Jump to content

Η οικολογία στους φανταστικούς κόσμους


heiron
 Share

Recommended Posts

Ας εξηγησω τον υποτιτλο.Λεγοντας "οικολογια" εννοω και την καθημερινη εννοια της "προστασιας του περιβαλλοντος" οσο και την ερμηνεια της λεξης ως "μελετη-παρουσιαση του οικοσυστηματος-χλωριδα,πανιδα και οι σχεσεις αναμεσα τους".

Γενικα στο φαντασυ-αν και δεν υπαρχει πολλη τεχνολογια συνηθως-δινεται περισσοτερη βαση στην πρωτη εννοια.Η καταστροφη του περιβαλλοντος γινεται με την αναπτυξη της τεχνολογιας η με αλλο τροπο απο τους κακους ενω οι καλοι θεωρουνται κλασικα πλασματα της φυσης-βλεπε ξωτικα.Για να καταλαβετε καλυτερα τι θελω να πω σκεφτειτε την καταστροφη των δασων απο τον Σαρουμαν στο LOTR.

Στην επιστημονικη φαντασια (οκ,ειναι θεμα ορισμου) δινεται πιο ευκολα η δυνατοτητα παρουσιασης "λογικων-αληθοφανων" οικοσυστηματων.Καλο παραδειγμα ειναι ο κοσμος του Ντιουν.Βεβαια και εκει μπαινει στην τελικη το θεμα της "προστασιας του περιβαλλοντος" αλλα μαλλον απο την πλευρα των..κακων!!! :hmm:

Εσας ποιο οικοσυστημα-κοσμος σας εκανε εντυπωση απο το φανταστικο και γιατι?Τελικα το καθε περιβαλλον οφειλουμε να το αφηνουμε ως εχει η καλο ειναι να το διαμορφωνουμε οπως εμεις θελουμε?

Link to comment
Share on other sites

Γενικά στο φανταστικό πάντα θα υπάρχουν τα "πλάσματα του δάσους" που θα συμβολίζουν, πιστεύω, την οικολογική μας συνείδηση. Βλέπε ξωτικά και νεράιδες και Ents και νύμφες και... δε συμμαζεύεται!

 

Γενικά το να έχει το δάσος - και η φύση γενικότερα - μία έντονη παρουσία μέσω προσωποποιήσεων/χαρακτήρων μέσω των οποίων εκφράζεται αυτό είναι όμορφο σαν ιδέα. Διότι συχνά η φύση δεν απαντάει άμεσα όταν κόβουμε τα δέντρα από τα δάση, ούτε όταν ρυπαίνουμε το περιβάλλον. Και δεν εκδικείται ποτέ. Όλα έχουν να κάνουν με την ισσοροπία και με το πόσο θα την ενοχλήσουμε. Πάντως το γεγονός ότι στη φαντασία ζωντανεύει η φύση, δείχνει ότι κατά βάθος πιστεύουμε πως αν τη ζορίσεις πολύ εκδικείται - ακόμα και στον πραγματικό κόσμο.

Link to comment
Share on other sites

Ας εξηγησω τον υποτιτλο.Λεγοντας "οικολογια" εννοω και την καθημερινη εννοια της "προστασιας του περιβαλλοντος" οσο και την ερμηνεια της λεξης ως "μελετη-παρουσιαση του οικοσυστηματος-χλωριδα,πανιδα και οι σχεσεις αναμεσα τους".

Γενικα στο φαντασυ-αν και δεν υπαρχει πολλη τεχνολογια συνηθως-δινεται περισσοτερη βαση στην πρωτη εννοια.Η καταστροφη του περιβαλλοντος γινεται με την αναπτυξη της τεχνολογιας η με αλλο τροπο απο τους κακους ενω οι καλοι θεωρουνται κλασικα πλασματα της φυσης-βλεπε ξωτικα.Για να καταλαβετε καλυτερα τι θελω να πω σκεφτειτε την καταστροφη των δασων απο τον Σαρουμαν στο LOTR.

 

Αυτό που λες ισχύει μόνο στον Τόλκιν, άντε και σε κάνα-δυο άλλα παιδικά ή ημιπαιδικά βιβλία. Συνήθως, δεν υπάρχει καμία έγνοια για την "προστασία του περιβάλλοντος". Το φάντασυ, συνήθως, επικεντρώνεται γύρω από παιχνίδια εξουσίας.

