Jump to content

Critic Appreciation Shout Out


Naroualis

Recommended Posts

Πρόσφατα αναρωτήθηκα αν κάνω καλά σχόλια. Καλά, όχι με την έννοια του να κάνω τον άλλο να νιώσει ωραία ή να τον υποστηρίξω ηθικά αλλά καλά με την έννοια του χρήσιμα. Σκέφτηκα λοιπόν, ότι θα ήθελα πάρα πολύ να ξέρω ότι ο τάδε κι ο δείνα θεώρησαν το τάδε ή το δείνα σχόλιό μου χρήσιμο, ότι πραγματικά τους βοήθησε να δουν το κείμενό τους από άλλη προοπτική.

 

Κι επειδή είμαι ένθερμη υποστηρίκτρια του "δώσε πρώτος το παράδειγμα", κάθησα και το σκέφτηκα λίγο καλύτερα. Μήπως θέλετε να πείτε σε κάποιον ότι τα σχόλιά του ήταν χρήσιμα; Πείτε το εδώ, μαζί μου.

 

Αλλά πριν ξεκινήσουμε και για να μην γενικεύσουμε ή πελαγώσουμε ή παρεξηγηθούμε, rules, people. Τα πράγματα πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένα. Τα shout out σας θα πρέπει να έχουν μια σταθερή μορφή: Θεωρώ πολύ χρήσιμο το σχόλιο του τάδε, στην ιστορία μου "Δείνα", γιατί με βοήθησε να καταλάβω αυτό ή το άλλο για το κείμενό μου. Αν θέλετε, βάζετε κι ένα λινκ (όχι ότι ψάχνω ευκαιρία για σχόλια στις ιστορίες μου, όχι, προς Θεού... devil2.gif)

 

Τι λέτε, πάει; Κάνω πρώτη;

 

Θεωρώ πολύ χρήσιμο το σχόλιο του Cyrano στο διήγημά μου "Ανσάμπα", γιατί μου έδωσε να καταλάβω ότι κάποιες φορές το παρακάνω με τα κλισέ στους διαλόγους, όπως επίσης κι επειδή μου φανέρωσε ότι πολλές φορές οι αναγνώστες βλέπουν σε πολλαπλά επίπεδα τους συσχετισμούς και τους συμβολισμούς (όχι μόνο Καλό και Κακό αλλά και Ελευθερία και Γνώση και Αγάπη).

Link to comment
Share on other sites

Προχθές ξανακοίταζα το τόπικ για το "Κατ εικόνα και καθ ομοίωση" επειδή διόρθωνα το αρχικό draft (των 4650 λέξεων) και ήθελα εντυπώσεις από τη συντομευμένη έκδοση. Βρήκα αρκετά σχόλια χρήσιμα.

 

Πχ αυτό του Adinol Doy ήταν πολύ αναλυτικό στα επιχειρήματα που είχε. Τόνιζε πολύ καλά αυτά που θεωρούσε προβλήματα, με σαφήνεια και σε αρκετή έκταση για να καταλάβω ο συγγραφέας τι έφταιγε.

 

Μου άρεσε και η κριτική του dagoncult. Δεν έχει την αναλυτικότητα του adinol, αλλά, παρόλα αυτά, είναι ένα περιγραφικότατο σχόλιο αναγνώστη που εξηγεί τι του άρεσε/δεν του άρεσε στην ιστορία, χωρίς όμως να μπαίνει σε λεπτομέρειες τεχνικής φύσης. Το ίδιο ισχύει και στα σχόλια του Scanner και της Cassandra

 

Η Sonya πάλι έκατσε και έκανε σημειώσεις πάνω στο κείμενο. Εκπληκτικά χρήσιμο για να βρεις λάθη που σου έχουν ξεφύγει, αλλά και να έχεις εικόνα του πια σημεία άρεσαν/δεν άρεσαν.

 

Επίσης, πολύ με βοήθησε και ο Anysias εδώ. Όσο είμαι πεπεισμένος από τους προηγούμενους ότι κάτι έχω κάνει λάθος και κανείς δεν καταλαβαίνει που κολλάνε τα ετερόκλητα στοιχεία, αυτός έρχεται και περιγράφει ότι ακριβώς είχα στο μυαλό μου. Ίσως να μην είναι υπόδειγμα κριτικής, αλλά είναι η αντίθετη άποψη που μου έδειξε ότι τα όσα έγραφα στέκουν, αλλά θέλουν, πράγματι, παραπάνω έκταση.

