Συνέντευξη με τον Vernor Vinge

heiron

Attention: For the interview in English please scroll down!

Ο σχετικά άγνωστος(δυστυχώς!) στην Ελλάδα αλλά από τους πλέον πετυχημένους συγγραφείς ΕΦ(A fire upon the deep,A deepness in the sky,Rainbow's end είναι κάποια από τα πιο γνωστά βιβλία του) της εποχής μας Βερνορ Βιντζ,μιλάει στο φορουμ μας.Σχετικά με τη Τεχνολογική Μοναδικότητα ίσως την έχετε ακουστά ως Τεχνολογική Ανωμαλία.

1. Η αγάπη σας για την επιστημονική φαντασία σας ώθησε να γίνεται επιστήμονας ή μήπως το αντίστροφο;Υπάρχει σύνδεση μεταξύ αυτών των δύο;

Συνδέονται όντως αλλά τοσο πολύ που δεν είμαι σίγουρος ποιο ήρθε πρώτο.Σίγουρα, ήθελα να γίνω ένας μεγάλος επιστήμονας. 🙂

2. Η δική σας θεωρία σχετικά με τις Ζώνες έρχεται σε αντιπαράθεση με την κοινή θεωρία ότι το κέντρο του γαλαξία πρέπει να έχει περισσότερος και πιο ανεπτυγμένους πολιτισμούς.Η επιστημονική φαντασία πρέπει να διατυπώνει νέες θεωρίες ή απλά να προσπαθεί να εκμεταλευτεί όσο γίνεται καλύτερα τις ήδη υπάρχουσες;

Σαφώς οι Ζώνες στις ιστορίες μου είναι απλά μυθοπλασία που μου επιτρέπει να κρατάω στο παρασκήνιο την υπερανθρώπινη τεχνολογία.Με δεδομένο αυτό το απίθανο χαρακτηριστικό της ιστορίας, προσπάθησα να ακολλουθήσω την επιστήμη και εύλογες εξελίξεις της επιστήμης (αν και το ταξίδι με ταχύτητες μεγαλύτερες από αυτή του φωτός είναι βέβαια μια παραβίαση της γνωστής επιστήμης!).

3. Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε τη θεωρία σας περι Τεχνολογικής Μοναδικότητας(Singularity);

Θεωρώ πως πιθανότατα στο σχετικά εγγύς μέλλον εμείς οι άνθρωποι,χρησιμοποιώντας τεχνολογία,θα δημιουργήσουμε ή θα γίνουμε οι ίδοι πλάσματα υπεράνθρωπης μοημοσύνης.Αυτό αποκαλώ "Τεχνολογική Μοναδικότητα".Από τη στιγμή που η νοημοσύνη είναι αυτή που έδωσε σε μας του ανθρώπους τόση δύναμη στον κόσμο, αυτό το γεγονός θα έχει πολύ πιο μεγάλη σημασία από οποιαδήποτε προηγούμενη εφεύρεση. Η πλησιεστερη αναλογία που βλέπω σε σύγκριση με την τεχνολογική μοναδικότητα είναι η άνοδος της ανθρωπότητας μέσα από το βασίλειο των ζώων.

4. Είμαστε στα μισά του δρόμου για το 2030.Πιστεύετε ακόμη ότι θα συμβεί εκείνη τη χρονια περίπου;

Αν δεν υπάρξουν καταστροφές(βλέπε επόμενη ερώτηση), θα είμαι εκπληκτος αν δεν συμβεί μέχρι το 2030. Ελπίζω να μπορούν να γίνουν πιο συγκεκριμένες εκτιμήσεις καθώς προχωράμε.

5. Πρέπει να προσπαθήσουμε να την καθυστερήσουμε;

Αν η Μοναδικότητα είναι πιθανή, τότε πιστεύω ότι ο μόνος τρόπος να το καθυστερήσουμε είναι κάτι σαν τη μέθοδο που χρησιμοποιείται σε πολλές ιστορίες επιστημονικής φαντασίας: εμείς οι άνθρωποι να κάνουμε έναν μεγάλο πυρηνικό πόλεμο και να αυτοκαταστραφούμε, ή τουλάχιστον να πάμε την τεχνολογία πίσω στον μεσαίωνα. Αυτό θα καθυστερούσε την Μοναδικότητα, αλλά οι παρενέργειες είναι απαράδεκτες!

6. Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας κάνει το κυβερνοπάνκ ξεπερασμένο;

Κάνω τη διάκριση μεταξύ στυλ, φιλοσοφίας, και τεχνολογικού περιεχομένου.Με την επιστημονική φαντασία, δεν μπορούμε να αποφύγουμε το γεγονός ότι το περισσότερο από το τεχνολογικό περιεχόμενο θα γίνει ξεπερασμένο. Αμφιβάλλω ότι η φιλοσοφία μπορεί να θεωρηθεί παρωχημένη, αν και μπορεί να δείχνει απλά λανθασμένη ανάλογα με το περιεχόμενο. Εκεί που το στυλ είναι απλά μια ανατρεπτική λαβή για νεωτερισμό, το στυλ μπορεί να γίνει ξεπερασμένο. Εκεί που το στυλ είναι μια προσπάθεια να ενσωματωθεί "mainstream" λογοτεχνική ποιότητα-- εκεί θα είναι τόσο μοντέρνο όσο και το αντίστοιχο mainstream είδος.

