simplex Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Χαίρετε, θα ήθελα να μου δώσετε λίγες συμβουλές για το πως να γράψω ένα ολοκληρωμένο σενάριο ταινίας. Απλώς θέλω να δω την μεγάλη εικόνα, να σπάσω την ταινία σε 10 κομμάτια και μετά να τα αναπτύξω. Το πρόβλημα μου είναι ότι, μερικές φορές με πιάνει Θεία έμπνευση (μια φορά τον χρόνο δηλαδή) και γράφω ασταμάτητα για 6 ώρες. Μετά τίποτα, χάνω την μπάλα και το ενδιαφέρον μου. Αυτό που θέλω να μάθω είναι πως αναπτύσουμε μια πλοκή, έστω και εάν είναι κλισέ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyrano Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Μεγάλη κουβέντα ανοίγεις. Υπάρχουν πολλά βιβλία πάνω στην πλοκή κι αν ψάξεις λίγο στο διαδίκτυο θα βρεις πολλά αρθράκια με βασικούς σκελετούς. Επειδή δεν αναφέρεις τι είδος σενάριο θες να γράψεις, σου παραθέτω δύο βασικούς σκελετούς-πασπαρτού (επιγραμματικά γιατί η ανάλυσή τους είναι πολλές σελίδες), αν και είναι τόσο γενικοί που δεν ξέρω αν θα σε βοηθήσουν. Ο πρώτος προορίζεται κυρίως για σχετικά μικρές ιστορίες και πάει ως εξής: Πρώτη πράξη: ήρωας βρίσκεται απέναντι σε πρόβλημα ή έχει κάποιο στόχο. Στο τέλος της πράξης ο ήρωας κάνει μια πρώτη απόπειρα να το λύσει, ή να επιτύχει το στόχο του (είτε ακολουθώντας την προηγούμενη πείρα του, είτε πρωτοτυπώντας) κι αποτυγχάνει. Δεύτερη πράξη: το πρόβλημα του ήρωα διογκώνεται. Καταγάγει μικρές νίκες κι ήττες, τα εμπόδια μεγαλώνουν. Στο τέλος της πράξης, ο ήρωας βρίσκεται απέναντι στην τελική αναμέτρηση όπου όλα θα κριθούν. Καλείται πάλι να πάρει μια απόφαση (είτε να εμμείνει στην αρχική απόφαση είτε να την αλλάξει) και είτε επιτυγχάνει, είτε αποτυγχάνει. Τρίτη πράξη: παρουσίαση του τέλους της ιστορίας. Ο δεύτερος σκελετός αφορά στις πιο μεγάλες ιστορίες κι έχει πέντε στάδια. Πρώτο στάδιο: το 'κάλεσμα'. Ήρωας μπροστά σε πρόβλημα ή με κάποιο στόχο. Δεύτερο στάδιο: η φάση του ονείρου. Ο ήρωας φαίνεται να βρίσκεται σε καλό δρόμο προκειμένου να λύσει το πρόβλημα ή να επιτύχει το στόχο. Τρίτο στάδιο: πρώτα σύννεφα. Κάτι αρχίζει να 'στραβώνει' αν κι ο ήρωας φαίνεται να ελέγχει ακόμη την κατάσταση. Τέταρτο στάδιο: η φάση του εφιάλτη. Όλα πηγαίνουν στραβά και πλέον έχουμε φθάσει στο σημείο όπου διακυβεύεται η επιτυχία ή η πλήρης αποτυχία του ήρωα. Πέμπτο στάδιο: τελική λύση. Ο ήρωας είτε επιτυγχάνει είτε αποτυγχάνει. Δε χρειάζεται να τους πάρεις κι εντελώς στα σοβαρά αυτούς τους σκελετούς, είναι απλά δύο εργαλεία ανάμεσα σε πολλά άλλα (π.χ. μπορείς να βρεις ένα σκελετό τεσσάρων σταδίων για ταινείες, κατεβάζοντας το demo του Contour από το διαδίκτυο). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aScannerDarkly Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Σαφής απάντηση δεν υπάρχει, γιατί ο καθένας το κάνει με το δικό του τρόπο. Όπως και να έχει, στο φόρουμ της συγγραφής θα βρεις διάφορες σχετικές συζητήσεις. Με μια γρήγορη ματιά μπορώ να σου προτείνω να κοιτάξεις εδώ, εδώ και εδώ. Και πάντα να έχεις στο νου σου ότι δεν υπάρχουν απόλυτες λύσεις και θέσφατα, μόνο συμβουλές. