Jump to content

ΕΦ-Ζει και βασιλεύει;


Recommended Posts

Χτες που είχε πέσει το σουφουφου πήγα στο ξένο αντίστοιχο να σκοτώσω την ώρα μου και έπεσα πάνω στο παρακάτω άρθρο( http://www.sffworld.com/mul/272p0.html ) που μιλάει για το αν η επιστημονική φαντασία-ως λογοτεχνία- παραμένει ζωντανή ή τείνει να εξαλειφθεί.Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με αυτά που λέει αν και δεν μπορώ να διακρίνω το κενό που αναφέρει στις χολυγουντιανές ταινίες ΕΦ.

Σχολιάστε εσείς και θα επανέλθω με εκτενέστερο σχολιασμό.

Link to comment
Share on other sites

η αληθεια ειναι πως στις μερες μας η επιστημονικη φαντασια εχει αναμειχθει με πολλα αλλα ειδη. γεγονος ειναι παντως πως απο αυτο το ανακατεμα εχουν προκυψει πολυ αξιολογα πραγματα

Link to comment
Share on other sites

Εγώ πιστεύω πως, όπως και η μόδα έτσι και το είδος της ΕΦ έχει γυρίσματα (όπως όλα τα είδη ακόμα και μουσική). Για παράδειγμα τα slasher films μεσουρανούσαν αρχές 80ς, μετά πέσαν σε δυσμένοια και 'αναστηθήκανε' πάλι (έστω και για λίγο) στα 90ς (η αρχή έγινε με το Scream). Έτσι νομίζω γίνεται και με την ΕΦ. Δηλαδή θα περάσει μια 'κρισή' αλλά μετά θα επανέλθει, δεν θα εξαλειφθεί τελείως. Υπάρχουν ακόμα δημιουργοί που ασχολούνται. Ο Αλεξ Προγιας (Ι,Robot, Dark City) θα βγάλει το

, o Ματιέ Κασοβίτς το
επίσης ο 'Lost' Abraams το ριμέικ του Star Trek, έχει ακουστεί για το Tron, το Day Earth Stood Still και μη ξεχνάμε τον Κάμερον με το απιστευtable Avatar του.
Link to comment
Share on other sites

Καλά όλα αυτά αλλά μιλάμε για τη λογοτεχνία ΕΦ,όχι για τις ταινίες.Μολονότι όπως αναφέρει και το άρθρο υπάρχει σχέση μεταξύ των δυο.

Link to comment
Share on other sites

1)Όπως είπα δεν πολυκαταλαβαίνω το σχολιασμό της αρθογράφου σχτικά με το Hollywod.Ίσως υπήρξε μια κοιλιά στη σχέση ΕΦ και Hollywood κάποτε αλλά δε το βλέπω...

2)Η κρίση του paperback είναι κυρίως αμερικανικό φαινόμενο οπότε δεν επηρρεάζει άμεσα την Ελλάδα.Σωστό;Μάλλον όχι αφού βασιζόμαστε κυρίως στην Αμερικανική ΕΦ.Βέβαια,μέχρι πριν από ελάχιστα χρόνια στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν κλασικά έργα φανταστικής λογοτεχνίας κάμποσα χρόνια μετά την κυκλοφορία τους κι αφού είχαν κάνει επιτυχία έξω.Τώρα βλέπουμε να μεταφράζουν Ροουλινγκ,Μαρτιν,Κινγκ κτλ σχεδόν αμέσως.

Την κρίση του paperback μπορούμε να την παραλληλίσουμε με την κρίση των βιβλίων τσέπης στην Ελλάδα,βέβαια.

3)Πολλοί (εκδότες;το ευρύ κοινό;)πιστεύουν ότι η φανταστική λογοτεχνία δεν είναι για άντρες γιατί στην τελική οι άντρες δεν πολυδιαβάζουν λογοτεχνία και όταν το κάνουν είναι "πιο σοβαρή".Έτσι οι εκδότες στρέφονται είτε σε αγόρια είτε σε γυναίκες.Αλλά-συμφωνώ με την αρθρογράφο-στην τελική οι άντρες γουστάρουν ΕΦ πολύ.Δείτε τι γίνεται με τις ταινίες φαντασίας και με τα pc games.