7. Είναι ευκολότερο για έναν συγγραφέα να γράφει για το μακρινό μέλλον σε μακρινούς πλανήτες ή είναι εντελώς μη ρεαλιστικό αφού κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον μετά από τη Μοναδικότητα;

Πολλή μυθοπλασία μακρινού μέλλοντος ενσωματώνει καποιο χαρακτηριστικό που κάνει αληθοφανές ότι η Μοναδικότητα δεν χρειάζεται να αντιμετωπιστεί στην πλήρη, ακατάληπτη μορφή της. Έτσι, ανθρώπινες ιστορίες είναι ακόμη πιθανές.

8. Αληθεύει ότι θα υπάρξουν περισσότερα μυθιστορήματα από το σύμπαν του A fire upon the deep και του A deepness in the sky;Τι θα πραγματεύονται;

Πλησιάζω στο τελείωμα του The Children of the Sky που είναι ένα σίκουελ του A fire upon the deep. Το The Children of the Sky διαδραματίζεται στον κόσμο των Tines, περίπου 10 χρόνια μετά το τέλος του AFUTD.

9. Δεν έχω δει κάποιο μυθιστόρημά σας στα Ελληνικά. Θα αλλάξει αυτό σύντομα;

Αλίμονο, δεν ξέρω!

Ακολουθεί το κείμενο στα Αγγλικά για όσους το επιθυμούν:

>Did your love for science fiction give you a push to become a

scientist or was it vice versa?Are these two connected at all?

Vernor Vinge:They are connected, but so closely that I'm not sure which came

first. Certainly, I wanted to be a great scientist 🙂

>Your Zone theory is opposed to the common theory that the center of

the galaxy must have more and more advanced civilisations.Should

science fiction invent new theories or simply try to make the best of

the existing ones?

Vernor Vinge:Of course, the Zones in my stories are simply fictions to allow

me to keep superhuman automation offstage. Once granting that

unlikely story feature, I tried to follow science and

plausible developments of science (though the faster-than-light

travel is certainly an abuse of known science!).

>Could you explain to us your theory about technological

Singularity?

Vernor Vinge:I think that it is likely that in the relatively near future we

humans, using technology, will create or become creatures of

superhuman intelligence. I call this event "the technological

singularity".

Since intelligence is the thing that has given us humans such power in

the world, this event would have more profound significance than

any of our previous inventions. The nearest analogy I can see to the

technological singularity is the rise of humankind within the animal

kingdom.

>We are halfway to 2030,do you still think it will happen

in 11 years more or less.

Vernor Vinge:In the absence of disasters (see my reply to the next question), I

would be surprised if it has not happened by 2030. Hopefully, more

refined estimates will be possible as we go forward.

>Should we try to delay it?

Vernor Vinge:If the singularity is physically possible, then I think about the only

way to delay it would be something like the method used in many

science-fiction stories: for us humans to have a large nuclear war and

destroy ourselves, or least move technology back to the middle

ages. That would delay the singularity, but the side effects are

unacceptable!

>Does the rapid growth of technology make cyberpunk obsolete?

Vernor Vinge:I distinguish between style, philosophy, and technological content.

With science-fiction, one can't avoid having much of the tech content

become obsolete. I doubt that philosophy goes obsolete, though it may

look simply incorrect depending on the context. Where the style is

merely a contrarian grab for novelty, style should go obsolete; where

it is an effort to incorporate mainstream literary quality -- that

should be as lasting as the underlying mainstream.

>Is it easier for a writer to write about distant future on faraway

planets or is it completely unrealistic since no one can predict the

future after a Singularity?

Vernor Vinge:Much of far-future fiction incorporates some feature that makes

it plausible that the singularity need not be confronted in its

full, unintelligible form. As such, human-sized stories are still

possible.

>Is it true there will be more novels from the universe of "A fire upon

the deep" and "A deepness in the sky"?What will they(/it) be about?

Vernor Vinge:I'm getting near the completion of _The Children of the Sky_, which

is a sequel to _A Fire Upon the Deep_. TCOS takes place on Tines

World, about 10 years after the end of AFUD.

>I haven't seen any of your novels in Greek.Will this change

soon?

Vernor Vinge:Alas, I don't know!

Edited by Spark
Μειώθηκε λίγο η απόσταση μεταξύ των ερωτήσεων και των απαντήσεων.

• Φάντασμα changed the title to Συνέντευξη με τον Vernor Vinge