 

Κόσμοι με όμορφη ισορροπημένη οικολογία είναι πολλοί: Malazan Book of the Fallen, Well of Echoes, Song of Ice and Fire, Bas-Lag, Runelords... βασικά είναι τόσο πολλοί που βαριέμαι να τους γράψω. :Ρ

 

Υπάρχουν, βέβαια, και κάμποσοι χωρίς ισορροπημένη οικολογία, όπως αρκετοί κόσμοι για RPG, σαν τα FR, που βλέπεις ένα δράκο να μένει δίπλα στην πόλη χωρίς να την έχει φάει ακόμα, και κάτι άλλα τραγελαφικά.

Link to comment
Share on other sites

Ενδιαφέρον το θέμα. Αν δεν υπάρχει μια στέρεη οικολογία στον φανταστικό κόσμο τότε χάνει την αληθοφάνειά του. Όσο κουλή και αν είναι μια οικολογία (βλέπε Dune) πρέπει να είναι αληθοφανής για να γίνει πιστευτή.

Τώρα για το θέμα προστασίας περιβάλλοντος και διατήρησης/διαταραχής της ισορρόπιας, αυτό νομίζω πέφτει στα χέρια του συγγραφέα. Μπορεί σίγουρα να αποτελέσει ένα ενδιαφέρον κομμάτι της πλοκής (πχ έλλειψη τροφής ή εξασθένιση των πνευμάτων που κατοικούν σε μια περιοχή ή κάτι παρόμοιο). Και επίσης δε σημαίνει απαραίτητα ότι κακοί είναι οι άνθρωποι. Μπορει για παράδειγμα σε μια ιστορία "κακοί" να είναι κάποιοι που θέλουν να επεκτείνουν ένα δάσος σε βάρος των καλιεργήσιμων εκτάσεων των ανθρώπων.

Link to comment
Share on other sites

Βέβαια πιο πολύ θα ήθελα να δω έναν κόσμο με χλωρίδα και πανίδα εντελώς εξωγήινη σε σχέση με της γης μας, όπου λόγου χάρη δεν υπάρχουν άλογα και ακόμη και τα γνωστότερα ζώα της Φανταστικής Λογοτεχνίας δεν υπάρχουν ή αντικαθίστανται!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Θυμηθηκα το τοπικ οταν διαβαζα το "Η λεξη για τον κοσμο ειναι δασος".

 

(Μικρο σποιλερ)Οι ανθρωποι κατεστρεψαν ολα τα δαση,πανε σε αλλο πλανητη για να κοψουν δεντρα και κανουν τις ιδιες βλακιες και εκει.

 

Κι αλλο ενα σποιλερ για το Ντιουν αυτη τη φορα.Στα μετεπειτα βιβλια που η ερημος εχει σχεδον εξαφανιστει οι "κακοι" προσπαθουν να φτιαξουν ερημο αλλου,να διασωσουν τα σκουληκια για να συνεχιστει η ροη της μελανζης.Εδω ο Χερμπερτ δειχνει μια αλλη αποψη του οικολογικου θεματος-την οικονομικοπολιτικη.Οι κακοι θελουν μελανζη,οι καλοι οχι(η καπως ετσι) χωρις να νοιαζονται και τοσο για τα πλασματα η τη φυση αμεσα.

Αληθεια,καποια περιεργη περιπτωση οικολογικου συστηματος εχετε να αναφερετε;Εννοω περιεργες "διατροφικες" συνηθειες ας πουμε.Αυτο που μου ερχεται κατευθειαν στο μυαλο ειναι τα πλασματα στο "Ακομα και οι θεοι" που κανουν ηλιοθεραπεια και τρεφονται σαν τα φυτα δηλαδη αλλα οχι μεσω φωτοσυνθεσης.Μπορει επισης ενα πλασμα να τρεφεται απο συναισθηματα(θυμιστε μου απο που το θυμαμαι αυτο)η δεν ξερω και γω απο τι αλλο.

Link to comment
Share on other sites

Το αντίθετο του Ντιουν, ο πλανήτης Γκέθεν στο Αριστερό χέρι του Σκότους της Ούρσουλα ΛεΓκεν, που είναι πάντα παγωμένος. Εκεί η χλωρίδα και η πανίδα είναι σπάνια και οι κάτοικοι του πλανήτη είναι πολύ λίγοι σε σχέση με το μέγεθός του.

