Jump to content

Ένα άρθρο του '88


Recommended Posts

Επεσα σε ενα παλιο αρθρο Ελληνα σχετικα με την ΕΦ,γραμμενο το 1988.Ξεπερασμενο,με ιστορικη σημασια,ανουσιο...?

 

Πατε στο παρακατω λινκ και σχολιαστε.

 

http://www.rassias.gr/8002.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Το άρθρο έχει αρκετά προβλήματα. Ναι σήμερα είναι φανερά ξεπερασμένο, και λίγο "μουσειακό". Αλλά και η ίδια η οπτική του γωνία είναι ασαφής. Μοιάζει σαν να προσπαθεί να κάνει μερικά αντιφατικά πράγματα. Να παρουσιάσει την ΕΦ ιστορικά, να την κριτικάρει, να εκφέρει την άποψη του συντάκτη και να την αποδείξει με λογικά βήματα σαν κάποιου είδους ακαδημαϊκή εργασία... Καταλήγει αναγκαστικά να μην τα καταφέρνει.

Σε κάθε περίπτωση σήμερα νομίζω πως δεν έχει καμιά χρηστική αξία, και αμφιβάλω αν έχει και μουσειακή (του τύπου: κόιτα τι πίστευαν για την ΕΦ το 1988).

Δεν ξέρω αν πρέπει να επισημάνουμε τα λάθη, προσωπικά μου φαίνεται λίγο σαν κινέζικο μαρτύριο και δεν νομίζω πως θα κάτσω να το κάνω.

Link to comment
Share on other sites

Διάβασα τώρα το άρθρο αυτό. Μουσειακή αξία πιστεύω πως έχει, αλλά νομίζω πως δεν δίνει το στίγμα του "πως έβλεπαν οι άνθρωποι στην Ελλάδα την ε.φ." εκείνη την εποχή. Τα πράγματα ήταν και καλύτερα και χειρότερα!

Οι τότε αναγνώστες πάντως, που συχνά είναι και νυν αναγνώστες, του φανταστικού στη χώρα μας είχαν σίγουρα μια πολύ πιο σοφιστικέ άποψη από όσο δείχνει το άρθρο αυτό.

Υπάρχουν κάποιες ανακρίβειες αλλά κατά τη γνώμη μου το μεγαλύτερο πρόβλημα του άρθρου αυτού είναι μάλλον πως αποτελεί μια προσπάθεια ανάλυσης του χώρου του φανταστικού μέσα από ένα διανοουμενίστικο πρίσμα, πολύ προσφιλές τη δεκαετία του 80, το οποίο αντιμετώπιζε, και συνεχίζει ακόμα να αντιμετωπίζει, το κάθε τι σαν ένα κοινωνικό φαινόμενο μόνο στα πλαίσια μιας ψυχρής, λογικής, και για μένα στείρας, διανόησης.

Σαν δηλαδή, και δεν είναι κατακριτέο αυτό εκ βάσεως βέβαια, η όλη σημασία του χώρου του φανταστικού, και η αξία της να πρέπει εξανγκαστικά να ενταχθεί στο κοινωνικό/πολιτικό/πολιτιστικό πλαίσιο που καθορίζει ο διανοουμενισμός. Όμως με αυτό το πλησίασμα ο χώρος αυτός αντιμετωπίζεται στο άρθρο μάλλον ισοπεδωτικά αναλύοντας περισσότερο τα επιφανειακά "χαρακτηριστικά" του παρά την ουσία του, περισσότερο τις ρίζες και το "πόθεν έσχες" του παρά το ίδιο το "δέντρο", χωρίζοντας μάλιστα - και έτσι "στιγματίζοντας" - την ε.φ. σε "προοδευτική" και μη-προοδευτική. Δύο άλλα πολικά σημεία αυτά που επίσης χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον εκείνη την εποχή και εξυπηρέτησαν πολύ όλους.

Δεν είναι κατακριτέο μεν, όπως είπα παραπάνω αλλά δεν αγγίζει το όλο θέμα σε βάθος, έστω και στα πλαίσια ενός απλού άρθρου.

Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ύπαρξη ενός τέτοιου άρθρου σε μια εφημερίδα της εποχής, και σε μια εποχή που τα "σοβαρά" μμε σνόμπαραν ασύστολα το χώρο του φανταστικού, θα πρέπει να αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη για πολλούς αναγνώστες και γενικά λάτρεις του φανταστικού και των κόμικς, αφού δεν καταδικάζει ασυζητητί την ε.φ. και τη φαντασία, αλλά προσπαθεί μάλλον να δει τα πράγματα πιο ουδέτερα από την όποια "κοινή γνώμη" της εποχής, αναγνωρίζοντας μάλιστα το δυναμικό τους.

Και μόνο γι'αυτό, το άρθρο αυτό αξίζει να έχει μια θέση ανάμεσα στις μετρημένες στα δάχτυλα κριτικές αναλύσεις του φανταστικού στην Ελλάδα και μακάρι ο συγγραφέας, που είναι αρκετά γνωστός εκτός του χώρου του φανταστικού, να είχε γράψει ένα μεγαλύτερο και ίσως και πιο εμπεριστατομένο άρθρο για το θέμα.

Edited by Dain
Link to comment
Share on other sites

Dain,

 

προσυπογράφω απολύτως όσα λες. Και χαίρομαι που τα "κωδικοποιήσες" τόσο καλά και περιεκτικά. Ρωτώ: Μήπως να έμπαινε μια εισαγωγή στο άρθρο, όχι εδώ, αλλά στο άλλο θέμα (Αρθρα για την ΕΦ); Γιατί με την μικρή ποσότητα άρθρων που περιέχει αυτήν την στιγμή, μάλλον δίνει λάθος εικόνα. Και το ρωτάω εδώ γιατί το εκεί είναι, αν κατάλαβα καλά, κλειστό θέμα.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..