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nienor Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 (edited) Σενάριο Hollywood - 8 σεκάνς (8 κομμάτια, όχι 10 που ζητάς, περίπου ένα τέταρτο έκαστο, ανάμεσα τους κρίσιμες στιγμές -θα τις αναφέρω ως ΚΣ#-) 1. Ο ήρωας και η καθημερινότητα του (10΄- 15' 1η σεκάνς) ΚΣ1 (Narrative Hook) Εδώ πρέπει να δημιουργηθεί ένα ερώτημα, το οποίο θα αφορά τον ήρωα και μόνο και θα απαντηθεί στο τέλος της ταινίας. Εμφάνιση προβλήματος. 2. Ο ήρωας και το πως αλλάζει η καθημερινότητά του με το πρόβλημα. (10-15' 2η σεκάνς) ΚΣ2 (Plot Point 1) Ο ήρωας αποφασίζει να δράσει για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Μέχρι εδώ τα πράγματα έχουν σε σχηματική αναπαράσταση μια φλατ γραμμή. Υπάρχουν δύο τεινά για τη συνέχεια, το ένα είναι να πάει πρώτα προς τα πάνω, να φτάσει σε γωνία και ύστερα προς τα κάτω μέχρι που -για το τελευταίο τέταρτο- θα ξανακάνει γύρισμα προς τα πάνω και θα λήξει με happy end. Το άλλο είναι το ακριβώς ανάποδο. Υπάρχει και η περίπτωση που το τέλος είναι φλατ και το λέμε Up Lifting. Εδώ θα σου περιγράψω με πορεία προς τα πάνω. 3. Οι αποφάσιες που έχει πάρει ο ήρωας κυλούν ευνοϊκά και φαίνεται ότι το πρόβλημα θα λυθεί. (10-15' και 10-15' 3η και 4η σεκάνς κι ανάμεσά τους ΚΣ αλλά για το πραγματικό δράμα που δεν αλλάζει την φορά) ΚΣ3 (Turning Point) Εδώ τα πράγματα αλλάζουν και είτε για το πραγματικό είτε για το σεναριακό δράμα εμφανίζεται κάτι που δεν γνωρίζαμε. 4. Όλα πάνε στραβά για τον ήρωα. (10-15΄και 10-15΄ 5η και 6η σεκάνς αντίστοιχα με βήμα 3) ΚΣ4 (Plot Point 2 ή Ανατροπή) Ο ήρωας αποφασίζει να συγκρουστεί μέχρι εσχάτων (όλα ή τίποτα - τα παίζει όλα για όλα που λέμε ) 5. Λύση και αποφώνιση - απάντηση στην ΚΣ1- και φινάλε (7η και 8η σεκάνς) Τώρα, αν σε βοηθάνε -κι επειδή τώρα είναι σχεδόν 4 η ώρα το πρωί - πες μου να σου εξηγήσω α) τι είναι πρόβλημα β) πως λένε αυτοί εκεί έξω πως χτίζεις ήρωα γ) τι είναι πραγματικό και σεναριακό δράμα δ) πως μετράς πόση ώρα ταινία έχεις γράψει... και τέσπα, ό,τι άλλο μπορεί να μην καταλαβαίνεις από αυτά που λέω Edited February 5, 2012 by Nienor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simplex Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις, θα μελετήσω αυτά που προτείνατε και θα επανέλθω δρυμίτερος. Επίσης άρχισα να ψάχνω βιβλία σχετικά με Film Making οπότε πιστεύω πως θα βοηθήσουν. Υ.