Jump to content

Πολιτική ορθότητα και συγγραφή


Mesmer

Recommended Posts

Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι διάφοροι εκδοτικοί οίκοι έχουν κάνει αλλαγές στα βιβλία γνωστών συγγραφέων, όπως ο Ρόαλντ Νταλ, ο Ίαν Φλέμινγκ και η Αγκάθα Κρίστι,  με σκοπό να αφαιρεθούν ορισμένα προσβλητικά στοιχεία και τα κείμενα να συμβαδίζουν με τις συμβάσεις της σύγχρονης πολιτικής ορθότητας. Οι αλλαγές έγιναν κυρίως σε σημεία που αναφέρεται η φυλή, τα σωματικά χαρακτηριστικά και το φύλο των χαρακτήρων. Ο «χοντρός» έγινε «τεράστιος», οι Ούμπα Λούμπα από «μικροί άντρες» έγιναν «μικροί άνθρωποι», μια «τσιγγάνα» έγινε «νεαρή γυναίκα», αναφορές σε εθνότητες όπως Ρομά και Εβραίοι εξαφανίστηκαν, το σώμα μιας γυναίκας έπαψε να μοιάζει σαν να είναι «από μαύρο μάρμαρο», ένας δικαστής έχασε το «ινδικό ταπεραμέντο» του και μια υπάλληλος ξενοδοχείου πλέον δεν έχει «υπέροχα λευκά δόντια». Εδώ, και μέσα στο ίδιο πλαίσιο, να σημειώσω μια αλλαγή που έχει γίνει πριν από πολλά χρόνια, στον τίτλο του βιβλίου της Αγκάθα Κρίστι Ten Little Niggers (1939), ο οποίος σταμάτησε να χρησιμοποιείται το 1977 και έγινε And Then There Were None. Στην Ελλάδα το Δέκα Μικροί Νέγροι χρησιμοποιούνταν μέχρι πρόσφατα, κάτι που άλλαξε ο Ψυχογιός (μάλλον το 2018) όταν έκδωσε το βιβλίο με τίτλο Και Δεν Έμεινε Κανένας, όπου στο γνωστό ποίημα του βιβλίου οι «νέγροι» γίνονται «στρατιώτες».

Ποια είναι η άποψή σας για αυτές τις αλλαγές; Χάνουν με αυτόν τον τρόπο τα βιβλία τον χαρακτήρα και την αυθεντικότητά τους; Ή μήπως πρέπει να βρεθεί μια λύση για να ακολουθούν και αυτά το πνεύμα της εποχής; Πόσο ηθικό είναι ότι οι αλλαγές έγιναν σε βιβλία συγγραφέων που έχουν πεθάνει και δεν έχουν λόγο για τα έργα τους; Αν είστε συγγραφείς, προσπαθείτε να τηρείτε τα όρια της πολιτικής ορθότητας στις δικές σας ιστορίες;

Edited by Mesmer
Διόρθωση τυπογραφικού
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • oimoderatorseinai

    51

  • WILLIAM

    19

  • Nick V.

    18

  • AlienBill

    17

Προσωπικά διαφωνώ με αυτές τις αλλαγές. Όταν διαβάζεις ένα βιβλίο που γράφτηκε πολλά χρόνια πριν, τέτοιες εκφράσεις δείχνουν και το πνεύμα, τις αντιλήψεις και την κοινωνική κατάσταση εκείνης της εποχής. Αν γραφτεί κάτι που αφορά το τώρα, το δέχομαι γιατί το ζούμε εξ άλλου. Πώς να το κάνουμε, όταν κάποιος γράφει π.χ. για έναν έμπορο σκλάβων δεν γίνεται να πουλάει έναν έγχρωμο άνθρωπο αφού τότε τους αποκαλούσαν υποτιμητικά νέγρους και τους θεωρούσαν υποδεέστερη φυλή, άσχετα αν τώρα δεν ισχύει. Δεν νομίζω γενικά ότι υπάρχουν κακες λέξεις, μόνο προκατειλημμένα μυαλά.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Κι εγώ συμφωνώ. Ειδικά όσον αφορά συγγραφείς που έχουν πεθάνει. Θα μπορούσε ίσως ο εκδοτικός να έχει ένα σημείωμα στην αρχή του βιβλίου και να λέει ότι δε συμφωνεί με τις απόψεις κλπ κλπ. Γενικά δεν ξέρω πόσο politically correct μπορείς να είσαι σε αυτά που γράφεις, όλο και κάποιος θα θιχτεί μιάς και το cancel culture είναι στη μόδα. Ίσως σαν συγγραφείς, θα μπορούσαμε να είμαστε λίγο πιο ουδέτεροι στα επίθετα που χρησιμοποιούμε;

