Jump to content

Ποια είναι η γνώμη σας για τα σεμινάρια;


synodoiporos

Recommended Posts

Τί πιστεύετε για τα διάφορα σεμινάρια που φιλοδοξούν να διδάξουν τα μυστικά της συγγραφικής και της τέχνης του λόγου ;

 

Τα τελευταία χρόνια το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου διοργανώνει σταθερά έναν κύκλο τέτοιων σεμιναρίων για το μυθιστόρημα και την ποίηση. Ορίστε η φιλοσοφία των σεμιναρίων αυτών από τον κεντρικό συντονιστή τους, τον Στρατή Χαβιαρά, συγγραφέα και διευθυντή στο εργαστήρι συγγραφικής τέχνης (μυθιστόρημα) στο θερινό πρόγραμμα του Harvard.

 

"Το εργαστήρι του βιβλίου

3ος ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

20 Φεβρουαρίου – 7 Μαΐου 2007

 

 

ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Συντονιστής׃ Στρατής Χαβιαράς*(οργάνωση: ΕΚΕΒΙ σε συνεργασία με το ΕΚΕΜΕΛ και την Εταιρεία Συγγραφέων)

 

 

 

 

Τα εργαστήρια και οι σχολές τέχνης του γραπτού λόγου (creative writing) διαδόθηκαν ευρύτατα τον 20ο αιώνα στο δυτικό κόσμο, και δεν είναι τυχαίο ότι οι σημαντικότεροι σύγχρονοι αγγλοαμερικανοί συγγραφείς έχουν μαθητεύσει με καταξιωμένους ομότεχνους τους.

 

Αποτελεί ρομαντική, και κατά πολύ ξεπερασμένη ιδέα το να επιμένει κανείς ότι η τέχνη του λόγου δεν διδάσκεται, ενώ οι εικαστικές και πλαστικές τέχνες διδάσκονται. Το ταλέντο είναι Δώρο, αλλά πολλές απόψεις της τέχνης διδάσκονται, και τα παραδείγματα είναι απτά και άπειρα.

 

 

 

Τον Φεβρουάριο του 2006 το ΕΚΕΒΙ, σε συνεργασία με το ΕΚΕΜΕΛ και την Εταιρεία Συγγραφέων, ξεκίνησε μια σειρά εργαστηρίων τέχνης του λόγου με σκοπό να βοηθήσει νέους ανθρώπους των γραμμάτων ν’ αποκτήσουν χρήσιμα εργαλεία και να πλουτίσουν τις γνώσεις τους, δουλεύοντας με καταξιωμένους μυθιστοριογράφους, διηγηματογράφους, ποιητές, κριτικούς/δοκιμιογράφους, συγγραφείς παιδικών βιβλίων, και επιμελητές κειμένων. "

 

Το μάτι μου έχει πάρει κατά καιρούς και άλλα παρόμοια σεμινάρια να διοργανώνονται από διάφορα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια (Κολλέγιο Αθηνών, Αμερικάνικο κολλέγιο) και ιδιωτικούς φορείς.

 

Ποιά είναι η άποψή σας ; Έχετε παρακολουθήσει κάποιο τέτοιο σεμινάριο ; Πόσο πιστεύτε ότι μπορεί να βοηθήσει ; Πόσο χρήσιμο μπορεί να είναι στην συγγραφική δουλειά κάποιου και στην διαμόρφωσή του ως συγγραφέα ;

 

Θα περιμένω τις απαντήσεις σας. Ευχαριστώ.

Link to comment
Share on other sites

Τα συγκεκριμένα σεμινάρια του ΕΚΕΒΙ έχουν ηλικία δύο χρόνων...δυστυχώς το κόστος ήταν απαγορευτικό για μένα πέρσι και φέτος. Σκέφτομαι μήπως το σκεφτώ για του χρόνου...

Πάντως, έχω μια επιφύλαξη ως προς το θέμα. Όχι τόσο ως προς τους ίδιους τους ανθρώπους που κάνουν τα σεμινάρια, όσο ως προς το ίδιο το σεμινάριο. Δεν ξέρω κατά πόσον βοηθούν ή "χαλάνε" έναν συγγραφέα. Νομίζω ότι πριν πάει κάποιος σε ένα σεμινάριο θα πρέπει να έχει αναπτύξει πρώτα το δικό του στυλ γραφής. Τώρα βέβαια θα μου πεις, αν το αναπτύξεις πρώτα, τι ανάγκη θα έχεις το σεμινάριο μετά;Ε, ακριβώς αυτό σκέφτομαι κι εγώ :tongue:

 

Από την άλλη όμως, ξέρω ότι υπάρχουν πράγματα να μάθεις στη συγγραφή, κυρίως ως προς τη δομή. Κάποιος που ξέρει μπορεί να σου δώσει συμβουλές, να σου πει τι πρόβλημα έχει το κείμενό σου κτλ. Αλλά δεν ξέρω, μένουν στις συμβουλές; Ή ακολουθείται μια "διδακτική"; Αυτό δε θα μου άρεσε.

Συν τοις άλλοις, έτυχε να διαβάσω πριν λιγο καιρό μια συνέντευξη με τα παιδιά που συμμετέχουν φέτος στο σεμινάριο. Αυτό που θα πω δεν είναι κάτι προσωπικό για τους ανθρώπους, δεν τους ξέρω, προφανώς τους αδικώ απίστευτα, αλλά...ρε παιδιά συγγνώμη. Δήλωναν ως αγαπημένους τους συγγραφείς του προηγούμενου αιώνα! Μου φαίνεται τελείως εκτός του δικού μου χαρακτήρα αυτό το πράγμα...Δε θέλω συγγραφείς που να θέλουν να γράφουν όπως οι παλιοι! Και αν οι συμμετέχοντες είναι τέτοιου προσανατολισμού, οι καθηγητές τι θα είναι;