Γ. Στην τελική εάν τα βρω σκούρα τότε μάλλον θα γίνω σαν τον Tarantino, κατάντια... (Χαριτολογόντας το λέω: χύμα στο κύμα, πετά ο γαϊδαρος, ροζ ελέφαντες και τα σχετικά ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cecily Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 αυτό θα σε βοηθήσει για αρχή...http://reel.gr/wpress/intro-script/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simplex Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Πέρασαν περίπου 3 μήνες, τι λες τώρα... Έκανα ένα ξεσκαρτάρισμα στις ιδέες μου, αφού δεν τα παράτησα ακόμα, αυτό σημαίνει ότι ανεβάζω ταχύτητα. Διάβασα πολλά κείμενα και αυτό που δεν είπε κανένας, είναι πως να γράψεις ελεύθερα, δίχως αναστολές και δίχως λόγο και αιτία, ειδικά για έναν ερασιτέχνη που γράφει για χόμπυ και υποτίθεται ότι θα περνά δημιουργικά την ώρα του. Ίσως τα κείμενα που διάβασα ήταν πολύ εξειδικευμένα προς τους έμπειρους ή τους επαγγελματίες, επειδή είχαν πολλές τεχνικές ορολογίες αλλά όπως και να έχει το θέμα το πιο σημαντικό είναι πως η συγγραφή είναι δημιουργικός αφιλτράριστος αυτοσχεδιασμός, σύμφωνα με το όραμα του συγγραφέα. Γενικά, πολλές ιδέες ενοποιηθήκαν σε μια και βγαίνει μια καλή θεματολογία, έπειτα κουμπώνει ένας στάνταρ μηχανισμός πλοκής για να δέσει η συνταγή και να αποκτήσει το έργο μια δυναμική (σαν τις κινήσεις που κάνει ένας μαέστρος). Βέβαια, ένα άλλο θέμα που με απασχολεί είναι ότι η σεναριογραφία δεν θα έχει κανένα νόημα εάν δεν μελετήσεις τους "γίγαντες", εδώ έχω βρει σενάρια από τις αγαπημένες μου ταινίες και κατά μεγάλη σύμπτωση φλερτάρουν με το δικό μου σενάριο. Αν μη τι άλλο, επρόκειτω για μια καλή εξάσκηση να μετατραπούν οι εικόνες σε κείμενο. Επίσης θα μου φανεί ενδιαφέρον να διαβάσω ένα σενάριο και μετά να δω μια ταινία που δεν έχω δει ώστε να τεστάρω την εικονική φαντασία μου. http://www.simplyscripts.com/ Αυτά τα ολίγα, ίσως να παρεξενευτείτε που απάντησα κυριολεκτικά στον εαυτό μου, αλλά πιστεύω πως ίσως κάποιος να βρει χρήσιμα τα λεγόμενα. Χαιρετώ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nihilio Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Διάβασα πολλά κείμενα και αυτό που δεν είπε κανένας, είναι πως να γράψεις ελεύθερα, δίχως αναστολές και δίχως λόγο και αιτία, ειδικά για έναν ερασιτέχνη που γράφει για χόμπυ και υποτίθεται ότι θα περνά δημιουργικά την ώρα του. Ίσως τα κείμενα που διάβασα ήταν πολύ εξειδικευμένα προς τους έμπειρους ή τους επαγγελματίες, επειδή είχαν πολλές τεχνικές ορολογίες αλλά όπως και να έχει το θέμα το πιο σημαντικό είναι πως η συγγραφή είναι δημιουργικός αφιλτράριστος αυτοσχεδιασμός, σύμφωνα με το όραμα του συγγραφέα. Αυτό, λίγο πολύ, εννοείται. Επίσης, μιλάμε για σενάριο, το οποίο δεν είναι λογοτεχνικό, αλλά τεχνικό κείμενο. Για το παραπάνω, θα σου έλεγα να ακολουθήσεις τη μέθοδο Ταραντίνο, δηλαδή σκέψου στο κεφαλι σου πώς θα ήταν η ταινία σα να τη βλέπεις και μετά γράφτη. Εγώ αυτό κάνω όταν γράφω σενάρια για κόμιξ, σκέφτομαι στο κεφάλι μου το layout της σελίδας, τα καρέ και μετά περιγράφω την ιδέα μου. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.