Jump to content
hidedora

Γράφετε Commercial Fiction ή Literary Fiction?

Recommended Posts

hidedora

Για να πω την αλήθεια, πρόσφατα είδα ότι υπήρχε αυτός ο διαχωρισμός, καθώς έψαχνα για agents και όλοι πρακτικά ζητάνε commercial fiction. Γνωρίζετε τον διαχωρισμό; Εσείς τι γράφετε συνήθως; commercial ή literary fiction?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
DinoHajiyorgi

Θα μπορούσες παρακαλώ να μας πεις με λίγα λόγια τη διαφορά; Γιατί νομίζω ότι όλοι όσοι ασχολούμαστε με την λογοτεχνία θέλουμε και να πουλήσουμε. Αν κάτι αρέσει και πουληθεί είναι εμπορικό (commercial). Τι ακριβώς εννοείται με τον διαχωρισμό;

Share this post


Link to post
Share on other sites
hidedora

Η διαφορές απ' ότι κατάλαβα είναι οι παρακάτω:

 

Literary Fiction:

Η ιστορία και η πλοκή οδηγούνται από τον χαρακτήρα

Η πλοκή είναι περισσότερο στο νου και στα αισθήματα των χαρακτήρων

Οι σκέψεις, επιθυμίες και κίνητρα των χαρακτήρων είναι στο επίκεντρο

Η πλοκή είναι λιγότερο προφανής

 

Commercial Fiction

Η ιστορία καθοδηγείται από την πλοκή κυρίως

Καθαρά δομημένος κόσμος μέσα στον οποίο υπάρχουν και δρουν οι χαρακτήρες

Ο κύριος χαρακτήρας συνήθως κερδίζει στο τέλος

Κινηματογραφικές σκηνές δράσης γεμάτες με αδρεναλίνη

Μία ξεκάθαρη και φανερή πλοκή

Κύριως διαβάζεται για διασκέδαση

 

@DinoHajiyorgi να τονίσω πως και τα δύο πωλούνται, απλά οι περισσότεροι agents ζητάνε commercial fiction και στα don't έχουν literary fiction.

Edited by hidedora
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
AlienBill

Αυτό μου θυμίζει τον διαχωρισμό έντεχνου/άτεχνου.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
elgalla

Εμένα μου θυμίζει τα 3.000.000 θέματα που ανοίγει γνωστός και αγαπημένος συμφορουμίτης μετά από κάθε διαγωνισμό. Ή πριν. Ή κατά τη διάρκεια. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
DinoHajiyorgi
58 minutes ago, hidedora said:

@DinoHajiyorgi να τονίσω πως και τα δύο πωλούνται, απλά οι περισσότεροι agents ζητάνε commercial fiction και στα don't έχουν literary fiction.

Τώρα μου έγινε πιο κατανοητό. Συνήθως η πρώτη κατηγορία είναι πιο δυνατή και έχει καλύτερα αποτελέσματα, και στα βιβλία αλλά και στον κινηματογράφο. Υπάρχει όμως ένας άδικος διαχωρισμός. Αυτό το συμπεραίνω σκεφτώμενος τι γράφω εγώ - ο οποίος προέρχομαι από τον κόσμο του κινηματογράφου. Ποιος λέει ότι ένα έργο, λογοτεχνικό ή κινηματογραφικό, δυνατό σε χαρακτήρες δεν μπορεί να έχει απίστευτη δράση; Ή ένα έργο δράσης δεν μπορεί να έχει δυνατούς χαρακτήρες; Ο συνδυασμός τον δύο θα βγάζει άριστα αποτελέσματα. Έχει πχ το Harry Potter ρηχούς και άνευ σημασίας χαρακτήρες;

Αλλά υποψιάζομαι ότι ο διαχωρισμός γίνεται για να φιλτράρουν "εγκεφαλικούς" συγγραφείς που τους νοιάζει κυρίως να βγάλουν τα βαριά κι ασήκωτα εσώψυχα τους, αυτοί μπορεί να κερδίσουν ένα περιορισμένο, πιστό και ψαγμένο κοινό, αλλά τρελλές πωλήσεις τα βιβλία τους δεν θα κάνουν.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hidedora
1 hour ago, DinoHajiyorgi said:

Αλλά υποψιάζομαι ότι ο διαχωρισμός γίνεται για να φιλτράρουν "εγκεφαλικούς" συγγραφείς που τους νοιάζει κυρίως να βγάλουν τα βαριά κι ασήκωτα εσώψυχα τους, αυτοί μπορεί να κερδίσουν ένα περιορισμένο, πιστό και ψαγμένο κοινό, αλλά τρελλές πωλήσεις τα βιβλία τους δεν θα κάνουν.