Τελείως προσωπικό, και όπως είπα σίγουρα αδικώ τους ανθρώπους με αυτή τη σκέψη. Αλλά όντως αυτό σκέφτηκα...Τι θα έχουν να μου πουν ως αναγνώστη τέτοιοι συγγραφείς;

Link to comment
Share on other sites

Γενικά οποιοδήποτε εργαστήριο, είτε επίσημο είτε ανεπίσημο, μπορεί να βοηθήσει (πχ για εμένα το εργαστήριο συγγραφής του φόρουμ με βοήθησε πάρα πολύ) αλλά δεν ξέρω κατά πόσο θα με αφορούσε ή βοηθούσε ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής πέρα από το να κάνω γνωριμίες. Επιπρόσθετα δεν είναι εγγυημένο ότι η δουλειά που θα γίνεται είναι σωστή (ας μην κοουτάρω για άλλη μια φορά το σχόλιο του Κινγκ για τα εργαστήρια συγγραφής) και αν πράγματι θα αξίζει τα λεφτά του (θέμα που καίει) και τον χρόνο που θα σπαταληθεί σε αυτό.

Link to comment
Share on other sites

Αυτό ήθελα να πω, ναι: Ότι καθώς όλα αυτά κοστίζουν, το κόστος δε μου επιτρέπει να ξεπεράσω τις αμφιβολίες μου και να δοκιμάσω κάποιο απ αυτά. Μέχρι στιγμής (αν και ειμαι αρχάρια στο θέμα ) με έχει βοηθήσει εξαιρετικά η αλληλοβοήθεια που γίνεται εδώ, με τα εργαστήρια και τις κριτικές. Οπότε γενικά, θα έλεγα ότι ένα σωστό σεμινάριο όντως μπορεί να βοηθήσει, αλλά άντε βρες το αυτό το σωστό, καθώς μπορεί να διαφέρει για τον καθένα μας.

Link to comment
Share on other sites

Σε όλες τις τέχνες υπάρχουν τα εργαλεία και το ταλέντο. Το θέμα είναι πως πάντα οι ισορροπίες είναι εύθραυστες: από την μία τα εργαλία σε βοηθούν να οργανώσεις την δουλειά σου και να στιριχθείς σε γερές βάσεις, όμως το θέμα είναι εάν θα εγκλωβιστείς μέσα στα τετριμένα και στα χιλιοειπομένα, ή στιριγμένος σε αυτά κάνεις το άλμα της πρωτοπορίας ή/και την προσωπικής έκφρασης. Εγώ προσωπικά δεν θα πίγαινα σε αυτά τα σεμινάρια γιατί το θέμα δεν με ενδιαφέρει σε τέτοιο βαθμό για να "τα σκάσω". Πάντως, σε σεμινάρια μουσικής που έχω λάβει μέρος, με έχουν βοηθίσει πολύ να βάλω τα πράγματα σε μία τάξη στο μυαλό μου. Ευτηχώς είμαι αρκετά αντιδραστικός και αντισημβατικός για να πέσω στην "παγίδα" και να γίνω κοινότυπος! :)

 

Αυτάαα...

Link to comment
Share on other sites

Σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Όσα γράφετε τα βρίσκω πολύ εύστοχα.

 

Trillian, θα με ενδιέφερε πάρα πολύ να διαβάσω αυτήν την συνέντευξη των συμμετεχόντων στο σεμινάριο του ΕΚΕΒΙ. Αν μπορείς σε παρακαλώ να μου την στείλεις, είτε με προσωπικό μήνυμα, είτε στο mail synodoiporos@yahoo.gr, είτε να την προσθέσεις εδώ για να την δουν όλοί.. Σε παρακαλώ να το κάνεις..

 

Κατά την δική μου γνώμη, δεν είναι τόσο κακό να σου αρέσουν συγγραφείς του περασμένου αιώνα, κλασσικοί συγγραφείς, κτλ. Δεν είμαι της γνώμης πως οι νέοι συγγραφείς πρέπει να αγνοούν την λογοτεχνική παράδοση, να μην ενδιαφέρονται για τους προγενέστερους, να μην μελετούν.. Πρέπει κανείς να γνωρίζει όσο γίνεται περισσότερα πάνω στην τέχνη που προτίθεται να εξασκήσει. Τώρα, αν κάποιος προτιμά τους συγχρονούς και νεότερους συγγραφείς, αυτό είναι θέμα προσωπικής προτίμησης και γούστου και πολύ καλά κάνει. Αυτό που λες σε σχέση με την καινοτομία που πρέπει να κομίζει η γραφή και η ανακάλυψη του προσωπικού στυλ είναι βέβαια απολύτως σωστά.

 

Nihilio, κι εγώ βρίσκω το θέμα των γνωριμιών με άτομα που ασχολούνται και αυτά με την δική σου αγαπημένη ασχολία, στην συγκεκριμένη περίπτωση με την συγγραφή, πολύ σημαντική. Θα ήθελα ορισμένες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το εργαστήριο συγγραφής του forum. Πώς και πού λειτουργούσε ; Συνεχίζεται και τώρα ; Ή υπάρχουν σκέψεις για να ξαναλειτουργήσει στο μέλλον ; Όποιος γνωρίζει, ας απαντήσει..

 

Deodonus, πολύ εύστοχες και χρήσιμες οι παρατηρήσεις σου.

 

Σας ευχαριστώ και πάλι.

Link to comment
Share on other sites

Δυστυχώς δεν την έχω τη συνέντευξη, ήταν στο Ε νομίζω της ελευθεροτυπίας (ή στο βημαgasino? δεν θυμάμαι, ένα απ τα δύο πάντως). Ήταν πριν ένα, ενάμιση μήνα αν θυμάμαι καλά.