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Προσωπικά πιστεύω, ότι τα άκρα πάντοτε οδηγούν σε αντίθετα αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει και με την ακραία "πολιτική ορθότητα". Η επιβολή της αλλαγής λέξεων και εκφράσεων, ναι μεν έχει σαν στόχο να εκλείψουν φαινόμενα ρατσισμού ή κοινωνικών προκαταλήψεων, αλλά επειδή γίνεται με αυτόν τον άκομψο και απόλυτο τρόπο δημιουργεί αντανακλαστικά αντιδράσεις, ακόμα και σε ανθρώπους που είναι υπέρμαχοι των ανθρώπινων δικαιωμάτων και έχουν δώσει σημαντικούς αγώνες γι' αυτά. Οι λύσεις αυτές μου θυμίζουν λίγο "τη νύφη που κάνει όσα βλέπει η πεθερά" (ωχ, υπέπεσα κι εγώ μόλις σε σεξισμό), όταν η πραγματική αντιμετώπιση των προβλημάτων είναι πάντοτε η εκπαίδευση και η καλλιέργεια του νου

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Mesmer said:

Ποια είναι η άποψή σας για αυτές τις αλλαγές; Χάνουν με αυτόν τον τρόπο τα βιβλία τον χαρακτήρα και την αυθεντικότητά τους; Ή μήπως πρέπει να βρεθεί μια λύση για να ακολουθούν και αυτά το πνεύμα της εποχής;

Προσωπικά δεν μου κάνει ούτε κρύο ούτε ζέστη.

15 hours ago, Mesmer said:

Πόσο ηθικό είναι ότι οι αλλαγές έγιναν σε βιβλία συγγραφέων που έχουν πεθάνει και δεν έχουν λόγο για τα έργα τους;

Όσο ηθικό είναι, άλλο τόσο είναι και ανήθικο (πρωτίστως για όσους το κάνουν αλλά ίσως και για αυτούς που δέχονται εν γνώσει τους να τα διαβάσουν αλλαγμένα :tease:).

Από την άλλη, κι αυτοί οι πεθαμένοι, είναι πεθαμένοι βρε παιδί μου. Δεν είναι λίγο απίθανο να τους απασχολεί ακόμα τι θα γίνουν ή πως θα διορθωθούν τα γραπτά που άφησαν πίσω τους;

15 hours ago, Mesmer said:

Αν είστε συγγραφείς, προσπαθείτε να τηρείτε τα όρια της πολιτικής ορθότητας στις δικές σας ιστορίες;

Όχι, αλλά ευτυχώς για μένα, δεν είμαι και ιδιαίτερα έξυπνος, οπότε δεν πάει εύκολα το μυαλό μου στα όρια της ΠΟ :stinker:.

Αν όμως συνειδητοποιήσω ότι το κάνω (ας πούμε ασυναίσθητα) την ώρα που γράφω, συνήθως χάνω και το ενδιαφέρον μου για αυτό που γράφω. Το πετάω, λοιπόν, και ξεκινάω να γράψω κάτι άλλο :death:.

