Jump to content

Ρεϊμόν Κενώ (Raymond Queneau)


Φάντασμα
 Share

Recommended Posts

Ο Ρεϊμόν Κενώ γεννήθηκε στη Χάβρη το 1903. Σπούδασε φιλοσοφία και ψυχολογία στη Σορβόνη (1921-1923), όπου παρακολούθησε και μαθηματικά, και υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στην Αλγερία και το Μαρόκο. Μέλος της ομάδας των Γάλλων σουρεαλιστών μεταξύ 1926-1933, διετέλεσε αργότερα διευθυντής της περίφημης "Encyclopedie de la Pleiade" και από το 1951 μέλος της Ακαδημίας Γκονκούρ. Μεταξύ 1955-1957 υπήρξε μέλος της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ των Κανών. Το 1959 γνώρισε την επιτυχία με το παιγνιώδες αφήγημα "Η Ζαζί στο μετρό", που εισήγαγε εκδοχές της καθομιλουμένης στον τρόπο γραφής του, το οποίο μετέφερε την επόμενη χρονιά στον κινηματογράφο της νουβέλ βαγκ ο Λουί Μαλ. Το 1960 ίδρυσε μαζί με άλλους την ομάδα Ouvroir de litterature potentielle (OULIPO). Στις 3 Φεβρουαρίου του 1973, κατά τη διάρκεια έκθεσης προς τιμήν του, του απονεμήθηκε το Μετάλλιο της Πόλης του Παρισιού. Εξέδωσε πεζογραφήματα, ποιητικές συλλογές, δοκίμια και ημερολόγια. Πέθανε στο Παρίσι το 1976.

Δείτε τα βιβλία του και διαβάστε κριτικές γι' αυτά, στο Goodreads.

Βιβλία του συγγραφέα που έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά:

01. Zazi dans le metro - Η Ζαζί στο μετρό (Ύψιλον/ Βιβλία, 2022), (Γράμματα, 1981)
02. Exercices de style - Ασκήσεις ύφους (Ύψιλον/ Βιβλία, 2022), (Ύψιλον/ Βιβλία, 1984)
03. Παίζουμε λογοτεχνία; Το OuLiPo και η σοβαρότητα του παιχνιδιού (Opera, 2016)
04. Οι σουρεαλιστές συζητούν για το σεξ. Δώδεκα συζητήσεις (1928-1932) (Περίπλους, 2008)
05. Les fleurs bleues - Τα γαλάζια άνθη. Μυθιστόρημα (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2003)
06. On est toujours trop bon avec les femmes - Φταίμε εμείς που είμαστε καλοί με τις γυναίκες (Opera, 1995)
07. Journal intime - Το απόκρυφο ημερολόγιο της Σάλλυ Μάρα (Opera, 1993)
08. Όνειρο και φυγή (Αιγόκερως, 1992)
09. Loin de Rueil - Το δέρμα των ονείρων (Αστάρτη, 1988)
10. Une histoire modèle 5 - Ιστορίας πρότυπον (Ύψιλον/ Βιβλία, 1987)
11. Un rude hiver - Βαρυχειμωνιά (Γράμματα, 1980)

Πηγή: biblionet

Edited by Ghost
Ενημέρωση βιβλιογραφίας.
Link to comment
Share on other sites

Έχω διαβάσει τα εξής βιβλία του Ρεϊμόν Κενό:

Ασκήσεις ύφους

1180618146_.thumb.jpg.26d4bcab62347be39ebe85ae0a131b51.jpg 1079964970_-Cover2.thumb.jpg.a623e5a6437099cab44b89ad294c41fd.jpg

(Το διάβασα τον Νοέμβριο του 2011)

Υπόθεση βιβλίου: Μια διαμάχη ενός μακρυλαίμη νεαρού με έναν μεγαλύτερο σε ηλικία συνεπιβάτη του σε λεωφορείο, για μια ασήμαντη αφορμή. Μετά, ο αφηγητής της ιστορίας ξαναβλέπει τον μακρυλαίμη νεαρό, στο λεωφορείο ο αφηγητής, στον δρόμο ο νεαρός πρωταγωνιστής του προηγούμενου επεισοδίου, με έναν φίλο του, που του δίνει ενδυματολογικές συμβουλές με αφορμή ένα κουμπί.

Αυτό! Ένα ασήμαντο γεγονός σε ένα λεωφορείο είναι το όλο σενάριο. Έλα όμως που ο συγγραφέας βρίσκει 99 τρόπους για να το περιγράψει. Και πάω στοίχημα ότι αν ο εκδότης του δεν τον πίεζε να το τελειώσει νωρίτερα, είμαι σίγουρος ότι ο Κενό θα έβρισκε άλλους 99 τρόπους, εξίσου αστείους και ευρηματικούς.