Link to comment
Share on other sites

Είχα λάβει πολύ χρήσιμα σχόλια από τον Cyrano και από την Μάρβιν (πάνω στο αρχείο) σε δύο ιστορίες μου που δυστυχώς δεν υπάρχουν πλέον στο φόρουμ αυτήν τη στιγμή. Ήταν σχόλια αναλυτικά, τόσο γλωσσικά όσο και πάνω στη δομή της ιστορίας. Γενικά νομίζω ότι το πιο βοηθητικό για μένα είναι όταν τα σχόλια είναι πάνω στο κείμενο, ή όταν κάποιος μπαίνει στον κόπο να παραθέσει φράσεις που βρίσκει προβληματικές ή πολύ καλές, γιατί έτσι ξέρω πού ακριβώς πρέπει να εστιάσω και μου είναι πιο ξεκάθαρο το τι εννοεί ο σχολιαστής.

Σ' αυτό το πνεύμα, τα σχόλια της Sonya εδώ (Το Σώμα Χορεύει).

 

 

Βρήκα εξαιρετικά χρήσιμα τα σχόλια του aScannerDarkly στην Forsythia, ειδικά αυτά που μου έστειλε αργότερα σε πμ (πάνω στο αρχείο). Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν δύο από τις επισημάνσεις του: 1. Η αλλαγή της εστίασης από τον έναν χαρακτήρα στην ομάδα μέσα στην ίδια παράγραφο. 2. Το ότι χρησιμοποιώ υπερβολικά το τέχνασμα ονειρεύτηκε/σκέφτηκε/θυμήθηκε ώστε να δώσω πληροφορίες στον αναγνώστη.

Επίσης στην ίδια ιστορία, τα σχόλια του Nihilio πάνω στο αρχείο. Ιδιαίτερα χρήσιμες ήταν οι επισημάνσεις ως προς την αρχή της ιστορίας κι έναν τρόπο να γίνει δυνατότερη, καθώς και η παρατήρηση για την άνιση δομή της ιστορίας, κάτι που σημείωσε και ο Scanner και άλλοι (KELAINO, Nienor, Cassandra Gotha κλπ). Επικροτώ την απόφαση της Nienor να επισημάνει κάτι που είχε διαβάσει από τους προηγούμενους σχολιαστές και με το οποίο συμφωνούσε, γιατί έτσι ήξερα τι έπρεπε να λάβω οπωσδήποτε υπ' όψιν μου στο ξαναγράψιμο της ιστορίας. Επειδή μάζεψα τόσα χρήσιμα σχόλια στη συγκεκριμένη ιστορία, έφτιαξα ένα αρχείο με αυτά που θεώρησα πιο βοηθητικά.

 

Δίνω την εντύπωση ότι μόνο τα σχόλια πάνω σε αρχεία βρίσκω χρήσιμα. Και όμως. laugh.gif Παράδειγμα το σχόλιο του Nihilio εδώ (Το Σώμα Χορεύει), που πλαισιώνει και βασίζει την κριτική του σε μια ευρύτερη εικόνα του είδους (του τρόμου). Ανεξάρτητα με το αν ο συγγραφέας θέλει ή όχι ν' ακολουθήσει τις πιο "κλασικές" δομές/"συνταγές"/τεχνικές κλπ, είναι καλό όταν μπορεί να παραθέσει κανείς συγκεκριμένα παραδείγματα ώστε να υποστηρίξει ή να διευκρινίσει την κριτική του ή τις προτάσεις του.

Edited by Ayu
Link to comment
Share on other sites

Υπάρχουν φυσικά περισσότερες από αυτές που θα αναφέρω, ακόμα και στα ίδια thread που θα παραθέσω, αλλά θα ξεκινήσω από τους παρακάτω 3 σχολιασμούς, οι οποίοι, για τους λόγους τους, έμειναν λίγο περισσότερο στον νου μου. Ακόμα και σε περιπτώσεις που δεν έχει τύχει ακόμα να ξαναπιάσω την ιστορία στην οποία αναφέρονται, με κατηύθυναν σε επόμενες προσπάθεις.