Να πω ότι δεν είμαι συγγραφέας, αλλά όλο και κάτι θα κάτσω να κουτσογράψω (για να περνάει η ώρα ή για να μην περνάει.)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Προσωπικά πιστεύω ότι η πολιτική ορθότητα είναι ότι πιο ηλίθιο μεταξύ της αχαλίνωτης ηλιθιότητας που κατακλύζει τη ζωή μας. (και τώρα - και πάντοτε)

Τέχνη (και λογοτεχνία φυσικά) παρέα με πολιτική ορθότητα δεν βγάζει παρά νερόβραστες σούπες.

Επίσης αυτό που αδυνατούν να κατανοήσουν οι λοβοτομημένοι ιθύνοντες νόες είναι πως όλα τα πράγματα πρέπει να κρίνονται με την ηθική και την λογική της εποχής που δημιουργήθηκαν

Αλλιώς έχεις τα φαιδρά του μεσαιωνικού τύπου, όπου στρατολογούνταν καλλιτέχνες για να ντύσουν τα αρχαία γυμνά ή τα τραγικά της καταστροφής έργων τέχνης και γραμματείας από ζηλωτές παντός τύπου.

Είμαι κάθετα ενάντια σε κάθε μορφής λογοκρισίας  -πολύ δε περισσότερο όταν αυτή προσπαθεί να επιβάλει πολιτικές ορθότητες (ή ηθικές νόρμες γενικότερα). Αυτό είναι η απαρχή του φασισμού (όχι με την πολυφορεμένη έννοια - με την πραγματική έννοια "επιβολή του λαϊκού αιτήματος").

Μη με παρεξηγείτε - κατά βάθος είμαι μετριοπαθής (σε όλα τα άλλα πράγματα τουλάχιστον).

Edited by Kriton
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Nick V. said:

 

Όχι, αλλά ευτυχώς για μένα, δεν είμαι και ιδιαίτερα έξυπνος, οπότε δεν πάει εύκολα το μυαλό μου στα όρια της ΠΟ :stinker:.

Ακριβώς το αντίθετο φίλε @Nick V. - μάλλον έξυπνος είσαι για να μην ασχολείσαι

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Kriton said:

Μη με παρεξηγείτε - κατά βάθος είμαι μετριοπαθής (σε όλα τα άλλα πράγματα τουλάχιστον).

Τώρα μου το χάλασες... :bleh:

Το χειρότερο που μπορεί να πάθει κανείς με την ΠΟ είναι η αυτολογοκρισία (και το καλύτερο ο αυτοσαρκασμός, βέβαια).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

341459087_.jpg.17341ad88223be5293533930e69c11d1.jpg 1393715386_-Cover2.thumb.jpg.d17515f84805d243b399969d2cbc6672.jpg 1441260898_-Cover3.thumb.jpg.42b8baff6521a0c63b93a8aef9458c8a.jpg 2033504323_-Cover4.jpg.3a825f751503e296a69d17470c889f15.jpg

Θα ήθελα να ξέρω ποιες οι πολιτικώς ορθές απόψεις για έργα όπως π.χ. Λολίτα του Ναμπόκωφ 🤪

Μήπως να τα απαγορεύσουμε / καταργήσουμε εντελώς διότι προάγουν την παιδεραστία; 

 

317023824_.jpg.9f433c0ff0c1589f460788209d6e920f.jpg 2376703_-.thumb.jpg.0108926ef31221880f834ec59fba92bb.jpg 1870615139_-.thumb.jpg.4e9aabd20af1a3551693d6453551ef4c.jpg 231558904_.thumb.jpg.a9df1d8cbcb52b35a7830979dc81a949.jpg

Και τον Κόμη Μοντεχρίστο  του Δουμά γιατί προτρέπει σε αυτοδικία;

και αν αρχίσουμε με τη μαλ###σμένη λογική (διότι σε τέτοια εμπίπτει και αυτά που κάνουν οι εν λόγω εκδοτικοί οίκοι) - δεν θα έχουμε τελειωμό.