 

Όσον αφορά τις λύσεις που προτείνει θα αναφερθώ μόνο στην τελευταία.Τέρμα πια η γκρίνια και η κλάψα!Αν οι ίδοι οι φαν και οι συγγραφείς φανταστικού κλαίγονται ότι είναι ένα περιθωριακό είδος που μόλις και μετα βίας επιβιώνει..στο τέλος αυτό γίνεται πραγματικότητα.Πως να προωθήσεις κάτι όταν το χαντακώνεις.Και χωρίς αυτοπεποίθηση που πας;Ούτε σε ραντεβού!(εκτός αν έχεις εκείνο το αποσμητικό της διαφήμισης..)

Link to comment
Share on other sites

Η κοιλιά είχε να κάνει μόνο σε σχέση με το ποιός έγραφε τις ιστορίες (λέει το άρθρο). Από το '50 μέχρι το '70 ήταν συγγραφείς ΕΦ, αλλά το '80 οι εταιρείες του Hollywood άρχισαν να χρησιμοποιούν τους δικούς τους. Δηλ. ένας συγγραφέας έγραφε τον ένα μήνα ένα αστυνομικό και τον επόμενο μια ταινία ΕΦ. Οι συγγραφείς ΕΦ έτσι χάσανε την προβολή που είχανε πριν και όλα τα πλεονεκτήματα που αυτή έφερνε. ΕΦ συνέχισε και συνεχίζει να βγαίνει από το Hollywood, αλλά την γράφουν ας το θέσουμε έτσι όχι επαγγελματίες της ΕΦ.

Link to comment
Share on other sites

Ναι,αλλά η προβολή της ΕΦ υπήρχε,έστω κι αν γινόταν μέσω σεναριογράφων κι όχι συγγραφέων.Απλά λόγω της μη προβολής των συγγραφέων δεν διαφημίζοταν ούτε τα βιβλία.Αλλά πχ αν κάποιος ήθελε να διαβάσει ένα βιβλίο στο στυλ μιας ταινίας θα κατέφευγε στη σχετική λογοτεχνία.Για αυτό και δεν πολυσυμφωνώ με το μέρος αυτό.

Link to comment
Share on other sites

Όπως και να το κάνουμε είναι πολύ αποτελεσματική διαφήμηση το 'Φίλιπ Ντικ ο συγγραφέας του Μπλέηντ Ράνερ' πάνω στο βιβλίο.Στην Ιταλία είχα διαβάσει πόσες κόπιες εξασφάλιζε η εμφάνιση σε κάθε τηλεοπτική εκπομπή (10.000 η μία, 25.000 η άλλη κλπ.) αν πάψει αυτή η προβολή πέφτουν και οι πωλήσεις. Μπορείς να ψάξεις να βρεις κάποιο βιβλίο μόνος σου, αλλά αυτό δε σημαίνει πως θα πετύχεις και κάποιο καλό βιβλίο. Πολύ απογοητεύονται εύκολα από το πρώτο άσχημο βιβλίο. Αν όμως ψάξεις να βρεις τα βιβλία ενός συγγραφέα που το βιβλίο του έγινε ταινία είναι πιο εύκολο. Τουλάχιστον εγώ έτσι το καταλαβαίνω.

Link to comment
Share on other sites

Καλά αυτό είναι σίγουρο.Εγώ ο ίδιος προωθώ τον Ντικ λέγοντας ότι έχει γράψει "το Μπλεηντ Ρανερ,το Ολικη επαναφορά,το Minority report,κτλ"...Μάλιστα για τον Ντικ συγκεκριμένα ήταν τεράστια η διαφορά.Κάποτε ζούσε με τροφή για σκύλους και ξαφνικά έγινε διάσημος ακόμη και σε άτομα που ουδέποτε διάβαζαν ΕΦ.

Αλλά ας πούμε ότι τη δεκαετία 70 δεν βγάζαν ταινίες από βιβλία ΕΦ.Βγάζαν τόσα πολλά τη δεκαετία 60;Και μάλιστα έκαναν τόσο πάταγο;Χμ...

Link to comment
Share on other sites

Βέβαια από την άλλη ποτέ δε σταματήσανε να βγαίνουν έργα βασισμένα σε βιβλία:

 

Blade Runner 1982

Dune 1984

2010 1984

1984 1984

Total Recall 1990

Body Snatchers 1993

Screamers 1995

Johnny Mnemonic 1995

Village of the Damned 1995

The Island of Dr. Moreau 1996

Contact 1997

The Thirteenth Floor 1999

Bicentennial Man 1999

Battlefield Earth 2000

AI 2001

Minority Report 2002

Solaris 2002

Paycheck 2003

I, Robot 2004

A Sound of Thunder 2005

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy 2005

A Scanner Darkly 2006

I Am Legend 2007

 

Wow! Ίσως τελικά να έχεις δίκιο και να λέει μπούρδες το άρθρο, δεν περίμενα όταν ξεκίνησα τη λίστα να βρώ τόσα πολλά έργα με μια μικρή μόνο έρευνα...