Σαφώς και είναι καλό να γνωρίζεις τους κλασσικούς - βασικά είναι καλό να γνωρίζεις όσο περισσότερους γίνεται κατά τη γνώμη μου - και σαφώς δεν είναι κατακριτέο το να σου αρέσουν! Απλά, υπάρχει αυτή η τάση όταν ρωτάνε κάποιο νέο συγγραφέα να αναφέρει το πρότυπό του, η συνηθισμένη απάντηση είναι κάτι από κλασσικούς...και δεν την εμπιστεύομαι αυτή την απάντηση, μου φαίνεται λίγο προμελετημένη. Πολλοί από τους κλασσικούς δεν έγραφαν καλά με την τεχνική έννοια του όρου (αυτό ειναι ένα θέμα που θέλω να το θίξω κάποια στιγμή btw). Η συγγραφή εξελίσσεται κι αυτή, ως προς τις φόρμες, και όπως και να το κάνεις, μου χτυπάνε κάπως όλοι αυτοί οι κλασσικοί μαζεμένοι (παρόλο που κι εμένα μου άρεσαν πολλοί - και πολύ - απ αυτούς.)

Ίσως είναι βέβαια το αντιδραστικό μου που με πιάνει επειδή έχω τον πατέρα μου ακόμα και τώρα να με πρήζει "διάβασε τους κλασσικούς" :tongue:

 

Όσον αφορά το εργαστήρι συγγραφής, σαφώς και λειτουργεί ακόμα :) (αν και έχει "πέσει" τελευταία, λόγω του writing month και των μηνιαίων διαγωνισμών) Είναι "κλειστό" φόρουμ, με την έννοια ότι πρέπει να γραφτείς για να μπορέσεις να δεις τα θέματα. Για να γραφτείς, θα πρέπει α) να έχεις ανεβάσει έστω ένα δικό σου κείμενο σε μια απο τις βιβλιοθήκες και β) να στείλεις ένα Pm στον administrator, δηλαδή τον Dain :)

Link to comment
Share on other sites

Απλά, υπάρχει αυτή η τάση όταν ρωτάνε κάποιο νέο συγγραφέα να αναφέρει το πρότυπό του, η συνηθισμένη απάντηση είναι κάτι από κλασσικούς...και δεν την εμπιστεύομαι αυτή την απάντηση, μου φαίνεται λίγο προμελετημένη.

 

Η απαντηση "μου αρεσει ο [ονομα κλασσικου]" ειναι καπως σαν την απαντηση "τον Ιησου Χριστο" στην ερωτηση "ποιο σπουδαιο ιστορικο προσωπο θα θελατε να γνωρισετε". Αλλα και παλι γιατι οχι;

 

Γενικα παντως οκ, ας ειμαστε επιφυλακτικοι (οσο θελει ο καθενας) αλλα ας ριχνουμε και μια ματια σε διοργανωτες, εισηγητες, καθηγητες κτλ στα σεμιναρια αυτα. Αν τους θεωρουμε αξιολογους σε αυτο που κανουν τοτε γιατι οχι; Και ας σκεφτουμε για λιγο το κατα ποσο η προκαταληψη μας βασιζεται σε προσωπικες μας εμπειριες ή "μου ειπε ο ξαδερφος της αδερφης του Νικου του τσαγκαρη πως ηταν φανταρος με εναν τυπο που ειχε παει σε κατι σεμιναρια συγγραφης πολυ μουφα λεμε". Γενικα νομιζω πως οι περισοτεροι εχουμε συνδεσει τη "διδασκαλια" με το "καλουπωμα" και μαλλον ειναι περισοτερο αντιδραση αυτο παρα εμπειρια :)

 

@ synodoiporos: ισως την εχω εγω τη συνεντευξη... θα τσεκαρω και θα σου πω...

Link to comment
Share on other sites

Θα συμφωνήσω trillian πως αυτή η απάντηση μοιάζει τις περισσότερες φορές προμελετημένη και δεν πείθει. Πολλές φορές, είναι σα να αναφέρουν απέξω ένα "ποιηματάκι" με τα γνωστά ονόματα που.. πρέπει να αναφέρουν. Τελικά μένεις να αναρρωτιέσαι αν πράγματι έχουν διαβάσει αυτούς τους συγγραφείς που τόσο εύκολα αναφέρουν.. Νομίζω πως κάτι τέτοιο εννοείς.. Εξάλλου είναι πολύ πιο εύκολο να αναφέρει κανείς τρία-τέσσερα γνωστά και τρανταχτά ονόματα (πάντα τα ίδια) παρά κάτι πιο εξειδικευμένο, μια πιο προσωπική (και γι' αυτό πιο αληθινή) προτίμηση.. Απ' την άλλη, όπως σωστά λες, ίσως και να τους αδικούμε...

 

Τί είναι το "writtinh month" ; :)

 

 

Ι robot, συμφωνώ με αυτά που λες. Ναι, αν μπορείς τσέκαρέ το και βάλτην εδώ ή στείλ' την μου...

Link to comment
Share on other sites

Synodoiporos, το (novel) writing month (NoWriMo) είναι μια πρόκληση στην οποία πρέπει σε ένα μήνα να γράψεις μια ολοκληρωμένη νουβέλα. Έχουμε τρέξει δύο τέτοια events, ένα το Δεκέμβρη του 2005 και ένα το Νοέμβρη του 2006, με αποτελέσματα δύο ολοκληρωμένες νουβέλες (από Dain και Sonya), τρεις που έφτασαν στις 20-κάτι χιλιάδες και έμειναν εκεί (2 δικές μου, μία της Nienor) και άλλες τρεις ιστορίες που έμειναν γύρω στις 10000 λέξεις (Nienor, Trillian, Atrelegis). Όπως θα σου πούμε όλοι, και κυρίως όσοι κατάφεραν να τελειώσουν μια ιστορία) είναι μια πολύ απαιτητική διαδικασία που σε αναγκάζει να φτάσεις στα άκρα για αν την ολοκληρώσεις.