Προς τα εκεί πάει και εμένα το μυαλό μου, ότι αυτό εννούν.

Share this post


Link to post
Share on other sites
WILLIAM
1 hour ago, elgalla said:

Εμένα μου θυμίζει τα 3.000.000 θέματα που ανοίγει γνωστός και αγαπημένος συμφορουμίτης μετά από κάθε διαγωνισμό. Ή πριν. Ή κατά τη διάρκεια. 

Όχι τίποτα, θα μας τη λέει κιόλας ότι είχε δίκιο!

Αλλά πιστεύω ότι αυτό που λέει ο κύριος Χατζηγιώργης εννοεί, να κυλάει η ιστορία να μην είναι σαν μερικά που διαβάζεις σκέψεις και συναισθήματα για εκατό σελίδες!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Unicron

Από προσωπική εμπειρία μπορώ να πω πως οτιδήποτε δεν έχει δράση είναι απλά καταδικασμένο. Η για να το θέσω αλλιώς, το υλικό πρέπει να μπορεί να στηρίξει ένα σενάριο. Στο παρελθόν έχω κατηγορηθεί από πολλούς πως οι ιστορίες μου έχουν υπέρ του δέοντος πλούσια πλοκή και δράση. Κι όμως, μπορεί να ακουστεί παράξενο όμως τουλάχιστον 5 ιστορίες μου απορρίφθηκαν από εταιρεία παραγωγής επειδή ακριβώς δεν είχαν αρκετή δράση!!! Και όχι ιστορίες διαγωνισμού των 3000 λέξεων αλλά κανονικές ιστορίες των 10000+ λέξεων. Το να μπορεί κάποιος να περιγράφει ένα μολύβι επί 3 συνεχόμενες σελίδες, δυστυχώς δεν είναι προνόμιο. Είναι απλά η ωμή παραδοχή πως δεν μπορεί να σκεφτεί ή να υλοποιήσει κάτι πιο ενδιαφέρον. Για να δώσω και ένα παράδειγμα, ποτέ δεν έχω καταφέρει να τελειώσω το διάβασμα του Κόκκινου Οκτώβρη του Clancy, γιατί έχει τόσες ενδελεχείς περιγραφές που μετά από 2 σελίδες έχεις ξεχάσει τις προηγούμενες! Από την άλλη στην ταινία η ροή της δράσης είναι τέτοια που το ένα γεγονός διαδέχεται αμέσως το άλλο και έτσι δεν “κρεμάει” ποτέ η ροή.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
jjohn

Άντε επιτέλους να αρχίσει ο τζερτζελες😄

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
WILLIAM

Ναι αλλά το βιβλίο είναι άλλο πράγμα και μάλιστα στα είδη που εμείς εδώ υπηρετούμε, είναι ζωτικές οι περιγραφές για να μπεις στον κόσμο. 

Αν σου πω ένα οκλάθ (ένα ον που δημιούργησα στο Θυρεό του Λέοντος) πως στα κομμάτια θα ξέρεις για τι μιλάω αν δεν το περιγράψω;

Εδώ δεν είναι θέμα περιγραφής ή μη, η διαφορά είναι αν υπάρχει μια πλοκή και ιστορία ή αν είναι απλά μια νεφελώδης υπόθεση που ο συγγραφέας χρησιμοποιεί για ατέρμονη ομφαλοσκόπηση.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nihilio
7 hours ago, DinoHajiyorgi said:

Θα μπορούσες παρακαλώ να μας πεις με λίγα λόγια τη διαφορά; Γιατί νομίζω ότι όλοι όσοι ασχολούμαστε με την λογοτεχνία θέλουμε και να πουλήσουμε. Αν κάτι αρέσει και πουληθεί είναι εμπορικό (commercial). Τι ακριβώς εννοείται με τον διαχωρισμό;

Ελληνική μετάφραση: Γράφετε θολοκουλτούρα ή παραλογοτεχνία;

Απάντηση: γράφω παραλογοτεχνία (commercial/genre fiction)

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Solonor
On 12/26/2019 at 11:30 PM, hidedora said:

Για να πω την αλήθεια, πρόσφατα είδα ότι υπήρχε αυτός ο διαχωρισμός, καθώς έψαχνα για agents και όλοι πρακτικά ζητάνε commercial fiction. Γνωρίζετε τον διαχωρισμό; Εσείς τι γράφετε συνήθως; commercial ή literary fiction?