Ενα πιστευτό οικοσύστημα που μάλλον βασίστηκε σε καμιά Γροιλανδία.

Link to comment
Share on other sites

Αυτό που λες ισχύει μόνο στον Τόλκιν, άντε και σε κάνα-δυο άλλα παιδικά ή ημιπαιδικά βιβλία. Συνήθως, δεν υπάρχει καμία έγνοια για την "προστασία του περιβάλλοντος". Το φάντασυ, συνήθως, επικεντρώνεται γύρω από παιχνίδια εξουσίας.

 

Αυτό ισχύει στον Τόλκιν και σε αρκετά ακόμα μη-παιδικά βιβλία Βάρδε :bangin:

υπάρχουν αρκετές ιστορίες sci fi που ασχολούνται με το θέμα της οικολογίας και του περιβάλλοντος (το Dune είναι κι αυτό ένα παράδειγμα, αν και ψιλοδιαφορετικό)

Link to comment
Share on other sites

Παρεπιπτοντως "περισσοτερη βαση" εννοουσα σε σχεση με τη δευτερη εννοια της οικολογιας.Οχι σε σχεση με παιχνιδια εξουσιας κτλ.

Το "Well of echoes" ειναι λογικο να εχει μπολικη και καλα δομημενη οικολογια μεσα αφου ο Ιρβαιν ειναι ειδικος σε τετοια θεματα.Παρεπιπτοντως ειναι τοσο καλο αυτο το βιβλιο;

Link to comment
Share on other sites

Αυτό ισχύει στον Τόλκιν και σε αρκετά ακόμα μη-παιδικά βιβλία Βάρδε :bangin:

 

Τα οποία είναι...; :bangin:

 

Το "Well of echoes" ειναι λογικο να εχει μπολικη και καλα δομημενη οικολογια μεσα αφου ο Ιρβαιν ειναι ειδικος σε τετοια θεματα.Παρεπιπτοντως ειναι τοσο καλο αυτο το βιβλιο;

 

Όχι. Αλλά είναι αρκετά καλό.

Link to comment
Share on other sites

Τα οποία είναι...; :bangin:

 

κάθε χρόνο στα βραβεία nebiula υπάρχουν κάποιες ιστορίες με τους Γήινους που μόλυναν τον τάδε πλανήτη, ή τα διαφορετικά οικοσυστήματα που υπάρχουν σε ένα πλανήτη που τον φωτίζουν 2 ήλιοι, ή η συμβίωση της ζωής με βάση τον άνθρακα με εκείνη που έχει βάση το πυρίτιο (αυτό νομίζω ήταν Ασίμωφ), ή τον πρωτόγονο πολιτισμό που ανακαλύπτουν οι ήρωες και πάνε να τον "διαφθείρουν" με τεχνολογία, και στο τέλος είναι οι ίδιοι που γίνονται κάτοικοι.... Κάποιο συγκεκριμένο μεγάλο έργο δε μου ρχεται τώρα, αλλα υπάρχουν εκατοντάδες ιστοριούλες σχετικές (ενα οποιοδήποτε τόμο των βραβείων να ανοίξεις έχει κανα δυο τέτοιες)

Link to comment
Share on other sites

Ο βάρδος αναφέρεται κυρίως στο φάνταζυ νομίζω... γιατί πράγματι στην ΕΦ η οικολογία αποτελεί μια σταθερή πηγή θεμάτων.

Link to comment
Share on other sites

βασικά όσα μου 'ρθαν στο μυαλό ήταν ΕΦ.... χμμμ αν μιλήσουμε για φάντεσυ, τότε -δεδομένου φυσικά και ενός άλλου ποστ στο οποίο συμφωνούμε με τον Κώστα :diablo: σχετικά με το τι είναι φαντεσυ και τι οχι- θα παραπέμψω στην πεζή έδδα, και κυρίως στην κοσμογονία της οπου τα πάντα κινούνται γύρω απο την οικολογία της Μέσης Γής, αλλα και των υπολοίπων κόσμων (και έχει κι εκεί νάνους και ξωτικά ....φυσικά)! :dancing4dh:

Και σε κάποιους Ινδιάνικους μύθους (υπάρχουν σχετικά βιβλία) οπου ασχολούνται ακριβώς με αυτό το θέμα, δηλαδή το οικοσύστημα και τα πνεύματα που το κατοικούν καθώς και οι μεταξύ τους σχέσεις.