 

- mman στο διήγημα Σιντάρτα.

Εκτός από το ότι πρόκειται για ένα πλήρες σχόλιο, έτυχε να έρθει στο κατάλληλο χρονικό σημείο. Όταν δηλαδή είχα σιγά-σιγά αρχίσει να βρίσκω έναν δρόμο στη συγγραφή και είχα εισπράξει κάποια καλά σχόλια για μερικές προσπάθειές μου, ο mman ήρθε χωρίς πολλά-πολλά να μου φυτέψει τα πόδια στο έδαφος. Να μου εξηγήσει ότι έχω κάνει μερικά πολύ βασικά, θεμελιώδη λάθη. Να με κάνει να καταλάβω ότι πέρα από τους μεγαλεπίβολους στοχασμούς, υπάρχουν και κάμποσα ταπεινά πραγματάκια, τα οποία έχουν την ίδια ή και μεγαλύτερη σημασία. Και, τέλος πάντων, να μου πει ότι, αν θέλεις να ασχοληθείς σοβαρά με τη συγγραφή και να γίνεις όσο καλύτερος μπορείς, πρόσεχε, δούλευε και κοίτα να μαθαίνεις συνέχεια. Το ότι απέφυγες μια-δυο φορές κάποιους σκοπέλους, δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να ανησυχείς πια γι' αυτούς.

 

- Nienor στην Ώχρα

Αφ' ενός γιατί είναι συγκινητικό να βλέπεις πως κάποιος ασχολήθηκε τόσο πολύ με το διήγημά σου. Κι επειδή, ίσως και γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, κατάφερε να με κάνει επιτέλους να καταλάβω το προφανές (όχι ότι δε μου το είχαν ξαναπεί, αλλά μόνο νόμιζα ότι καταλάβαινα): ο αναγνώστης δεν ξέρει όσα έχεις στο νου σου εσύ που γράφεις. Είναι λεπτή ισορροπία που θα πρέπει να κρατήσεις, αποφασίζοντας τι θα δείξεις και τι θα κρύψεις. Κι όλα αυτά, τονίζοντάς μου ταυτόχρονα τα θετικά στοιχεία του κειμένου, κάτι που οδηγεί και τη σκέψη ένα επίπεδο παραπέρα - αφού ρε γαμώτο τα κατάφερα καλά σε κάποιους τόσο βασικούς στόχους, γιατί να αφήνω τον αναγνώστη ξεκρέμαστο και να μένει η προσπάθεια λειψή;

(Για να προλάβω εσάς που με κοιτάτε, ξέρω, δεν είναι βέβαιο πως έχω κάνει πρόοδο σε αυτό. Προσπαθώ όμως).

 

- Big Fat Pig στη Γιούμικο

Εδώ έχουμε ένα αρκετά διαφορετικό δείγμα σχολίου, που παρ' όλ' αυτά καταφέρνει να είναι απολύτως εύστοχο. Με λίγα μόνο λόγια, μου λέει πως υφολογικά έχω πετύχει αυτό ακριβώς που ζητούσα, αλλά στο τέλος με πήρε η τρεχάλα. Μπορεί να μην είναι το πιο πλήρες σχόλιο που έχω λάβει, ούτε καν το πληρέστερο που έλαβα για το συγκεκριμένο διήγημα, αλλά τα 2-3 πράγματα που λέει πετυχαίνουν κέντρο, γι' αυτό το προτίμησα για τη λίστα αυτή.

Link to comment
Share on other sites

Ωραία πρωτοβουλία Naroualis. thumbsup.gif

 

Σούπερ χρήσιμες αυτές εδώ οι παρατηρήσεις της Μάρβιν στα 43 λεπτά. Χωρίς αυτές θα ήμουν εντελώς πελαγωμένος σε ό,τι αφορούσε τη γλώσσα του αφηγητή όταν διόρθωνα/ξαναέγραφα το διήγημα.

