Jump to content

Μια βοήθεια!!!


Elissavet
 Share

Recommended Posts

Γειά σας!

Θα ήθελα να ζητήσω κάποιες πληροφορίες σχετικά με την συγγραφή μυθιστορήματος.

Οι απορίες μου είναι κυρίως τεχνικές του τύπου: πόσες λέξεις πρέπει να έχει ένα κεφάλαιο; Τι γραμματοσειρά και σε ποιο μέγεθος πρέπει να χρησιμοποιώ; Τι διαστήματα πρέπει να αφήνω;

 

Εχω αρχίσει να γράφω κάτι, αλλά θέλω να έχω ένα πλαίσιο (αν και δεν είμαι και πολύ των ορίων)

 

Ευχαριστώ πολύ, αναμένω τις απαντήσεις σας!

Edited by kitsos
Link to comment
Share on other sites

Guest roriconfan

Αν δεν παίρνεις μέρος σε κάποιον διαγωνισμό, δεν υπάρχει απολύτως κανένας περιορισμός. Απλά για λόγους αισθητικούς, καλό θα ήταν:

 

-να μη γράφεις σεντόνια αλλά να τα χωρίζεις σε παραγράφους.

-να μη κρατάει ένα κεφάλαιο πάνω από 5000 λέξεις γιατί θα κουράζει τον ανυπόμονο αναγνώστη. Σπάσε τυχών περισσεύματα σε επόμενο κεφάλαιο.

-από γραμματοσειρές, η veranda που φαίνεται εδώ είναι μια χαρά, όπως τα arial και τα times new roman. Αν πάλι θέλεις να δόσεις κάποιο ύφος στα έργα σου, τότε λιγότερο συνηθισμένες γραμματοσειρές είναι ευπρόσδεκτες (π.χ. vampire για ιστορίες τρόμου)

-από μέγεθος, το 12 είναι το πιο συνηθισμένο. Μέχρι 15 είναι εντάξει αλλά μετά γίνεται γαϊδουρίσιο και φαίνεται άσχημο. Επίσης μικρότερα από 8 είναι ψείρες για τον μέσο αναγνώστη. Στην ιστοσελίδα, αυτά είναι τα μεγέθη 3 με 5.

-διαστήματα 6 στιγμες μου φαίνονται μια χαρά μεταξύ γραμμών όπως και μια κενή γραμμή μεταξύ παραγράφων. Την εσοχή δύο χαρακτήρων στην αρχή κάθε παραγράφου την πάω πολύ, όπως και τα αρχιγράμματα που πιάνουνε 4 με 6 γραμμές.

 

Αυτά προτείνω εγώ. Μη τα πάρεις σαν κανόνες. Δεν υπάρχουν κανόνες όταν γράφεις. Μόνο όταν νοστιμίζεις το τελικό αποτέλεσμα ανάλογα με τα σχόλια άλλων. Διάβασε μερικά διηγήματα εδώ μήπως και καταλάβεις μερικά πράγματα. Μπορώ να σου προτείνω τίτλους αν θέλεις.

Link to comment
Share on other sites

Ελισάβετ, μια συμβουλή απο εμένα.

Αν δεν έχεις κάποια ουσιαστική πείρα με την συγγραφή (το συμπεραίνω απο τις ερωτήσεις σου), μην πέσεις ξαφνικά στα βαθιά γράφοντας ένα ολόκληρο μυθιστόρημα!

Απο προσωπική πείρα, τόσο εγώ όσο και άλλοι, θα σου πούμε ότι αρχίζεις λάθος. Γράψε πρώτα μερικά διηγήματα, βάλε τα στο φόρουμ, αξιολόγησε σχόλια και ακόνισε τις συγγραφικές σου ικανότητες πριν ξεκινήσεις ένα ταξίδι που, στατιστικά, 9 στους 10 δεν τελειώνουν ποτέ.

Link to comment
Share on other sites

Ελισάβετ, μια συμβουλή απο εμένα.

Αν δεν έχεις κάποια ουσιαστική πείρα με την συγγραφή (το συμπεραίνω απο τις ερωτήσεις σου), μην πέσεις ξαφνικά στα βαθιά γράφοντας ένα ολόκληρο μυθιστόρημα!