Edited by brave
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Και λιγα λογια απο τον Μουρκοκ για τη χλωριδα και την πανιδα των Νεαρων Βασιλειων.Φυσικα τον τσιγκλισα λιγο και για την ταινια του Αρχοντα να δω τι θα πει...

 

"I imagine the flora and fauna petty much as it is today, I must say. Personally I didn' like the NZ Middle Earth -- not enough infrastructure, for instance. People eating grapes, tomatoes, potatoes -- a range of foods, many of them originating in America -- yet no sign of where they're grown or how -- no trade at all. All kings and knights and ladies and not a merchant to be seen. At least I'm inclined to visualise cornfields and tradesmen and my characters don't light up pipes (tobacco) or have fireworks (China -- gunpowder). Caravans carry goods from one country to another. So while I'm not inclined to go into details of the landscape, I think my deserts are where deserts would be and so on. I seem to recall in the first Elric story (The Dreaming City) I describe the island of Melnibone to some degree, mention a fox barking, things like that. Doesn't a dragon land in a corn field in Revenge of the Rose ? I tend to imagine the stuff being there without describing it much. A movie would be much more populated with trade and regular landscape, I think -- closer to certain French and English historical pictures, which dress the sets with a lot of background detail that isn't explained, but gives a sense of depth."

Link to comment
Share on other sites

Η αλήθεια είναι ότι ένα από τα καλύτερα ευαισθητοποιημένα έργα σε θέματα οικολογίας είναι το Kaze no Tani no Naushika (Nausicäa of the Valley of Wind), και μπορώ να πως πως υπάρχουν αρκετοί κόσμοι που έχουν σαφώς ισορροπημένη οικολογία (και, όχι, δεν υπάρχει σε κανένα παιχνίδι δράκος που να έχει διατηρήσει μορφή και όρεξη δράκου δίπλα σε πόλη και να μην την έχει φάει ή βρει άλλο τέχνασμα κυριολεκτικά, αν αυτό ήταν υπερβολή, πάω πάσο).

 

Ως προς το εξωγήινο, έχω να θέσω έναν κοινό μου προβληματισμό: δε σας κούρασε ποτέ αυτή η ανεξήγητη ύπαρξη ανθρώπινων πλασμάτων στο ίδιο οικοσύστημα που δεν ανέπτυξε κουνέλια, αλλά οκναλευκί; Δηλαδή, γιατί να μην υπάρχουν κουνέλια, αλλά υπάρχουν άνθρωποι; Γι' αυτό είναι καλό να σκεφτόμαστε τις προεκτάσεις τις κάθε πράξης. Το πιο πάνω φαινόμενο έχει ενδιαφέρον στη space opera, ειδικά επειδή εκεί σπάνια υπάρχουν μόνο άνθρωποι.

Link to comment
Share on other sites

Βασικά είναι πιο εύκολο να χρησιμποποιείς παρεμφερή στον κόσμο μας οικοσυστήματα. Σκέψου ΜΟΝΟ τις επιπλοκές που θα προκύψουν από την ανάπτυξη ενός τελείως original οικοσυστήματος:

 

-Ένα είδος χορτοφάγων πλασμάτων που θα ονομάσουμε αίλους. Οι αίλοι τρέφονται με χαρούπι και κόκκινα αγγούρια και αναπαράγονται σε μέγαλους αριθμούς, σαν τους λαγούς.

 

-Ένας είδος κυνηγών, τα λευκά αμφίβια φίδια, που τρώνε τους αίλους. Τα φίδια κυνηγούν τους αίλους κοντά στη θάλασσα, αλλά επίσης είναι στο μενού των Χάραν, που είναι ιπτάμενοι κυνηγοί που τρέφονται με αυτά. Παρόλα αυτά, τα αυτ΄γα των Χάραν είναι λιχουδιά για τους αυτόχθονες της ηπείρου κ.ο.κ...