Link to comment
Share on other sites

Wow!!! Τι να σας πω βρε παιδιά, επειδή ασχολούμαι με ιστορίες κλπ., και παίζω και DnD, έχω αρχίσει να γράφω ιστορίες, αλλά κυρίως με θέματα μεσαιωνικά, μαγείες, ξωτικά και τέτοια... Και αν και (απ'όσο μου έχουν πει τουλάχιστον, δεν καυχιέμαι αυτή τη στιγμή, το άκρως αντίθετο!) είμαι αρκετά καλός, και κρατώ καθηλωμένο τον αναγνώστη, δεν σκέφτηκα ποτέ να γράψω τόσες λέξεις... Νουβέλα... Πρέπει πραγματικά να είναι πολύ δύσκολο, και οφείλω να συγχαρώ ακόμα και αυτούς που είχαν τα κότσια να αρχίσουν, αν μη τι άλλο, ακόμη κι αν δεν το ολοκλήρωσαν...Εγώ δεν είμαι σίγουρος αν θα μπορούσα, θέλει πραγματικά πολύ μεράκι, όρεξη, κι ένα καλό θέμα! Ωστόσο, αν ξαναγίνει παρόμοιος διαγωνισμός, παρακαλώ όποιον κι αν το διαβάσει αυτό το μήνυμα, να μου στείλει ένα mail, ενδιαφέρομαι και ψήνομαι γαρ αφάνταστα! Συνεχίστε την καλή σας δουλειά με αγάπη πάνω απ'όλα, και θα'στε πάντα νικητές! :thmbup:

Link to comment
Share on other sites

Nihilio, βρίσκω την ιδέα του novel writing month εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Το να προσπαθούν δύο ή ακόμη και περισσότερα άτομα να ολοκληρώσουν μία ιστορία (με την μορφή μιας λογοτεχνικής σκυταλοδρομίας φαντάζομαι) είναι πράγματι μία πρόκληση αλλά και μία διαδικασία που μπορεί να αποβεί εξαιρετικά γόνιμη. Με αυτόν τον τρόπο η ιστορία ξεφεύγει από τα όρια της μίας και μόνης προσωπικότητας του συγγραφέα της, γίνεται μια πολυπρισματική και πολυσύνθετη διαδικασία, που μπορεί να κινητοποιήσει την φαντασία και την έμπνευση με απρόβλεπτους τρόπους. Αυτό νομίζω πως εννοείς κιόλας, όταν λες πως φτάνει κανείς στα άκρα. Χμ, θα με ενδιέφερε κάτι τέτοιο...

 

Stildar, αρκετοί είναι αυτοί που μπλέκουν κάποια στιγμή με αυτό που θα ονόμαζα το "παιχνίδι της γραφής", αλλά λίγοι το προχωρούν και το κάνουν με τον καλλιτεχνικό-λογοτεχνικό τρόπο (αν μπορούμε να το πούμε αυτό). Νομίζω πως είναι πολύ καλό να γράφει κανείς για δική του ευχαρίστηση, αν βρίσκει ευχαρίστηση σε κάτι τέτοιο (..το ότι βρίσκει ευχαρίστηση σε κάτι τέτοιο δεν σημαίνει ήδη κάτι ; ), άλλα διαφέρει από το να είναι συγγραφέας και να προσπαθεί να το κάνει αυτό πιο σοβαρά (χωρίς να σημαίνει πως πρέπει να είναι κανείς συγγραφέας, με την συμβατική έννοια, για να γράφει..). Όπως βλέπεις είναι λίγο περίεργα όλα αυτά, λίγο συγκεχυμένα, και όπως λες χρειάζεται πολύ όρεξη και μεράκι για να ασχοληθεί κανείς σοβαρά και να προχωρήσει. Δες και το topic που άνοιξα με τίτλο "Δύο φαντάροι συζητούν ή Το παιχνίδι της γραφής"..

 

Το ότι είσαι μικρός εδώ μέσα μπορεί να είναι ένα πολύ δυνατό πλεονέκτημα, αλλά θέλει και προσοχή. Μηδέν άγαν... ;)

Link to comment
Share on other sites

Να δύο ακόμη σεμινάρια δημιουργικής γραφής (υπάρχει και στείρα ; ) που τρέχουν αυτήν την περίοδο...

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

"ΝΕΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

 

Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ έχουν ξεκινήσει τη διοργάνωση σεμιναρίων στον νέο τους ΠΟΛΥΧΩΡΟ. Τα δύο πρώτα σεμινάρια έχουν ως αντικείμενο το ένα τη δημιουργική γραφή (υπεύθυνος σεμιναρίου-διδασκαλία: Γιώργος Ξενάριος, διάρκεια: 30 ώρες, λειτουργούν δύο τμήματα) και το δεύτερο την κατάρτιση επιμελητών και διορθωτών (επιστημονική υπεύθυνη σεμιναρίου: Άννα Ιορδανίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας Παν/μίου Πατρών, διάρκεια: 90 ώρες). Λόγω της μεγάλης συμμετοχής καθώς και του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε, θα διοργανωθούν νέοι κύκλοι σεμιναρίων. Συγκεκριμένα:

Γενικός υπεύθυνος σεμιναρίων - συντονιστής: Γιώργος Ξενάριος

 

Σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής (διάρκεια: 30 ώρες)

Yπεύθυνος σεμιναρίου-διδασκαλία: Γιώργος Ξενάριος

<LI>Αντικείμενο: Πρακτική άσκηση -γραπτά κείμενα και κριτική- γύρω από το διήγημα και το μυθιστόρημα, καθώς και προσέγγιση βασικών θεωρητικών ζητημάτων γύρω από το μυθιστόρημα.

 

Δήλωση συμμετοχής με αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος

και δείγματος γραφής (διήγημα έκτασης 3 σελίδων).

ΕΝΑΡΞΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ: 12 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2007"

 

 

logo.jpghttp://www.mikropolytexneio.gr/

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΣΥΓΓΡΑΦΗ

 

- Δημιουργική γραφή: Διατρέχοντας όλα τα λογοτεχνικά είδη από την ποίηση μέχρι το δοκίμιο, το σεμινάριο στοχεύει να ολοκληρώσουν οι συμμετέχοντες μια προσωπική λογοτεχνική παραγωγή. Συντονίζει η Χριστίνα Οικονομίδου

 

- Μυθοπλασία: Τμήμα μυθοπλασίας για Μυθιστόρημα – Νουβέλα – Διήγημα που ενεργοποιεί και αξιοποιεί την αυθεντικότητα και το ταλέντο του γράφοντος.