Απο προσωπική πείρα, τόσο εγώ όσο και άλλοι, θα σου πούμε ότι αρχίζεις λάθος. Γράψε πρώτα μερικά διηγήματα, βάλε τα στο φόρουμ, αξιολόγησε σχόλια και ακόνισε τις συγγραφικές σου ικανότητες πριν ξεκινήσεις ένα ταξίδι που, στατιστικά, 9 στους 10 δεν τελειώνουν ποτέ.

Έχει δίκιο, ακόμα και αν δεν πάρεις καμιά άλλη συμβουλή ακολούθα αυτήν.

Πριν ξεκινήσεις άλλωστε για μαραθώνιο πρέπει να τρέξεις μικρότερες αποστάσεις.

Το μυθιστόρημα είναι δύσκολη υπόθεση, προσπαθώ να γράψω ένα εδώ και δεκαπέντε χρόνια και μόνο πέρυσι κατάφερα να ολοκληρώσω ένα (αν και θέλει ακόμα πολύ δουλειά για να θεωρηθεί τελειωμένο) και μόνο αφού επικεντρώθηκα στο να γράφω διηγήματα για κανα δυό χρόνια.

Link to comment
Share on other sites

Συμφωνώ με όσα είπαν οι προλαλύσαντες! Δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω, εκτός ίσω απ' το κλισέ: άσε τις τεχνικές και βάλε τη ψυχή σου! Είτε με γραμματοσειρά 12, είτε με 13, το ίδιο κείμενο γράφεται! Αν και εγώ γράφω πολύ αργά ένα μυθιστόρημα εδώ και χρόνια και δεν το έχω αφήσει, χωρίς να έχουν μεσολαβήσει άλλα διηγήματα (αν εξαιρέσεις βέβαια τα λίγα που έχω ανεβάσει!). Άρα αν θες μυθιστόρημα τόσο, κάνε το! Απλά θέλει πολύ κουράγιο, πίστεψε με!!! Ειδικά αν είσα άπειρη! Αυτα! Καλή συνέχεια!

 

εδιτ: Καλώς μας ήρθες κιόλλας!!!

Edited by TheTregorian
Link to comment
Share on other sites

Ως προς τις πρώτες συμβουλές, του Roriconfan, συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό. Μομίζω ότι έχει δίκιο ως προς τα κεφάλαια. Καλά είναι να μην γίνονται υπερβολικά μεγάλα (ειδικά στην αρχή). Επίσης πολλά εξαρτώνται από το αν διηγείσαι την ιστορία σου από μια ή από περισσότερες σκοπιές και από το αν διαδραματίζονται τα γεγονότα παράλληλα ή όχι. Μπορεί να υπάρξει στιγμή που θέλεις να έχεις πολύ μικρά κεφάλαια για να ανεβάσεις την ένταση ή να μεταφέρεις την εστίαση της ιστορίας από το ένα σημείο στο άλλο πολύ γρήγορα. Ο γενικός κανόνας είναι πάντως ότι δεν υπάρχει κανόνας και κάνεις ο,τι αισθάνεσαι ότι σου ταιριάζει καλύτερα νοηματικά.

 

Από την άλλη, διαφωνώ με τους τρεις τελευταίους σχετικά με το ότι πρέπει ν' αρχίσεις από διήγημα.

Αν αισθάνεσαι ότι αυτό που έχεις να πεις είναι μεγάλο και βγαίνει σε μέγεθος μυθιστορήματος, δεν υπάρχει κανένας λόγος να το καταπιέσεις και να προσπαθήσεις να το μικρύνεις από το φόβο μήπως και δεν ολοκληρωθεί. Πολλές φορές οι ιδέες που συλλαμβάνουμε είναι τέτοιες που δεν μπορούν να περιοριστούν στο χώρο ενός διηγήματος. Παρόλο που όσο μεγαλύτερο είναι το πόνημα τόσο πιο μεγάλος είναι και ο κίνδυνος να μην ολοκληρωθεί, είναι ακόμα πιο ζόρικο να προσπαθείς να γράψεις κάτι που πρέπει να φροντίσεις να μείνει μικρό, ειδικά αν είσαι καινούργια.