 

1850529224_.webp.3b31e5616304f7de8b399080b0bc8701.webp 844253926_-Cover2.jpg.68cc0f1189f8c26962c4154867965375.jpg

Παρεμπιπτόντως το 10 μικροί νέγροι (UK 1939) δεν εκδόθηκε ποτέ με αυτό τον τίτλο στις ΗΠΑ από το 1940 (νομίζω αυτή ήταν η χρονιά που πέρασε τον Ατλαντικό). Ο τίτλος and then there were none που ανέφερε ο @Mesmer είναι αυτός από την πρώτη κιόλας αμερικάνικη έκδοση γιατί ήδη από τότε θεωρήθηκε ρατσιστικός/ διχαστικός.

Edited by Ghost
Προστέθηκαν τα εξώφυλλα των βιβλίων και αντικαταστάθηκαν 3 γράμματα μίας επίμαχης λέξης με διέσεις.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Kriton said:

Edited 20 minutes ago by Ghost
Αντικατάσταση επίμαχων λέξεων με διέσεις.

:oops:

29 minutes ago, Kriton said:

Θα ήθελα να ξέρω ποιες οι πολιτικώς ορθές απόψεις για έργα όπως

Σωστά, ας μην ξεκινήσουμε καλύτερα να μιλάμε για θέματα πλοκής.

Το κλειδί για μένα (στην τέχνη τουλάχιστον) είναι η ανοχή, ακόμα και όταν νιώθω πραγματικά ότι με θίγει σε κάτι (και όχι όταν -ας πούμε- επιλέγω να θιχτώ).

Όχι ότι δεν χρησιμοποιείται η τέχνη για να προσβάλει και να θίξει, αλλά ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να την αντιμετωπίζουμε (πιστεύω) με μια στωικότητα.

Και αν δεν το κάνουμε, βέβαια, δεν τρέχει και τίποτα. Οι καιροί αλλάζουν, ας αλλάξουμε και εμείς. Και ο μεσαίωνας καλός ήταν, έχει και τα θετικά του. Μην τα θέλει όλα δικά της πια κι αυτή η (γυμνή, σαν δεν ντρέπεται) αναγέννηση.:whip:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kriton said:

Ο τίτλος and then there were none που ανέφερε ο @Mesmer είναι αυτός από την πρώτη κιόλας αμερικάνικη έκδοση γιατί ήδη από τότε θεωρήθηκε ρατσιστικός/ διχαστικός.

1469762367_.jpg.d280cbdbaf14196ff65c0c4e92456bbe.jpg 1938011372_TenLittleIndians.jpg.fca67dc25466e846d6f1300aa1e5f017.jpg 1434818251_TenLittleIndiansCover2.jpg.04a2d667b23822f5d128448433064e07.jpg 37026273_.thumb.png.2cf842fb4b7310cebaca4a3e0f6323a0.png 1822926993_AndThenThereWereNone.jpg.5fc914336c75fbfb687b082d4cf07087.jpg

Να κάνω και μια διόρθωση στα λεγόμενά μου. Στην Ελλάδα το βιβλίο εμφανίστηκε και με τον τίτλο Δέκα Μικροί Ινδιάνοι, από τις εκδόσεις Ερμείας το 1999, κατά τον τίτλο Ten Little Indians, που κυκλοφόρησε στην Αμερική, λίγο αργότερα από το And Then There Were None, που ανέφερε ο @Kriton.

Edited by Ghost
Προστέθηκαν τα εξώφυλλα των βιβλίων.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kriton said:

Edited 20 minutes ago by Ghost
Αντικατάσταση επίμαχων λέξεων με διέσεις.

27 minutes ago, Nick V. said:

:oops:

  @Nick V. Εκφραστείτε ελεύθερα, μην σας αγχώνει αυτό.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Η πολιτική ορθότητα δεν με απασχόλησε ποτέ σαν συγγραφέα, πάντα έγραφα την ιστορία μου με γνώμονα του τι θέλω να γράψω και για τι κοινό είναι. γιατί εντάξει δεν γράφεις για παιδιά και να βάλεις μέσα ξεκοιλιάσματα. Αλλά όχι να γράψω ή να μη γράψω κάτι για να μην ξεφύγω από τα πρέποντα.