 

Πες μου τώρα, πώς σκατά μπορείς να τα λάβεις όλα αυτά υπόψη; Πόσα είδη θα κάνεις χωρίς να γεμίσεις τον κόσμο με κρέας αίλου;

Link to comment
Share on other sites

Ίσως δεν κατάλαβες τον προβληματισμό μου: αυτό που μου την σπάει είναι όταν υπάρχουν Χ πρωτότυπα είδη και τα υπόλοιπα Ψ είναι καρμπόν γήινα.

Link to comment
Share on other sites

Μα αυτό θα το έχεις ΠΑΝΤΑ. Μπορείς να κάνεις ένα πλήρως ορίτζιναλ οικοσύστημα;

 

Όχι. Γιατί λοιπόν να μην κάνεις ένα κουλό ποτ-πουρί που θα δείχνει ςραίο αλλά πρατκικά δε θα δουλεύει που εν τέλει θα προσαρμόζεται πιο εύκολα στις ανάγκες της ιστορίας σου;

Link to comment
Share on other sites

OK, rewind μπας και γίνω αντιληπτός: δε βλέπω λόγο να υπάρχει μια υποτυπώδης προσπάθεια να κάνεις ένα εξ ολοκλήρου νέο οικοσύστημα, όταν οι κάτοικοι του πλανήτη είναι, μυστηριωδώς, άνθρωποι. Και, συμπάθα με, αλλά το Star Wars και το The Dark Crystal μια χαρά το κατάφεραν.

Link to comment
Share on other sites

Το STAR WARS εκτυλίσσεται έναν γαλαξία πιο πέρα και έχει ακόμηα ανθρώπους και αμερικανικές φάρμες με νότια προφορά! Για όνομα του χαμμουραμπί!

 

Το Dark Crystal ήταν μάπα.

Link to comment
Share on other sites

Το Star Wars έχει ανθρώπους που προφανώς έχουν διασκορπιστεί, όπως και άλλες νοήμονες υπάρξεις, σ' έναν ολόκληρο γαλαξία, και είχε κι άλλα πράγματα από κουνελοειδή και φιδοειδή, αν με καταλαβαίνεις. Το The Dark Crystal είχε προβλήματα, αλλά είχε δική του οικολογία.

Link to comment
Share on other sites

Συγγνώμη, αλλά το οικοσύστημα του A Song Of Ice And Fire δεν είναι καθόλου ισορροπημένο.Το σύστημα με τις εποχές που κρατάνε χρόνια δε στέκει με τίποτα!

Link to comment
Share on other sites

Ωραία όλα αυτά, αλλά ποιο είναι το πρόβλημα μας εδώ; Οι περισώτεροι Fantasy συγγραφείς αγνοούν την οικολογία, εκτός αν είναι να κατέβουν τα ξωτικά να κόψουν ανθρώπινους ή ορκ κ*****ς. Στα βιβλία του Dragonlance γίνεται αναφορά και θρήνος για τα κατεστραμένα vallenwood trees. Στον Howard, ο Κόναν δεν δίνει διάρα τσακιστή. Και αυτό γιατί δεν χρειάζεται να δώσει διάρα τσακιστή. Δεν υπάρχει μαζική αποψίλωση των δασών, και αν υπήρχε οι σαμανιστηκές φιλές ενόνωνταν και διώχνανε τους εισβολείς. Το πρόβλημα με την οικολογία ανοίκει στο είδος περισώτερο της ΕΦ, και του steampunk.

Link to comment
Share on other sites

Αυτό έχει μια βάση, ακόμα κι αν δεν είναι απόλυτο (βλέπε Nausicδa of the Valley of Wind/Kaze no Tani no Naushika και Princess Mononoke/Mononoke Hime). Από την άλλη, υπάρχει και η άλλη οικολογία, η δεύτερη που αναφέρει ο Heiron. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα καλής επιμέλιας αποτελεί το Birthright, που υπάρχει προφανέστατα σκέψη γύρω από τα διάφορα συμβάντα (π.χ. goblins κατεβαίνουν από τα βουνά του Markazor το χειμώνα επειδή έχουν σωθεί τα τρόφιμά τους για να επιδράμουν στις πόλεις του διπλανού δουκάτου του Mhoried, που φυλάσσει τρόφιμα για το βαρύ ψύχος).

Edited by RaspK FOG
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..