Και αυτά είναι μόνο όσα θυμάμαι εγώ.

Link to comment
Share on other sites

Το άρθρο λέει ότι μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 80 δεν βγαίναν και τόσες.Προφανώς μετά άρχισαν να βγαίνουν-όπως φαίνεται από τη λίστα κι εξαλλου είναι όπως τα λέει η αρθρογράφος.Το θέμα είναι αν έβγαιναν πιο παλιά-τη δεκαετία 60 πχ-για να μπορεί να πει ότι υπήρξε μια κοιλιά.

Link to comment
Share on other sites

Ίσως το πρόβλημα που να υπήρχε στις δεκαετίες '80- '90 να ήταν 1)η έλλειψη ταινιών ΕΦ που να έκαναν πάταγο στο πλατύ κοινό, 2)το τέλος των εντυπωσιακών διαστημικών αποστολών.

 

Για το πρώτο σκεφτείτε πως στη δεκαετία του '60 και του '70 υπήρξαν ταινίες που κατάφεραν να εντυπώσιάσουν και να γίνουν πολύ πετυχημένα box-office, όπως το 'Οδύσσεια του Διαστήματος 2001', το 'Alien', το 'Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου', το 'Star Wars'.

 

Στη δεκαετία του '80 είχαμε πολύ όμορφες ταινίες όπως το Dune, το Blade Runner, αλλά που δεν κατάφεραν για διάφορους λόγους να φτάσουν στο πλατύ κοινό. Σίγουρα οι πιστοί και οι κολλημένοι με την ΕΦ δεν τις χάσανε, αλλά για να καταφέρει η ΕΦ να κρατηθεί ψηλά έπρεπε να τραβήξει κυρίως τους 'αναποφάσιστους' (όπως θα λέγαμε στις εκλογές) και αυτό δεν έγινε. Υπήρξαν βέβαια και οι συνέχειες των Alien και Star Wars, αλλά δεν πιστεύω πως μπορούσαν να εντυπωσιάσουν το πλατύ κοινό όπως οι πρώτες ταινίες. Η μοναδική ταινία που έκανε πάταγο ήταν το Terminator, αλλά δεν ξέρω πως θα μπορούσε από μόνη της να δώσει νέα πνοή στο είδος.

 

Την ίδια περίοδο και η τηλεόραση άρχισε να βαλτώνει στο θέμα της ΕΦ. Για την δεκαετία του '60 θυμάμαι το Σταρ Τρεκ, και για τη δεκαετία του '70 το UFO και το Space 1999, αλλά για το '80 μόνο παιδικά ΕΦ και το Next Generation που άρχισε το 1987.

 

Η πρώτη ταινία που έκανε πάταγο από εκεί και μετά ήταν το Matrix το 1999 και λιγότερο τα Terminator 2 και Τοtal Recall. Μιλάμε όμως πλέον για τέλος της δεκαετίας του '90 για το Matrix. Ταυτόχρονα το Star Trek έβγαλε πέρα από το Next Generation και άλλες σειρές όπως το DS9 και το Voyager που τραβήξαν τον κόσμο.

 

Όσο για τις διαστημικές αποστολές μετά την εκτόξευση του Columbia (που θυμάμαι πως μαζεύτηκε όλη η οικογένεια για να τη δει και πως την είδανε και όλοι μου οι φίλοι) η επόμενη αποστολή που ο κόσμος πρόσεξε, πέρα από την καταστροφή του Challenger, ήταν του Pathfinder το 1996.

 

Πιστέυω αυτές οι συγκυρίες στο κόσμο του θεάματος σε συνδιασμό με μια σειρά βαρετών διαστημικών αποστολών (όπως και να το κάνουμε δεν μπορούν να συγκριθούν οι αποστολές στη Σελήνη με τις αποστολές του Columbia στην τροχιά της Γης) βοήθησαν στο να βαλτώσει το είδος.

 

Ταινίες όπως το Matrix και σειρές όπως εκείνες του Σταρ Τρεκ βοήθησαν να 'ξυπνήσει'.

 

Και τώρα που το σκέφτομαι και η εξέλιξη των ΗΥ μπορεί να βοήθησε ρίχνοντας το κόστος των ειδικών εφέ και δίνοντας την ευκαιρία να γίνουν πολλές νέες σειρές.

 

Χμμ, λες να ήταν καθαρά θέμα τεχνολογίας;

Edited by Nova
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..