 

- Αυτοματική γραφή: Μια ευφυής τεχνική συγγραφής μέσα από συνειρμικές διαδικασίες. Λειτουργεί ως άσκηση επικοινωνίας και εργαλείο αυτογνωσίας. Ασκήσεις επινόησης, διατύπωσης, ρυθμού στη λογοτεχνική συγγραφή.

 

Συντονίζει ο Θράσος Καμινάκης"

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Μήπως τέτοιου είδους σεμινάρια γίνουν σε λίγο της.. μόδας ;

Link to comment
Share on other sites

Άσχετη παρατήρηση: το σεμινάριο επιμέλειας του Μεταιχμίου μάλλον θα είναι καλό, δεδομένου ότι συγγενικό πρόσωπο έχει κάνει παρόμοιο σεμινάριο με την ίδια υπεύθυνο και είχε καλές εντυπώσεις.

Link to comment
Share on other sites

Είδα σήμερα πρώτη φορά αυτό το τόπικ. Ωραίο θέμα και μπράβο που το ανοίξατε. Λοιπόν:

 

Συνήθως τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής είναι δύο τύπων. Τα "Αλληλοβοηθητικά" και τα "Διδακτικά" (οι όροι δεν είναι ακριβείς αλλά περιγράφουν περίπου την διαδικασία).

 

Στην πρώτη περίπτωση μαζεύονται κάποιοι συγγραφείς (δόκιμοι, υποψήφιοι, χομπίστες ή και επαγγελματίες) καταθέτουν όλοι από ένα κείμενο (draft) και έπειτα όλα τα κείμενα αναλύονται από όλους, εντοπίζονται προβλήματα, προτείνονται λύσεις κ.λ.π. Στο χώρο της ΕΦ το Clarion είναι μια τέτοια περίπτωση (η πιο διάσημη, γιατί γίνονται άπειρα). Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα αυτού του είδους Εργαστηριών:

α) Παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η σύνθεση της ομάδας. Αν είναι καλή, είναι πλεονέκτημα. Αν είναι μέτρια, ΟΚ. Η κακή είναι χάσιμο χρόνου.

β) Παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο οι σχέσεις των ανθρώπων κυρίως στο επίπεδο της κριτικής. Αν κάποιος δεν μπορεί να την αντέξει προσωπικά, κάτσει στην σύνθεση ένας ανόητος κακοπροαίρετος ή ακόμα κι αν υπάρχουν "ανοιχτοί λογαριασμοί" μεταξύ συμμετεχόντων μπορεί εύκολα να τιναχτεί στον αέρα ένα τέτοιο εργαστήριο.

γ) Τα αλληλοβοηθητικά συνήθως έχουν ορατά αποτελέσματα. Και επίσης συνήθως δεν "βιάζουν" τους συμμετέχοντες και λόγω της ισοτιμίας και της "δημοκρατικής διαδικασίας", ούτε φορτώνουν τον συγγραφέα με μπεστσελερίστικες συνταγές ή δομημένες θέσεις περί του "τι είναι" ή "πρέπει να είναι" η Γραφή. Θεωρούν δεδομένο το κείμενο που κατατέθηκε και προσπαθούν να το κάνουν καλύτερο.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία μου από τέτοια σεμινάρια (πχ εργαστήριο της ΑΛΕΦ) είναι θετική. Ιδίως γιατί πάω πάντα εκεί κάτι που θεωρώ από μόνος μου πως "έχει πρόβλημα" ή "μπάζει" κάπου. Και πάντα από τον κύκλο των απόψεων που διατυπώνονται έχω μετά λύσεις να επιλέξω. Κρατάω αυτήν που μου ταιριάζει πιο πολύ, πετάω τις υπόλοιπες...

Μια αναλογία μ' αυτό υπάρχει εδώ με τους Διαγωνισμούς Σύντομης Ιστορίας. Μαζεύοντας γνώμες καταλαβαίνεις που την πάτησες... και στο επόμενο τα πας καλύτερα. Ή διορθώνεις αυτό που έχεις.

 

Τα "Διδακτικά" από την άλλη είναι χρήσιμα - κατά την γνώμη μου - αν έχουν ένα θέμα. Κι αν είναι ξεκάθαρα ως προς την πρόθεσή τους (αν δεν είναι δηλαδή κρυπτο μπεστσελερίστικα). Παραδείγματα θεμάτων: "Ανάπτυξη Χαρακτήρων στην Λογοτεχνία του Τρόμου" "Λειτουργία της Ψευδοεπιστήμης στην ΕΦ", "Μαγεία στην Φάνταζυ". Αυτά τα Θεματικά Σεμινάρια σου εξοικονομούν χρόνο μελέτης. Συμπυκνώνουν "χειρισμούς" άλλων (συνήθως διάσημων ή "περίεργων" υφολογικά) συγγραφέων πάνω στο θέμα, και ουσιαστικά αναλύουν τι ήταν αυτό που σου άρεσε, αλλά πιθανόν ήταν "αόρατο" όταν το διάβαζες. Αρκετές φορές αυτή η "αποκάλυψη των κλισέ" μπορεί να σου δώσει χρήσιμες ασκήσεις ύφους. Και να αποφασίσεις μετά αν θέλεις να τα χρησιμοποιήσεις ή όχι.

 

Μόνο τα καθαρά μπεστσελερίστικα είναι Προκρούστεια (παρακολούθησα μόνο ένα και κυριολεκτικά τα 'φτυσα!). Τόσες λέξεις το κεφάλαιο, ανατροπή εδώ, οπωσδήποτε θεληματικό πηγούνι ο πρωταγωνιστής, ερωτική σκηνή στην τάδε σελίδα, μια συνταγή που οδηγεί καρφί σε μέτριο βιβλίο από μέτριο συγγραφέα για μέτριο κοινό. Αν δεν ξέρεις τι σου γίνεται, την γ-μ-σες!