Κάποια πράγματα που τα αλλάζουν είναι τελείως γελοία, κάποια άλλα θα θέλανε έναν πιο προσεκτικό χειρισμό. Και αν το τραβήξουμε λίγο θα πρέπει να καταργήσουμε την Οδύσσεια γιατί δεν προάγει τα σωστά ήθη (καλός καλός ο Οδυσσέας και ήθελε να γυρίσει σπίτι του αλλά δεν άφησε γυναίκα για γυναίκα όρθια, Καλυψώ, Κίρκη κοκ).

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, WILLIAM said:

καλός καλός ο Οδυσσέας και ήθελε να γυρίσει σπίτι του αλλά δεν άφησε γυναίκα για γυναίκα όρθια, Καλυψώ, Κίρκη κοκ

Το πρόβλημα στην Οδύσσεια δεν είναι τόσο πολύ τα (ηθελημένα ή αθέλητα) τσιλιμπουρδίσματα του Οδυσσέα, αλλά η φυλακισμένη (για να μην πω μαντρωμένη, στα ήθη της εποχής) Πηνελόπη. Και αν το δεις λίγο διαφορετικά, ίσως και να είναι αυτή η πραγματική ηρωίδα της Οδύσσειας μιας και η δική της ιστορία είναι πολύ πιο τραγική από του άνδρα της (εγκλωβισμένη σε μια ζωή αχόρταστη, αφημένη στην μοίρα της αυτοθυσίας που της επιβάλλεται μόνο και μόνο επειδή είναι γυναίκα, που πάει να πει αφοσιωμένη μητέρα και πιστή σύζυγος.  Κι αν δεν της επιβάλλεται, αλλά είναι επιλογή της, τότε αυτό την κάνει ακόμα πιο τραγική σαν ηρωίδα. Πολλοί θα ήθελαν να ζήσουν τη ζωή του Οδυσσέα, πόσοι όμως θα προτιμούσαν αυτήν της Πηνελόπης;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Μωρέ, τι κάθεστε και αναλύετε; Εδώ όλη η αρχαία ελληνική γραμματεία είναι γεμάτη παρτ##ζώματα, αιμομιξίες (Οιδίποδα εσύ;) και (φευ) βιασμούς (διαλέξτε Θεό και νύμφη).

Μετά ήρθε η Χριστιανική ηθική και τα έκανε όλα οικόπεδο (μη γ#μ#ς είναι αμαρτία - όλα στα έπλασε ο Θεός εκτός από τα γεννητικά σου όργανα(!!!) που αν ασχοληθείς μαζί τους με οποιοδήποτε τρόπο πας σούμπιτος για κόλαση  Εντάξει, και αν χρειαστεί να κάνεις παιδιά, κάνε την καρδιά σου πέτρα, γιατί ποιος θα μείνει για το ποίμνιο μετά;).

Ε;

Edited by Ghost
Αντικαταστάθηκαν μερικά γράμματα από κάποιες επίμαχες λέξεις με διέσεις.
  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Kriton said:

οποιοδήποτε τρόπο πας σούμπιτος για κόλαση

πρώτα τυφλώνεσαι. Μετά πας στη κόλαση.

Edit:

όλα όσα περιγράφεις είναι τα καλά και άγια (θα πω εγώ) της ανθρώπινης φύσης (που όλο μας ενοχλεί και όλο δεν μπορούμε να κάνουμε χωρίς αυτή)

Edited by Nick V.
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ο καημένος ο Οιδίποδσς δεν είχε ιδέα, έλυσε το αίνιγμα της Σφίγγας και πήρε σαν έπαθλο το θρόνο και την βασίλισσα, δεν ήξερε κανείς ότι ήταν γιος της. Βιάστηκε ο Λάιος να τον πάει στο βουνό και να τον αφήσει.