Sorry, αλλά με τρώνε τα δάχτυλά μου.


Δηλαδή έχεις φτάσει στο σημείο να ψάχνεις για ατζέντηδες... δίχως να γνωρίζεις, πρώτα ως αναγνώστης, τη διαφορά μεταξύ commercial & literary; Και την αναζητείς σε ορισμούς στο internet και σ' ένα forum το οποίο λυμαίνεται ένας ψευτοθόδωρος του οποίου οι "λογοτεχνικές" επιρροές αρχίζουν και τελειώνουν στον Φώςκωλο;

Καλές γιορτές!

  • Haha 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ιρμάντα

@Solonor be gentle my lord, όλοι και όλες από κάπου αρχίζουμε. Τέτοιου είδους απορίες έχουν παρά πολλοί, και ναι, το φόρουμ αυτό απαντάει και σε αυτές. Όχι μόνο το φόρουμ σαφώς. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να βασίζεται κανειος μόνο σε ένα φόρουμ. Και δεν χαρακτηρίζεται ένα φόρουμ από ένα και μόνο μέλος.

 

Αλλά οποιοσδήποτε θέλει από κάπου να αρχίσει μπορεί να βρεθεί και εδώ.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hidedora
1 hour ago, Solonor said:


Δηλαδή έχεις φτάσει στο σημείο να ψάχνεις για ατζέντηδες... δίχως να γνωρίζεις, πρώτα ως αναγνώστης, τη διαφορά μεταξύ commercial & literary; Και την αναζητείς σε ορισμούς στο internet και σ' ένα forum το οποίο λυμαίνεται ένας ψευτοθόδωρος του οποίου οι "λογοτεχνικές" επιρροές αρχίζουν και τελειώνουν στον Φώςκωλο;

Δεν το έψαχνα για εμένα, για έναν φίλο μου... 🤣

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roubiliana

Διαβάζω τώρα ένα βιβλίο write great fiction του James Scott Bell κ κάνει συχνά αναφορές στα δύο είδη. Λέει πχ στη λογοτεχνική μπορείς να τη γλιτώσεις με πιο αργούς ρυθμούς, με λιγότερες συγκρούσεις, στην εμπορική όχι. Αλλά δεν αναφέρεται μόνο στην εξωτερική δράση. Μπορεί να είναι εσωτερική η σύγκρουση πχ ένα διαζύγιο. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Solonor

@Ιρμάντα: Ειρήνη, συμφωνώ για το forum, και δε θα τη θεωρούσα παράλογη απορία... αν δεν υπήρχε η αναφορά των ατζέντηδων. Κάπου ανάμεσα στο internet και το να ψάχνεις τρόπο να γίνεις επαγγελματίας θα μπορούσε να μεσολαβήσει και το διάβασμα μερικών βιβλίων.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ιρμάντα

Εξυπακούεται. Για αυτό λέω και το φόρουμ. Όχι μόνο το φόρουμ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Unicron
 
 
😓
 
4 hours ago, Solonor said:

Sorry, αλλά με τρώνε τα δάχτυλά μου.


Δηλαδή έχεις φτάσει στο σημείο να ψάχνεις για ατζέντηδες... δίχως να γνωρίζεις, πρώτα ως αναγνώστης, τη διαφορά μεταξύ commercial & literary; Και την αναζητείς σε ορισμούς στο internet και σ' ένα forum το οποίο λυμαίνεται ένας ψευτοθόδωρος του οποίου οι "λογοτεχνικές" επιρροές αρχίζουν και τελειώνουν στον Φώςκωλο;

Καλές γιορτές!

Πληροφοριακά να αναφέρω πως ο Φώσκολος έχει και ένα ρεκόρ Guinness (της μακροβιότερης Ελληνικής σειράς), χώρια μερικές δεκάδες εγχώρια (όπως τηλεθέασης, μεγαλύτερου cast, κτλ) και όπως έχουν τα σημερινά δεδομένα δεν πρόκειται να τα χάσει ποτέ. Τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 90 κάθε απόγευμα 6-8 ερήμωναν δρόμοι και άδειαζαν μαγαζιά από τα έργα του. Επομένως το να έχεις ως πρότυπο τους καλύτερους δεν νομίζω να είναι κακό...