Για το ίδιο διήγημα, πολύ χρήσιμα σχόλια έλαβα απ' τον Electroscribe, τον Solonor και τον mman, τα οποία (εκτός του ότι ήταν αναλυτικά και αυτό είναι πάντα χρήσιμο) βοήθησαν πάρα πάρα πολύ στο να αποφασίσω τι πρέπει να πετάξω, πού να υπερβάλλω, να εντοπίσω σκηνικές ασάφειες και αμηχανίες και να να ξεφορτωθώ λεπτομέρειες που δεν βοηθούσαν την κοσμοπλασία.

 

Χρήσιμο το σχόλιο του Scanner για τη Δυσλεξία, όχι τόσο γιατί επισημαίνει μία απ' τις αδυναμίες του διηγήματος (αυτό είναι σαφές απ' το σύνολο των σχολίων) όσο γιατί τολμάει (και καλά κάνει) να προτείνει μια ιδέα η οποία γέννησε μια άλλη ιδέα που (θέλω να) πιστεύω ότι δίνει μία καλή και ενδιαφέρουσα λύση σε ένα από τα προβλήματα σαφήνειας του εν λόγω κειμένου.

 

O.T.

Και ενώ τα παραπάνω μεμονωμένα σχόλια είναι πολύ χρήσιμα, πάντα βρίσκω το σύνολο ή καλύτερα τη συνιστώσα (μιας και η λέξη είναι -ή ήταν προ ολίγου καιρού- της μόδας) του συνόλου των σχολίων εξίσου χρήσιμη καθώς είναι ένας αλάνθαστος τρόπος να δεις τι δουλεύει και τι όχι. (Ναι, τα έχουμε ξαναπεί αυτά αλλά δεν είναι κακό να τα θυμίζουμε κάθε τόσο.) Έτσι, ενώ συμφωνώ με την ιδέα του thread και καταλαβαίνω την λογική του, θα κάνω μια μικρή ντρίπλα στους κανόνες του για να πω ότι βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμο το σχόλιο του «ανώνυμου» σουφουφά για την βάλε-εδώ-όποια-θέλεις-ιστορία.
Link to comment
Share on other sites

Πολύ ωραίο τοπίκιον. Προσωπικά στις δικές μου ιστορίες τα σχόλια δεν μπορώ να ξεχωρίσω και να τα κατατάξω, όλα είναι χρήσιμα καιμε βοήθησαν στο να βελτιωθώ μιας και το σύνηθες πρόβλημα μου ήταν το συντακτικό,οι ασάφειες και τα σημεία στίξης.

 

Μπορώ βέβαια να ευχαριστήσω τους κάτωθι που με στήριξαν και τα σχόλια τουςήταν δέοντος πρακτικά

 

οι οποίοι είναι οι

 

Mesmer, Tiessa, Cassandra gotha, Naraoulis, Tregorian,Ascannerdarkly, Nienor, Lady Nina και άλλα τόσα άτομα που κάθησαν διάβασαν τιςιστορίες μου και μπήκαν στον κόπο να σχολιάσουν με σκοπό να βελτιωθω πράγμα που πιστεύω ότι το έπραξα σε έπαρκες επίπεδο.

 

 

βέβαια ιδιαίτερες ευχαριστίες πρέπει να δώσω στον DinoHajiyorgiοποίος μόνο σε δύο σχόλια του κατάφερε να με πεισμώσει αρκετά όσο να ασχοληθώκαι να δώσω βάση στα σχόλια των προαναφερθέντων.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Χρήσιμων σχολίων συνέχεια (από τη βιβλιοθήκη fantasy):

Του innerspaceman στο Μαχαίρι Μου άρεσε πολύ το πως εξήγησε όλο το συλλογισμό του αναλυτικά, το τι τον μπέρδεψε και τι δεν του άρεσε. Σίγουρα, όταν ξαναπιάσω το κείμενο ή το χαρακτήρα του επιθεωρητή, τότε θα πρέπει να κάνω ακόμα πιο ξεκάθαρο το ότι ο κόσμος πιστεύει στο υπερφυσικό και ο επιθεωρητής όχι, αν και αναγκάζεται να παραδεχτεί ότι ίσως έχει και άδικο.

 

Η Tiessa είναι εξαιρετική στο να σχολιάζει σε διαγωνισμούς. Τα ποστ της είναι πάντα σύνοπτικά, αλλά μεστά, βγάζεις ενδιαφέροντα συμπεράσματα από αυτά. Εδώ ένα παράδειγμα από την ιστορία The Silent Mirror

 

Σύντομα κοντά σας και με τη βιβλιοθήκη ΕΦ.