Στην αρχαιότητα της εποχής του Ομήρου προφανώς η μοιχεία δεν ήταν θέμα όπως σε μεταγενέστερες εποχές, απόδειξη ότι οι Τρώες δεν κακίζουν την Ελένη ως μοιχαλίδα αλλά γιατί προκάλεσε πόλεμο, αν οι Αχαιοί δεν είχαν έρθει ζητώντας εκδίκηση δεν θα έτρεχε τίποτα. 

Αυτό καταδεικνύει ότι κάθε έργο τέχνης είναι έκφραση της εποχής που το γέννησε και το να διορθώνεις εκ των υστέρων είναι μια πράξη ανόητη από μόνη της. Απλά αν το θεωρείς απαραίτητο παιδαγωγείς τους συγχρόνους για τις διαφορές του τότε με το τώρα.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, WILLIAM said:

Αυτό καταδεικνύει ότι κάθε έργο τέχνης είναι έκφραση της εποχής που το γέννησε και το να διορθώνεις εκ των υστέρων είναι μια πράξη ανόητη από μόνη της. Απλά αν το θεωρείς απαραίτητο παιδαγωγείς τους συγχρόνους για τις διαφορές του τότε με το τώρα.

Νομίζω πως αυτή η παράγραφος τα λέει όλα. Συμφωνώ απόλυτα.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, gismofbi said:

Νομίζω πως αυτή η παράγραφος τα λέει όλα. Συμφωνώ απόλυτα.

Χμ, δεν ξέρω. Κάπως βαριά μου φαίνεται εμένα. Ειδικά αυτό το ανόητη. Λίγη ΠΟ της χρειάζεται, νομίζω, για να στρώσει λιγουλάκι. Ας πούμε το συζητήσιμη θα ακουγόταν καλύτερα σε κάποια αυτιά. 

Κι έπειτα, κάποιος πωρωμένος (πωρωμένος έγραψα; Πιπέρι, ας το κάνω καλύτερα: ευαισθητοποιημένος) θα μπορούσε να αντιπροτείνει (βγάζοντας γλώσσα) το παρακάτω:

Κάθε έργο τέχνης είναι έκφραση της εποχής που το γέννησε και το να μην το διορθώνεις εκ των υστέρων είναι μια πράξη ανόητη από μόνη της. Η λογοτεχνία που δεν συμβαδίζει με την εποχή της δεν είναι απαραίτητο να διδάσκεται στα σχολεία. Ούτε είναι απαραίτητο να παιδαγωγείς τους συγχρόνους για τις διαφορές του τότε με το τώρα. Προχωράμε μπροστά και μας ενδιαφέρει το τώρα περισσότερο από το τότε.

Δεν θα μπορούσε να είναι κι αυτό μια (συζητήσιμη και ουχί ανόητη) άποψη;

Για να μην παρεξηγηθώ, όπως έχω γράψει και σε προηγούμενο σχόλιό μου, προσωπικά δεν μου κάνει ούτε κρύο ούτε ζέστη το όλο θέμα. Ακούω (λίγο αδιάφορα, το ομολογώ) όλες τις απόψεις. Έχουν τα θετικά τους και τα αρνητικά τους. Κάποιοι λένε ότι η ΠΟ ήρθε για να βοηθήσει κάποιες ομάδες που θεωρούν ότι προσβάλλονται από κάποια πράγματα. Για παράδειγμά, θα μπορούσε κάποιος να πει:

Όσοι διαβάζουν και γράφουν λογοτεχνία φαντασίας είναι τρελοί, αντίχριστοι, σατανιστές, μάγοι ή και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο (πολύ κακό και πολύ αισχρό και πολύ κατακριτέο).