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hidedora

@Solonor Εσύ κόλλησες στη λέξη "ατζέντης", αλλά δεν ανέφερα ότι θα στείλω κάποιο βιβλίο.

Βιάζεσαι να προχωρήσεις σε υποθέσεις ότι δεν διαβάζω.

Το γεγονός ότι μπαίνω και διαβάζω στο προφίλ κάποιου τι χειρόγραφα δέχεται και έπειτα κάνω σχολιασμό σε αυτό το νήμα, δεν σημαίνει ότι με αφορά αυτή η κατηγορία συγκεκριμένα, αλλά την σχολιάζω επειδή μου έκανε εντύπωση ο διαχωρισμός και δεν τον γνώριζα.

Θα παρακαλούσα επομένως προσωπικά σχόλια να μου τα στείλεις σε pm, μιας και αφορούν εμένα, όχι το νήμα.

Η ερώτηση του νήματος είναι σαφής, την οποία εξακολουθείς να μην απαντάς και είναι η παρακάτω:

Quote

Γνωρίζετε τον διαχωρισμό; Εσείς τι γράφετε συνήθως; commercial ή literary fiction?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
WILLIAM

Ο Φώσκολος είναι ξεπερασμένος όμως, το να μιλάνε οι χαρακτήρες σου μια ώρα χωρίς να λένε τίποτα και να θες όλα τα επεισόδια της εβδομάδας για να πάνε μπροστά οι πλοκές σου ένα βήμα και αν, δεν το κάνουν πλέον ούτε οι σαπουνόπερες. Πόσο δε περισσότερο αν μιλάμε για βιβλίο και όχι σενάριο. 

Είναι σίγουρα πιο ευπώλητα όταν έχουν γρήγορο ρυθμό (βλέπε Μπράουν) μιας και πολλοί αναγνώστες προτιμούν αυτό το ρυθμό, αλλά δε σημαίνει ότι δεν χάνουν κάτι που απολαμβάνουμε στα φάντασι ας πούμε με το κτίσιμο των κόσμων.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
AlienBill

Εμένα αυτό που με προβληματίζει στον ορισμό του commercial είναι το " Κινηματογραφικές σκηνές δράσης γεμάτες με αδρεναλίνη".

Δηλαδή μια ιστορία που τα εχει όλα τα αλλα ομως όχι αυτο δεν ειναι commercial;

Edited by AlienBill

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nihilio
31 minutes ago, AlienBill said:

Εμένα αυτό που με προβληματίζει στον ορισμό του commercial είναι το " Κινηματογραφικές σκηνές δράσης γεμάτες με αδρεναλίνη".

Δηλαδή μια ιστορία που τα εχει όλα τα αλλα ομως όχι αυτο δεν ειναι commercial;

Όχι. "Δράση" πάει να πει συγκρούσεις εσωτερικές και εξωτερικές, cliffhanger,  σειρές και αναγνωρίσιμες πλοκές, πχ επιστημονική φαντασία, ρομάντζο, αστυνομικό κλπ.

Σκέψου τη διαφορά Jurasic Park με το "Μη με αφήσεις ποτέ" του Ισίγκουρο: και τα δύο μιλάνε για κλωνοποίηση αλλά το πρώτο είναι τεχνοθρίλερ και το δεύτερο literary.
Στο literary διαβάζεις για τη γραφή, για τους χαρακτήρες, για τη χαρά της ανάγνωσης, στο commercially για την πλοκή και τη διασκέδαση.

Για να στο πω πιο λιανά για Ελληνικά δεδομένα, αν το βιβλίο το έβγαζε ο Καστανιώτης ή η Εστία μάλλον είναι literary, αν θα το έβγαζαν τα Bell είναι commercial.

  • Like 5
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hidedora
37 minutes ago, AlienBill said:

Εμένα αυτό που με προβληματίζει στον ορισμό του commercial είναι το " Κινηματογραφικές σκηνές δράσης γεμάτες με αδρεναλίνη".

Δηλαδή μια ιστορία που τα εχει όλα τα αλλα ομως όχι αυτο δεν ειναι commercial;

Εγώ όπως το καταλαβαίνω αυτό, δεν σημαίνει ότι πρέπει να πέφτει απαραίτητα πιστολίδι. Π.χ. και μία σκηνή ενός χωρισμού, θεωρώ πως περιλαμβάνεται σε αυτό.

 

@Nihilio το περιέγραψες πολύ σωστά!

Edited by hidedora
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
WILLIAM

Από αυτής της πλευράς είμαι σε καλό δρόμο τουλάχιστον.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..