Υπάρχει ένα τόπικ Διήγημα ή Μυθιστόρημα, αν σε ενδιαφέρει να παρακολουθήσεις απόψεις μελών για το θέμα.

Link to comment
Share on other sites

Guest roriconfan

Βασικά, η μαγκιά είναι να γράφεις ένα διήγημα σαν πυρήνα και μετά να το μεγαλώνεις, προσθέτωντας διάφορες πτυχές, μέχρι να γίνει μυθιστόρημα. Δηλαδή αν έχεις την βασική ιστορία έτοιμη, τότε μετά την περιπλέκεις και την διανθίζεις με άλλες λεπτομέριες. Και πάντα να κάνεις ένα ιστόγραμμα πριν γράφεις μεγάλες ιστορίες. Αν ξεκινάς στην τύχη και όπου σε βγάλει, τότε θα καταντάς να κάνεις ρισέτ κάθε ένα μήνα γιατί θα καταλήγεις σε αδιέξοδο.

Link to comment
Share on other sites

Από την άλλη, διαφωνώ με τους τρεις τελευταίους σχετικά με το ότι πρέπει ν' αρχίσεις από διήγημα.

 

συμφωνώ απολύτως, και μάλιστα θα έλεγα οτι κάνουμε κι ένα τραγικό λάθος εδώ. Το διήγημα έχει τελείως διαφορετική τεχνική απο το μυθιστόρημα, είναι άλλο είδος γραφής στην ουσία, δεν είναι ένα μυθιστόρημα σε μικρογραφία! Γι'αυτό και οι περισσότεροι συγγραφείς είναι ικανότεροι στο ένα απο τα δύο είδη, και σπάνια και στα δύο! Είναι σαν να λέμε πως ένας στιχουργός γράφει ποίηση! Ασχέτως αν μερικοί στιχουργοί όντως γράφουν ποίηση, ή εάν έχουν μελοποιηθεί ποιήματα, οι στίχοι έχουν άλλους 'κανόνες' απο την ποίηση...ας πούμε! Και πάλι, το παράδειγμα δεν είναι 100% επιτυχημένο!

Link to comment
Share on other sites

Γειά σας!

Θα ήθελα να ζητήσω κάποιες πληροφορίες σχετικά με την συγγραφή μυθιστορήματος.

Οι απορίες μου είναι κυρίως τεχνικές του τύπου: πόσες λέξεις πρέπει να έχει ένα κεφάλαιο; Τι γραμματοσειρά και σε ποιο μέγεθος πρέπει να χρησιμοποιώ; Τι διαστήματα πρέπει να αφήνω;

 

Εχω αρχίσει να γράφω κάτι, αλλά θέλω να έχω ένα πλαίσιο (αν και δεν είμαι και πολύ των ορίων)

 

Ευχαριστώ πολύ, αναμένω τις απαντήσεις σας!

 

 

Χωρίς να είμαι συγγραφέας πιστεύω ότι δεν υπάρχουν τέτοιοι κανόνες!!!

Link to comment
Share on other sites

Από την άλλη, διαφωνώ με τους τρεις τελευταίους σχετικά με το ότι πρέπει ν' αρχίσεις από διήγημα.

Αν αισθάνεσαι ότι αυτό που έχεις να πεις είναι μεγάλο και βγαίνει σε μέγεθος μυθιστορήματος, δεν υπάρχει κανένας λόγος να το καταπιέσεις και να προσπαθήσεις να το μικρύνεις από το φόβο μήπως και δεν ολοκληρωθεί. Πολλές φορές οι ιδέες που συλλαμβάνουμε είναι τέτοιες που δεν μπορούν να περιοριστούν στο χώρο ενός διηγήματος. Παρόλο που όσο μεγαλύτερο είναι το πόνημα τόσο πιο μεγάλος είναι και ο κίνδυνος να μην ολοκληρωθεί, είναι ακόμα πιο ζόρικο να προσπαθείς να γράψεις κάτι που πρέπει να φροντίσεις να μείνει μικρό, ειδικά αν είσαι καινούργια.