 

Επειδή εδώ είναι Ελλάδα, απ' όλα έχει ο μπαξές... πιο καλά, πιο κακά, μέτρια... Γενικά το χειρότερο που μπορεί να σου συμβεί είναι να βαρεθείς και να πετάξεις κάποια χρήματα από το παράθυρο. Γιατί πραγματικά "επικίνδυνα" είναι πολύ λίγα και σ' αυτά αν είσαι λίγο σταθερός στην απόψη "σαν συγγραφέας είμαι η ματιά μου κι ο τρόπος που εκφράζομαι, θέλω να γράψω το καλύτερο που μπορώ κάθε στιγμή, αλλιώς αράζω και διαβάζω τους άλλους" δεν υπάρχει κίνδυνος να μπερδευτείς ή να χάσεις τον δρόμο σου. Μην τα φοβόσαστε λοιπόν...

 

Αυτές οι δυο μεγάλες κατηγορίες όπως καταλαβαίνετε, δημιουργούν επίσης πολλά "μεικτά" σεμινάρια με στοιχεία και από τα δυο "συστήματα". Τα περισσότερα είναι έτσι, κυρίως για να μειώσουν τον κίνδυνο να "μην πάρεις τίποτα" (και φυσικά μετά να αποτρέπεις φίλους και γνωστούς απ΄το να πάνε).

 

Κλείνοντας, η προσωπική μου γνώμη είναι πως κάθε είδους έκθεση του συγγραφέα είναι τελικά χρήσιμη. Και τα σεμινάρια ή τα εργαστήρια είναι ακόμα πιο χρήσιμα σαν μεταβατικό στάδιο γιατί ενώ πληρούν την προυπόθεση της "ασφαλούς έκθεσης" (υπό την έννοια της περιορισμένης και υπό αίρεση δημοσίευσης από την πλευρά του ανασφαλούς συγγραφέα) εμπεριέχουν και το στοιχείο της "πολύτιμης κριτικής" (που πάντα τον βοηθά να ξεκαθαρίσει την δική του γνώμη για το έργο του).

Link to comment
Share on other sites

Καταρχάς να διευκρινίσω κάτι που τώρα μόλις πρόσεξα:

Συνοδοιπόρε, το writing month δεν είναι λογοτεχνική σκυταλοδρομία :). Καθένας που συμμετέχει, καλείται να γράψει μια νουβέλα 50.000 λέξεων σ ένα μήνα, από μόνος του :) Αυτό σημαίνει 1.500 λέξεις την ημέρα, κάθε μέρα - και σου μαθαίνει πάαααρα πολλά πράγματα, ακόμα κι αν δεν τα καταφέρεις. Φέτος που πήρα μέρος, έφτασα μόλις μέχρι τις 8.000 λέξεις (2 κεφάλαια δηλαδή) και παρά το μικρό αριθμό λέξεων, η εμπειρία ήταν απίστευτη! ;)

 

Και επιστρέφω στο θέμα. Pikei, πολύ ενδιαφέρον το ποστ σου! Χαίρομαι που υπάρχουν σεμινάρια του πρώτου είδους, καθώς το δεύτερο είδος είναι αυτό ακριβώς που "φοβάμαι". Δηλαδή όχι ακριβώς φοβάμαι, απλά ξέρω ότι θα είναι χάσιμο χρόνου, όπως λες κι εσύ. Και συν τοις άλλοις, μου σπάει τα νεύρα :tongue:

 

Τόσες λέξεις το κεφάλαιο, ανατροπή εδώ, οπωσδήποτε θεληματικό πηγούνι ο πρωταγωνιστής, ερωτική σκηνή στην τάδε σελίδα
Γιακ!!!! Απλά και μόνο στη σκέψη δηλαδή...

 

Όσο για την αλληλοβοήθεια, αυτό ακριβώς γίνεται εδώ στο φόρουμ, κι αυτό ψάχνουμε να βρούμε περισσότερους τρόπους για να κάνουμε. :) Μάλιστα, τις προάλλες διάβαζα έναν πρόλογο του Card, όπου περιέγραφε ένα εργαστήρι: Είχαν μαζευτεί καμιά δεκαριά συγγραφείς σε ένα σπίτι, για μια βδομάδα, και ο καθένας υπέβαλλε 2 ιστορίες. Σε καθορισμένες συναντήσεις, έπρεπε ο καθενας να έχει ετοιμάσει σχόλια για όλες τις υπόλοιπες ιστορίες. Η σύνθεση της ομάδας ήταν τόσο καλή, οι κριτικές οξυδερκείς και χρήσιμες, και η όλη διαδικασία ήταν τόσο κερδοφόρα, που έπιασα τον εαυτό μου να ζηλεύει σαν τρελή!!! Θέλω κι εγώ μια τέτοια κατάσταση!! Όχι απλά σε έναν χώρο όπου θα πηγαίνεις κάθε πρωί, αλλά στο ίδιο σπίτι, όπου τα βράδια θα ξενυχτάς συζητώντας και τα πρωινά θα σχολιάζεις ιστορίες...

 

Περιττό να σας πω ότι αν είχα κάποιο εξοχικό κοντά στην Αθήνα, θα σας είχα ήδη προτείνει να οργανώσουμε κάτι τέτοιο ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Χαχα, ένα χρόνο αργότερα και τελικά τα λόγια του Συνοδοιπόρου βγήκαν αληθινά. Τα σεμινάρια έγιναν όντως της μόδας!