Κάποιοι από εμάς θα χαμογελάσουμε, βέβαια. Κάποιοι άλλοι μπορεί και να νιώσουν ότι προσβάλλονται. Λέει κάπου σε μια συνέντευξή της η @Ιρμάντα : "...είχα αντιμετωπιστεί με σεξισμό τότε. Με σεξισμό λόγω φύλου και με ρατσισμό λόγω είδους και ηλικίας."  Κάπως έτσι νομίζω ότι εκφράζονται και κάποιες από τις ευάλωτες ομάδες που θεωρούν ότι αδικούνται και περιμένουν (ματαίως;) από την ΠΟ να διορθώσει κάπως τα πράγματα.

Σε κάθε εποχή υπήρχε (με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο) μια μορφή λογοκρισίας. Έχω την αίσθηση ότι κάπως αντίστοιχα θέλει να λειτουργήσει και η ΠΟ (αλλά για καλό σκοπό και όταν έχει καλές προθέσεις). Το αν θα αντέξει στο χρόνο (που μάλλον δεν θα αντέξει, εδώ δεν άντεξαν πολύ χειρότερες μορφές λογοκρισίας) είναι άλλη ιστορία.

Και τέλος τέλος, οι μικροαλαγούλες σε δυο-τρεις λεξούλες δεν είναι δα και βανδαλισμός. Ούτε μπορείς να πεις ότι οι άνθρωποι πίσω από έναν εκδοτικό οίκο είναι ανόητοι. Κάποιο σκεπτικό έχουν. Το αν είναι σωστό ή λάθος είναι συζητήσιμο (αλλά όχι και ανόητο).

@WILLIAM, εκεί στην Τειχοσκοπία -αν θυμάμαι και καλά, και αν δεν κάνω λάθος- κάπως αλλιώς μας τα λέει η Ελένη και λίγη ντροπούλα (νομίζω) την αισθάνεται για τις πράξεις της.

Link to comment
Share on other sites

Είναι η στιγμή που προσπαθούν να λύσουν την κατάσταση με μια μονομαχία και η Ελένη από τα τείχη δείχνει στον Πρίαμο την παράταξη των Αχαιών και τους αρχηγούς τους. Αλλά η ντροπή της δεν είναι γιατί είναι άπιστη αλλά γιατί σκοτώνονται τόσοι για την πράξη της (φυσικά αυτό ήταν το ζητούμενο, αυτό ήταν το σχέδιο του Μώμου από την αρχή).

Για να επανέλθουμε στο θέμα μας.

Και εγώ δεν δίνω σημασία στην πολιτική ορθότητα, όπως είπα, και κατανοώ την άποψη αυτών που θεωρούν ότι θίγονται απόψεις, ή ομάδες ή κάποια πιστεύω. Αλλά πριν φτάσουμε στην πολιτική ορθότητα είναι πολλά άλλα που πρέπει να αλλάξουν. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, WILLIAM said:

Αλλά πριν φτάσουμε στην πολιτική ορθότητα είναι πολλά άλλα που πρέπει να αλλάξουν. 

Μα ακόμα και σ' αυτό υπάρχει αντίλογος, π.χ.: Η ΠΟ είναι ένα εργαλείο για να ξεκινήσουν να αλλάζουν αυτά τα "πολλά άλλα" (που σιγά μην αλλάξουν, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο. Όποια άποψη πλειοψηφεί, συνήθως υπερισχύει και καταπίνει όλες τις άλλες).

Link to comment
Share on other sites

Αυτό ξαναπές το. Πολιτικά ορθό είναι αυτό που η επικρατούσα άποψη θέλει.