Υπάρχει ένα τόπικ Διήγημα ή Μυθιστόρημα, αν σε ενδιαφέρει να παρακολουθήσεις απόψεις μελών για το θέμα.

Κι εγώ διαφωνώ με τους τρεις κυρίους. Το μυθιστόρημα ως πρώτη προσπάθεια είναι μεν λίγο "πνίξου ή κολύμπα" αλλά μαθαίνεις πράγματα που δε σου μαθαίνει το διήγημα. Και σε τελική, γράψε αυτό που θέλεις.

Link to comment
Share on other sites

Aν η Elissavet ή οποιοσδήποτε άλλος σκέφτεται να στείλει κείμενά του σε κάποιον εκδότη, καλό θα είναι να πληροφορηθεί πρώτα πώς προτιμά κάθε εκδότης να είναι γραμμένο το κείμενο. Δηλαδή σχετικά με διάστιχα, γραμματοσειρές, διαστήματα κ.λπ.

Δεν υπάρχει όμως και κει κάποιος κανόνας, αν και οι ξένοι εκδότες που έχουν ιστοσελίδες συνήθως αναφέρουν τα περί formatting. Αν υπάρχει κάτι κοινό σε όλους αυτό είναι το "double space". Για Έλληνες εκδότες δεν γνωρίζω ιδιαίτερες προτιμήσεις, αλλά μπορεί κάποιος να πάρει τηλέφωνο και να ρωτήσει. :)

 

Tώρα, κατά τα άλλα, όπως είπαν και προδακτυλογραφήσαντες, κανόνες δεν υπάρχουν ακριβώς αν και η σωστή παραγραφοποίηση και στίξη, βοηθά πολύ στην ανάγνωση.

Link to comment
Share on other sites

Βασικά το format το αλλάζεις ακόμα κι όταν έχεις τελειώσει το γραπτό σου...είναι δηλαδή το 'τελευταίο' -κυριολεκτικά- που πρέπει να την απασχολεί... έχω αλλάξει format σε γραπτά μου, ούτε ξέρω πόσες φορές, ανάλογα με την διάθεσή μου! τα comic sans μ'αρέσαν πάντα, αλλά όταν ήταν να τα στείλω κάπου τα έκανα arial ή κάτι παρόμοιο!

 

 

Ελισάβετ JUST WRITE!!!

Link to comment
Share on other sites

Πράγματι. Αφού πρακτικά όλοι χρησιμοποιούμε προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, το formatting γίνεται οποιαδήποτε στιγμή, αφού τελειώσουν κιόλας πιθανά rewrites, spellchecking και τα σχετικά.

 

Για όσους/ες ενδιαφέρονται πάντως, να ένα λινκ για το "manuscript preparation" που έγραψε η συγγραφέας Vonda McIntyre. Το primer αυτό είναι ο αποδεκτός τρόπος προετοιμασίας κειμένου πριν την αποστολή ιστοριών στα περιοδικά Asimov's και Analog, αλλά νομίζω και σε πολλούς άλλους ξένους εκδότες.

Το link οδηγεί σε μια υποσελίδα της SFWA (Science Fiction Writers of America).

 

http://www.sfwa.org/writing/vonda/vonda.htm

Link to comment
Share on other sites

Πέφτοντας στο πολύ ενδιαφέρον αυτό τόπικ είπα να γράψω και τη δικιά μου γνώμη Ελισσάβετ. Όσα θα σου πω είναι κυρίως από εμπειρία.