Θέλει πολλή φαντασία να το σκεφτεί κανείς, όχι τον αριθμό των διαφορετικών τρόπων περιγραφής των γεγονότων, αλλά τους ίδιους τους τρόπους. Μπράβο του! Και είναι σίγουρο ότι κάνει τον αναγνώστη να φτιάχνει και αυτός δικούς του τρόπους. Δεν θα μπορούσαμε εμείς οι αναγνώστες να φτιάξουμε την ιστορία αυτή, με τον αφηγητή να μιλά π.χ. κρητικά, ποντιακά, βλάχικα κλπ; Άνετα. Πολύ ευρηματικό, αστείο, ενδιαφέρον και διαφορετικό βιβλίο. Το προτείνω.

9.5/10

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Βαρυχειμωνιά

190512118_.jpg.04c253113cf49a1028fe24636716fc2d.jpg

(Το διάβασα τον Οκτώβριο του 2019)

Το μακρινό 2011 διάβασα για πρώτη φορά βιβλίο του Ρεϊμόν Κενό, το καταπληκτικό και ιδιαίτερο "Ασκήσεις ύφους", ένα από τα πιο ξεχωριστά λογοτεχνικά έργα που μπορεί να διαβάσει ένας βιβλιόφιλος. Τόσα χρόνια, όμως, δεν έτυχε να διαβάσω κάτι άλλο δικό του, και ας έχω μαζέψει στο μεταξύ διάφορα βιβλία του. Αλλά είπα να διαβάσω τώρα ένα, επιλέγοντας το συγκεκριμένο μυθιστόρημα μικρής έκτασης: Τι ωραίο που ήταν! Δεν κράτησε πολλή ώρα η ανάγνωσή του, όμως κατάφερε να μου δημιουργήσει ποικίλα συναισθήματα και να με κάνει να ξεχαστώ. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Χάβρη, κατά τη διάρκεια του Α' Π.Π., και επικεντρώνεται στην πεζή καθημερινότητα ενός κακόμοιρου τυπάκου, ενός βετεράνου και ήρωα πολέμου, που ζει μετά από χρόνια έναν έρωτα δίχως ανταπόκριση. Η ιστορία είναι μελαγχολική και ευχάριστη συνάμα, η ατμόσφαιρα εξαιρετική, οι χαρακτήρες αρκετά συμπαθητικοί. Η γραφή πολύ ωραία και ζωντανή, με λεπτό χιούμορ και σπιρτόζικους διαλόγους, σίγουρα κάνει τη διαφορά στο βιβλίο και απογειώνει μια κατά τ'άλλα απλή ιστορία. Προτείνεται για συγκεκριμένα γούστα.

8/10

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Φταίμε εμείς που είμαστε καλοί με τις γυναίκες

290138348_.thumb.jpg.836bc0af95d54fc47ef0ce8fec7b8e12.jpg

(Το διάβασα τον Μάιο του 2022)

Τρίτο βιβλίο του Ρεϊμόν Κενό που διαβάζω, μετά το υπέροχο και ξεχωριστό "Ασκήσεις ύφους" που διάβασα το 2011 (πρέπει να το ξαναδιαβάσω αυτό!) και το πολύ καλό "Βαρυχειμωνιά" που διάβασα το 2019, αυτή τη φορά δεν μπορώ να πω ότι ξετρελάθηκα, ότι ενθουσιάστηκα, από θεματολογία και στιλ γραφής ήταν αρκετά διαφορετικό από τα προηγούμενα δυο βιβλία, ασυζητητί η ώρα πέρασε εξαιρετικά γρήγορα και ως επί το πλείστον ευχάριστα, απλά το βιβλίο μου φάνηκε κάπως σαχλό γενικά, σαν φάρσα περισσότερο παρά σαν κωμωδία, με λίγο από σάτιρα και μπόλικη τρέλα, αλλά από ένα σημείο και μετά κάπως γραφικό και τελικά όχι τόσο πολύ ενδιαφέρον. Ουφ, έβαλα μια τελεία! Προφανώς και δεν είναι για όλα τα γούστα και οπωσδήποτε όχι για όλες τις ώρες, πάντως κακό δεν το λες, έχει τη φάση του, την πλάκα του, αρκεί να μην το πάρεις καθόλου στα σοβαρά. Αυτά!

7/10

Edited by Ghost
Προστέθηκαν τα εξώφυλλα των βιβλίων.
Link to comment
Share on other sites

 1508328890_.thumb.jpeg.05d65af192cd38c7eedcac9b059a936e.jpeg 693366962_-Cover2.thumb.jpg.590577a8cc39cd06bf7d5c43c1c9ddad.jpg

Η Ζαζί στο μετρό 

Η Ζαζί ένα μικρό πονηρό κοριτσάκι, έρχεται στο Παρίσι φιλοξενούμενη σε συγγενείς της, για να επισκεφθεί το μέτρο. Μόνο που το μέτρο απεργει, οπότε αυτό το "κενό" θα καλυφθεί με άλλου είδους επισκέψεις, γεμάτες χιούμορ και αναταραχές.

Αυτό το είδος λογοτεχνίας είναι εντελώς ακατανόητο για ανθρώπους σαν εμένα που τους αρέσουν τα βιβλία με πλοκή και έναν κάποιο λογικό διάλογο. 

Edited by Ghost
Προστέθηκαν τα εξώφυλλα του βιβλίου.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..