Κάποτε αν έλεγες ότι είσαι άθεος σε καίγανε στην πυρά και πιο πρόσφατα σε κοιτάζανε στραβα και ήσουν δακτυλοδεικτούμενος. Σήμερα  πήγανε στο άλλο άκρο. Δεν τολμά κανείς να πει ότι είναι θρησκευόμενος, αμέσως τον λένε οπισθοδρομικό, σκοταδιστή κλπ. Όπως οι άθεοι έχουν δικαίωμα να είναι άθεοι έτσι και οι θρησκευόμενοι έχουν δικαίωμα στη πίστη τους. Αλλά η ισορροπία γέρνει προς την κρατούσα άποψη πάντα και ειδικά στην Ελλάδα που είμαστε των άκρων και ποτέ δεν τηρούμε ισορροπία και ίσες αποστάσεις.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Βέβαια @WILLIAM για να τα λέμε με το όνομά τους τα πράγματα, μια και μιλούμε περί πολιτικής ορθότητας και κρατούσας άποψης στο Ιράν της Δύσης (Ελλάδα), αν κανείς δεν μπορεί να διαμαρτύρεται ότι είναι θύμα διάκρισης εις βάρος του, είναι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί. ΌΛΟΙ οι άλλοι έχουν κάποιο δικαίωμα να φωνάζουν.

Edited by Kriton
Link to comment
Share on other sites

Για μένα είναι ξεκάθαρα πιο σημαντικό το να φτιάχνουμε όσο πιο ασφαλείς γίνεται τις κοινωνίες μας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι κάτι είναι προβληματικό και να στεκόμαστε δίπλα σε όσες και όσους υπόκεινται τις διαφόρων ειδών καταπιέσεις. δεν ξέρω κατά πόσο είναι ηθικό να αλλάζουμε τα δημιουργήματα συγγραφέων αλλά ξέρω ότι είναι σίγουρα ανήθικο να διατηρούμε τίτλους όπως 10 μικροί νέγροι όταν την ίδια στιγμή δολοφονούνται μαύροι απλά και μόνο επειδή είναι μαύροι και έχεις τεράστια κινήματα σαν αντίδραση όπως το black lives matter. Αλλά από την άλλη εμένα με νοιάζει το να στεκόμαστε μαζί στις διεκδικήσεις για ισότητα, να μην νιώθουμε μόνες και μόνοι μας μπροστά στην εκάστοτε ταυτοτική-συστημική καταπίεση, πολύ ξεκάθαρα και πολύ πολιτικά. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Κρίτον, δεν καταδιώκουμε όμως κανέναν, όλα τα δόγματα έχουν τους χώρους τους και αν υπάρχει πρόβλημα με τα τζαμιά είναι περισσότερο θέμα πολιτικής. Η Τουρκία εργαλειοποιεί το Ισλάμ για τις επιδιώξεις της και είναι εκεί ο λόγος που έξω από τις μουσουλμανικές κοινότητες της Θράκης δεν βλέπεις τζαμιά. Και το  θέμα έχει επίσης σχετιστεί με την Αγία Σοφία επειδή οι Τούρκοι δεν εννοούν να καταλάβουν ότι δεν είναι τζαμί δεν θα δοθεί και εδώ άδεια για τζαμί.

Είμαστε ανεκτικοί στο θέμα της θρησκείας, απέχουμε από το Ιράν που αν διδάξεις άλλο δόγμα εκτελείσαι. Μην κοιτάς δε τους μάρτυρες του Ιεχωβά, αυτοί παραβιάζουν το νόμο όταν σου χτυπάνε την πόρτα, γι' αυτό καταλήγουν στα δικαστήρια.

Αλλά δεν είπα για τους Χριστιανούς, είπα για θρησκευόμενους και αθέους, είναι πιο γενικό το φαινόμενο. Να θεωρείται λάθος κάποιος να πιστεύει.

Starbuck, υπάρχει θέμα με τους Μαύρους στην Αμερική αλλά η Κρίστι δεν ήταν Αμερικανή. Το να θέλουν να αλλάξουν το  δέκα μικροί νέγροι είναι σαν να θέλουμε να βγάλουμε εμείς από τον Κόμη Μοντε Χρίστο τα σχετικά με τον Αλή Πασά γιατί μας προσβάλλουν.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

You agree to the Terms of Use, Privacy Policy and Guidelines. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..