Δεν είναι κακό βέβαια, είναι θετικό το ότι αρκετοί το ρίχνουν στο γράψιμο. Όμως το κόστος;

Τα σεμινάρια του ΕΚΕΒΙ είναι πανάκριβα (τουλάχιστον για τη δική μου τσέπη). Παρακολούθησα Ιστορικό Μυθιστόρημα. Ήταν πολύ καλή εμπειρία αλλά δεν πιστεύω ότι αξίζε τόσα πολλά χρήματα. Μου άρεσε το μάθημα της Τατιάνας Αβέρωφ και η άποψη της του ότιδήποτε μαθαίνετε δεν σημαίνει ότι πρέπει να το ακολουθείτε πιστά, σε αντίθεση με τον Στρατή Χαβιαρά, που παρά το ταλέντο του, είναι μονόπλευρος. Γνώρισα άλλους ανθρώπους, άλλου είδους συγγραφείς, είδα που κυμμαίνεται η ελληνική λογοτεχνία και τι είναι αυτά που αρέσουν στον κόσμο. Ακόμα και σε εκείνον τον χώρο υπάρχουν συγκρούσεις και γκρίνιες, ενώ όσο αφορά τη λογοτεχνία του φανταστικού, δεν την γνωρίζουν ακόμα. Έμαθα τεχνικές γραφής, οι ασκήσεις με βοήθσαν αρκετά, έκανα κριτική σε έγραφα των άλλων, μου έκαναν κι εμένα, γενικά έμεινα ευχαριστημένος. Αλλά ακόμα τα 500 ευρώ με τσούζουν, διότι τυχαίνει να ήταν και ο μισθός του δικού μου περασμένου Αυγούστου( σε καίνε πιο πολύ!)

 

Σχετικά με το ιστορικό μυιστόρημα πάντως, ήταν το πρώτο και τελευταίο που οργάνωσαν. Δεν είχε ζήτηση ενώ οι μισοί μαθητές ήθελαν απλά να μάθουν να γράφουν μυθιστόρημα ανεξαρτήτου θέματος.

Πάντως τους τάραξα λιγάκι με τη δική μου φαντασία. Λογικό είναι, όταν είσαι ο μικρότερος μαθητής ανάμεσα σε ανθρώπους(κυρίως γυναίκες) που έχουν περάσει τα τριάντα. Οι περισσότεροι ήθελαν να γράψουν κάτι από την οικογένεια ή το χωριό τους. Μου θύμισαν λίγο νεοελληνικά κείμενα από το Λύκειο, ενώ οι άντρες ήταν κάπως ποιο χαοτικοί. Η πλάκα ήταν ότι οι τρεις που είμασταν εκεί θέλαμε να γίνουμε σκηνοθέτες αλλά καταφύγαμε στη συγγραφή.

Για να δούμε βέβαια τι θα γίνει στο μέλλον. Αν χτυπήσω καμιά πόρτα και αναφέρω για το ΕΚΕΒΙ θα έχει πιθανότητες να ανοίξει ή μπήπως δεν θα έχει και τόση σημασία. Ο Ονειροβάτης πάντως, το θριλεράκι μου, δεν ξέρω αν θα είναι καλοδεχούμενο, πάντως οι συμμαθητές μου άφησαν πολύ καλά σχόλια, σε βαθμό που δεν το περίμενα.

 

the road goes

Link to comment
Share on other sites

Τα περισσότερα τα είπε ο PikEi.

Και εδώ στο φόρουμ γίνεται αρκετή δουλεια, ειδικά παλιότερα με ιστορίες να έχουν πενήντα downloads και είκοσι σχόλια από κάτω. Ελπίζω κάποια στιγμή να ξαναγίνει.

Πάντως 500 ευρώ μου φαίνονται πολλά. Ειδικά σύμφωνα και με αυτά που λέει ο Παρατηρητής.

Υπάρχει άλλος κανείς να μοιραστεί εμπειρίες από σεμινάρια;

Link to comment
Share on other sites

Θα συμφωνήσω και εγώ με αυτά που είπε ο pikei. Έτσι κι αλλιώς τα τελευταία δύο χρόνια έχω την τύχη να συμμετέχω στα εργαστήρια τύπου "αλληλοβοήθειας", που διοργανώνει η ΑΛΕΦ, δύο φορρές το χρόνο. Αν και είμαι της άποψης ότι αυτού του είδους τα σεμινάρια δεν προσφέρονται για εντελώς αρχάριους. Πάντως για σεμινάρια ειδικού τύπου δεν ξέρω αν έχει νόημα να το συζητάμε στην Ελλάδα. Αν και πιστεύω πως αν κάποιος αρχίσει να διοργανώνει σεμινάρια συγγραφής βιβλίων τύπου Λιακόπουλου, Κεραμυδά και Φουράκη, θα σπεύσουν ένα σωρό τύποι, μιας και το αναγνωστικό κοινό είναι (δυστυχώς) πολυάριθμο. Πρόσφατα είδα στο πατάρι της "Πρωτοπορείας" τι περιοδικό κυκλοφορεί σε αυτό τον χωρο και δεν το πίστευα...

Link to comment
Share on other sites

Μήπως να το παίξουμε Hubbard στη θέση του Hubbard, ρε παιδιά; Είχαν πρόσφατα και γιορτή για τη χάρη του...

Link to comment
Share on other sites

Πάντως 500 ευρώ μου φαίνονται πολλά. Ειδικά σύμφωνα και με αυτά που λέει ο Παρατηρητής.

Διάβαζα κάπου ένα άρθρο με μια πιο μηδενιστική άποψη από τα όσα λέμε εδώ. Δυστυχώς δε θυμάμαι από που και δε μπορώ να το δώσω ακριβώς.

Περιληπτικά πάντως, έλεγε ότι πολύς κόσμος πάει σε σεμινάρια για να γνωρίσει επαγγελματίες συγγραφείς που θα τον βάλουν στα κυκλώματα (ναι, υπάρχει αυτή η άποψη, ότι για να εκδοθείς πρέπει το χειρόγραφό σου να πάει συστημένο σε εκδοτικό οίκο). Και όταν κάποιος συγγραφέας εκδοθεί και δε βγάζει τα προς το ζην, μπορεί πάντα να πάει σε διδάσκων σε κάποιο σεμινάριο. Με άλλα λόγια παραλλήλιζε τα σεμινάρια με ένα ιδιόρυθμο είδος "επιχείρησης πυραμίδας".