Link to comment
Share on other sites

Eυγε στην Ναρουαλης για το τοπικ!:good:

Δυο πολυ χρησιμες κριτικες για μενα ηταν η πρωτη του Υπνοβατη στην ιστορια μου "Αρσεφεαλ". Εκατσε και εκανε λεπτομερεις διορθωσεις! Και παλι να σαι καλα! http://community.sff...b5%ce%ac%ce%bb/ Και η δευτερη ηταν της wordsmith στην ιστορια μου "Το ταξιδι στην χωρα των κρυσταλλων"... http://community.sff.gr/topic/14392-%cf%84%ce%bf-%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%af%ce%b4%ce%b9-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%87%cf%8e%cf%81%ce%b1-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%ba%cf%81%cf%85%cf%83%cf%84%ce%ac%ce%bb%ce%bb%cf%89%ce%bd/

Δεν θα ξεχασω ποτε το σχολιο πως η ιστορια δεν ειχε φιλοδοξιες να πρωτοτυπησει η να συγκινησει .... κοντεψα να πεσω απο την καρεκλα οταν το διαβασα και ουρλιαξα στον εαυτο μου ...απο ποτε εγω δεν γραφω με φιλοδοξιες;;;;;;; Αποφασισα πως απο εκει και περα θα γραφω μονο με φιλοδοξιες και ας ειναι πατατα, αλλα φιλοδοξο... με οραμα... με κοτσια... με ο,τι εχω τελοσπαντων! Να σαι καλα που ξυπνησες μεσα μου το "θηριο"...

Edited by aScannerDarkly
link
Link to comment
Share on other sites

Θεωρώ πολύ χρήσιμο το σχόλιο του joe στο διήγημά μου "Κοριτσάκι στο Δάσος", γιατί έκατσε και μου εξήγησε με ολόκληρο κατεβατό για ποιο λόγο οι στρατηγικές μου επιλογές παρ όλο που πήγαιναν την ιστορία εκεί που ήθελα εγώ, δεν έστεκαν υπό καμία κυβέρνηση σε πραγματικές συνθήκες.

Link to comment
Share on other sites

Με την ευκαιρία, ας θυμηθούμε αυτό το ενδιαφέρον θέμα, που ίσως μας βοηθήσει να αποσαφηνίσουμε πότε μια κριτική μας βοηθάει και για ποιο λόγο, και τι ζητάμε από κάποιον που μπαίνει στον κόπο να μας κάνει σχόλια. Μιλώντας πάντα για κριτική σε αδημοσίευτο έργο και πώς θα μας βοηθήσει να το βελτιώσουμε.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ χρήσιμη ήταν η εξήγηση του khar γιατί δεν τον συνεπήρε "Το Χρώμα του Αίματος": Είναι μια συζήτηση και αυτά που αναφέρονται δεν συμβαίνουν ζωντανά μπροστά στον αναγνώστη.

Επίσης, όλοι όσοι παραπονέθηκαν για ασάφειες και ελλιπείς πληροφορίες στον "Γαιοναύτη" μού θύμισαν ότι

α) τα flashback πρέπει να μπαίνουν μόνο όταν και αν είναι απολύτως αναγκαία, και τότε να ξεχωρίζουν ξεκάθαρα ως τέτοια και

β) ότι μία σημαντική πληροφορία που αναφέρθηκε μόνο μία φορά δεν είναι βέβαιο ότι έφτασε στην αντίληψη του αναγνώστη ο οποίος πασχίζει όχι μόνο να καταλάβει την ιστορία σου, αλλά και να την απολαύσει συγχρόνως.

Link to comment
Share on other sites

β) ότι μία σημαντική πληροφορία που αναφέρθηκε μόνο μία φορά δεν είναι βέβαιο ότι έφτασε στην αντίληψη του αναγνώστη ο οποίος πασχίζει όχι μόνο να καταλάβει την ιστορία σου, αλλά και να την απολαύσει συγχρόνως.

 

Ταύτιση απόψεων.

Link to comment
Share on other sites

  • Ιρμάντα unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..