 

Εγώ ξεκίνησα το γράψιμο με μυθιστόρημα. Το οποίο μετά από τρία περίπου χρόνια κατάφερα να το τελειώσω. Ωστόσο αυτό το μυθιστόρημα υπάρχει μόνο στα συρτάρια μου για να βλέπω τα λάθη μου. Ήταν ένας καταπληκτικός τρόπος (πολύ χρονοβόρος και κοπιαστικός) να μάθω μυστικά και τεχνικές για το μυθιστόρημα. Περνώντας τα χρόνια προσπάθησα να ξαναγράψω μυθιστόρημα μιας και οι ιδέες ερχόταν η μια πίσω από την άλλη αλλά ποτέ δεν διαμορφώθηκαν σε ολοκληρωμένες ιστορίες. Το πρόβλημα; Πελαγοδρομούσα! Πλέων γράφω ως εξής:

 

 

 

1 Πρέπει να είμαι απόλυτα σίγουρος για το ότι η ιστορία με ενδιαφέρει αλλιώς δεν θα την τελειώσω ποτέ.

 

2 Ξέρω πάνω κάτω το τέλος. Ξέρω που θέλω να καταλήξω χωρίς όμως αυτό να με δεσμεύει. Έχω στόχο.

 

3 Για κάθε κεφάλαιο φτιάχνω σκαλέτα. Ένα σχεδιάγραμμα με τη σειρά των γεγονότων που θέλω να διηγηθώ.

 

4 Πριν ξεκινήσω το γράψιμο της πρώτης σελίδας έχω περάσει τουλάχιστον ένα μήνα να σκέφτομαι το θέμα.

 

Αυτή βέβαια είναι γενικά η δική μου τεχνική. Σίγουρα δεν είναι η μόνη. Όπότε κάποιος άλλος μπορεί να σου προτείνει κάτι που να σε βολεύει περισσότερο.

 

 

 

Τέλος για την υπόθεση διήγημα θα πως το εξής: στην ουσία το πρώτο μου βιβλίο που εκδόθηκε ήταν ένας κύκλος διηγημάτων. Έκατσα να γράψω διήγημα μετά από προτροπή ενός φίλου. Είναι διαφορετικό από το μυθιστόρημα και κατά την άποψή μου πολύ πιο δύσκολο. Δεν είναι εύκολο μέσα σε ελάχιστες σελίδες να καλύψεις τα λάθη και τις αδυναμίες σου. Ωστόσο και αυτό σε μαθαίνει πολύτιμα μυστικά που είναι χρήσιμα για το γράψιμο γενικά. Σε εκπαιδεύει και κατά την άποψη μου είναι όντως ένας καλός τρόπος να γνωριστείς πρακτικά με το γράψιμο. Το κακό με το μυθιστόρημα είναι ότι επειδή δεν γράφεται γρήγορα μπορεί να σε κάνει να απογοητευτείς και να τα παρατήσεις.

 

Αν σε ενδιαφέρει το διήγημα έχω να σου προτείνω τον καλύτερο ίσως τρόπο για να το μάθεις: διάβασε μια ανθολογία με διηγήματα του Άντον Τσέχωφ. Η απόλυτη κορυφή στο είδος για μένα.

 

Επίσης ίσως πιο σημαντικό από το γράψιμο είναι το αντικειμενικό editing. Για μένα καλός συγγραφέας είναι αυτός που μπορεί να βλέπει και να διορθώνει τα λάθη του χτενίζοντας το κείμενο του.

 

Τέλος συνέχισε να διαβάζεις όσο περισσότερο μπορείς. Τα μεγαλύτερα μαθήματα θα τα πάρεις βλέποντας πως γράφουν οι άλλοι.

 

Για τα τεχνικά (γραμμ/σειρες, κτλ), εγώ γράφω στο word και χρησιμοποιώ ότι γραμματοσειρά με βολεύει και φορμάρω το κείμενο με τον τρόπο που με βολεύει. Στον εκδοτικό τους έστειλα τυπωμένο κείμενο (αν φθάσεις ως εκεί σε καμία περίπτωση μη στείλεις χειρόγραφο). Δε μου είπαν ποτέ ότι θέλουν τα κείμενα προς αξιολόγηση να έχουν κάποια συγκεκριμένη μορφή. Δεν ξέρω τι ισχύει αλλού αλλά νομίζω με καθαρή γραμματοσειρά, μορφή παραγράφων και κεφαλαίων θα είσαι εντάξει..

 

Αυτά κι ελπίζω να βοηθάω. Μη με κράξετε για το σεντόνι. Promise not to do it again…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..