 

Σίγουρα πάντως ένα άτυπο "εργαστήριο" μεταξύ γνωστών και φίλων είναι μια καλή λύση, για τα οργανωμένα σεμινάρια έχω μια Χ δυσπιστία.

Link to comment
Share on other sites

Συμφωνώ με τον Nihilio, τόσο με το θέμα της έκδοσης όσο και το άτυπο σεμινάριο-παρέα. Καλύτερο είναι να γραφτείτε (όσοι ενδιαφέρεστε) στο σεμινάριο του sff ή κάποιο άλλο παρείστικο, παρά να ταίσετε τους λογοτέχνες του χθες με την ελπίδα να γίνετε οι λογοτέχνες του αύριο. Όχι ότι οι συντονιστές δεν έχουν γνώσεις ή δεν διαθέτουν φαντασία αλλά μπορεί να τύχει να μη συμφωνείτε με τις απόψεις του, το μάθημα του να μην είναι τόσο καλό, να είναι σπουδαίος συγγραφέας αλλά κακός δάσκαλος, να υπάρχει σνομπαρία μεταξύ συμμαθητών ή και να συμβεί κάποια αναποδιά και μην καταφέρε να παρακολουθείτε τις καθορισμένες μέρες (αυτό συνέβει στο σεμινάριο που παρακολούθησα).

Link to comment
Share on other sites

Όχι ότι οι συντονιστές δεν έχουν γνώσεις ή δεν διαθέτουν φαντασία αλλά μπορεί να τύχει να μη συμφωνείτε με τις απόψεις του, το μάθημα του να μην είναι τόσο καλό, να είναι σπουδαίος συγγραφέας αλλά κακός δάσκαλος, να υπάρχει σνομπαρία μεταξύ συμμαθητών ή και να συμβεί κάποια αναποδιά και μην καταφέρε να παρακολουθείτε τις καθορισμένες μέρες (αυτό συνέβει στο σεμινάριο που παρακολούθησα).

Αυτό μπορεί να συμβεί σε κάθε, μα κάθε, σεμινάριο ή εργαστήριο. Πχ θυμάμαι επιστολή διαμαρτυρίας πριν 3 χρόνια, από γνωστή συγγραφέα του φανταστικού (εδώ κι αν μιλάμε για φανταστικό) για το εργαστήρι της ΑΛΕΦ που έλεγε ακριβώς αυτά. Το κατά πόσο ίσχυαν πραγματικά ή ήταν προϊόν παρεξηγήσεων δε γνωρίζω (και δε νομίζω ότι θα έχει νόημα να μας το εξηγήσουν οι παρόντες ούτε να το συζητήσουμε παραπάνω, λογικά θα είχε υπάρξει και επίσημη απάντηση που θα τα εξηγούσε καλύτερα από ότι κουβέντα κι αν κάνουμε εδώ). Τα ίδια ακριβώς πάντως θα μπορούσαν να είχαν συμβεί και στο εδώ εργαστήριο.

Αλλά όπως και να έχει, σε ένα άτυπο εργαστήρι δε χάνεις τα λεφτά σου, άρα αν δε σε ικανοποιεί μπορείς πάντα να την κάνεις με ελαφρά πηδηματάκια.

Link to comment
Share on other sites

Αυτό μπορεί να συμβεί σε κάθε, μα κάθε, σεμινάριο ή εργαστήριο. Πχ θυμάμαι επιστολή διαμαρτυρίας πριν 3 χρόνια, από γνωστή συγγραφέα του φανταστικού (εδώ κι αν μιλάμε για φανταστικό) για το εργαστήρι της ΑΛΕΦ που έλεγε ακριβώς αυτά. Το κατά πόσο ίσχυαν πραγματικά ή ήταν προϊόν παρεξηγήσεων δε γνωρίζω (και δε νομίζω ότι θα έχει νόημα να μας το εξηγήσουν οι παρόντες ούτε να το συζητήσουμε παραπάνω, λογικά θα είχε υπάρξει και επίσημη απάντηση που θα τα εξηγούσε καλύτερα από ότι κουβέντα κι αν κάνουμε εδώ). Τα ίδια ακριβώς πάντως θα μπορούσαν να είχαν συμβεί και στο εδώ εργαστήριο.

Αλλά όπως και να έχει, σε ένα άτυπο εργαστήρι δε χάνεις τα λεφτά σου, άρα αν δε σε ικανοποιεί μπορείς πάντα να την κάνεις με ελαφρά πηδηματάκια.

 

Nihilio, όντως κάπως έτσι έχουν ειπωθεί από την συγγραφέα που αναφέρεις, αλλά και "μηδενί δίκην δικάσεις". Ένα πρόβλημα επίσης που αντιμετωπίζουν κάποιοι νέοι συγγραφείς είναι ότι δεν έχουν φιλικό κύκλο (συγγραφέων). Ίσως αυτό το ζήτημα να τους οδηγεί στα διδακτικά σεμινάρια, όπου εκτός από τις όποιες γνώσεις που αποκομίζουν, αποκτούν και έναν πιθανό κύκλο νέων συγγραφέων που μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποδειχτεί ψυχολογικό στήριγμα στο έργο τους, έως και να συνεχίσουν έως και σε κάποιες συναντήσεις αλληλοβοηθείας. Τώρα αυτό το τόσο υγειές θέμα γιατί πρέπει κάποιοι να το εκμεταλλεύονται χρηματικά ενώ θα μπορούσε να το αναλάβει πχ ένας δήμος σε κάποιο πνευματικό κέντρο, δεν ξέρω. Αρκετές φορές εκτιμούμε μόνο ότι πληρώνουμε ενώ αρκετά σημαντικά πράγματα είναι (και πρέπει να είναι) δωρεάν.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..