάντως. Edited June 11, 2016 by DinMacXanthi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WILLIAM Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Αυτό με τα νησιά είχε άλλο λόγο, επειδή θέλανε ελευθερίες με την τοπογραφία ή άλλα θέματα δεν λέγανε ποιο νησί για να μην πιαστούν αδιάβαστοι. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wordsmith Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Πολύ ενδιαφέρον (και ανησυχητικό) αυτό που λέει ο Ντίνος, ότι κάποιες εταιρείες πιάνουν επίτηδες τους συγγραφείς για διαφήμιση. Εμένα δε θα με πείραζε να αναφέρονται μάρκες για σαφήνεια, αρκεί να είναι αυτές οι πολύ γνωστές (πχ κοκακόλα) που αναφέρουμε και όταν μιλάμε, όχι να το κάνει επίτηδες ο συγγραφέας για διαφήμιση. Αλλά, θα μου πείτε, ακόμα κι αυτές που αναφέρουμε όταν μιλάμε διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.